Gå til innhold

Attentatforsøket mot Trump: Minst 2 forskjellige skyttere i retning mot scenen.


Anbefalte innlegg

Eksperter sier at man kan skille mellom flere forskjellige skyttere basert på forsinkelse mellom hastigheten på kulene og lyden fra våpenet som de ble avfyrt med. Kuler beveger seg raskere enn lyd, derfor kan man regne på avstander fordi kulene lager en skarp lyd når de flyr forbi først, før lyden av våpenet som avfyres rekker frem.

Gjenklang/ekko, eller mangelen på gjenklang, er også viktig å ta i betraktning.

Oppsummering av video nedenfor:

En av skytterne kan være fra inne i den bygningen som Thomas Matthew Crooks lå på taket av. Og kan være ansvarlig for de 3 første skuddene.

En del av de følgende skuddene kan være fra Crooks, kanskje blandet med noen andre skudd potensielt også fra en tredje skytter. (spekulasjon)

Første skudd skal ha truffet øret til Trump, og kan også ha truffet en tilskuer bortenfor Trump i en rett linje fra AGR bygningen (Den som Crooks lå på taket av). Skuddet kan ha hatt en oppadgående/stigende vinkel, fra nærmere bakkenivå, (altså f.eks inne i bygningen), slik at den lettere traff en person lenger oppe på tribunen. Og det er faktisk video av at kulen treffer noe solid helt tilslutt, kanskje ett stål rekkverk, fordi den ser ut til å bli pulverisert. Altså bli til en liten støvsky.

De tre første skuddene ser ut til å ha ingen gjenklang. Mens de neste skuddene har en mye mer åpen lyd og en del ekko. Som kan tyde på at de 3 første skuddene kommer fra inne i en bygning.

 

Gå rett til lydanalysen av skuddene her.

Se hele videoen fra start her.

Rumble video kopi her i tilfelle ovenfor video blir fjernet av youtube.

Jeg lagde en ny tråd om dette slik av vi kan dele mer informasjon om den dagen. Hva som skjedde, og eventuelt annet om f.eks secret service. Slik at andre tråder ikke blir unødvendig rotet til.

Her blir sjefen for Secret service forhørt om hva som skjedde, og hva som gikk galt den dagen. De som spør blir ikke fornøyd med hva hun har å si. Oppsummert: Mange veldig vage svar. Og noen få eksakte svar som de greier å presse ut fra henne.

Kraftig utspill fra en utspørrer her. Blandt mange flere fra de andre.

Endret av Selfuniverse
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En liten video fra ett bodycam på en fra "Beaver County Emergency Services unit" som rykket ut til stedet på taket i tiden rett etterpå. Der en agent fra secret service snakker med dem for å prøve å få oppklaring i hva som har skjedd. Det er svært mange som vil ha svar nå, derfor har denne videoen blitt 'lekket' på en måte.

Man ser en del av taket. Den døde personen er helt sladdet.

De snakker om ett 'sniper team' som skal ha vært stasjonert i den høyere 2 etasjers bygningen rett ved siden av. At de også prøvde å holde følge med Crooks, men "mistet ham av syne".

At det har vært folk i 2 etasjers bygningen blir også bekreftet av andre vitner, og også at de hadde tatt noen bilder av Crooks nedenfor ett vindu en god del tid i forkant.

Men ett vitne sier at disse som var stasjonert i den andre bygningen "så på Crooks når skuddene gikk av, men gjorde ingenting."

Det kan det være forskjellige grunner til, så man trenger ikke hoppe til bastante konklusjoner.

Jeg ser ikke noen tomme kulehylser på taket i bodycam videoen, men jeg vet ikke hva jeg skal se etter, eller hvor store de er. Hvor mange brukte kulehylser som var på taket, er ett svært viktig spørsmål, fordi det er andre bevis på at f.eks de tre første skuddene kanskje ikke kom fra Crooks. (se første post i denne tråden)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opptak fra gårsdagens høring i kongressen hvor FBI direktør Christopher Wray ble grillet vedr. skytingen. 
En av de mer saklige høringene i det siste, basert på uttak jeg har sett så langt.

Kortere utdrag fra sentrale deler av høringen:

 

Opptak av høringen i sin helhet:

Spoiler

 

 

Endret av xRun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Selfuniverse said:

Jeg ser ikke noen tomme kulehylser på taket i bodycam videoen, men jeg vet ikke hva jeg skal se etter, eller hvor store de er.

Så du kan altså absolutt ingenting om våpen, men spekulerer fritt og uhemma om våpen og eigenskaper dei har?

  

29 minutes ago, Salvesen. said:

De fleste bærer vell våpen på slike samlinger så det er jo teoretisk flere hundre? Tusen? Skyttere...

Merkelig nok er ikkje det trygt, så det er forbode med våpen på slike tref...

Endret av barfoo
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (27 minutter siden):

Jeg ser ikke noen tomme kulehylser på taket i bodycam videoen, men jeg vet ikke hva jeg skal se etter, eller hvor store de er. Hvor mange brukte kulehylser som var på taket, er ett svært viktig spørsmål, fordi det er andre bevis på at f.eks de tre første skuddene kanskje ikke kom fra Crooks. (se første post i denne tråden)

AR15 er vanlegvis tilpassa standard NATO 5,56x45. Noko som betyr at messinghylsa er 0,45 cm brei og 4,47 cm lang (inkludert kula på toppen så er full lengde 5,56 cm).Tomhylsene blir fort kasta 1 til 2 meter til venstre for skytaren (vanlegvis), det er også litt sprett i hylsene. Når dei i tillegg lander på eit metalltak med fall så ville eg forventa å finne tomhylsene nokre meter til venstre og nokre meter nedanfor liket om dei ikkje har rulla heilt ned i takrenna.
Hylsene er med andre ord ganske små, kan ligge ganske langt nede på taket, og vil veldig lett kunne være skjult av sladdinga i videoen.

Så lenge spørsmålet ein vil ha svar på er om det stemmer at Crooks har avfyrt minst fem skudd så er den enklaste undersøkinga å sjekke magasinet om det der er plass til minst fire kuler (den femte kan ha vært i kammeret). Vi veit med stor sikkerheit at Crooks ikkje har hatt tid til å lade om før han vart skutt, så skal det være noko i konspirasjonen om at Crooks berre har avfyrt tre skudd då vil ein forvente å berre finne at det mangler tre kuler frå magasinet. Sannsynlegheita for at Cooks (og ein medsamansvoren) skal ha planlagt så godt at Crooks starta skyting med halvt magasin for å skjule at det vart også skutt frå nokon andre er ganske lite sannsynleg.
Eg ser heller ikkje kva formål ein slik konspirasjon skulle ha, om Crooks har meldt seg frivillig til å være ein distraksjon og skyldebukk for ein anna skyter har absolutt ingen betydning. Ein teoretisk andre skytter vil utmerka godt klare å kome seg unna i den fyrste kaosperioden når alt fokuset er på Crooks, at det eventuelt var ein skarpskyttar til som skaut mot Trump så vil det uansett bli avslørt seinare, dette ser ein enkelt frå vinkelen på kulebanene om alle skota kom frå Crooks sin posisjon eller ikkje.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Abigor skrev (39 minutter siden):

Hver gang noen blir skutt er det noen som fantaserer om flere skyttere. Var vel noen diskusjoner her om det samme etter Utøya massakren også.

Ja det er ganske vanleg, og til dels også naturleg. Folk flest har lite personleg erfaring med skyting, og i kaoset som oppstår så kan det være vanskeleg å fastsette kvar skota kjem frå, skot frå same våpen kan ha litt ulik lyd alt etter omgivnadane, og ekko gjer at lyden av eit skot frå ein stad høyres ut som to skot frå to forskjellige stadar. Når ein i tillegg kokar med adrenalin og nervar i høgspenn så tolkar ein alt gjennom filteret om mogleg trussel, så lyden av dører som slår, greiner som knekker, og andre høge lydar kan lett bli oppfatta som lyden av skot.

I tillegg er det i fyrste tida eit informasjonsvakum. Sjølv dei mest fornuftige vil ubevist prøve å fylle på den manglande informasjon med kva dei trur er situasjonen. For å vurdere om du skal flykte, gjemme deg, eller sloss i ein faresituasjon så må du ha informasjon, og har du ikkje informasjon så må du bruke den situasjonsforståinga som der og då gir deg mest meining. Tankar, idear og overlevingsstrategiar blir delt med dei andre som er i same situasjon, og i denne munnlege informasjonsutvekslinga så blir teoriar oppfatta som fakta.

Særleg i skyteepisodar så er det viktigaste for offera å prøve å finne ut kvar ein kan søke sikkerheit. Sjølv om ein er 99% sikker på at skytaren er bak deg fordi du har sett skytaren og du har sprunge i motsatt retning, så er det slik at dersom du høyrer ekkoet av eit skot framfor deg så er det ingen som spring mot lyden, då svinger ein hardt til venstre eller høgre slik at dersom det skulle være to skytarar, så spring ein vekk frå begge to.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
1 hour ago, The Avatar said:

AR15 er vanlegvis tilpassa standard NATO 5,56x45

Tusen takk for informasjon om hylsene!

1 hour ago, The Avatar said:

Så lenge spørsmålet ein vil ha svar på er om det stemmer at Crooks har avfyrt minst fem skudd

FBI direktøren sa i høringen som xRun postet, at de fant minst 8 kulehylser. Mer spesifikt sier han (oversatt) "Minst 8. Fordi vi fant 8 hylser på taket."

Sladdinga på bodycam videoen dekker ikke til stort fra taket, og man kan se store deler av taket der, men egentlig bare til venstre, og nedenfor bak Crooks. Jeg har prøvd å se etter hylser igjen, men ser ingenting. FBI direktøren sier at det var 8 hylser på taket der. Så hvor er de? Bare ett annet sted som ikke dekkes av bodycam videoen? Eller er de for små til å se uansett??

Detaljer om skuddene:

Lydanalysen av skuddene fra forskjellige steder på rallyet, forteller at det først var 3 skudd som var litt dempet lydmessig, (spesielt fra ett opptak som var ett lite stykke på siden av den 2 etasjers bygningen.) Altså kunne disse 3 første skuddene ha blitt avfyrt fra inne i en av bygningene. Her er en detaljert lydanalyse av alle skuddene fra forskjellige steder, som viser hvorfor dette kan være tilfellet.

De første 3 skuddene har 0.22 sekund mellom den skarpe lyden som kulen lager når den flyr forbi en mikrofon, og den lyden som kommer etterpå av våpenet som ble avfyrt.

De neste 5 skuddene, (Etter de første 3), Har en mye mer 'åpen' lyd, og har også mer gjenklang fra noen steder der det ble gjort opptak.

Skudd nr 4, (som er første skudd av disse neste 5 skuddene), har 0.212 sekund mellom den skarpe lyden fra kulen som flyr forbi mikrofonen, og lyden fra våpenet som ble avfyrt.

Skudd nr 5 har 0.213 sekund mellom. (Kilde: første lydanalyse video i første post i denne tråden)

skudd 1,2,3 kan altså være avfyrt fra ett punkt litt lenger vekk, enn skudd 4, og 5. (Eller litt nærmere forsåvidt også i tilfelle det ble brukt lyd demper, som jeg tror kan redusere farten, uten at jeg vet)

De neste skuddene var generelt vanskelig for ham jeg har linket til å tyde per nå virker det som. Men at det kan virke som at skudd 6 faktisk er det skuddet som endte livet til brannmannen Corey, fordi den skarpe lyden fra kulen når den skulle ha fløyet foran mikrofonen, ikke er tilstede, men at lyden fra våpenet kommer frem.

Endret av Selfuniverse
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (33 minutter siden):

Sladdinga på bodycam videoen dekker ikke til stort fra taket, og man kan se store deler av taket der, men egentlig bare til venstre, og nedenfor bak Crooks. Jeg har prøvd å se etter hylser igjen, men ser ingenting. FBI direktøren sier at det var 8 hylser på taket der. Så hvor er de? Bare ett annet sted som ikke dekkes av bodycam videoen? Eller er de for små til å se uansett??

Hylsene er så små at det kan være vanskeleg å fange opp på ein video i dårleg oppløysing. Hylsene har ein bredde på mindre enn ein halv centimeter, og er i tillegg blanke på eit kvitt tak, så det overrasker meg ikkje at slike detaljar er vanskelege å sjå via opptaket på eit bodycam. Tok eit kjapt googlesøk og ser ut som at vanlge bodycams har ei oppløysing på 640x480 pikslar, så slike små gjenstandar på litt avstand utgjer ikkje mange pikslane.
Hylsene kan som nemnt også fint ha trilla heile vegen ned i takrenna.

Eg ville ikkje lagt så mykje vekt på ei lydanalyse basert på digitale opptak frå ulike mikrofonar og kjelder, dette er ikkje nødvendigvis samanliknbart. Lyden av kula som suser forbi mikrofonen og lyden av smellet blir også påvirka av kor langt frå mikrofonen kula passerer. Det er sjølvsagt stor forskjell på forsinkinga om kula passer 1 cm eller 100 cm frå mikrofonen.

Om eg tek infoen frå lydanalysen for god fisk så er differansen mellom 0,22 og 0,213 berre 0,007 sekund. Multipliserer vi det med lydens hastigheit som litt avhengig av temperatur og luftfuktigheit er 343 m/s, så betyr det at dersom det at skot nr 5 til 8 er avfyrt på ein avstand på 240,1 cm lengre unna enn dei tre fyrste skota.
Sannsynlegheita for at det stod ein gjerningsmann nummer to 2,5 meter bak Crooks som ingen la merke til er særdeles liten. Som sagt så skuldast denne målte differansen heilt sikkert tekniske begrensingar i lydkvaliteten, men sjølv om vi stoler 100% på målinga så er det langt langt meir sannsynleg at Crooks har avfyrt tre skot frå kanten av taket, og så har han åla seg eit par meter bak før han skaut dei neste skota.

Var det ikkje sagt at Crooks skal ha skutt mot politiets skarpskyttar?
I så tilfeller er det fullstendig plausibelt at Crooks har avfyrt tre kjappe skot mot Trump, og deretter trekte seg 2,5 meter lengre ned på taket for å være vanskelgare å sjå for politiets skarpskytter som han då har avfyrt fem skot mot før han sjølv vart drept.

Og til slutt, dersom vi legg til grunn at denne lydifferansen på 2,5 meter må ha betydd at nokre av skota vart avfyrt frå bygget som Crooks var på taket av, så har det også sine ulogiskheiter. Sidan det er naturleg å skyte frå eit vindu så hadde det vært naturleg å forvente at skot frå innsida av bygget hadde vært avfyrt 2,5 meter nærmare enn Crooks som lå litt inne på taket. Og dersom den teoretiske skyttaren som var inne i bygget har avfyrt sitt våpen frå andre sida av rommet eller kanskje var heilt ute i gangen for å få avstanden "korrekt", så betyr det igjen at lydanalysen er verdilaus. Skot som blir avfyrt inne i eit bygg vil gi veldig mykje ekko og gjenklang som ikkje berre hadde hatt ein klart anna lyd, men det ville også være ein betydeleg forsinking ettersom lyden fyrst sprett rundt inne i rommet før den kjem ut i retning av mikrofonane.

 

Det er med andre ord ingenting her som er motstridande mot "den offisielle versjonen", å prøve å finne ureglemessigheiter her er å gripe etter halmstrå.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
1 hour ago, The Avatar said:

Hylsene kan som nemnt også fint ha trilla heile vegen ned i takrenna.

FBI direktøren sa at det var 8 hylser på taket. Han sa ikke at det var 8 hylser i takrenna.

1 hour ago, The Avatar said:

Tok eit kjapt googlesøk og ser ut som at vanlge bodycams har ei oppløysing på 640x480 pikslar

I dette tilfellet er det nok mye bedre oppløsning enn som så.

2 hours ago, The Avatar said:

Hylsene har ein bredde på mindre enn ein halv centimeter, og er i tillegg blanke på eit kvitt tak

Vil de reflektere sollys? (spør deg fordi du er eksperten her) Det var mye sol på opptaket virker det som.

Jeg kan være med på at de er for små, og for vanskelige å oppdage. Hadde vært greit å se ett bittelite glimt av en da ihvertfall...

Vi får se hva mer som kommer frem.

Har du lyst til å se hva mer som kommer frem?

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Selfuniverse said:

Vil de reflektere sollys? (spør deg fordi du er eksperten her) Det var mye sol på opptaket virker det som.

Kanskje. Det er messing, og kjem an på vinkel og kor nye / blanke dei er. Messing kan variere mellom veldig matt og veldig reflekterande.

13 minutes ago, Selfuniverse said:

Hadde vært greit å se ett bittelite glimt av en da ihvertfall...

Kvifor? Om du først stabler sammen ein konspirasjon av dette slaget så er jo det å strø passe antall tomhylser trivielt. Går du på næraste skytebane kan du sikkert plukke med deg et titalls uten at nokon reagerer.

Endret av barfoo
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (9 timer siden):

Hvorfor må det alltid være en konspirasjon om to skyttere når noen blir skutt og politikk er innblandet? Har hørt samme konspirasjon når det kommer til JFK, Utøya og nå også Trump. 

En andre skytter (som ikke blir tatt, så klart), gir næring til konspirasjonen og gjør den mystisk og spennende. Alle som som ser og har lest om Thomas Matthew Crook, skjønner at en sånn taper ikke kunne vært en del av et stort komplott. 

Endret av VifteKopp
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...