Gå til innhold

IgorsLab: for dårlig kjølepasta i nye GPUer


Anbefalte innlegg

Og svaret ifølge Igor er Honeywell PTM7950. Skulle gjerne sett en test etter 6 måneders bruk også.https://www.igorslab.de/en/overhyped-honeywell-ptm7950-in-lab-test-and-as-game-changer-for-graphics-cards/

Hva er deres erfaringer med siste generasjons GPUer når det gjelder temperaturene? 

Mitt 7900 XTX Sapphire Pulse kjørte desember 2022 Timespy til 28322 gpu-poeng, default oppsett med temp 61 C (91 hs) og default viftekurve maxet på ca 1700 rpm. V.22.12.1 Adrenaline.

Nå nylig med v24.6.1-Adrenaline var samme oppsett 74 C (93 hs) men viftene maxet nå på 2359, og resultatet var 29733 GPU-poeng. Det var dog sommer i huset, så vil tro noe varmere luft. Dette er i samme FormD-T1 SFF-kabinett, med loddrett GPU med samme 5600-prosessor

Derimot har jeg en test med PL+15%, dvs. kortet kjører da på 400 W (vs 360 W default), og da var max tempen 62 C (111 hs), med max vifte på 3000 (ca. 90%). Timespy GPU-score 27749.

Alt i alt er jeg usikker på om jeg gidder repaste, selv om det verste resultatet tyder på at det kan være et potensial - 50 C hotspot er litt mye. Hva gjør dere?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en ganske skremmende utvikling at de nærmest legger på spaghettipasta i stedet for kjølepasta fra fabrikkene med tanke på hvor mye penger og verdier det er snakk om for kunde. I det hele er det ren idioti på et nivå som får meg til å lure om skjermkortene er planlagt levert med permanent plastsveis heller enn skruer og om viftene kommer med håndveiv.

 

Lenke til kommentar

Mitt Sapphire PULSE 7900XTX slet med høy hotspot temp bare noen måneder etter jeg fikk det, endte opp med å legge på Thermalright Heilos (samme som PTM7950) og alle mine problemer forsvant og har holdt seg fint og stabilt temperatur messig siden. Når jeg tok av kjøleren var original kjølepasta knustørr, og måtte fysisk skrapes av die og kjøleblokka, så det var temmelig elndige greier fra fabrikk. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har det ikke alltid vært slik? Jeg har re-pastet en del skjermkort opp igjennom og mener å huske at gammel pasta alltid er som leire.

Et gammelt 480GTX gikk fra 100C (throttling) til midt-80 etter bytte. Kun etter knapt et års bruk.

Dog har jeg hatt et par AMD RX-kort (Gigabyte) hvor pastaen ble til vann og rant inn og ødela viftene.

Lenke til kommentar

Selskapets oppgave er å tjene penger for de som har investert, ikke å lage best mulig produkt. Materialekostnaden er atskillig lavere enn hylleprisen. Grafikkbrikke, minnemengde og utseende/kjøler kan markedsføres. Kvaliteten på den termiske pastaen er ikke markedsførbar.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
BadCat skrev (1 time siden):

Selskapets oppgave er å tjene penger for de som har investert, ikke å lage best mulig produkt. Materialekostnaden er atskillig lavere enn hylleprisen. Grafikkbrikke, minnemengde og utseende/kjøler kan markedsføres. Kvaliteten på den termiske pastaen er ikke markedsførbar.

Så flink du er.

Ikke merket et grann nedgradering på mitt 4090 FE.

Lenke til kommentar
26 minutes ago, sedsberg said:

Hvis kvaliteten er så dårlig at det fører til defekter vil det gå ut over omdømmet. Jeg kjøper f.eks. aldri Gigabyte-skjermkort lengre.

 Det har ikke vært noe å utsette på Gigabyte i 40-serien.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte nytt Strix GTX 1080ti i 2017 og før det hadde gått ett år så steg temperaturen merkbart, før det hadde gått to år så byttet jeg pasta og pads. Kjølepastaen var helt uttørket og knallhard, etter bytte så ble temperaturen mye bedre enn når kortet var nytt og det boostet høyere.

Nå har jeg Strix RTX 4090 OC og det samme skjer igjen før det har gått ett år, hotspot på 100° med standard innstillinger men jeg har begrenset strømforbruket til 75% og brukt en mer aggressiv vifteprofil siden kortet var nytt.

Må vel bytte kjølepasta og pads på dette kortet også, skal prøve Arctic MX-6 i første omgang men hvis den ikke holder i lengden så blir det PTM7950.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (På 23.7.2024 den 3:45 PM):

Har det ikke alltid vært slik? Jeg har re-pastet en del skjermkort opp igjennom og mener å huske at gammel pasta alltid er som leire.

Et gammelt 480GTX gikk fra 100C (throttling) til midt-80 etter bytte. Kun etter knapt et års bruk.

Dog har jeg hatt et par AMD RX-kort (Gigabyte) hvor pastaen ble til vann og rant inn og ødela viftene.

Usikker hva som er vanlig, sist GPU jeg plukket av kjøleren på før 7900XTXen var en Titan X Maxwell for å vannkjøle, så begynner å bli noen år siden sist. Men har byttet mange CPU kjølere siden den gang og har aldri opplevd at kjølepasta har vært så tørt som det her, det nærmeste jeg kommer å funnet slikt er når jeg har demontert konsoller fra 90 tallet og tidlig 2000 tallet for å repaste. 

Lenke til kommentar

Jeg ser at det er en vanskelig ting med å bytte pasta. På selve GPU kan en bruke kjølepasta eller slike pads som kan brukes på CPU. Men for minnebrikkene så er det ikke lett å vite hva slags thermal pads en kan bruke. Pads selges både i 0.5, 1 og 1.5mm tykkelse og mer. Kanskje en risikerer at 1mm blir for tykt, og 0.5mm bli for tynt om pads er harde? Om en er heldig så kan en bruke de pads som er der fra før.

Når det gjelder pads til minnebrikkene og VRM så ser f.eks Arctic TP-3 ut til å være bra.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Tradisjonelt har leverandører benyttet ganske billige løsninger for varmeledning, men de som skimper på dette nå får seg et durabelig tupp bak, siden kravene har gått såpass mye opp at en ikke lengre slipper unna med å spare noen få cent på dette.

Helt greit at ting ikke kommer med entusiastnivå greier på value-kort, men folk burde kunne forvente at det følger med noe som gjør jobben og er stabilt i en anstendig periode. Ellers er det veldig lett å miste kred.

Lenke til kommentar

Dette er det samme som at Stabburet lager Grandiosa med fyllstoff i stedet for kjøtt og serverer en reklame on at det er ekte kjærlighet.

Det er billigere for produsenter å erstatte noen få kort enn å sette på pads til titalls dollar på millioner av kort. For de er et kort verdt $3-500. Det er vi som betaler 25k NOK.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (14 timer siden):

Jeg ser at det er en vanskelige ting med å bytte pasta. På selve GPU kan en bruke kjølepasta eller slike pads som kan brukes på CPU. Men for minnebrikkene så er det ikke lett å vite hva slags thermal pads en kan bruke. Pads selges både i 0.5, 1 og 1.5mm tykkelse. Kanskje en risikere at 1mm blir for tykt, og 0.5mm bli for tynt om pads er harde? Om en er heldig så kan en bruke de pads som er der fra før.

Når det gjelder pads til minnebrikkene så ser f.eks Arctic TP-3 ut til å være bra.

Thermal padsene er som regel tilpasset kjøleren, og bytter man kjøler så følger det som regel med riktigtype og instruksjoner om hvor de skal plasseres.

Tar man av eksisterende kjøler for å bytte kjølepaste, så kan man som regel gjenbruke de som er på for resten.

Har sett mange velger å legge på vanlig kjølepasta i tillegg på minnebrikkene sammen med padsene som de legger på for enda bedre kjøling. Men har som regel vært de jeg har sett skal overklokke mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (41 minutter siden):

Dette har jeg faktisk aldri sjekket eller brydd meg om. Hvordan sjekker jeg og hva burde tempen være på en 3080?

Windows Task Manager viser GPU temperaturen. Ellers er det mange program som kan lese ut temperaturer, det gjør vel også Nvidia Geforce Experience.

For RTX 3080 er max temperatur oppgitt til 93 grader. Men jeg vil si at den bør holdes under 83 grader, og hotspot 93 grader.

Lenke til kommentar

Det er minnetemperaturen som er interessant på 3080. Den bør være 80-95 ved tung last. Er padsene gått vil det stange i 110C throttle og tapt ytelse og konstant 100% fan i stedet for 50% eller litt til. Det er sensorer på minnet som du kan lese av med en hardwaremonitorer som AIDA64 og tilsvarende.

https://sourceforge.net/software/product/AIDA64/alternatives

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
BadCat skrev (12 timer siden):

Det er minnetemperaturen som er interessant på 3080. Den bør være 80-95 ved tung last. Er padsene gått vil det stange i 110C throttle og tapt ytelse og konstant 100% fan i stedet for 50% eller litt til. Det er sensorer på minnet som du kan lese av med en hardwaremonitorer som AIDA64 og tilsvarende.

https://sourceforge.net/software/product/AIDA64/alternatives

Interessant også på 3090. Byttet pads på mitt 3090 FE og temp gikk ned 10-12c.

Endret av _R2D2_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...