Gå til innhold

Hundebæsj i pose


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er nok ytterst gå om noen som plukker opp for å kaste posen på bakken. Dette er nok hundeeiere som plukker opp på vei ut, og lar posen ligge til returen.

Du ser nok disse posene pga en av tre grunner;

  • hundeeier glemte den på vei tilbake.
  • hundeeier gikk en annen vei tilbake.
  • hundeeier er fremdeles ute på tur.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kan være noen har mistet posen også. Skjedde meg en gang da jeg gikk tur i regnet, hadde posen i samme hånd som båndet, og plutselig innså at posen ikke var i hånden lenger. Ikke så lett å finne igjen da. Det var dritt.

Endret av Sir
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (33 minutter siden):

Det er nok ytterst gå om noen som plukker opp for å kaste posen på bakken. Dette er nok hundeeiere som plukker opp på vei ut, og lar posen ligge til returen.

Du ser nok disse posene pga en av tre grunner;

  • hundeeier glemte den på vei tilbake.
  • hundeeier gikk en annen vei tilbake.
  • hundeeier er fremdeles ute på tur.

En fjerde grunn, eieren ble sett da han måtte plukke opp, da ingen så han så kastet han den.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
46 minutes ago, WiiBoy said:

Det er nok ytterst gå om noen som plukker opp for å kaste posen på bakken. Dette er nok hundeeiere som plukker opp på vei ut, og lar posen ligge til returen.

Du ser nok disse posene pga en av tre grunner;

  • hundeeier glemte den på vei tilbake.
  • hundeeier gikk en annen vei tilbake.
  • hundeeier er fremdeles ute på tur.

Jeg syns du har veldig stor tro på hundeeiere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mag ne skrev (25 minutter siden):

En fjerde grunn, eieren ble sett da han måtte plukke opp, da ingen så han så kastet han den.

En femte grunn, det er egentlig en bunke med tusenlapper inni posen som venter på å bli åpnet.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

Kan være en av de nevnte grunnene fra en til fire. Jevnt over kommer nok slikt og tilsvarende av at fryktelig mange nordmenn er selvopptatte individualistiske egoister, som tenker "Først meg selv, så meg selv, deretter min neste hvis det er til mitt eget beste", som til dels grunn #4 er inne på... 🙄

Det trenger jo ikke være direkte ondskap inne i bildet heller:

"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity."

https://en.wikipedia.org/wiki/Hanlon's_razor

Endret av Gjest MKII
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samme i skauen. Henges på en eller annen gren for da å ta den med på tilbaketuren? Ok mye mulig, men ellers mer naturvennlig å droppe hele posen.

Samtidig er det jævlig dårlig gjort hvis en mega-kabel fra en grand danois blir liggende midt i stien..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 24.7.2024 at 2:37 AM, Maskinfører said:

Hundedritt= Gjødsel er verre med de klattene folk må tråkke i på fortauene etter hestene 

Nei: Ingen "må tråkke i" klattene "på fortauene etter hestene" som er vesentlig lettere å se hvis man ser hvor man går, og som hovedsaklig består av planterester sammenlignet med hundedritt som kan ligge mer eller mindre over allt, også blant gress som til dels kan skjule hundedritten frem til man tråkker i det.

Dessuten er det stort sett VESENTLIG mer bikkjer som driter "over allt", enn det er hester som driter andre steder enn i stallen og i innhegninger.

Endret av Gjest MKII
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (34 minutter siden):

Nei: Ingen "må tråkke i" i klattene "på fortauene etter hestene" som er vesentlig lettere å se hvis man ser hvor man går, og som hovedsaklig består av planterester sammenlignet med hundedritt som kan ligge mer eller mindre over allt, også blant gress som til dels kan skjule hundedritten frem til man tråkker i det

Einig, det er ein vesentleg forskjell på type, og skulle ein være uheldig så er hundedritt langt vanskelegare å fjerne frå skosålen.

Det sagt så synes eg ikkje at det er rett at det skal være heilt frislepp for hester heller. Eg forstår at det er nokre praktiske utfordringar knytt til å kreve at f.eks. politiet spar hestedritten opp i sekkar med ein gong, men det finnes både anordningar ein kan feste på hesten, og ein kunne organisert det slik at politiet kjem tilbake for å rydde opp i løpet av dagen slik at hestedritten ikkje blir liggande så lenge.

 Det er jo vanleg folkeskikk å rydde etter seg uansett kva rotet består av, og eg synes ikkje det er urimeleg å syte for at også hestedritt blir fjerna innan rimeleg tid, kva som er rimeleg tid tenker eg kan være litt oppe til tolking alt etter type avføring og ikkje minst kvar rua ligg. Om den ligg midt i gågata der det er lett å passere på begge sider så er det noko heilt anna enn om rua ligg på eit smalt fortau slik at rullestolbrukarar og barnevogner må trille gjennom hestemøkka.

Lenke til kommentar
2 hours ago, The Avatar said:

Einig, det er ein vesentleg forskjell på type, og skulle ein være uheldig så er hundedritt langt vanskelegare å fjerne frå skosålen.

Det sagt så synes eg ikkje at det er rett at det skal være heilt frislepp for hester heller. Eg forstår at det er nokre praktiske utfordringar knytt til å kreve at f.eks. politiet spar hestedritten opp i sekkar med ein gong, men det finnes både anordningar ein kan feste på hesten, og ein kunne organisert det slik at politiet kjem tilbake for å rydde opp i løpet av dagen slik at hestedritten ikkje blir liggande så lenge.

 Det er jo vanleg folkeskikk å rydde etter seg uansett kva rotet består av, og eg synes ikkje det er urimeleg å syte for at også hestedritt blir fjerna innan rimeleg tid, kva som er rimeleg tid tenker eg kan være litt oppe til tolking alt etter type avføring og ikkje minst kvar rua ligg. Om den ligg midt i gågata der det er lett å passere på begge sider så er det noko heilt anna enn om rua ligg på eit smalt fortau slik at rullestolbrukarar og barnevogner må trille gjennom hestemøkka.

Har aldri tråkket i hestemøkk, men ser for meg at konsistensen og innholdet gjør at det er MANGE ganger værre å tråkke i hundedritt. Så det, i kombinasjon med en MYE lavere forekomst av hester i gater og på fortau gjør at jeg vil si at problemet med hestemøkk er MYE lavere enn hundedritt. Men ikke dermed sakt at det kanskje kunne og burde vært gjort noe mer hestemøkk (også) som du er inne på.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
WiiBoy skrev (På 23.7.2024 den 11:29 PM):

Du ser nok disse posene pga en av tre grunner;

  • hundeeier glemte den på vei tilbake.
  • hundeeier gikk en annen vei tilbake.
  • hundeeier er fremdeles ute på tur.

Både midlertidig og permanent forsøpling med disse ekle posene er en skikkelig uting. Posene bør tas med ALLTID og UMIDDELBART.

Valmeth skrev (På 24.7.2024 den 8:39 AM):

Hadde det vært mulig å håndheve, ville jeg syntes 5000,- i bot for å forsøple kunne være passende :) 

Jeg mener å huske at det allerede er ulovlig, men usikker på under hvilken lov og hvilken strafferamme (sikkert bøter inntil x tusen).

Problemet som du sier er håndheving. Her trengs det egentlig ikke noe voldsomt til håndheving for politiet har nok av viktigere oppgaver å ta seg til. Men det hadde vært fint om de statuerte noen få eksempler per by per år bare for å skape litt publisitet og forebygge. Media hiver seg jo fort over politiets twittermeldinger fordi det er tilnærmet gratis innholdsproduksjon for de.

X: "Politiet har i dag bøtelagt 4 hundeeiere langs denne populære hundelufte-løypa for brudd på enellerannen lov om forsøpling, da disse etterlot sine hundeposer. Boten var på y tusenlapper. De ble også beordret å gå tilbake og rydde opp etter seg".

Jeg tror det bare trengs noen få slike notiser i lokalmedia hvert år for å forebygge. Disse stikkprøvene kan også brukes til å finne ut om problemet er økende eller synkende over tid.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...