Gå til innhold

Vifter og kjøling

popztarr

Anbefalte innlegg

Hvilken vei er det mest hensiktsmessig at viften på feks cpu går? Slik at den suger varmluften ut, eller slik at den blåser kjølende luft nedover til kjøleribbe og CPU? Jeg har hørt at hvertfall i kabinettsammenheng er det bedre å ha en utblåsningsvifte enn en innsugningsvifte.

Gjelder dette for cpu oxo? Hva med harddisk? Suge vekk varm luft, eller blåse kjølende luft på disken?

Anyone???

Endret av popztarr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, poenget med CPU-vifte er å suge vekk varmen fra kjernen.

Mener det er det samme med harddisker, men med kabinettvifter kommer det an på hvor de er.

Du kan bruke kabinettviftene til å skape luftgjennomstrømming. Hvis du lar viften(e) foran i kabinettet suge luft inn for så å ha viften(e) bak i kabinettet blåse luften ut.

Vifter på siden av kabinettet er litt i en gråsone, de må du nok se det an med.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

vel, det optimale vil være å ha vifter foran i bunnen av kabinettet som suger inn kald luft, for så å ha vifte på toppen av kabinettet som blåser ut luft.

på den måten oppnår du god luftgjennomstrømming.

Lenke til kommentar
Hvilken vei er det mest hensiktsmessig at viften på feks cpu går? Slik at den suger varmluften ut, eller slik at den blåser kjølende luft nedover til kjøleribbe og CPU?

Skal alltid blåse mot kjøleribben.

Det der er en god måte å skade CPU'er på, mener nå jeg.

Edit: Se min post etter denne.

Endret av Bludd
Lenke til kommentar

Hm, tydeligvis uenigheter ut å går. Men jeg har alltid hørt at å suge vekk varmluft er mer effektivt enn å blåse inn luft....

(må innrømme at min cpu-vifte stod stund å blåste ned mot kjøleribben fordi jeg ikke visste bedre....men den ble snudd til sug for en god stund siden)

Endret av popztarr
Lenke til kommentar

Hele poenget med viften er jo at den skal kjøle ned kjøleribben, og dette gjør den mer effektivt jo mer luft som passerer desto mer overflate av kjøleren, altså viften skal blåse nedover og ribben burde ha mange finner. Og som en sa før her er det mest effektivt og ha innsugskabinettvifter nederst forann, og utblåsvifter øverst bak fordi varmen som kjent stiger og luften da vil passere de komponentene som skal kjøles.

Lenke til kommentar

Har undersøkt dette litt nærmere og må bare legge meg flat. De fleste kjøleribbekonstruksjonene er laget for at vifta skal blåse ned på den.

Det er ganske lett å få det rett med min CPU da det er en boxed P4c og jeg velger å tro at Intels ingeniører har klart å sette vifta den veien den skal være. :)

Lenke til kommentar

Så da er alle enige om at viften skal BLÅSE nedover mot kjøleribben og CPU altså?

Vel, får i såfall snu viften min igjen jeg da... hehe

Men hva med viftekjøling av harddisk? Har montert en vifte under harddisken som suger varmluft vekk harddisken. Blir dette rett eller feil da?

Lenke til kommentar

Vel når jeg konstruerte min nye PC ville jeg gjerne suge den varme luften vekk fra CPU'en for å blåse den gjennom strømforsyningen og ut av kabinettet (CPU er plassert rett 'under' PSU). Hadde viften blåst ville den varme luften blitt resirkulert i kabinettet (i større grad). Den eneste HSF'en jeg fant som gjør dette 'by default' er Zalman CNPS 5700.

Men etter at jeg hadde kjøpt/bygget PC'en så leste jeg en test (husker i farten ikke hvor, tror det var cpubench.com, men fant en annen test her: http://www.viperlair.com/reviews/case_cool...dp102/p2.shtml) hvor de hadde testet om det var noen forskjell på om viften sugde eller blåste, og forskjellen var minimal!

MEN, jeg vil anta at konstruksjonen til kjøleribben har noe å si. Det går jo an å teste, at prosessoren tar kvelden umiddelbart har jeg ingen som helst tro på.

timtowtdi

Lenke til kommentar
Så da er alle enige om at viften skal BLÅSE nedover mot kjøleribben og CPU altså?

Vel, får i såfall snu viften min igjen jeg da... hehe

Men hva med viftekjøling av harddisk? Har montert en vifte under harddisken som suger varmluft vekk harddisken. Blir dette rett eller feil da?

Hvis du brenner fingeren din, prøver du å suge vekk luften eller blåser du? :p

Det kan lønne seg å studere litt varmeteknikk og termodynamikk hvis man skal konstruere et eget kjøleanlegg og i hvert fall hvis man modder noe som er fabrikk konstruert. Masse flotte lærebøker på dette området!

Mvh Børge

Lenke til kommentar
Jeg ser at mange har flerfoldige vifter. Bråker ikke dette?

Selv har jeg bare cpu- , skjerm- og psu-vifte.

Bråker og bråker! Har du ikke hørt om hørselsvern da gitt? hehe....

Har viftestyring på viftene slik at de ikke går for fullt hele tiden, bare dersom temperaturen kommer over et visst stille. Men foretrekker litt bråk istedet for å svi av komponenter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...