Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Noen som vet? OVer 50% rust på bremseskiver bak

Anbefalte innlegg

Kjøpt bruktbil av bruktbilforhandler, en Yaris 2019, gått kun 25.500 km.

Ser nå etter kjøpet at det står på servicehistorikken fra siste service nå i mai at verkstedet skriver at det er "over 50% rust på bremseskiver bak -anbefaler å skifte".

Det har ikke forrige eier gjort, for verkstedsregningen ligger ved.

Selger opplyste ikke om dette. 

Er dette noe man kan klage på til selger? Det er 6 mnds garanti hos forhandleren. 

Og - hvor farlig er det å kjøre med dette? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mesteparten av bremsevirkningen på en vanlig bil er på bremsene foran (derfor man har større bremseskiver foran enn bak). På en hybrid, som jeg antar Yarisen din er, så bruker man ikke bilens konvensjonelle bremser like mye som en vanlig bensin/diesel, da endel av bremsingen i praksis er regenerering av energi tilbake til hybridbatteriet. Når bremsene brukes mindre, så er bremseskivene som er av stål utsatt for rusting, og spesielt skivene bak som brukes minst. Artikkel om problemet

Jeg har en bekjent med Yaris hybrid med lav km-stand som også har byttet skiver bak p.g.a. rust. Vil tro det er ganske vanlig på den modellen. Lite bruk av bremsene p.g.a. hybrid-systemet kombinert med en "forsiktig kjørestil" er ingen god kombinasjon mhp bremserust. 

Det er ikke farlig å kjøre med, konsekvensen er marginalt dårligere bremser. Den beste måten å fjerne overfladisk bremserust på, og forebygge mot ny rust, er å bruke bilen, helst med regelmessige kraftige nedbremsinger (i kontrollerte omgivelser der man ikke kan skape en farlig situasjon) for å få slipt litt skikkelig på skivene.  Men er det rustet ille nok, som f.eks. var tilfelle for min bekjent, så får man ikke slipt bort rusten med hard bremsing, og skivene må byttes. 

Det juridiske rundt om det er grunnlag for å kreve at verkstedet retter opp i dette kostnadsfritt for deg, har jeg ikke noe godt svar på. På den ene siden så har du ikke blitt opplyst en feil som ville medført at bilen ikke ble eu-godkjent. På den andre siden, så er det her snakk om en halvgammel bruktbil, og bremser er slitedeler. Og dersom du ble forelagt skriftlig service-dokumentasjon til gjennomlesing før du kjøpte bilen, kan man ikke da også si at du (på en sleip måte) har blitt opplyst om de rustne bremseskivene?

Lenke til kommentar
Hollabaloo skrev (11 minutter siden):

Mesteparten av bremsevirkningen på en vanlig bil er på bremsene foran (derfor man har større bremseskiver foran enn bak). På en hybrid, som jeg antar Yarisen din er, så bruker man ikke bilens konvensjonelle bremser like mye som en vanlig bensin/diesel, da endel av bremsingen i praksis er regenerering av energi tilbake til hybridbatteriet. Når bremsene brukes mindre, så er bremseskivene som er av stål utsatt for rusting, og spesielt skivene bak som brukes minst. Artikkel om problemet

Jeg har en bekjent med Yaris hybrid med lav km-stand som også har byttet skiver bak p.g.a. rust. Vil tro det er ganske vanlig på den modellen. Lite bruk av bremsene p.g.a. hybrid-systemet kombinert med en "forsiktig kjørestil" er ingen god kombinasjon mhp bremserust. 

Det er ikke farlig å kjøre med, konsekvensen er marginalt dårligere bremser. Den beste måten å fjerne overfladisk bremserust på, og forebygge mot ny rust, er å bruke bilen, helst med regelmessige kraftige nedbremsinger (i kontrollerte omgivelser der man ikke kan skape en farlig situasjon) for å få slipt litt skikkelig på skivene.  Men er det rustet ille nok, som f.eks. var tilfelle for min bekjent, så får man ikke slipt bort rusten med hard bremsing, og skivene må byttes. 

Det juridiske rundt om det er grunnlag for å kreve at verkstedet retter opp i dette kostnadsfritt for deg, har jeg ikke noe godt svar på. På den ene siden så har du ikke blitt opplyst en feil som ville medført at bilen ikke ble eu-godkjent. På den andre siden, så er det her snakk om en halvgammel bruktbil, og bremser er slitedeler. Og dersom du ble forelagt skriftlig service-dokumentasjon til gjennomlesing før du kjøpte bilen, kan man ikke da også si at du (på en sleip måte) har blitt opplyst om de rustne bremseskivene?

Det blir isåfall å kreve at bruktbilforhandleren retter opp i dette kostnadsfritt, for jeg spurte om alt var i orden; JA. Spurte om all service var gjort hos merkevareverkstedet; JA.

Jeg så jo på dokumentasjonen at servicen var utført hvert år, og det var den. Men jeg satte jo ikke å så gjennom hvert eneste service dokument fra 2019 til 2024 i mappen som lå der, nei. 
Men forventer jo at selger opplyser om at bilen ikke vil bli EUgodkjent neste år pga over 50% rust på bremseskivene, såpass trodde jeg at man opplyste om? 

Hadde jeg visst det, så er det godt mulig jeg ikke hadde kjøpt bilen når jeg vet at jeg må ut med en dyr verkstedregning allerede neste år.

Lenke til kommentar

Mulig du kan bremse de rene selv. Er derfor mange biler kommer med tromler bak, blir mindre trøbbel da. Bilene kjøres veldig forsiktig og motoren bremser, man bruker egentlig aldri bremsene bak. Skal du aktivere bremsene bak tror jeg du må kjøre en lang nedoverbakke ganske bratt, holde 60-70 kmt, sette bilen i fri og ta flere harde nedbremsinger. Pass opp for trafikk bak og foran, kan være farlig. Ved vanlig kjøring vil motoren bremse og batteriet vil ta mot strøm. 

Det er også mulig å skru av skivene og pusse de med vinkelsliper. Egentlig ganske enkelt å gjøre. 

Lenke til kommentar

Jeg forstår frustrasjonen din, tenker også at når skivene bak er så rustne at de i praksis må byttes for å få den eu-godkjent, så er det noe en bruktbilforhandler bør opplyse om som en feil/mangel for en bil i den prisklassen, og at det ikke er "bra nok" å la det stå i en setning på et servicepapir inne i en bunke med papirer. Det er mitt pragmatiske ikke-juridiske synspunkt. 

Lenke til kommentar

@Winnowill: Kom til å tenke på en ting. Har du sett etter om det er over 50% rust på bremseskivene nå? Bruktbilforhandler kan jo ha fikset dette ifm klargjøring av bil før den ble solgt til deg, uten at det har blitt dokumentert i servicehistorikken. 

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...