Gå til innhold

Mazda MX-30?


Anbefalte innlegg

Hei,

Har vurdert en stund å bytte til elbil, og har falt for Mazda MX-30. 

Min kjøring i det daglige er t/r jobb, som er ganske nøyaktig 40 km hver veg Øvre Romerike-Alnabru, og 36 av disse er motorveg. Kjører per i dag ikke noe mer enn dette. Vil ha mulighet for lading hjemme (ikke på jobb), og står parkert innendørs begge steder. 

Hva vil en realistisk rekkevidde evt. være på vinteren, når jeg liker å ha på varme i bilen, høre på radio og stort sett følge trafikken?
Det hender selvsagt at det er kø, og gjerne om vinteren når det kommer sånt hvitt på bakken (like overraskende hvert år).

Ser at NAF har testet den til 165 km på vinteren. Har hørt man helst bare skal lade til 80%, som skulle tilsi 132? 

(Skjønner selvsagt at det ikke er et fasitsvar, men)

En pent brukt MX-30 til sånn 160-180K er det jeg føler jeg kan strekke meg til, så tips som "for bare litt mer" er dessverre ikke aktuelle. 

Gjerne om noen har erfaringer fra ca. samme strekning?


 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
marfo83 skrev (2 timer siden):

Hei,

Har vurdert en stund å bytte til elbil, og har falt for Mazda MX-30. 

Min kjøring i det daglige er t/r jobb, som er ganske nøyaktig 40 km hver veg Øvre Romerike-Alnabru, og 36 av disse er motorveg. Kjører per i dag ikke noe mer enn dette. Vil ha mulighet for lading hjemme (ikke på jobb), og står parkert innendørs begge steder. 

Hva vil en realistisk rekkevidde evt. være på vinteren, når jeg liker å ha på varme i bilen, høre på radio og stort sett følge trafikken?
Det hender selvsagt at det er kø, og gjerne om vinteren når det kommer sånt hvitt på bakken (like overraskende hvert år).

Ser at NAF har testet den til 165 km på vinteren. Har hørt man helst bare skal lade til 80%, som skulle tilsi 132? 

(Skjønner selvsagt at det ikke er et fasitsvar, men)

En pent brukt MX-30 til sånn 160-180K er det jeg føler jeg kan strekke meg til, så tips som "for bare litt mer" er dessverre ikke aktuelle. 

Gjerne om noen har erfaringer fra ca. samme strekning?


 

Basert på min kjennskap til bilen er dine estimat rimelig spot on. Bare ta høyde for at en slik bil sliter ut batteriet ganske mye kjappere enn andre. Du kjører 80km pr dag + litt ekstra. Det blir fort 20 000km i året. Klarer bilen 180km på en syklus er det 180 000km på 1000 fulle ladesykluser. Det bruker du opp på under 10år. Har en kollega med en Kia med minste batteri. Han pendler litt lenger og bilen har enda kortere rekkevide. Bilen er kjørt 180 000km og bilen klarer bare 80km på fullt batteri. 1000 sykluser er 130 000km. På en bil med 500km rekkevidde er 1000sykluser 500 0000km som er rikelig for de fleste.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (43 minutter siden):

Bare ta høyde for at en slik bil sliter ut batteriet ganske mye kjappere enn andre. Du kjører 80km pr dag + litt ekstra. Det blir fort 20 000km i året. Klarer bilen 180km på en syklus er det 180 000km på 1000 fulle ladesykluser.

TS har tenkt til å lade til 80%. Det medfører ca 200 "sykluser" på 180000km. (Lading til 80% teller ca 20% av en syklus).

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (9 minutter siden):

TS har tenkt til å lade til 80%. Det medfører ca 200 "sykluser" på 180000km. (Lading til 80% teller ca 20% av en syklus).

Jøss hvor kan man finne dem talla? 

 

Apple Inc. clarifies that a charge cycle means using all the battery's capacity, but not necessarily by discharging it from 100% to 0%: "You complete one charge cycle when you’ve used (discharged) an amount that equals 100% of your battery’s capacity — but not necessarily all from one charge. For instance, you might use 75% of your battery’s capacity one day, then recharge it fully overnight. If you use 25% the next day, you will have discharged a total of 100%, and the two days will add up to one charge cycle."[8]

Endret av Trestein
Lenke til kommentar

Utdyp gjerne det med sykluser?

Er forholdsvis grønn på dette med elbil, men har hørt at man helst ikke skal lade over 80% (Og forsåvidt googlet og lest litt om hvorfor).

80% av 200 blir 160, så det skulle i praksis ikke holde to dager, så det blir lading hjemme hver dag  

Glemte også å nevne at jeg jobber to dager hjemmekontor i uka.
Kjøring t/r jobb blir vel sånn rett under 12.000 kilometer et sted.

 

Lenke til kommentar
marfo83 skrev (20 minutter siden):

Utdyp gjerne det med sykluser?

Å lade et batteri fra tomt til fullt er definert som 1 syklus. Når man har ladet f.eks. 1000 sykluser må man regne med at batteriet bare har ca. 70% av opprinnelig kapasitet. Sykluser sier altså noe om hvordan batteriet "slites".

Syklusen når man lader et batteri er ikke lineært med batteriprosenten. Ca. 80% av syklusen "foregår" fra 80-100% og ca. 38% over 95%.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
marfo83 skrev (4 timer siden):

Hei,

Har vurdert en stund å bytte til elbil, og har falt for Mazda MX-30. 

Min kjøring i det daglige er t/r jobb, som er ganske nøyaktig 40 km hver veg Øvre Romerike-Alnabru, og 36 av disse er motorveg. Kjører per i dag ikke noe mer enn dette. Vil ha mulighet for lading hjemme (ikke på jobb), og står parkert innendørs begge steder. 

Hva vil en realistisk rekkevidde evt. være på vinteren, når jeg liker å ha på varme i bilen, høre på radio og stort sett følge trafikken?
Det hender selvsagt at det er kø, og gjerne om vinteren når det kommer sånt hvitt på bakken (like overraskende hvert år).

Ser at NAF har testet den til 165 km på vinteren. Har hørt man helst bare skal lade til 80%, som skulle tilsi 132? 

(Skjønner selvsagt at det ikke er et fasitsvar, men)

En pent brukt MX-30 til sånn 160-180K er det jeg føler jeg kan strekke meg til, så tips som "for bare litt mer" er dessverre ikke aktuelle. 

Gjerne om noen har erfaringer fra ca. samme strekning?

Å stoppe ladingen på 80 % er ikke nødvendig så lenge du bruker bilen daglig. Det som potensielt svekker batteriet er at den blir stående med 100 % SOC over lenger tid (mange dager). Dette var ganske vanlig i "Leaf-dagene" da bilene stod på lading hele tiden så lenge de ikke var i bruk. Kombinert med dårlig BMS førte dette til mange Leafer med unødvendig stor slitasje på batteriet.

Jeg lader min 2020 Ioniq Electric til 100 % hver gang, og har fremdeles 100% SOH etter 4 år/40k kilometer. Men jeg er nøye på å aldri la bilen stå over flere dager med over 90 % på batteriet.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Bare ta høyde for at en slik bil sliter ut batteriet ganske mye kjappere enn andre. Du kjører 80km pr dag + litt ekstra. Det blir fort 20 000km i året. Klarer bilen 180km på en syklus er det 180 000km på 1000 fulle ladesykluser. Det bruker du opp på under 10år. Har en kollega med en Kia med minste batteri. Han pendler litt lenger og bilen har enda kortere rekkevide. Bilen er kjørt 180 000km og bilen klarer bare 80km på fullt batteri. 1000 sykluser er 130 000km. På en bil med 500km rekkevidde er 1000sykluser 500 0000km som er rikelig for de fleste.

Enig i det du sier, men det er også minst to andre faktorer i bildet:

- mange beholder ikke bilen lenge nok til at det vil utgjøre et problem for dem, fordi de har solgt bilen lenge før batteriet nærmer seg kaputt.

- et batteri med 500 km rekkevidde er VELDIG mye dyrere å bytte ut enn et mindre batteri. Eier man bilen til garantien går ut og batteriet tar kvelden året etter sitter man med en ganske stor regning. Per i dag hadde jeg antakeligvis ikke turt å eie høykapasitets elbil uten garanti eller drivverksforsikring.

Min 1gen e-up har alltid hatt kort rekkevidde, men helt tilstrekkelig for daglig bruk, og skulle batteriet ta kvelden koster det ca 15-20 000 pluss montering (og sannsynligvis får jeg solgt det gamle for litt også). Passerer straks 145 000 km og har samme rekkevidde som den alltid har hatt.

Og så kan batteriet fint vare langt mer enn 1000 sykluser. Som en anekdotisk sammenlikning har det originale batteriet i min 11 år gamle Macbook Air nå passert 3000 sykluser, og har fremdeles 80% kapasitet, uten noen buffer i topp eller bunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjører en Skoda Citigo 2020

Jessheim -> Storo -> Jessheim

Den har ikke varmepumpe. WLTP er 256km

Når det er 18 grader og mer ute bruker jeg 30-40% av batteriet t/r

Når det er -25 grader ute så har jeg brukt opptil 80-90% av batteriet. Men det er worst case når det står trailere og spinner over alt, snøen er tett og man forbanner seg selv, og selve livet, for at man dro inn på kontoret og turen hjem tar tett på 2 timer…

ellers er det under 70% av batteriet t/r på vinteren

Jeg ligger i 110-120 km/t når det er forsvarlig. 
 

Så på mx-30 jeg også, men ble ikke venn med bakdørene og synes den var i dyreste laget ift rekkevidde og mitt bruk

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
epifant skrev (På 24.7.2024 den 12:54 AM):

Enig i det du sier, men det er også minst to andre faktorer i bildet:

- mange beholder ikke bilen lenge nok til at det vil utgjøre et problem for dem, fordi de har solgt bilen lenge før batteriet nærmer seg kaputt.

- et batteri med 500 km rekkevidde er VELDIG mye dyrere å bytte ut enn et mindre batteri. Eier man bilen til garantien går ut og batteriet tar kvelden året etter sitter man med en ganske stor regning. Per i dag hadde jeg antakeligvis ikke turt å eie høykapasitets elbil uten garanti eller drivverksforsikring.

Min 1gen e-up har alltid hatt kort rekkevidde, men helt tilstrekkelig for daglig bruk, og skulle batteriet ta kvelden koster det ca 15-20 000 pluss montering (og sannsynligvis får jeg solgt det gamle for litt også). Passerer straks 145 000 km og har samme rekkevidde som den alltid har hatt.

Og så kan batteriet fint vare langt mer enn 1000 sykluser. Som en anekdotisk sammenlikning har det originale batteriet i min 11 år gamle Macbook Air nå passert 3000 sykluser, og har fremdeles 80% kapasitet, uten noen buffer i topp eller bunn.

Har en kollega med kia fra 2016. Han kjøpte bilen for et par år siden. Da gikk den 130km. Etter 2 år er den nede i 80km. Gikk inn med et diagnose apparat for å se om noe var feil. Alt så bra ut. Spenning på alle 100celler var mellom 4,08 til 4,12V . 18kWh tilgjengelig og 52% kapasitet på batteri. Bilen ser ut som ny men er egentlig skrap

Lenke til kommentar

De Kia-ene der har virkelig falt i de siste årene. Det har vært mye skriverier om Leaf og degradering men det er faktisk en del Leaf som har over 80 % kapasitet selv om de er over 10 år og passert 150 tusen km. Men man bør forstå forskjellen på 80 og 100% samt skjønne hva temperatur gjør med batterier. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (57 minutter siden):

De Kia-ene der har virkelig falt i de siste årene. Det har vært mye skriverier om Leaf og degradering men det er faktisk en del Leaf som har over 80 % kapasitet selv om de er over 10 år og passert 150 tusen km. Men man bør forstå forskjellen på 80 og 100% samt skjønne hva temperatur gjør med batterier. 

Ja kjenner faktisk 2 med samme problem. Problemet er når du må lade til 100% for å komme deg på jobb. Det blir fort 220 fulle sykluser i året. Når batteriet er nede på 50% får man to sykluser pr dag. Dat går det raskt nedover

Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 timer siden):

Har en kollega med kia fra 2016. Han kjøpte bilen for et par år siden. Da gikk den 130km. Etter 2 år er den nede i 80km. Gikk inn med et diagnose apparat for å se om noe var feil. Alt så bra ut. Spenning på alle 100celler var mellom 4,08 til 4,12V . 18kWh tilgjengelig og 52% kapasitet på batteri. Bilen ser ut som ny men er egentlig skrap

Kia Soul EV fra denne perioden har ikke kjøling av batteriet samt en batterikjemi som ikke liker varme. Svært mange av bilene har fått svekket batteriet mye. Noe er også pga alder på batteriet. Tesla Bjørn har gjort tester på Kia Soul EV, mener også på bil som fikk nytt batteri på garanti, eller batteri ble byttet? 

En del har fått byttet batteriet på 7 års garanti, men mange av dem var innenfor grensen ved utløp av garantien, og ble da sittet igjen med en bil som stadig går kortere. Om en har en bil med godt batteri er det trolig god tilgang på deler fra andre biler.

Holdbarhet på batteri i Kia Soul EV som var forholdsvis tidlig på markedet er ikke direkte overførbart til andre merker og modeller. Eksempelvis har batteri i like gamle VW eUp og eGolf holdt godt.

En må forvente batteriene vil holde bedre, etterhvert som produsentene får mer erfaring med ulike kjemi og kjøling.

(Det har tilsvarende vært mange uheldige produksjonsfeil på bensin og dieselbiler, noen ganger har produsenten måtte kalle tilbake, andre ganger har de ikke gjort det. )

Endret av toralfb
Rettet skrivefeil
Lenke til kommentar
toralfb skrev (1 time siden):

Kia Soul EV fra denne perioden har ikke kjøling av batteriet samt en batterikjemi som ikke liker varme. Svært mange av bilene har fått svekket batteriet mye. Noe er også pga alder på batteriet. Tesla Bjørn har gjort tester på Kia Soul EV, mener også på bil som fikk nytt batteri på garanti, eller batteri ble byttet? 

En del har fått byttet batteriet på 7 års garanti, men mange av dem var innenfor grensen ved utløp av garantien, og ble da sittet igjen med en bil som stadig går kortere. Om en har en bil med godt batteri er det trolig god tilgang på deler fra andre biler.

Holdbarhet på batteri i Kia Soul EV som var forholdsvis tidlig på markedet er ikke direkte overførbart til andre merker og modeller. Eksempelvis har batteri i like gamle VW eUp og eGolf holdt godt.

En må forvente batteriene vil holde bedre, etterhvert som produsentene får mer erfaring med ulike kjemi og kjøling.

(Det har tilsvarende vært mange uheldige produksjonsfeil på bensin og dieselbiler, noen ganger har produsenten måtte kalle tilbake, andre ganger har de ikke gjort det. )

Skal elbiler ha noen stor miljøfordel må batteriene bli en ikke sak. Fabrikantene må garantere dem like lenge som bilene skal vare. Ellers blir det skraping lenge før bilene har positiv klimaeffekt. Er stygt redd for at elbiler sjelden blir over 10år gamle uten 10-12års garanti på batteri

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (23 minutter siden):

vil man ikke da gi seg selv et unødvendig handicap?

Hvilket?

Jeg har i teorien (endel mindre enn) ca. 120 sykluser på batteriet i min bil på ca. 50000 km. Jeg har ikke merket noe handicap.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
Trestein skrev (16 minutter siden):

Skal elbiler ha noen stor miljøfordel må batteriene bli en ikke sak. Fabrikantene må garantere dem like lenge som bilene skal vare. Ellers blir det skraping lenge før bilene har positiv klimaeffekt. Er stygt redd for at elbiler sjelden blir over 10år gamle uten 10-12års garanti på batteri

Garanti går riktig retning, og 5 år var vanlig for få år siden. Kia har 7 år. Flere har idag 8 år på batteriet. Toyota har reklamert med 10 år om en følger service programmet.

Ikke lenge siden det var vanlig med 3 år garanti på bil. Reklamasjonsrett har vore 5 år, det var i praksis ikke så stor forskjell å la garanti være like lang på selve bilen.

Lenke til kommentar
52 minutes ago, mobile999 said:

Hvilket?

Jeg har i teorien (endel mindre enn) ca. 120 sykluser på batteriet i min bil på ca. 50000 km. Jeg har ikke merket noe handicap.

Eks: I mitt hode gir 80% av tilgjengelig kapasitet mindre rekkevidde enn 80% av faktisk kapasitet.

Lenke til kommentar
7 hours ago, Trestein said:

Skal elbiler ha noen stor miljøfordel må batteriene bli en ikke sak. Fabrikantene må garantere dem like lenge som bilene skal vare. Ellers blir det skraping lenge før bilene har positiv klimaeffekt. Er stygt redd for at elbiler sjelden blir over 10år gamle uten 10-12års garanti på batteri

Her er en 6 år gammel en som har gått 320.000km ca. 12% degradering, kun hurtiglading. Høres ikke ut som om han har hatt den på service i det hele tatt. 
Endel av 1. generasjonsbilene til forskjellige produsenter er veldig dårlig, men dette går seg nok til.

Utfordringen i Norge er at vi har bilene for lenge. Vi har Europas eldste bilpark, det tar menneskeliv. Biler og batterier kan gjenvinnes. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...