Gå til innhold

12/12 streker


Anbefalte innlegg

Ett uttrykk i el bil verden. 

Så hva vil det si, og er det kun positivt når bilen har gått 100.000 km. 

Når vil el bilen ha 1/12 streker? og hva skjer når det er på 0/12 streker. Har du sett det på en bil før?

så er det å bestille nytt batteri som gjøres da?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

12 av 12 streker tilsier en helse på batteriet som over ca 82 % av kapasitet når den var ny. Når man mister 1-2 streker vil man merke redusert kjørelengde, men det går gradvis og følger ikke strekene sånn sett. Først når man mister 3-4 streker vil man merke betydelig redusert kjørelengde og vil kanskje vurdere å bytte batteri eller skifte hele bilen med en annen. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (4 minutter siden):

12 av 12 streker tilsier en helse på batteriet som over ca 82 % av kapasitet når den var ny. Når man mister 1-2 streker vil man merke redusert kjørelengde, men det går gradvis og følger ikke strekene sånn sett. Først når man mister 3-4 streker vil man merke betydelig redusert kjørelengde og vil kanskje vurdere å bytte batteri eller skifte hele bilen med en annen. 

å dæven, dramatisk, men sikkert lett å få gjort noe med det i et verksted?

Lenke til kommentar

Nei, ikke lett å gjøre noe med det. Går an å bytte deler av batteriet men hjelper bare litt. Man kan ofte bytte til et større batteri hvis man finner brukt, men de pleier å være dyre samt vanskelig å få tak i da mange er ute etter det samme. Det beste er å kjøpe bil med nok kapasitet til den kjøringen man har. Man får f.eks 2018 Leaf 40 kwh for ca 100 tusen og oppover nå, for de fleste går disse langt nok til vanlig hverdagskjøring. 

Lenke til kommentar

Mener 12 av 12 streker er et Nissan-spesifikt uttrykk. Det er i hvert fall ikke et generelt elbil uttrykk.

Generelt for en elbil vil du måtte kjøre mye for å komme ned på 80% gjenstående kapasitet på batteriet. Jeg er vel sånn ca der nå etter 265k km på min Model X. Altså hvis man kjøper en bil med batteri med god levetid så er det ikke noe stress. Kjøpe, lease, gjør hva du vil. (Levetid er for øvrig sterkt knyttet til antall sykluser batteriet gjennomgår - hvis man kjøper bil med lang rekkevidde kan man forvente bedre levetid, ettersom den tilbakelagte avstanden tilsvarer færre sykluser.)

Jeg vet det har blitt importert en del Leaf fra varme strøk i USA og batteriet i Leaf har ikke taklet varme veldig bra, så der kan man ha mistet streker selv om bilen ikke har gått veldig langt. Altså det er noe å spesielt følge med på om man skal kjøpe eldre Leaf som kanskje er importert.

For øvrig har jeg hørt at det er mulig å nullstille utregningen av batterikapasiteten på Leaf, slik at man kan få opp 12 av 12 streker, selge bilen, og så regner bilen ut gjenstående kapasitet på nytt og man mister noen streker.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
39 minutes ago, stamkunde said:

så leasing er bedre valg når det gjelder el bil?

Nei. Leasing reduserer ikkje kostnad, men du unngår å binde kapital, som kan vere gunstig i ein del scenarier. I tillegg fjerner du litt risiko, ved at leasingselskapet tar risikoen for bilmarkedet når avtaleperiode er ute.

Men restverdi er uansett prisa inn i leasingavtalen.

Lenke til kommentar

Media har skrevet mye om slitasje på elbil batteri. Dette kan tolkes som at batteri på elbiler må byttes i bilens levetid.

Men, bilde er mer nyansert.

Mye av årsaken ligger i at teknologien fortsatt er ung.

Leaf var den første moderne elbil som kom til Norge i 2011. ( Mitsubishi i-MiEV, med varianter var mye mindre biler, og med 4 seter.) 

I løpet av den forholdsvis korte perioden har det vært benyttet flere ulike varianter av batterikjemi. Noen varianter har vist seg å være lite egnet i varme strøk, og mister da fort kapasitet. Noen har vært brannfarlige, og blitt byttet på garanti. (Hyundai og Opel)

Det er stor forskjell på hvordan produsentene har laget styringen av batteriene. Når batteri er ladet helt opp, hvor høyt er det egentlig ladet kan variere mye. Tesla gir varsel om at lading til 100% ikke er tilrådet. Leaf hadde funksjon med lading til 80%, men tok den bort på senere modeller. Aktiv kjøling og varme av batteriene vil også spille inn, det har blitt mer og mer vanlig, men finnes ikke på Leaf.

Skal en kjøpe en brukt elbil må en kjenne til den spesifikke merke, modell og årsmodell for å gi et mer presist svar.

Slik jeg lest er de tidligere generasjonene av Kia Soul Electric utsatt for reduksjon av kapasitet. Men, det er ingen "streker" som viser det i denne modellen. Bilen bare går kortere. Kia har 7 års garanti, men en del opplever ikke reduksjonen i stor nok grad før garantien er ute.

På andre siden, finnes en rekke Volkswagen e-up! og e-Golf uten noen reduksjon på batteriet. (e-Golf med varmepumpe opplever ofte problemer sensorer, som gir en kostbar reparasjon.)

Ingen absolutt fasit her.

Endret av toralfb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan sammenlignes med en som kjøper bensin eller dieselbil opplever havari pga registerreim. 

Årsaken kan være flere, manglede vedlikehold, eller bare uflaks. Om kjøper bestemmer seg for å aldri kjøpe merke X på nytt pga. dårlig opplevelse i forbindelse med en slik feil kan beslutningen være tatt på et følelsesmessig grunnlag.

Noen kjøpere av elbiler har fått en uheldig opplevelse ang. bytte av batteri. Men, det gjelder ikke nødvendigvis alle elbiler, merker og modeller må bytte batteri.

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (1 time siden):

Ett uttrykk i el bil verden. 

Så hva vil det si, og er det kun positivt når bilen har gått 100.000 km. 

Når vil el bilen ha 1/12 streker? og hva skjer når det er på 0/12 streker. Har du sett det på en bil før?

så er det å bestille nytt batteri som gjøres da?

Dette gjelder vel kun første generasjons Nissan Leaf. Ved siden av batterimåleren er det 12 små streker. Disse indikerer batteriets helse. Den første streken forsvinner når batteriets kapasitet kommer under 85 %. De resterende strekene forsvinner etter 6,25 % hver, mens den siste streken forsvinner når batteriet kommer under 16,25 % kapasitet.

Så hvis bilen har 11/12 streker betyr det at batterikapasiteten er mellom 78,75 og 85 %. 10/12 streker betyr mellom 72,5 og 78,75 %. Og så videre.

Så vidt jeg vet er det ingen andre elbiler som har en lignende indikator. De fleste elbiler lar deg lese batterihelsen via en ODB-II-scanner, men ingen (som jeg kjenner til) lar brukeren se batterihelsen i dashboardet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Mener jeg leste en test Elbilforeningen utførte, der status ble lest ut på flere ulike måter? Det var en del variasjon på tallene, alt etter type test.

Bilprodusentene er gjerne noe optimistisk. Har lest om noen som har fått avvist garanti pga verdien ikke er under kapasiteten produsenten oppgir i garantien. Test utført på et verksted, oppvarmet lokale er bedre enn utendørs på vei.

Tallene kan også variere med temperatur og kjørestil. Om en kjører forsiktig kan mer strøm hentes ut og kapasiteten øker.

Noen biler blir også nullstilt om 12V batteri kobles ifra. Da kan tallene være bedre enn reelt en periode frem til det er ladet opp og ned en eller flere ganger.

Lenke til kommentar
toralfb skrev (1 time siden):

Mener jeg leste en test Elbilforeningen utførte, der status ble lest ut på flere ulike måter? Det var en del variasjon på tallene, alt etter type test.

Bilprodusentene er gjerne noe optimistisk. Har lest om noen som har fått avvist garanti pga verdien ikke er under kapasiteten produsenten oppgir i garantien. Test utført på et verksted, oppvarmet lokale er bedre enn utendørs på vei.

Tallene kan også variere med temperatur og kjørestil. Om en kjører forsiktig kan mer strøm hentes ut og kapasiteten øker.

Noen biler blir også nullstilt om 12V batteri kobles ifra. Da kan tallene være bedre enn reelt en periode frem til det er ladet opp og ned en eller flere ganger.

Det stemmer nok det. Derfor er det også veldig vanskelig å måle reell kapasitet på et batteri. Men det gir uansett en pekepinne. 

Lenke til kommentar

image.png.270f13ce699b2ca38140365572da528a.png

Denne har 12/12 streker. Det er de 10 hvite+2røde helt til høyre i dashbordet. Strekene innenfor (blå+hvit) er hvor fult batteriet er nå. Veldig få biler har batterislitasjeindikator så "midt i fleisen" som Leaf har valgt å gjøre det.

Alle batterier slites, men levetiden er sagt til å være lengre enn bilens levetid.

 

Mine råd hvis batteriets levetid er viktig:

  • Kjøp bil med mer rekkevidde enn du trenger for å ha en buffer. Husk å bruke rekkevidde om vinteren som pekepinn, ikke WLTP.
  • Hold batteriet mellom 20-80% for minst hverdags-slitasje. Enkelte produsenter ber om at man en gang i blant lader bilen helt opp for å balansere cellene.
  • Hurtiglad ikke oftere enn du må. Legg til rette for mest mulig hjemmelading.
  • Noen elbiler leveres med en type batterier som heter Lithium Iron Phosphate (LFP). Disse batteriene mister mer rekkevidde om vinteren og veier mer per mengde energi men slites betydelig saktere. Batteritypen er helt ny og brukes mer i varmere strøk akkurat nå.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (14 minutter siden):

Stasjons pris f.eks 5 kr. På elektrisk lading. Måles det i per minutt?

Ved hurtiglading bruker det være oppgitt pr kWh som lades. Tilsvarende liter for flytende drivstoff.

Noen steder er det også en pris pr minutt, gjerne etter noe tid eller når bilen passerer 80% for å oppfordre til bilen flyttes.

For normal lading er det noen steder bare tiden en betaler for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...