Gjest 2789d...aa6 Skrevet 22. juli Del Skrevet 22. juli Hei. Jeg leide meg et lite hus i april i år hvor eiere bor rett ved siden av. Jeg var litt skeptisk til at de bodde så nære, men de forsikret meg om at det kom til å gå fint. Det viste seg at skepsisen stemte, og de begynte raskt å legge seg opp i hva enn jeg foretok meg. Jeg prøvde så lenge jeg klarte å svare de saklig og høflig, men forklarte de til slutt at de dessverre ikke kan bestemme over livet mitt selvom jeg leier huset deres. Da fikk jeg til svar at "Med dette sier vi opp leieforholdet da vi skal bruke boligen selv. Oppsigelsen gjelder fra i dag 6.7-24, 1.8 og tre måneder frem i tid." Jeg tror selvsagt ikke på dette, paret påstår at de vurderer å gå fra hverandre og at han da skal flytte inn i huset jeg leier. Jeg er selvsagt ikke lenger interessert i å bo her, og har funnet et nytt sted å leie. Jeg spurte pent om jeg kunne slippe oppsigelsestiden hvis jeg fant meg noe nytt noe de svarte kontant nei på. Er det noen mulighet for å slippe å betale oppsigelsestiden? Jeg ønsker ikke å protestere på oppsigelsen da jeg uansett ikke orker å leie av noen som helst vil bestemme fargen på skjorta mi, og syntes det er litt rart at han skal flytte inn på grunn av brudd men at de gjerne venter ut oppsigelsestiden min. Råd? Anonymous poster hash: 2789d...aa6 Lenke til kommentar
Gjest 9432d...42a Skrevet 22. juli Del Skrevet 22. juli Du kan spørre de om å fristille deg, de har svart nei, så da sitter du i saksa. I etterkant kan du sjekke om de faktisk bruker huset selv ellee har leid det ut. Bruker de det ikke selv har de brutt kontrakten urettmessig og du kn kreve de for set økonomiske tapet en flytting har påført deg, da trenger du en advokat. Anonymous poster hash: 9432d...42a Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 22. juli Del Skrevet 22. juli Nei, det er nok ikkje så mykje du får gjort med dette. Når det er avtalt oppseiingstid så er denne gjeldande begge vegar. Det er sjølvsagt lov å be om å bli fritatt frå oppseiingstida men når utleigar ikkje er villig til det så må du betale ut oppseiingstida. Merk at du også skal ha full tilgang til bustaden i denne tida, så om du må betale husleige ut oktober så skal du også ha eksklusiv bruk av husrommet i same tid. Sjølv om du betviler at utleigar har grunnlag for å seie opp leigeavtalen ettersom du tviler på at dei skal bruke bustaden sjølv, så får ikkje det konsekvensar for gyldigheita av oppseiinga på noværande tidspunkt. Det kan være relevant for eit eventuelt erstatningssøksmål i ettertid om det viser seg at det ikkje stemmer, men heller ikkje det er heilt beint fram ettersom det kan være vanskeleg å bevise at utleigar ikkje hadde til hensikt å bruke bustaden sjølv ved oppseiingstidspunktet. Utleigar kan lett unskulde seg med at eige bruk var planen, men at planen endra seg seinare og at bustaden derfor vart leigd ut på nytt. Det einaste du kan ta huseigar på er at dersom du har sitert rett så oppfyller ikkje oppseiinga formkravet til ei oppseiing. Du skal blant anna også ha fått informasjon om muligheita til å klage skriftleg på oppseiinga. Ettersom du uansett vil flytte ut så er det ikkje særleg hensiktsmessig å skulle klage. Det einaste du teoretisk kan prøve deg på er å hevde oppseiinga for ugyldig, enten på bakgrunn av at du ikkje trur på begrunninga eller fordi du ikkje har blitt opplyst om klageadgang. Og så bruke dette som forhandlingsgrunnlag om å få sleppe oppseiingstid om du flytter frivillig og snarleg. Dersom din antagelse om at utleigar ikkje har til hensikt å bruke husrommet sjølv, så vil du ikkje kome nokon veg med ein slik taktikk ettersom utleigar ikkje har det spesielt travelt med å få deg til å flytte. Om det stemmer at det er eit samlivsbrudd på gang så kan det hende du kan klare å forhandle om å flytte ut tidlegare i bytte mot å sleppe oppseiingstid, men dette har du i utgangspunktet fått eit kontant nei på. At det står eit samlivsbrudd på trappene treng ikkje å bety at utleiger treng bustaden med ein gong, det kan også være heilt praktiske forhold som at sjølv om det har skjedd eit samlivsbrot så vil har han ikkje råd til å gi slepp på inntektene frå huseleiga dei neste tre månedane. Sidan du ikkje har konkrete ting som er bakgrunn for at du vil flytte ut så kan eg heller ikkje sjå at det er grunnlag for å påberope seg at det føreligg ein mangel som kan gi grunnlag for å kreve utbetring, avslag, heving eller erstatning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå