Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Definisjon "Friareale".. hva er rett?


Sovna

Anbefalte innlegg

Flere beboere har et gress-areale omkring sine leiligheter. Mitt er størst. Nå har et par småbarnsforeldre funnet det gunstigst å benytte det som er utenfor mitt vindu. De har ikke mindre enn to arealer utenfor seg selv, men ingen av de like store som den utenfor hos meg.

Jeg synes det er masete med all støy/skrål utenfor verandadøren. Men for fredens og manglende kunnskaps skyld har jeg ikke påpekt noe overfor de enda. For jeg synes det er ganske ego/frekt å krabbe/leke/hyle-skrike rett foran trynet på andre når de har et fint tilgjengelig sted selv. Faen heller..

Så hva er egentlig definisjonen på et friareal? At det skal være fritt tilgjengelig for bruk for alle i sameiet? Jeg kan da altså på pur f.. sette meg å grille på gresset utenfor deres vindu, (hevde bruksrett? )

Eller er det at arealet ikke skal kunne benyttes til eget formål? Det skal få være i fred for bruk..

Det kan jo bli en forferdelig barnslig krangling ut av sånt. "Ha-ha, verden er for alle", prinsipp..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Loven har ingen definisjon av "friareal", men du tenker kanskje på fellesareal. Retten til fellesareal følger av eierseksjonsloven § 25 første og annet ledd: 

Sitat

 

Seksjonseieren har enerett til å bruke sin bruksenhet. Seksjonseieren har også rett til å bruke fellesarealene til det de er beregnet til eller vanligvis brukes til, og til annet som er i samsvar med tiden og forholdene.

Bruksenheten og fellesarealene må ikke brukes slik at andre seksjonseiere påføres skade eller ulempe på en urimelig eller unødvendig måte.

 

I tillegg kan sameiet fastsette ordensregler for bruk av fellesarealer etter eierseksjonsloven § 28. Disse kan presisere hvor grensene går for "skade eller ulempe på en urimelig eller unødvendig måte". 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Friområde etter plan og bygningslova er areal for friluftsliv, då regulert av kommunen slik at det er tilgang til slike areal også i tettbygde strøk, og at det då ikkje er lov å bygge eller avgrense tilgangen til offentlegheita. 

I eit sameige så er friareal det som sameiget definerer det som, vanlegvis er det fellesområde som ingen i sameiget har eksklusiv bruksrett til og dermed kan brukast av andre. 

Det kan i dette tilfellet være aktuelt å vise til at eigarseksjonslova seier at fellesområdet ikkje må brukast til urimeleg ulempe. Leik heilt inntil verandadøra kan nok seiast å være ein unødvendig ulempe for deg om det også er andre stadar som kan nyttast. 

Eierseksjonsloven

Sitat

§ 25.Seksjonseierens rett til å bruke bruksenheten og fellesarealer

Seksjonseieren har enerett til å bruke sin bruksenhet. Seksjonseieren har også rett til å bruke fellesarealene til det de er beregnet til eller vanligvis brukes til, og til annet som er i samsvar med tiden og forholdene.

Bruksenheten og fellesarealene må ikke brukes slik at andre seksjonseiere påføres skade eller ulempe på en urimelig eller unødvendig måte.

Bruksenheten kan bare brukes i samsvar med formålet, jf. § 7 første ledd bokstav g. En endring av bruksformålet krever reseksjonering etter § 21 annet ledd.

Dersom eieren samtykker, kan det i vedtektene fastsettes bestemmelser om bruken av en næringsseksjon.

I boligsameier kan det fastsettes i vedtektene at én eller flere seksjonseiere har enerett til å bruke bestemte deler av fellesarealene i inntil tretti år. Vedtektene kan fastsette nærmere regulering av eneretten, for eksempel om kostnadsfordeling eller vedlikeholdsplikt. Etablering av slik midlertidig enerett krever samtykke fra seksjonseiere som får enerett. Endring av en etablert midlertidig enerett krever samtykke fra de seksjonseierne som direkte berøres av endringen. Begrensningen i § 7 annet ledd gjelder på samme måte.

I sameier som inneholder næringsseksjoner, kan det fastsettes i vedtektene at én eller flere seksjonseiere har enerett til å bruke bestemte deler av fellesarealene i inntil tretti år. I vedtektene kan det også fastsettes at det til to eller flere seksjoner skal knyttes slik enerett i mer enn tretti år, eller uten tidsbegrensning. I sameier hvor næringsseksjonene bare skal brukes av boligseksjonene til parkering, boder eller annet, kan slik enerett likevel ikke gjelde for mer enn tretti år. Vedtektene kan fastsette nærmere regulering av enerett etter første til tredje punktum, for eksempel om kostnadsfordeling eller vedlikeholdsplikt. Etablering av enerett for inntil tretti år krever samtykke fra seksjonseierne som får eneretten, mens samtykke fra alle seksjonseierne kreves hvis eneretten varer i mer enn tretti år eller er uten tidsbegrensning. Endring av en etablert enerett krever samtykke fra de seksjonseierne som direkte berøres av endringen. Begrensningen i § 7 annet ledd gjelder på samme måte.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
krikkert skrev (4 minutter siden):

Loven har ingen definisjon av "friareal", men du tenker kanskje på fellesareal. Retten til fellesareal følger av eierseksjonsloven § 25 første og annet ledd: 

I tillegg kan sameiet fastsette ordensregler for bruk av fellesarealer etter eierseksjonsloven § 28. Disse kan presisere hvor grensene går for "skade eller ulempe på en urimelig eller unødvendig måte". 

 

Herregud så klønete jeg er, selvsagt var det fellesareal jeg forsøkte å formidle. Skal sjekke ut paragrafene, se om jeg evt har noe å banke i bordet med hvis dialogen blir kronglete..

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (9 minutter siden):

Friområde etter plan og bygningslova er areal for friluftsliv, då regulert av kommunen slik at det er tilgang til slike areal også i tettbygde strøk, og at det då ikkje er lov å bygge eller avgrense tilgangen til offentlegheita. 

I eit sameige så er friareal det som sameiget definerer det som, vanlegvis er det fellesområde som ingen i sameiget har eksklusiv bruksrett til og dermed kan brukast av andre. 

Det kan i dette tilfellet være aktuelt å vise til at eigarseksjonslova seier at fellesområdet ikkje må brukast til urimeleg ulempe. Leik heilt inntil verandadøra kan nok seiast å være ein unødvendig ulempe for deg om det også er andre stadar som kan nyttast. 

Eierseksjonsloven

 

Takk, kjempenyttig. Nå har jeg imidlertid fått lov av styret å beplante noe på gressplenen(fellesareal) rett utenfor hos meg. Kanskje et godt tegn. Det gir jo meg lettere anledning til å henvise til nettopp beplantningen hvis noen innbiller seg at de kan få installere husker og sandkasser der..

Lenke til kommentar
Gjest a67ed...9f7
Sovna skrev (10 timer siden):

Takk, kjempenyttig. Nå har jeg imidlertid fått lov av styret å beplante noe på gressplenen(fellesareal) rett utenfor hos meg. Kanskje et godt tegn. Det gir jo meg lettere anledning til å henvise til nettopp beplantningen hvis noen innbiller seg at de kan få installere husker og sandkasser der..

Da bør du engasjere deg i styret i sameiet. Og være tilstede på generalforsamlingen til neste år.

Anonymous poster hash: a67ed...9f7

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...