Gå til innhold

4K blir ikke 4K....


Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har ett Sony FDR-AX43 4K videokamera. Når jeg laster opp videoen(e) fra minnekortet over til maskinen (Mac Studio), så er det lite 4K "schvung" over materialet. Videoene virker litt "kornete" og langt fra like glatt som 4K-videoer man er ellers på nettet. 

Minnekortet er ett Sandisk Extreme PLUS 128GB V30 U3 A2

Jeg har prøvd å sett på innstillingene på kameraet, men alt står på "fullt". Videofilene er .mp4, og finner ikke noen måte å endre dette på. 

Hva er det som kan vere greia? Noen tips? 

// 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye av "looken" man finner på Youtube etc. gjøres i etterarbeidet, i hvert fall med tanke på fargemetning og "smoothness". Har du noen erfaring med Premiere Pro eller annet videoredigeringsverktøy?

Les deg opp på guider på nett om hvilke innstillinger som gjør seg best, både med tanke på videoformat, blender/lukker/ISO og så videre - og også hvilke innstillinger som gjør seg best i formatet du eksporterer videofilen i etter redigering.

Og ikke glem: All foto (inkl. video) hander om lyset. God belysning er alfa/omega for resultatet.

Endret av Skavold
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk bruker alle mulig triks for å optimalisere sine videoer, men som Skavold nevner er god lysbruk helt essensielt og gjerne den enkleste måten å få bedre resultater. Det er også en effekt som spiller inn ang lyd hvor folk vurderer bildekvaliteten høyere hvis lyden er bra.

Juster alltid kamera etter miljøet og utsnittet du bruker slik at ting blir optimalt

Hvis du vil ha ting optimalt direkte ut av kamera vil det koste deg flesk (ala sinnsykt dyre gulvmonterte broadcast modeller), og du kommer uansett ikke unna med å ha god kunnskap i bunnen enn så lenge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ludvig86 skrev (3 minutter siden):

Takk for innspillet! 

Jeg -tror- (håper) jeg har funnet ut av det. Kan det vere selve minnekortet? Det burde vere UHS, noe det jeg har ikke er? 

Når du åpner filen på datamaskinen, høyreklikk og se på detaljer.

Hva står det på oppløsningen der?

Lenke til kommentar
Quote

Jeg får opp dette: 

Ut ifra bildet ditt så er nok problemet ditt lite lys som gjør at pikslene "gror sammen". Ser ut som kameraet ikke takler det så godt. Prøvd andre innstillinger?

Du kan prøve å filme ute i sol og se om det blir merkbart bedre. Tror nok du merker veldig stor forskjell.

Det er som regel det de bruker for å reklamere med mobilkamera hvis de vil at bildene skal se bra ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om kamera står stille på et stativ så er det lettere å få bra bilder. Til mindre en zoomer inn til lettere er det å få klare bilder. Jeg vil tro at kameraet ikke er bedre enn det du opplever, med tanke på at det krever godt lys for å yte sitt beste. Du kan også filme i 1080p (50/60 ) for å se hvordan det blir da.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

En kan vel anta at demovideoen er optimalt satt sammen og at det du har filmet neppe er det. Husk også at det ser ut som du har relativt lite detaljer i bildene dine og at ting er i bevegelse (normalt det folk gjør, har bare sett thumbnail av oppaket ditt så antar vilt og uhemmet her)

Lenke til kommentar

Hvis man sammenligner med videoer på YouTube o.l. så bruker de typisk speilløse kameraer, ikke camcordere. Det kombinert med ting som allerede er nevnt, lys, ulike former for etterarbeid f.eks fargekorreksjon osv. får videoene til å se enda bedre ut.

Mange av de større YouTuberne bruker særdeles dyre kameraer og har profesjonelle videografer. 
Mange vil mene at camcordere er utdaterte i dag hvis bildekvalitet er det viktigste, men camcordere er mer brukervennlig for mannen i gata, litt mer plug and play, men ikke forvent filmkvalitet 😅

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...