Gå til innhold

Kjøp av min første elbil


Anbefalte innlegg

OC-Freak skrev (7 minutter siden):

Lykke til. 👍

En av fordelene med de fleste tyske merkene er valgmuligheter på interiør og utstyr. Man kan også se på det som en ulempe, at man kan legge til mye utstyr som gjør bilene mye dyrere. 🙄

Takk for det 😊

Ja det er helt sant, det er både fordeler og ulemper med slike løsninger, spesielt om en er som meg liker litt ekstra utstyr. Men da får jeg også tilpasset bilen mest mulig slik jeg ønsker det.

Bilen ble ca 90.000,- dyrere enn fra prisen i prislista, men det er selvfølgelig mitt eget valg. 😉

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fotonisse skrev (På 23.7.2024 den 1:28 PM):

I tillegg til kjøp av selve bilen, så må jeg også legge til ca 50.000,- for skifte av sikringsskap, graving av kabel for lader til garasjen og kjøp/montering av hjemmelader.
Jeg har 3x230V fra før i sikringsskapet, men det er fysisk for lite til å montere inn flere kurser, derfor må det skiftes.

Sikringsskapet ikke skiftes. Elektriker kan innstallere et tilleggsskap. Jeg har to slike. Ett ved siden av hovedsikringsskapet. Og ett i etasjen under.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (9 timer siden):

Sikringsskapet ikke skiftes. Elektriker kan innstallere et tilleggsskap. Jeg har to slike. Ett ved siden av hovedsikringsskapet. Og ett i etasjen under.

Det har du forsåvidt rett i, men veggen må likevel åpnes fordi jeg ikke vil ha synlig kabel til laderen. Joda, kabel kan legges i en kanal, men det blir fremdeles noe ekstra montert på veggen jeg ikke vil ha. Når det først skal gjøres noe, så gjør jeg det slik jeg vil ha det med en gang. Og når veggen først er åpen for å legge kabelen skjult, så gir det mer mening å bytte til nytt og større sikringsskap for fremtiden også, for da kan jeg også gjøre klar flere ledige rør til andre ting som også vil kreve flere sikringskurser.
Har heller ikke overspenningsvern, og flere av kursene må oppgraderes med jordfeilbrytere, så da er det enklere å bytte selve sikringsskapet slik at alt blir oppgradert med engang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...