Gå til innhold

Mazda MX-30?


Anbefalte innlegg

Trestein skrev (11 timer siden):

Har en kollega med kia fra 2016. Han kjøpte bilen for et par år siden. Da gikk den 130km. Etter 2 år er den nede i 80km. Gikk inn med et diagnose apparat for å se om noe var feil. Alt så bra ut. Spenning på alle 100celler var mellom 4,08 til 4,12V . 18kWh tilgjengelig og 52% kapasitet på batteri. Bilen ser ut som ny men er egentlig skrap

Mistenker at din kollega konstant har hatt bilen på lading når den ikke er i bruk. At et batteri ligger på 100% konstant dreper det fortere enn all verdens hurtiglading. Spesielt om man tar med i beregningen at disse bilene har relativt primitive batterisystemer og mangler aktiv kjøling. Batteriteknologien har kommet en lang vei siden første generasjon Soul EV.

Om bilen alltid er plugget i veggen når den ikke kjøres bør man holde ladingen til maks 80 %.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
marfo83 skrev (På 23.7.2024 den 8:35 PM):

Hei,

Har vurdert en stund å bytte til elbil, og har falt for Mazda MX-30. 
 

Mazdaen skal være en fin bil. Har ikke slått særling an da alle er opptatt av batterikapasiteten.

Så lenge du er påpasselig med hastighet på motorvei, så skal den være grei. Fra 90kmt og oppover så bruker de kjapt mye mer. De bruker også langt mindre ved køkjøring, da de ikke har en motor som står å putrer hele tiden, men det kommer jo litt an på hvor varmt du liker å ha det.

Mazda er og blir litt "gammel mann" bil. Litt treg og kjedelig, men mer enn god nok. 

Det jeg husker jeg la merke til fra tester på denne. Den har bedre interiør enn de fleste i prisklassen. Men Mazda har satset på å nå førstegang kjøpere av Elbil, og har ikke mulighet å skru av fake motorlyd utfra det jeg skjønte, og hadde ikke valg av regenerering, kun vanlig bruk av bremsepedal, med regenerering via det.

Noe av det beste med å kjøre elbil er at man kan kun justere med "gass" pedalen hvis man ønkser. At den bremser ned når man slipper pedalen, og ikke alltid må bruke bremsen. Ekstremt godt å ha i kø kjøring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (38 minutter siden):

Mistenker at din kollega konstant har hatt bilen på lading når den ikke er i bruk. At et batteri ligger på 100% konstant dreper det fortere enn all verdens hurtiglading. Spesielt om man tar med i beregningen at disse bilene har relativt primitive batterisystemer og mangler aktiv kjøling. Batteriteknologien har kommet en lang vei siden første generasjon Soul EV.

Om bilen alltid er plugget i veggen når den ikke kjøres bør man holde ladingen til maks 80 %.

De som kom best ifra det med første generasjons Kia Soul EV var de som fikk nytt batteri på garanti.

Lenke til kommentar

Tror jammen jeg hadde sett på trillingene til VAG isteden for mx-30, med mindre du går for å lease en ny en, eller kjøpe en ny slik at du har nybilgaranti.

https://www.finn.no/car/used/search.html?model=1.807.2000520&model=1.808.2000224&model=1.817.2000208&sales_form=1&sales_form=5&sort=PRICE_ASC&year_from=2020

Det er litt dårligere plass, men den er stor nok for 4 voksne over kortere avstander. Og går fint med 2 barneseter også. 

28% lenger rekkevidde er ikke til å kimse av når rekkevidden er såpass kort.

Mazda har ikke noe ettermarked å snakke om for elbiler, og spørsmålet er om det kommer til å være norsk importør av Mazda i Norge fremover. De har vært inn og ut av det Norske markedet mitt voksne liv. Fikk en renessanse med CX-5 siste 10året, men jeg tror ikke de forblir i Norge med mindre de har en konkurransedyktig elbil på trappene som kan selge endel biler i år og neste år. De er desperate etter å gi bort nok mx-30 til å overleve, men tiden vil vise

 

Lenke til kommentar

Har en Mazda Mx30 som bil nr2. Problemfritt bilhold, kjørt ca 30k nå.

Overlegen komfort, musikkanlegg og pris var det som gjorde at jeg handlet. Fikk alt utstyr minus takluke for 250 000 ny.

Vi er fornøyde og beholder den nok i mange år. 

 

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (På 29.7.2024 den 9:56 AM):

Tror jammen jeg hadde sett på trillingene til VAG isteden for mx-30, med mindre du går for å lease en ny en, eller kjøpe en ny slik at du har nybilgaranti.

https://www.finn.no/car/used/search.html?model=1.807.2000520&model=1.808.2000224&model=1.817.2000208&sales_form=1&sales_form=5&sort=PRICE_ASC&year_from=2020

Det er litt dårligere plass, men den er stor nok for 4 voksne over kortere avstander. Og går fint med 2 barneseter også. 

 

Kjører sjeldent med passasjerer, og barneseter... Nope :p

De ser også litt for trange ut for meg og magen min. Og MX-30 ser jo en del hakk kulere ut.



Glemte å følge med i tråden her, men tok meg en tur til en forhandler i helgen for å titte litt. Må innrømme jeg falt for den, og føler det er på tide å endelig ha en bil jeg også synes ser stilig ut (Noe jeg ikke synes de nevnte trillingene gjør). 

Dro tilbake på mandag, og skrev kontrakt på en brukt, faktisk nøyaktig tre år gammel den dagen, og henter den på lørdag. 

Fortsatt to år med nybilgaranti, og 6 år på batteriet, så den holder sikkert noen år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (På 29.7.2024 den 8:56 AM):

 

Mazda er og blir litt "gammel mann" bil. Litt treg og kjedelig, men mer enn god nok. 

 

Er vel mange år siden Mazda var å regne som noen "gammel mann " bil, om de noen gang har vært det. De har bevist holdt seg unna nedskalerte turbomotorer, vært dyktige på design (ikke uten grunn at Musk gikk til Mazda når han skulle finne designer), og har vært blandt de mest velkjørende i sine klasser. Har bare kjørt MX-30 et lite stykke, men den regnes vel for å være blandt de bedre elbilene mtp kjøreegenskaper.

Endret av AL123
Lenke til kommentar
marfo83 skrev (9 timer siden):

Kjører sjeldent med passasjerer, og barneseter... Nope :p

De ser også litt for trange ut for meg og magen min. Og MX-30 ser jo en del hakk kulere ut.



Glemte å følge med i tråden her, men tok meg en tur til en forhandler i helgen for å titte litt. Må innrømme jeg falt for den, og føler det er på tide å endelig ha en bil jeg også synes ser stilig ut (Noe jeg ikke synes de nevnte trillingene gjør). 

Dro tilbake på mandag, og skrev kontrakt på en brukt, faktisk nøyaktig tre år gammel den dagen, og henter den på lørdag. 

Fortsatt to år med nybilgaranti, og 6 år på batteriet, så den holder sikkert noen år. 

Gratulerer! Er en utrolig stilig bil, og er veldig god å kjøre. 

Lenke til kommentar
9 hours ago, marfo83 said:

Kjører sjeldent med passasjerer, og barneseter... Nope :p

De ser også litt for trange ut for meg og magen min. Og MX-30 ser jo en del hakk kulere ut.



Glemte å følge med i tråden her, men tok meg en tur til en forhandler i helgen for å titte litt. Må innrømme jeg falt for den, og føler det er på tide å endelig ha en bil jeg også synes ser stilig ut (Noe jeg ikke synes de nevnte trillingene gjør). 

Dro tilbake på mandag, og skrev kontrakt på en brukt, faktisk nøyaktig tre år gammel den dagen, og henter den på lørdag. 

Fortsatt to år med nybilgaranti, og 6 år på batteriet, så den holder sikkert noen år. 

Grattis! Jeg likte veldig godt interiøret på den. Veldig mye komfort og utseende for pengene.

Skjønner av posten din at det er første elbil. Har du den som eneste bil? 

 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (26 minutter siden):

Grattis! Jeg likte veldig godt interiøret på den. Veldig mye komfort og utseende for pengene.

Skjønner av posten din at det er første elbil. Har du den som eneste bil? 

 

Takk, takk :) 
 

Stemmer. Første elbil, og eneste bil. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Trestein skrev (På 29.7.2024 den 12:33 AM):

Skal elbiler ha noen stor miljøfordel må batteriene bli en ikke sak. Fabrikantene må garantere dem like lenge som bilene skal vare. Ellers blir det skraping lenge før bilene har positiv klimaeffekt. Er stygt redd for at elbiler sjelden blir over 10år gamle uten 10-12års garanti på batteri

Vår gamle 2012 Leaf lever i "beste" velgående. Den er nå over 12 år gammel, og vi ser ingen grunn til at den ikke skal kunne leve i mange år til.

Har 10 av 12 streker på displayet. Rekkevidden er selvfølgelig redusert, men til all lokalkjøringen er den fortsatt gulle god. 

Lenke til kommentar
marfo83 skrev (På 31.7.2024 den 11:23 PM):

Glemte å følge med i tråden her, men tok meg en tur til en forhandler i helgen for å titte litt. Må innrømme jeg falt for den, og føler det er på tide å endelig ha en bil jeg også synes ser stilig ut (Noe jeg ikke synes de nevnte trillingene gjør). 

Dro tilbake på mandag, og skrev kontrakt på en brukt, faktisk nøyaktig tre år gammel den dagen, og henter den på lørdag. 

Fortsatt to år med nybilgaranti, og 6 år på batteriet, så den holder sikkert noen år. 

Gratulerer! Hvor mye måtte du gi for den?

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (4 timer siden):

Vår gamle 2012 Leaf lever i "beste" velgående. Den er nå over 12 år gammel, og vi ser ingen grunn til at den ikke skal kunne leve i mange år til.

Har 10 av 12 streker på displayet. Rekkevidden er selvfølgelig redusert, men til all lokalkjøringen er den fortsatt gulle god. 

Ikke alle er like heldig. Har en kollega med 70km rekkevidde på Kiaen sin. Verken forsikring eller importør dekker noe av kostnaden. Bilen ser fremdeles ut som ny

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (8 timer siden):

Gratulerer! Hvor mye måtte du gi for den?

168.900 for en 2021-modell som hadde gått ca. 32K

Ellers har jeg nå kjørt bilen på jobb i snart to uker, og jeg må bare si at jeg elsker bilen!

Det skal sies: Overgang fra 2011-modell Skoda med manuell giring, til 2021-modell med automatgiring, adaptive cruisekontroll, HUD, blindsonevarsler, keyless etc. etc.  skal ha mye av æren for det, uavhengig av hva slags drivstoff den går på. 

Det drivstoffmessige, er foreløpig en "ulempe", da jeg fortsatt venter på hjemmeladeren jeg har bestilt, så det blir en 20 minutters pause på veg hjem hver dag for å lade. 

Konklusjonen er: Digg å kjøre, digg å sitte i, og utrolig stilig å se på :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (4 timer siden):

Ikke alle er like heldig. Har en kollega med 70km rekkevidde på Kiaen sin. Verken forsikring eller importør dekker noe av kostnaden. Bilen ser fremdeles ut som ny

Uheldigvis ikke unikt dette, en kombinasjon av batteri kjemi og manglende kjøling slik jeg har forstått. Men, at det gjelder en modell betyr ikke det gjelder alle elbiler. Produsenten lærer stadig hva som fungerer og hva som ikke fungerer. Det er mange eksempler på uheldig design opp igjen tiden. At produsenten ikke ønsker å reparere mer enn de må også vanlig. 

Garantien fra Kia er 7 år og forsikring krever normalt feilen skal oppstå plutselig. Denne reduksjonen i rekkevidde kommer sakte. En del garanti bytte er gjort av Kia. Forstår de ønsker ikke å bytte utover 7 år selv om det er en kjent produksjonsfeil.

Endret av toralfb
Lenke til kommentar
marfo83 skrev (13 timer siden):

168.900 for en 2021-modell som hadde gått ca. 32K

Ellers har jeg nå kjørt bilen på jobb i snart to uker, og jeg må bare si at jeg elsker bilen!

Det skal sies: Overgang fra 2011-modell Skoda med manuell giring, til 2021-modell med automatgiring, adaptive cruisekontroll, HUD, blindsonevarsler, keyless etc. etc.  skal ha mye av æren for det, uavhengig av hva slags drivstoff den går på. 

Det drivstoffmessige, er foreløpig en "ulempe", da jeg fortsatt venter på hjemmeladeren jeg har bestilt, så det blir en 20 minutters pause på veg hjem hver dag for å lade. 

Konklusjonen er: Digg å kjøre, digg å sitte i, og utrolig stilig å se på :)

Definitivt en GOD bil, og en god deal, for de som har et kjøremønster som passer med rekkevidden. 👍

Lenke til kommentar
On 14.8.2024 at 8:04 PM, marfo83 said:

168.900 for en 2021-modell som hadde gått ca. 32K

Ellers har jeg nå kjørt bilen på jobb i snart to uker, og jeg må bare si at jeg elsker bilen!

Det skal sies: Overgang fra 2011-modell Skoda med manuell giring, til 2021-modell med automatgiring, adaptive cruisekontroll, HUD, blindsonevarsler, keyless etc. etc.  skal ha mye av æren for det, uavhengig av hva slags drivstoff den går på. 

Det drivstoffmessige, er foreløpig en "ulempe", da jeg fortsatt venter på hjemmeladeren jeg har bestilt, så det blir en 20 minutters pause på veg hjem hver dag for å lade. 

Konklusjonen er: Digg å kjøre, digg å sitte i, og utrolig stilig å se på :)

 

Det går fint å lade i vanlig stikkontakt frem til du får installert ladeboks…

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...