Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Reklamasjonsrett på bruktbil


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en bruktbil (tiguan 2013), for en måned siden. Jeg har kun kjørt 700 km på den. Først var det en motorlampe som kom neste dag etter overtakelse. Jeg ringte forrige eier, han bestilte en time på bilforhandlerverkstedet (vw). De løste problemet som var EGR-systemet (tok nesten en uke), og han betalte. I dag kjørte jeg hjem i 30-sonen, jeg fikk en knust lyd.
Jeg sjekket det, det ser ut til at stabilisatoren bak er ødelagt på midten (bil_2). Men også drivakelsidene er sprukket (bil_1&3). I morgen skal en mekaniker sjekke det. Jeg vet ikke hvor mye dette vil koste!

Jeg har kjøpt bilen fra 66 år gammel mann. Han fortalte meg at alt er bra i bilen, ingen feil.
Jeg har ikke sett dette i bilen da jeg kjøpt bilen (jeg gikk ikke under bilen), så jeg vet ikke om disse delene allerede var ødelagte.
bør jeg kontakte forrige eier for å fikse det?
Har jeg reklamasjonsrett?
Har jeg rett til å returnere bilen?

Jeg har kjøpt bilen fra finn, som den er :(

takk!

 

bil_1.jpg

bil_2.jpg

bil_3.jpg

Endret av apple27
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Delene på bildene er ikke utslitt, det er lakken som flasser og metallet under som ruster.
Dette er helt normalt, og hvis du legger deg under en annen bil av samme alder og kjørelengde vil du se tilsvarende slitasje.

Delene byttes når de er utslitt, lenge før rusten blir et problem.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg tenker også at dette ikke er noe som dekkes og at du var heldig som fikk EGR problemet dekket. Ting skjer på 10år+ gammel bil og feil som oppstår i ditt eierskap som forrige eier ikke kjente er ikke nødvendigvis en reklamasjon de to første årene i ditt eierskap. Det er ikke nybilgaranti som mange tror :)

 

Edit: stabstaget ser normalt ut. Har du sett om det kan være en fjær som er knekt en liten del av ringen i enden? Ofte vanskelig å se..

Endret av minim
Lenke til kommentar

For kjøp mellom privatpersonar er det kjøpslova som gjeld. Når bilen er solgt som den er så er det følgjande paragraf som gjeld:

Sitat

 19.Ting solgt «som den er». Auksjonssalg.

(1) Selv om tingen er solgt «som den er» eller med liknende alminnelig forbehold, foreligger mangel når
a. tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet,
b. selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller
c. tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers.

(2) Selges brukte ting på auksjon gjelder reglene i første ledd tilsvarende så langt de passer.

Fyrste spørsmål er om dette er forhold som selger måtte ha kjent til, og dermed skulle gitt opplysningar om. Sjølv om vi tek det for gitt at delane er øydelagte så er det ikkje gitt at ein vanleg bileigar utan teknisk kompetanse måtte å kjent til den tekniske tilstanden.

Det andre og aller viktigaste spørsmålet er: Sett opp mot kjøpesummen, har du berettiga grunn til å forvente at bilen var i vesentleg betre stand enn den er? Altså kor mykje bil har du fått for pengane?

Ser på finn.no at av dei 2013 modellane som ligg ute no så er oppgitt pris frå 85 000 til 180 000 kr. Prisantydninga varierer nok mykje utifrå blant anna kilometerstand og ekstrautstyr. Har du betalt 50 000 kr for denne bilen så har du fått mykje bil for pengane og du måtte ha forvente å ha litt reparasjonskostnadar. 
Har du derimot betalt 200 000 kr for denne bilen så vil du heilt klart ha berettiga forventing til at bilen var i mykje betre teknisk tilstand enn dette.

Om du har rett til å reklamere eller heve kjøpet er då heilt avhengig av om bilen har ein mangel. For at det skal foreligge ein mangel så bilen være i vesentleg dårlegare enn det du måtte rekne med sett utifrå kva selgar har opplyst om bilen og kor stor differansen er mellom det du har betalt og det som er bilens reelle verdi.
Når bilen er kjøpt med som den er atterhald, og du i tillegg har hatt moglegheit til å undersøke bilen før kjøp, så er det ein relativt høg terskel for å seie at bilen har ein mangel som selgar må utbetre.

For at du skal kunne heve kjøpet så må det føreligge eit vesentleg kontraktsbrot, eller så må selgaren ha nekta å rette opp manglar som selger plikter å rette opp.

I den grad det føreligg ein mangel som du kan reklamere på, så vil det i dei fleste tilfeller være meir hensiktsmessig å forhandle om eit prisavslag enn heving.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 25.7.2024 at 6:56 AM, minim said:

Jeg tenker også at dette ikke er noe som dekkes og at du var heldig som fikk EGR problemet dekket. Ting skjer på 10år+ gammel bil og feil som oppstår i ditt eierskap som forrige eier ikke kjente er ikke nødvendigvis en reklamasjon de to første årene i ditt eierskap. Det er ikke nybilgaranti som mange tror :)

 

Edit: stabstaget ser normalt ut. Har du sett om det kan være en fjær som er knekt en liten del av ringen i enden? Ofte vanskelig å se..

Stabilisatorstangen er ødelagt (brutt), og må byttes snart. De har ikke funnet andre slitedeler :)

Lenke til kommentar

Spørsmålet er om dette var noe som var ødelagt når bilen ble overtatt, eller som selger visste om var ødelagt. Sjekket du ut bilen før kjøp, eller ble det tatt bruktbilsjekk med rapport over feil når du kjøpte den? En bil vil alltid ha et visst behov for vedlikehold, og jo mer komplisert og avansert bil jo hyppigere er intervallene og til en større kostnad. 

Lenke til kommentar

Det som Avatar skriver. Motorlampen som lyser umiddelbart etter overtakelse er selvfølgelig påfallende (kan enkelt nulles med et diagnoseapparat), men når selger betaler kostnader med å få fikset dette, er jo det greit.

Kjøper har jo også undersøkelsesplikt, og det kan være greit å få noen med peiling på bil til å se på den før man kjøper den, hvis man ikke har kompetansen selv, nesten uansett pris. Når var bilen sist til EU-kontroll?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...