Gå til innhold

Hvordan låse opp døra?


Anbefalte innlegg

Jeg skal passe huset til naboen, og har fått utlevert en nøkkel. Naboen har sagt at låsen er "litt vanskelig".

Jeg har vært der inne før, og har sett at det er en slik sort boks med vri-lås på innsiden. Jeg er ganske sikker på at det er et batteri i den, og en slags timer som skal forhindre lockpicking. På utsiden er det en vanlig nøkkellås som det står Trioving Assa Abloy på.

 

Problemet er at jeg får ikke opp døra. Er det noen som har samme lås og vet hvor mange hakk man skal vri til, og eventuelt hvor lenge man må vente før man tar i håndtaket og prøver å åpne døra? Mistenker at etter x antall mislykkede forsøk går døra i lås og man må vente en periode før man kan prøve på nytt, for nå nytter ingenting. Har prøvd å legge press på døra mens jeg vrir om nøkkelen, og har også prøvd å dra døra etter håndtaket utover mens jeg låser opp, uten hell.

 

Noen tips?

Endret av Adrax
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vanskeleg å identifisere låsen med berre å vite produsent av låsesylinderen. 

I tillegg til å presse inn døra så kan du også prøve å løfte opp døra. Slike vanskelege låsar er ofte vanskelege fordi vekta av døra gjer at låsebolten ikkje kan bevege seg heilt fritt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøv å jukk nøkkelen ut og inn, opp og sidelengs mens du prøver å låse opp utenfra hvis det er nøkkel. Er sylinderen og nøkkelen gammel kan stiftene være så slitt at det ikke tar sånn som det skal.

Hvor mange grader får du vridd nøkkelen? Og hører du om noe går rundt inni døra?

Endret av Sydvest
Lenke til kommentar
Professor Balthazar skrev (4 timer siden):

Jeg har Trioving Assa Abloy. Pleier å dra håndtaket opp 30 grader, så vrir jeg nøkkelen 270 grader mot klokka og så presser jeg håndtaket ned samtidig som jeg trekker døren ut. Da åpner den. Brukte en låssylynder fra Biltema tidligere, det fungerte etter samme oppskrift.

Hvis du brukte begge sylinderne på samme låskasse så er det derfor det fungerte likt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...