Gå til innhold

Mazda MX-30?


Anbefalte innlegg

eintotre skrev (1 minutt siden):

Det var litt dumt å høre. Skal ha bil nr. 2 snart for bykjøring og hadde egentlig bestemt meg for den billigste leafen jeg finner. Men både Mazda og Citroen frister veldig..

 

Nå skjønte jeg ikke helt? Jeg sammenlignet en Mazda MX-30 med en Opel stasjonsvogn, og påpekte at jeg likte Mazdaen bedre. Hvor kom Leaf inn i bildet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
marfo83 skrev (1 time siden):

 

Nå skjønte jeg ikke helt? Jeg sammenlignet en Mazda MX-30 med en Opel stasjonsvogn, og påpekte at jeg likte Mazdaen bedre. Hvor kom Leaf inn i bildet?

Han hadde tenkt seg Leafen, men når han leser du sier Mazdaen er så god å kjøre, så frister det han til å gå for en dyrere bil.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
marfo83 skrev (1 time siden):

Hadde en Opel Astra Sports Tourer hybrid som lånebil ifm. et verkstedsbesøk. Fy søren hvor digg det var å få tilbake Mazdaen! Jeg tror jeg har en kjøreglede med den bilen jeg aldri har hatt, og fikk bekreftet det etter noen dager uten. Og det i en bil man får ny til litt over 200K, mens Opelen jeg lånte sikkert kostet det dobbelte.

Men du har allerede måttet ha den på et verkstedbesøk? 🤔

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (8 timer siden):

Men du har allerede måttet ha den på et verkstedbesøk? 🤔

Ja. Har fått nye bremser samt fikset litt rust. Er visst en greie med MX-30 at den sliter litt skeivt på klossene, men det gikk selvsagt på garanti. Alt var ting de oppdaget før jeg overtok bilen. Totale ekstrautgifter for meg var et par bussbilletter og litt bensin for drøyt 300 kroner. Mener å ha lest at det jobbes med en permanent løsning på klosseproblemet. 
 

Men har inntrykk at det er lite problemer ellers, som det gjerne er på nesten nye bilmodeller. 
 

(Og for å ha gjentatt det, så er den en 2021-modell, ikke helt ny). 
 

 

Lenke til kommentar
marfo83 skrev (8 timer siden):

Ja. Har fått nye bremser samt fikset litt rust. Er visst en greie med MX-30 at den sliter litt skeivt på klossene, men det gikk selvsagt på garanti. Alt var ting de oppdaget før jeg overtok bilen. Totale ekstrautgifter for meg var et par bussbilletter og litt bensin for drøyt 300 kroner. Mener å ha lest at det jobbes med en permanent løsning på klosseproblemet. 

Interessant! Det var nytt for meg. Har ikke hørt om den saken før. Vi vurderer MX-30 som nr. 2 bil (bruktbil). Vi er litt bortskjemte etter å ha hatt en 2012 Leaf helt uten problemer.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (4 timer siden):

Interessant! Det var nytt for meg. Har ikke hørt om den saken før. Vi vurderer MX-30 som nr. 2 bil (bruktbil). Vi er litt bortskjemte etter å ha hatt en 2012 Leaf helt uten problemer.

Mx30 er nok en bil med få problemer, men perfekt er den ikke. 

Bremsefeilen er på 2020/21 versjoner. Det hadde med torque vectoring opplegget, var feiljustert og slet bremser. Dette har løst seg med garanti for alle de det gjaldt i FB gruppen ihvertfall. Min ble laget etter dette, har 35k uten noe uvanlig slitasje der. Kom OTA oppdatering der faktisk.

Knirk i dør kan oppleves, også garantisak. Bytter en gummiflik i døra for deg, noen har løst med en teipbit. Flimsy pakning.

Pluggene som holder hattehylla oppe har dårlig fit, nesten alle har mista et sett med de. 

Generelt sett tror jeg den er ganske grei med tanke på feil og mangler, men har ikke noe info rundt det utover eget bilhold, to kompiser med samme bilen og den gruppa på facebook.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan noen med denne biltypen fortelle meg reell rekkevidde sommer som vinter?

Denne bilen ser svært kul ut, samt veldig prisgunstig. Rekkevidde avgjorde slikt valget ikke falt på denne, men i og med at jeg "kjører" ca. max 30 km pr dag, hadde sikkert dette eksemplaret fungert! :=)

Lenke til kommentar
afixy skrev (6 timer siden):

Kan noen med denne biltypen fortelle meg reell rekkevidde sommer som vinter?

Denne bilen ser svært kul ut, samt veldig prisgunstig. Rekkevidde avgjorde slikt valget ikke falt på denne, men i og med at jeg "kjører" ca. max 30 km pr dag, hadde sikkert dette eksemplaret fungert! :=)

Kjører en slik av og til. Utrolig fin å kjøre med lavt støynivå og den virker solid uten skrangel. Brukte den til jobb ca 15 grader uten forvarming(Den trekker mye i starten) fikk da 230km rekkevidde fra A til A. Om vinteren betydelig mindre. il tro ett sted mellom 120 og 150km alt etter som. Har ikke appen men forvarming hjelper mye på forbruk. Varmepumpa drar fort flere KW i starten. Jeg liker heller ikke å ha det veldig varmt i bilen og det påvirker mye. Jeg har alltid 18 eller 19grader 

Lenke til kommentar
afixy skrev (7 timer siden):

Kan noen med denne biltypen fortelle meg reell rekkevidde sommer som vinter?

Denne bilen ser svært kul ut, samt veldig prisgunstig. Rekkevidde avgjorde slikt valget ikke falt på denne, men i og med at jeg "kjører" ca. max 30 km pr dag, hadde sikkert dette eksemplaret fungert! :=)

Eid i to år, 35 000km.

Sommer = 20mil, blandet kjøring

Vinter = 15-18 mil, blandet kjøring.

Har tatt en slags vintertest. Kjørte Asker - Horten i 15 minusgrader, det resulterte i 15 mil. Da kjørte jeg i fartsgrensa på motorvei.

Nesten alle elbiler er bedre på rekkevidde/lading. Det sagt så har jeg kjørt mange biler i 500-600k klassen som både er dårligere utstyrt og har dårligere komfort.

Endret av DrAlban3000
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...