Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

å kjøre 1000 km med bil, hva koster det egentlig?


Anbefalte innlegg

Hva koster det å ha kjørt en kjørelengde på 1000 km egentlig? 70 liters diesel tank. 

Regner med det er en kalkyle på det?

en ting er drivstoff, for eksempel om det koster 20 kr literen. Så var det alle andre faktorer som en bil inneholder. Slitasje. For ved en anledning er det slitasje deler som må byttes. Og da bør man virkelig ha gjort regnestykke ved bilkjøring at man har pengene tilgjengelig for at bilen skal kunne bli reparert uten underskudd. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Over tid tenker jeg statens satser sier ganske mye om kostnaden med bil. Ca 5 kroner per kilometer, over tid vil det koste. Har du en rimelig og driftssikker bil der du gjør reparasjoner selv kan du sitte igjen med et overskudd. Har du derimot dyr og eller upålitelig bil vil du sitte igjen med underskudd på kjøring. 

Quote

Statens sats for kjøregodtgjørelse er 4,90 kr pr. kilometer i 2024. Den skattefrie satsen er 3,50

 

Lenke til kommentar

Umulig å lage en kalkyle på det.

Handler om type bil, kjørestil, alder på bilen, når på året du kjører, teknisk tilstand på bilen, hvor ofte du utfører service/vask/vedlikehold, bompenger, værforhold + + + + +

Statens stats for bilkjøring er 4,90 kr,- pr km. Da blir 1000 km - 4 900,- 
Jeg tenker det kan være en god indikator på hva det koster å kjøre bil.
 

Lenke til kommentar
kremt skrev (2 minutter siden):

Over tid tenker jeg statens satser sier ganske mye om kostnaden med bil. Ca 5 kroner per kilometer, over tid vil det koste. Har du en rimelig og driftssikker bil der du gjør reparasjoner selv kan du sitte igjen med et overskudd. Har du derimot dyr og eller upålitelig bil vil du sitte igjen med underskudd på kjøring. 

 

haha, jeg postet "det samme" - 2 sekunder etter deg 😜
Men ja, det er en god pekepinne. ^^ 

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (12 minutter siden):

slik jeg ser det så er det bedre å leie leilighet i sentrum enn å være pendler?

Dersom du allerede har bil koster det ca. 2 kr/km ekstra kjørt (inkl. diesel og vedlikehold). Dvs. 75 km x 2kr + 62 kroner bompenger = 212. 

212 x 5 = 1060 kr per uke

eller ca: 212 x 227 = 48124 kr for alle arbeidsdagene i et år.

Lenke til kommentar

Du får reisefradrag på selvangivelsen som også må taes med. Men det er ikke så mange kronene.

Jeg har 92 km t/r jobb, får da igjen litt over 4000 på skatten ved 220 arbeidsdager i året.

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/arbeid-trygd-og-pensjon/reise-tilfra-jobb/reisefradragskalkulator/

Det er en grunn til at det koster å bo i byene ja.
For min del så koster et tilsvarende hus i et tilsvarende nabolag i Oslo mye mer enn jeg noen gang ville fått i lån, så derfor bor jeg utenfor (og jeg trenger ikke være på kontoret hver dag)

Kona jobber også i Oslo. Kan legge til at dersom vi skal kjøre tog istedenfor bil, så koster 2 stk mnd. Kort på kollektivtrafikk

5070,- norske kroner pr mnd.

Vi må ha bil, så dette kommer som en ekstra kostnad i tilfelle. Derfor @mobile999 nevner marginalkosten ved å kjøre bil tenker jeg. 

Heldigvis får man et utmerket togtilbud for de 5000 kr i måneden da. Som slipper ut mindre Co2 enn oss to en i elbil. Og aldri er innstilt forsinka eller overfylt.

Neida.

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (14 minutter siden):

Dersom du allerede har bil koster det ca. 2 kr/km ekstra kjørt (inkl. diesel og vedlikehold). Dvs. 75 km x 2kr + 62 kroner bompenger = 212. 

212 x 5 = 1060 kr per uke

eller ca: 212 x 227 = 48124 kr for alle arbeidsdagene i et år.

hva er grunn forutsetningene til tallene?

Lenke til kommentar
22 minutes ago, Woff said:

Hvor bor du da? 😁 Du snakker ikke om NORSK jernbane der skjønner jeg!

Glemte sarkasme tag. Eller jeg forsøkte å utrykke det med «Neida» på linjen under.

togtilbudet er veldig ustabilt. Å belage seg på å ta tog hver dag er oppskrift på å bli ustabil selv

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, mobile999 said:

Dersom du allerede har bil koster det ca. 2 kr/km ekstra kjørt (inkl. diesel og vedlikehold). Dvs. 75 km x 2kr + 62 kroner bompenger = 212. 

212 x 5 = 1060 kr per uke

eller ca: 212 x 227 = 48124 kr for alle arbeidsdagene i et år.

Og månedskort for 2 personer her jeg bor koster 5070 X 12 = 60840,-

Så ikke så rart at folk velger bilen. 
 

Kollektivtrafikk billettprisene i norge er ca 50% subsidiert. (Betales av de som kjører bil over bompenger og Trafikkforsikringsavg.) 

Så de som kjører kollektivt skal være glad for de som velger bil og finansierer transporten dems

Prisen på kollektivt må altså balanseres slik at ikke for mange velger tog og buss

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Kva det koster for deg må du nesten rekne ut basert på dine bilkostnadar.

Om vi for enkelheitsskuld seier at 1000 km tilsvarer ein månads køyring, så er reknestykket:
Drivstoffkostnadane på disse 1000 km + 1/12 av årssummen på forsikringa + 1/24 avprisen for ein service (om du har service anna kvart år) + andelen av dekkslitasje + ein forholdsmessig sum for uforutsatte verkstedsbesøk, osv.

Fasiten har du strengt tatt ikkje før du bytter bil. Då kan du enkelt summere saman alle bilrelaterte kostnadar og dele på antall kilometer du har køyrt i tida du hadde bilen.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (23 minutter siden):

Kva det koster for deg må du nesten rekne ut basert på dine bilkostnadar.

Om vi for enkelheitsskuld seier at 1000 km tilsvarer ein månads køyring, så er reknestykket:
Drivstoffkostnadane på disse 1000 km + 1/12 av årssummen på forsikringa + 1/24 avprisen for ein service (om du har service anna kvart år) + andelen av dekkslitasje + ein forholdsmessig sum for uforutsatte verkstedsbesøk, osv.

Fasiten har du strengt tatt ikkje før du bytter bil. Då kan du enkelt summere saman alle bilrelaterte kostnadar og dele på antall kilometer du har køyrt i tida du hadde bilen.

Ved jobb pendling utgjør det 1650 km i måneden. 

Så er spørsmål til kost pris på reperasjon på slitasje deler. De må jo bli fordelt på forhånd slik at man har planlagt godt for å betale hele summen der og da til verkstedet. 

Den verste summen jeg hadde kun på en verksted reperasjon var 34 000 kr. 

Så 34000 kr være basis ved reperasjon. 

Lenke til kommentar

Hvis jeg betaler 7500 kr i leie av leilighet istedenfor pendling. Så vil jo ikke fall på pris på bil gå ned heller. 

For å si det på annen måte. 

Hvis jeg kjøper bil som koster 150 000 kr og har gått 100000 km og selger bilen etter ett år og da har bilen gått 130000 km. Hva kan man selge bilen for da?

Lenke til kommentar
30 minutes ago, bzzlink said:

Kollektivtrafikk billettprisene i norge er ca 50% subsidiert. (Betales av de som kjører bil over bompenger og Trafikkforsikringsavg.) 

Så de som kjører kollektivt skal være glad for de som velger bil og finansierer transporten dems

For det første hadde bilkøyring vorte dyrare om alle køyrte bil, på grunn av plass. Det er mest ekstremt i byane, der vegnettet måtte vore ganske kraftig utvida - og parkeringsarealet auka. 

Viare så har bil og eksternaliserte kostnader, som stortsett er langt høgare enn kostnadane ved kollektivtransport. Samfunnet vil spare om fleire tek i bruk kollektivtransport, gang og sykkel framfor bil. Aller mest vil samfunnet spare på gang og sykkel, ettersom det er transportformer med negative eksternaliserte kostnader på grunn av helsegevinsten.

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (39 minutter siden):

Hvis jeg betaler 7500 kr i leie av leilighet istedenfor pendling. Så vil jo ikke fall på pris på bil gå ned heller. 

For å si det på annen måte. 

Hvis jeg kjøper bil som koster 150 000 kr og har gått 100000 km og selger bilen etter ett år og da har bilen gått 130000 km. Hva kan man selge bilen for da?

Igjen; helt umulig å si.... 

En tommelfingerregel er 10% verditap i året på biler som er eldre enn 5 år (er 20% de første 5 årene..), men det er ikke vanlig å kjøre 30 000 km på et år, det er i snitt over 8 mil hver eneste dag. 

Alt handler om hva slags type bil du har, om den er ny, gammel - og mange andre ting som spiller inn.

Men hvorfor spør du om alt dette?
Lettere å få et mer konkret svar om du har en litt tidligere kontekst folk kan gå etter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...