Gå til innhold

Støydempende sideruter i ny ID4 - verdt pengene?


Anbefalte innlegg

Skal snarest bestille ny ID4, og ser at denne kan leveres med støydempende sideruter foran til 1400kr. 
Sammenlignet med f.eks. den nye Renault Scenic synes jeg det er noe mer støy i ID4. 

Spørsmålet er derfor om støydempende sideruter er verdt pengene og om det gir noen reell støydempende effekt i en ID4. 
Det er kanskje noen som har erfaring med dette i ID4/ID5/Q4/Enyaq?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prisen er ikke avskrekkende så jeg ville takket ja. Jeg har aldri kjørt to like biler med og uten disse glassene så kan ikke si om det er noe merkbar forskjell. Personlig synes jeg støynivå er noe av det som påvirker komforten mest.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke tenkt 2 ganger på dette. For 1400 kr er det en no-brainer.

Men det gjør kanskje at noe annet av tilvalgene på bilen blir utilgjengelig?

Lyd er jo veldig individuelt, og med mindre man får prøvekjørt samme bilen med og uten på akkurat samme vei på samme dag så er det ikke lett å vite hvor mye det har å si på den bilmodellen.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det vil hjelpe noe, jeg har støydempende vinduer i min Skoda Superb og kom fra en Superb uten, en forskjell er det uten tvil. Men for 1.400,- så hadde jeg ikke tenkt på det i det hele tatt, det er bare å legge til i utstyrslista med en gang.

Det som derimot kan hjelpe mye på støy, er dekk. Dekkmerker, og ikke minst dimensjoner.
Jeg vet at en normalt sett ikke kan velge hvilke sommerdekk (produsent) bilen leveres med, men en kan bestemme felgstørrelse og hvilken dekkprofil som blir valgt. Det har igjen med sportslighet, veigrep, utseende og ikke minst komfort.
Det har definitivt også med pris for bytte/kjøp av nye dekk når de er slitt.
Her kan det være en fordel å prøve litt forskjellig felg størrelser før du evt skal bestille ny bil.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Interessant, takk til alle. Jeg tenker jo også at spesielt hjulstøy er viktig...og da altså både dekkdimensjoner og -produsent. I de årlige testene av sommer-/vinterdekk blir både hjulstøy men også forbruk (dvs rullemotstand) gitt karakterer. Med eksempel fra NAF-sin årlige sommerdekktest: Hvor mange km rekkevidde vinner man f.eks. ved å velge et dekk som får testscore "5" på forbruk - sammenlignet med et annet dekk som får karakteren "3". Finner ingen info om dette i testene...men er det fordi det egentlig er minimal forskjell, eller? Det perfekt dekket finnes jo ikke.... :)

 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 timer siden):

Er det noe å tenke på for 1400 kroner? Er vell dobbelt glaserte ruter antar jeg, som er ganske standard i dag. 

Forvirrende med slike detaljerte utstyrslister. 

Forvirrende? Er det ikke helt normalt å kunne velge ulike vindustyper? Tror det er noen som leveres med soldemping også. Lurt å sjekke. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (11 minutter siden):

Forvirrende? Er det ikke helt normalt å kunne velge ulike vindustyper? Tror det er noen som leveres med soldemping også. Lurt å sjekke. 

Ja jeg liker enkle pakker.

Har en kompis som fikk en Enyaq uten elektrisk bakluke, den gikk rett tilbake til forhandleren. Var forvirret av pakkene og hva de inkluderte.

Har selv kikket på bmw for lang tid siden da jeg kjørte de, var så mye valg og ting som hoppet fra en pakke til en annen at jeg droppet hele greia.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hobby2000 skrev (6 timer siden):

Men, er det noen som har formening om hvor stor forskjell det er i virkelig rekkevidde dersom man velger et dekk med laveste vs. høyeste score for rullemotstand i f.eks. NAF-testene? Dersom det f.eks. er snakk om 10km, er det neppe verdt å velge et dekk med dårligere bremseevne på våt eller tørr vei f.eks.

 

 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 timer siden):

Ja jeg liker enkle pakker.

Har en kompis som fikk en Enyaq uten elektrisk bakluke, den gikk rett tilbake til forhandleren. Var forvirret av pakkene og hva de inkluderte.

Har selv kikket på bmw for lang tid siden da jeg kjørte de, var så mye valg og ting som hoppet fra en pakke til en annen at jeg droppet hele greia.

Så en video om BMW E21 og at BMW aktivt holdt tilbake biler og at visse kundegrupper rett og slett ikke fikk kjøpe fordi de ikke passet inn i målgruppen til BMW. Dette var på 70 tallet. Holder de på ennå?

Lenke til kommentar
Trestein skrev (På 22.7.2024 den 8:48 PM):

Så en video om BMW E21 og at BMW aktivt holdt tilbake biler og at visse kundegrupper rett og slett ikke fikk kjøpe fordi de ikke passet inn i målgruppen til BMW. Dette var på 70 tallet. Holder de på ennå?

Ja,de gir rabatter til verdige kunder som BMW liker å assosiere seg med

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 22.7.2024 den 5:01 PM):

Ja jeg liker enkle pakker.

Har en kompis som fikk en Enyaq uten elektrisk bakluke, den gikk rett tilbake til forhandleren. Var forvirret av pakkene og hva de inkluderte.

Har selv kikket på bmw for lang tid siden da jeg kjørte de, var så mye valg og ting som hoppet fra en pakke til en annen at jeg droppet hele greia.

Hvor vanskelig er det å lese en utstyrsliste, herregud for amatør.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...