Gå til innhold

Putte penger i fond, opp- eller i nedgangstid?


Anbefalte innlegg

Har begynt spare penger i fond, ser de både stiger og taper seg i verdi alt ettersom hvordan børsen går etc.

Men det jeg lurer på -> er det smart putte penger når det er nedgang eller oppgang i fondet – eller har det ikke noe å si?

Er ganske godt i gang med sparing her, men ønsker bare å optimalisere det litt?

Eller har noen andre gode tips hva jeg bør gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som en generell regel er det alltid bedre å betale mindre enn mer, så det er best å sette inn penger når markedet har falt. Problemet er at du aldri vil vite retningen til markedet frem i tid, derfor blir det kun spekulasjon og synsing.

 

Sett inn et fast beløp hver måned eller hver uke. Helst med automatisk trekk dagen du får lønn slik at du ikke trenger å vurdere hva som er best, eller at du glemmer sparingen. Alt annet blir spekulering i forhold til om markedet skal opp eller ned. Skal du spekulere burde du ha kompetanse på nivå med de som jobber som porteføljeforvaltere i bankene, og selv de tar feil mesteparten av tiden, og tjener egentlig pengene sine på forvaltningsgebyr og ikke avkastning på investeringene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke glem kronekursen. 11 kroner for en dollar i dag. For noen år siden kostet en dollar halvparten. Det vil si at hvis dollarkursen går tilbake der den har vært tidligere så taper du halvparten av pengene dine hvis du planlegger å bruke de i Norge. Jeg sier ikke at det skjer, men det jeg sier er at kronen er historisk svak nå.

Men kanskje du tenker på å valutasikre pengene eller kjøpe norske fond? Hvis du vil optimalisere fondssparingen din som du sier så optimaliser for kostnader. Mye dyrt og dårlig der ute

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Praktisk talt så har det ikkje så veldig mykje å bety, kva som skjer med fondet vil være avhengig av forhold som ligg utanfor din kontroll.

Når du putter penger i fond som er låge så har du potensiale for å få god avkastning når fondet går opp, men du har ingen garanti for at fondet ikkje fortsetter å gå ned.
Tilsvarande når du kjøper når fondet går opp, då er det ein fare for at du har kjøpt neste på topp og at verdistigninga stopper opp, men til gjengjeld er det då eit sterkt fond som har mindre potenisale for å stupe voldsomt i verdi.

Ettersom du aldri veit når fondet er på bunn eller toppnivå så kan du aldri være sikker på om du gjer gode eller dårlege investeringar. Det er lett å tenke at fondet går i bølgedalar, så når du kjøper på det lågaste nivået som fondet historisk har hatt så tenker ein at i fondet vil stige i neste periode, og omvendt så er det lett å tenke at når fondet er historisk høgt så må det gå ned, men som sagt så er det ingen garanti. Fond på toppnivå kan potensielt fortsette å stige nærmast i det uendelege, og find på låge nivå treng ikkje nødvendigvis å stige igjen, fondet kan i teorien også miste all verdi.
Bitcoin er eit godt døme på ei investering som stadig har nådd nye rekordar i verdi sjølv om mange har spådd at bobla kjem til å sprekke når som helst og stupe ned til å bli verdilaus. Det har vært nokre knekkar i verdian, særleg dei to siste åra men no er bitcoinen tilbake på all time high. Kva som skjer med verdien der er det vanskeleg å spå, Bitcoins kan fortsatt mangedoble seg i verdi sjølv om kursen aldri har vært så høg som den er no, men det er også ein reell fare for at bitcoins kan bli heilt verdilaust på så kort tid at du ikkje rekk å selge unna.

 

Som med all anna investering så blir det eit spørsmål om kor risikovillig du er.
Investerer du i nedgangstider så har du inngått eit veddemål om at det oppgangstida er like rundt hjørnet, men du kan også risikere at nedgangstida fortsetter slik at du taper pengane dine.
Investerer du i oppgangstider så inngår du eit veddemål om at oppgangstida kjem til å fortsette, men du risikerer også at utviklinga flater ut eller går nedover.

Det som er tryggast er å investere i fond med låg risikoklasse og ha langt tidshorisont, men på same måte som at du du er godt sikra mot å tape pengar så er du også godt sikra mot å tene spesielt godt i eit slikt "trygt" fond.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pastor Greve skrev (På 22.7.2024 den 6:42 PM):

Ikke glem kronekursen. 11 kroner for en dollar i dag. For noen år siden kostet en dollar halvparten. Det vil si at hvis dollarkursen går tilbake der den har vært tidligere så taper du halvparten av pengene dine hvis du planlegger å bruke de i Norge. Jeg sier ikke at det skjer, men det jeg sier er at kronen er historisk svak nå.

Men kanskje du tenker på å valutasikre pengene eller kjøpe norske fond? Hvis du vil optimalisere fondssparingen din som du sier så optimaliser for kostnader. Mye dyrt og dårlig der ute

At kronene vil styrke seg er det siste du trenger å bekymre deg over, for det vil ikke skje.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (3 timer siden):

Praktisk talt så har det ikkje så veldig mykje å bety, kva som skjer med fondet vil være avhengig av forhold som ligg utanfor din kontroll.

Når du putter penger i fond som er låge så har du potensiale for å få god avkastning når fondet går opp, men du har ingen garanti for at fondet ikkje fortsetter å gå ned.
Tilsvarande når du kjøper når fondet går opp, då er det ein fare for at du har kjøpt neste på topp og at verdistigninga stopper opp, men til gjengjeld er det då eit sterkt fond som har mindre potenisale for å stupe voldsomt i verdi.

Ettersom du aldri veit når fondet er på bunn eller toppnivå så kan du aldri være sikker på om du gjer gode eller dårlege investeringar. Det er lett å tenke at fondet går i bølgedalar, så når du kjøper på det lågaste nivået som fondet historisk har hatt så tenker ein at i fondet vil stige i neste periode, og omvendt så er det lett å tenke at når fondet er historisk høgt så må det gå ned, men som sagt så er det ingen garanti. Fond på toppnivå kan potensielt fortsette å stige nærmast i det uendelege, og find på låge nivå treng ikkje nødvendigvis å stige igjen, fondet kan i teorien også miste all verdi.
Bitcoin er eit godt døme på ei investering som stadig har nådd nye rekordar i verdi sjølv om mange har spådd at bobla kjem til å sprekke når som helst og stupe ned til å bli verdilaus. Det har vært nokre knekkar i verdian, særleg dei to siste åra men no er bitcoinen tilbake på all time high. Kva som skjer med verdien der er det vanskeleg å spå, Bitcoins kan fortsatt mangedoble seg i verdi sjølv om kursen aldri har vært så høg som den er no, men det er også ein reell fare for at bitcoins kan bli heilt verdilaust på så kort tid at du ikkje rekk å selge unna.

 

Som med all anna investering så blir det eit spørsmål om kor risikovillig du er.
Investerer du i nedgangstider så har du inngått eit veddemål om at det oppgangstida er like rundt hjørnet, men du kan også risikere at nedgangstida fortsetter slik at du taper pengane dine.
Investerer du i oppgangstider så inngår du eit veddemål om at oppgangstida kjem til å fortsette, men du risikerer også at utviklinga flater ut eller går nedover.

Det som er tryggast er å investere i fond med låg risikoklasse og ha langt tidshorisont, men på same måte som at du du er godt sikra mot å tape pengar så er du også godt sikra mot å tene spesielt godt i eit slikt "trygt" fond.

Takk for godt utfyllende svar! Ble noe klokere nå. Da setter jeg inn beløp etter evne og tenker ikke å så mye på oppgang og nedgang. Har ca 50k inne på.

 

Tilbake til dere andre i posten, fondet mitt har steget 16 % på den tiden jeg har hatt det, hatt det  ca 2 år. Ellers hadde penge stått på sparekonto å "tapt" seg.

Lenke til kommentar

Selvsagt er det best å sette penger inn i et fond når det er på sitt bunnpunkt, men det er totalt umulig å vite selv for de med doktorgrad I økonomi kan ikke vite om markedet har nådd bunnpunktet eller ei. Beste rådet er å sette inn et fast mnd beløp i minimum 5 år helst 10 år, da setter du inn penger både når pilene peker oppover og nedover og historisk sett er det nesten umulig å ikke sitte igjen med mer penger etter en 10 årsperiode sammenlignet med å ha de på sparekonto. Flere fond har over 200% avkastning 20% I året på en 10 årsperiode (historisk avkastning er ingen garanti, men det gir allikevel en pekepinn) i en sparekonto har man nå som rentene er litt høye opp til 3-4 %. Så må man komme på at inflasjonen er på 4-5 % I året så å ha penger på en sparekonto gjør pengene mindre verdt, mens I et fond burde man klare å få 10% avkastning årlig på en 10årsperiode så har man i realiteten 10% - 5% inflasjon = 5% × 0,6216 (skatten på nettogevinst) = 1,892 % reel avkastning om man får 10 % avkastning årlig I en 10årsperiode. Ganske lavt med andre ord. Dermed burde man håpe at markedet går like bra de neste 10 årene slik at en får 30% avkastning årlig isteden for 10 % som i realiteten er fattige 1,892%. 

Endret av angstfull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror vi straks ser nedgang, men det trodde jeg også for fem år siden, og markedet har eksplodert, dog muligens pga. det som i realiteten er en boble.

Cascada har historisk helt rett. Det som aldri slår feil er å investere i indeksfond, og viktigst av alt, LA STÅ!

Når det er sagt så er verden nå i en situasjon den aldri har vært før, hvor befolkningen straks krymper, slik at "all bets are off".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (3 minutter siden):

Ikke hør på noen her inne, bare spar jevnt og trutt, gjerne i indeksfond med lave forvaltningskostnader, så vil pengene vokse over tid.

Ikke hør på meg, jeg tar feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så lenge man ikke dytter inn et stort engangsbeløp, men sparer en fast mnd sum i 10 år så er det bare å gi totalt faen I hvordan markedet er i dag.

Det eneste å tenke på er om du går for et valutasikret fond eller ikke. Forsterker den norske kronen seg mot dollar med si 30% de neste 5 årene, så får man 30% mindre avkastning i dette fondet enn i et valutasikret fond. Styrker dollaren seg med 30% mot kronen de neste 5 årene vil dette fondet gjør det 30% bedre enn et valutasikret fond. Men tviler på 1 dollar koster 14,35 kroner om 5 år. Blir få som har penger til å dra til utlandet da når det har blitt norske priser i land som tidligere var billige å feriere i. Men hvem veit.  1 dollar kostet under 6 kroner i 2007 så hvorfor ikke 15 kroner i 2029? Med andre ord blir det da 2,5 ganger så dyrt å feriere I USA som det var i 06-07.

Endret av angstfull
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (På 24.7.2024 den 3:07 PM):

Cascada har historisk helt rett. Det som aldri slår feil er å investere i indeksfond, og viktigst av alt, LA STÅ!

Yep, men når et fond går dårlig så tar jeg meg selv i å finne grunner for hvorfor jeg ikke skal ha dette fondet lenger. Litt som når et lag taper fotballkamper så leter man etterhvert etter grunner til å sparke treneren. 

Jeg har dog forenklet en god del, det går i Global Indeks og i DNB Teknologi først og fremst. Og forhåpentligvis klarer jeg å la det stå der selv hvis det kommer dårlig periode.

Å begynne å sette en del av lønna i fond hver måned med en gang pengene har kommet på konto som om det var en fast regning ser ut til å bli det smarteste jeg noen gang har gjort. Begynte i 2020

Endret av DukeNukem3d
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...