Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvorfor er de fleste menn alltid så forsiktige når det gjelder å nærme seg damer?


Anbefalte innlegg

Gaea skrev (3 timer siden):

Er det én ting jeg kunne ønske meg, så var det mer forsiktige gutter:

- Jeg opplevde å måtte slutte å trene på to EVO-sentre da ble sjekket opp av menn som ikke tok nei for et nei. PT-ene tilsnakket vedkommende på det ene senteret, uten at det hjalp. Jeg får fortsatt meldinger fra han ene som sier at han ikke klarer å slutte å tenke på meg. 

- I jobb, blitt sjekket opp av eldre avdelingssykepleier og flere kollegar langt opp i årene. Har sagt opp jobber pga dette. 

- Kan ikke trene utendørs uten å bli ropt og plystret etter. 

- Har blitt fulgt etter av menn i parkene her i Oslo. Enkelte slikker seg rundt kjeften og sier MHM SEXY.

- Var på NAV på et kurs en gang. Selv der ble jeg plystret etter. 

- jeg har blitt sjekket opp når jeg handlet på apotek og har sluppet å betale til tross for at jeg har institert på at jeg skal betale. 

- Har blitt fulgt etter av godt voksne menn hjem fra byen i hjemkommunen min. Da pappa fortsatt levde, ringte jeg pappa og spurte om han kunne komme til holdeplasset jeg skulle av på. Han som fulgte etter meg snudde momentant da jeg vinket og sa: "hei pappa". 

LET ME FUCKINGS BE!

Jeg har også blitt sjekket opp på "ordentlig" måte, dvs forsiktig. Det var jo blant annet sånn jeg endte opp med kjæresten min. Forsiktig er best.

Dessverre noen motbydelige folk rundt omkring. Jeg hadde sommerjobb på bossbilen en gang like etter militæret. Da vi satt inne i bilen og spiste lunsj så gikk det ei pen ung dame forbi i sommerskjørt. Han ene jeg jobbet med (tipper han var i 40-årene) kikket da på henne mens han tok et digert nasadrag og sa; mm..kan lukte *itta di. Jeg holdt på å sette maten i halsen.

Har selv opplevd lignende med damer, ikke så vulgært språk, men ei kom bare plutselig bort uten noe "hei" eller noenting som helst, og bare stakk tunga inn i kjeften på meg. Skjedd 2 ganger faktisk. Jeg vet om gutter som hadde likt det. De er frempå selv, men for meg var det bare helt utrolig usmakelig. 

Ja, forsiktig er definitivt best, trenger ikke være mer enn et lite blikk i starten, og så ser man om det ser ut som det er noen tegn til gjensidig interesse. Eller man kan gå bort å gi et forsiktig kompliment (ikke "digger ræva di", men "så fine øyner du har" f.eks), spørre om det er ledig vedsiden av henne, by henne opp til dans, eller noe lignende. Får man avslag så respekterer man det. Burde si seg selv.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Joeal88 skrev (På 22.7.2024 den 9:35 AM):

Så spørsmålet er, hvorfor er de aller fleste menn alltid så forsiktige av seg når det kommer til damer?

For etter at man har fått kjeft eller blitt skula på noen ganger for at man sier Hei til noen man ser ofte på for eks samme kafe har man lært.
Som jeg har skrevet i en annen tråd her på forumet (et om #metoo)

Var vitne til at en barista fikk huden full av ei som var stamkunde.
Hun hadde kommet rett fra frisøren med ny hårfarge.
Han sa "Du var fin med den nye frisyren, Hårfargen fremhever virkelig øyenfargen din"
Hu kjefta han huden full og skulle gå til sjefen å klage på han.
Hun skulle bare ha kaffe, ikke bli sjekka opp av en ussel barista.

Når der å gi en stamkunde et kompliment er det samme som et mentalt overgrep så holder vi oss unna.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Eskove skrev (18 minutter siden):

For etter at man har fått kjeft eller blitt skula på noen ganger for at man sier Hei til noen man ser ofte på for eks samme kafe har man lært.
Som jeg har skrevet i en annen tråd her på forumet (et om #metoo)

Var vitne til at en barista fikk huden full av ei som var stamkunde.
Hun hadde kommet rett fra frisøren med ny hårfarge.
Han sa "Du var fin med den nye frisyren, Hårfargen fremhever virkelig øyenfargen din"
Hu kjefta han huden full og skulle gå til sjefen å klage på han.
Hun skulle bare ha kaffe, ikke bli sjekka opp av en ussel barista.

Når der å gi en stamkunde et kompliment er det samme som et mentalt overgrep så holder vi oss unna.

Viktig poeng. Overreaksjoner er også helt på trynet.

Så er det noen som er hysterisk morsomme også. Steve Stifler i American Pie f.eks. Nærmest et voksent barn på hormonell speed. Han er jo så langt over kanten at det bare blir komisk. Eller Aune Sand. Han klarer jo det kunststykket å være fullstendig rett på sak, men uten at det blir respektløst.

Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (1 time siden):

Dessverre noen motbydelige folk rundt omkring. Jeg hadde sommerjobb på bossbilen en gang like etter militæret. Da vi satt inne i bilen og spiste lunsj så gikk det ei pen ung dame forbi i sommerskjørt. Han ene jeg jobbet med (tipper han var i 40-årene) kikket da på henne mens han tok et digert nasadrag og sa; mm..kan lukte *itta di. Jeg holdt på å sette maten i halsen.

Har selv opplevd lignende med damer, ikke så vulgært språk, men ei kom bare plutselig bort uten noe "hei" eller noenting som helst, og bare stakk tunga inn i kjeften på meg. Skjedd 2 ganger faktisk. Jeg vet om gutter som hadde likt det. De er frempå selv, men for meg var det bare helt utrolig usmakelig. 

Ja, forsiktig er definitivt best, trenger ikke være mer enn et lite blikk i starten, og så ser man om det ser ut som det er noen tegn til gjensidig interesse. Eller man kan gå bort å gi et forsiktig kompliment (ikke "digger ræva di", men "så fine øyner du har" f.eks), spørre om det er ledig vedsiden av henne, by henne opp til dans, eller noe lignende. Får man avslag så respekterer man det. Burde si seg selv.

Ah, glemte å nevne episoden hvor jeg ble sleika i øret av en fremmed mann, på dansegulvet, når jeg dansa med venninnene mine. Leit å høre at du har opplevd grenseoverskrivende oppførsel fra damer. Jeg synes verken damer eller menn skal oppleve det.

Helt enig med deg - det er så mye mer tiltrekkende når det starter forsiktig. Var en fyr som stoppa meg og sa at "beklager å forstyrre deg, og jeg mener ikke å være ekkel, men du er skikkelig vakker og du har en utrolig flott utstråling". Bare den ydmyke approachen gjorde at jeg ble stående å prate med ham. Kjæresten min var veldig keitete i starten, og det var noe jeg syntes var tiltrekkende. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gaea skrev (1 time siden):

Ah, glemte å nevne episoden hvor jeg ble sleika i øret av en fremmed mann, på dansegulvet, når jeg dansa med venninnene mine. Leit å høre at du har opplevd grenseoverskrivende oppførsel fra damer. Jeg synes verken damer eller menn skal oppleve det.

Helt enig med deg - det er så mye mer tiltrekkende når det starter forsiktig. Var en fyr som stoppa meg og sa at "beklager å forstyrre deg, og jeg mener ikke å være ekkel, men du er skikkelig vakker og du har en utrolig flott utstråling". Bare den ydmyke approachen gjorde at jeg ble stående å prate med ham. Kjæresten min var veldig keitete i starten, og det var noe jeg syntes var tiltrekkende. 

Høres ut som du har et sunt forhold til det. Kjæresten min har de nydeligste øynene jeg har sett og en fantastisk godhet og omsorg for andre, så jeg falt pladask og spurte om hun ville bli med på en hyttetur. Der spurte jeg om jeg kunne få lov til å være mannen hennes. Nå går jeg bare for "mannen min" 😊

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Gjest b8699...cae

Å være direkte mot damer fungerer kun om du er:

1. Svært attraktiv.

2. Kjendis.

 

Om du er en av disse tingene kommer damene ofte til deg. Er du ikke dette vil de fleste damene bli sure på deg.

Anonymous poster hash: b8699...cae

Lenke til kommentar
Gjest 58e91...7d3
:utakt skrev (På 27.7.2024 den 3:59 PM):

Det beste er å være mann og se ut som et troll, sånn som meg. Da er det ingen som tar kontakt og maser. :fun:

Jeg er kvinne og ser ut som et troll, det er ingen som tar kontakt med meg heller. :) Det er egentlig helt greit, jeg hadde trodd at mannen hadde tapt et veddemål om han tok kontakt med meg uansett. Med andre ord hadde jeg selvsagt avvist og sannsynligvis blitt veldig fornærmet. 

Anonymous poster hash: 58e91...7d3

Lenke til kommentar
Gjest 58e91...7d3
Eskove skrev (På 27.7.2024 den 5:51 PM):

For etter at man har fått kjeft eller blitt skula på noen ganger for at man sier Hei til noen man ser ofte på for eks samme kafe har man lært.
Som jeg har skrevet i en annen tråd her på forumet (et om #metoo)

Var vitne til at en barista fikk huden full av ei som var stamkunde.
Hun hadde kommet rett fra frisøren med ny hårfarge.
Han sa "Du var fin med den nye frisyren, Hårfargen fremhever virkelig øyenfargen din"
Hu kjefta han huden full og skulle gå til sjefen å klage på han.
Hun skulle bare ha kaffe, ikke bli sjekka opp av en ussel barista.

Når der å gi en stamkunde et kompliment er det samme som et mentalt overgrep så holder vi oss unna.

Dette er bare trist. Så hyggelig av han og råttent av henne. 

Anonymous poster hash: 58e91...7d3

Lenke til kommentar
On 27.7.2024 at 1:25 AM, _R2D2_ said:

Kan jo være fordi Norske kvinnfolk er kresne som faen :D

Skjønner ikke folk som orker Norske kvinnfolk for å være ærlig :)

Mulig det bare er meg.

Og de fleste av dem ser jo ut som menn 😂

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest 2944b...9dd

Moderne dating har gjort menn kyniske og reserverte, og jeg er sikker på at det problemet også gjelder for mange kvinner.

Man kan gjerne ha god suksess med å trekke oppmerksomheten til det motsatte kjønn, men når det uansett blir pulverisert pga. urealistiske standarder fra begge parter så har plutselig ikke attraksjon noen verdi lenger. Man kan ha hundrevis av matcher på Tinder og det eneste man føler når man ser på de er hvor håpløst det er å finne noen som liker deg for den du er.

Så resultatet er at vi ikke gidder, fordi det er bortkastet tid.

Anonymous poster hash: 2944b...9dd

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
On 22.7.2024 at 9:35 AM, Joeal88 said:

Du ser, det beste er bare å gå "flat out" i starten. Hvis du ser en vakker dame som du har litt lyst på, så er det bare og kontakte henne og være direkte fra starten av. Jeg er aldri redd for å ta kontakt med ei jente som jeg synes er sexy, uavhengig av situasjonen. Og oftere enn sjeldent, så lykkes jeg veldig bra med denne tilnærmingen, gitt at jeg har valgt ut riktig taktikk. Og en skal aldri være redd for å feile, er man det så kommer man intet sted.

Den siste dama som jeg sjekka opp, var midt i sentrum i en mellomstor norsk by (dette var på dagtid). Jeg gikk i shorts og bar overkropp med solbrillene på - jeg sa hei, at jeg liker henne, presenterte meg selv og spurte om hun hadde behov for en mannlig stripper. Etter en kortere samtale på tja, en 3-4 minutter så hadde jeg hennes mobilnummer, og resten er historie. Ellers så plukket jeg også opp 2x vakre damer for ikke så altfor lenge siden ved å prate italiensk, etter kort tid så spurte jeg om de hadde lyst til å følge meg til hotellrommet for litt vin. Og vel, resten er historie.

Jeg har aldri spart på kreftene når det kommer til damer, isteden så gjør jeg det klart for dem at jeg synes at de er veldig vakre og/eller sexy samt at jeg har lyst på henne. Den forsiktige måten er, etter mitt skjønn, bare bortkasta tid. Og ærlig så talt, så forstår jeg bare ikke hvorfor de aller fleste gutta alltid er så redde for å ta kontakt med en eller flere chicks.

Så spørsmålet er, hvorfor er de aller fleste menn alltid så forsiktige av seg når det kommer til damer?

Hvorfor er nok et heller komplisert og omfattende tema, men kanskje det kan ha noe å gjøre med at en del -- ikke alle, selvfølgelig -- damer her i Norge dessverre kan være veldig arrogante og aggressive?

Den metoden du beskriver kan sikkert funke utmerket hvis mannen er skikkelig kjekk og/eller har en veldig utstråling og/eller super humor, og han dessuten er flink til å bedømme på forhånd hvilke damer eller venninne-par som kan være åpne for et lite eventyr, og jeg ser overhodet ikke noe problem med hverken det å ta kontakt og være åpen om hva man vil eller det som måtte bli skrevet av (spennende) "historie" etterpå så lenge man ikke gjør seg innpåsliten, aksepterer et hint eller et nei, og alle parter skjønner hva litt vin på hotellrommet sannsynligvis vil bety.

Vi lever ikke det pietistiske 1800-talls-Norge lengre. Folk kan ikke forvente eller forlange at andre frie individer der ute skal etterleve de normene og "reglene", etter strekke seg etter de idealene, som de selv synes er bra. Vi har ikke den typen samfunn lengre, selv om en del synes å ville tviholde på fortiden (som hadde både positive og negative sider). Videre må både "gutter" og "jenter" kunne få utfolde seg i frihet, innenfor visse grenser, selvfølgelig, og innenfor lovens rammer. Det kan ikke være slik at damer fritt og nærmest uhemmet kan flørte med menn de synes er attraktive eller interessante, sprade rundt bortimot nakne, eller svært avslørende kledt, drikke seg sanseløse i helgene og reise rundt på sex-fester, samtidig som damer -- noen ganger de samme -- forlanger at menn skal oppføre seg "sivilisert" når de til slutt vil finne seg en barnefar, eller en som vil elske dem i alderdommen.

Det er nok også noe i det som andre i denne tråden har påpekt, at en slik "approach" stort sett vil funke bra hvis mannen har et topp utseeende og/eller er proppful av selvtilit, men mindre bra hvis mannen kun er "average" og/eller ikke helt sosialt "kalibrert", og katastrofalt hvis mannen ikke er attraktiv i det hele tatt, og/eller åpenbart klønete og/eller usikker på seg selv. Vi snakker mer om instinktive reaksjoner enn bevisse handlinger her. 

En skal også huske på at Norge, eller deler av Norge, til en viss grad fortsatt er et jantelov- og bygdedyr- og kjerring-sladder-samfunn. Å ignorere disse restene av gamle "Trangvik" og "Kvekkhol" krever mot og selvtillit, og i noen tilfeller også at man har en jobb som man ikke kan bli baksnakket på eller sagt opp ifra.

Restene av den svart-kledde, surmulende protestantismen, de nesevise og selvrettferdige gamle rynketrynene, de usynlige sosiale kontrollmekanismene og hersketeknikkene og spøkelser som "Vestlandsfanden" er ikke helt borte.

Internett slår begge veier i så henseende. Det finnes mye god info der, men det er også blitt et sted hvor sure, bitre eller agressive kvinnfolk sladrer i vei i hemmelige Facebook-grupper og denslags om menn de av en eller annen grunn ikke liker, eller menn de mener har brutt en eller annen "regel", og hvor det kryr av stort sett ubrukelige dating-sites fulle av falske profiler og svindel-forsøk.

Jeg vet om flere helt OK karfolk som er blitt utsatt for stygge sverte-kampanjer i fora på nett fordi de våget å gi en pen dame som viste seg å være i skikkelig dårlig humør et uskyldig kompliment eller en invitasjon, eller fordi en eller annen date ikke gitt helt som forventet, eller fordi de prøvde seg på en dame som viste seg å være yngre enn antatt, og/eller skulle ha seg frabedt tilnærmelser fra andre enn slike som er mer enn to og et halvt år eldre eller yngre enn henne selv.

Damer er generelt, i mye større grad enn menn, følelses- og stemningsvesener, og avstanden mellom balanse og galskap, mellom forførerinnen og furien, eller sjelden veldig stor ;-)

 

 

 

 

 

 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Gjorde et kjapt lite søk på nett etter at jeg skrev det over, og gjett hva jeg fant?

https://www.youtube.com/@marnikinrys/videos

Her er det faktisk mye bra. Dating og sex sett fra et kvinneperspektiv. Noe er kanskje litt overdrevet, eller litt på kanten, men her er det masse å lære, spesielt for menn som fortsatt er "clueless". Heller lite om hotellrom og trekanter, dessverre. Men mye om det helt grunnleggende, og når man har lært det, klarer man seg kanskje fint uten en ekstra? 😂

Ellers så hadde en Leif Tore Lindø en kommentar i Stavanger Aftenblad 10. februar i år som jeg syntes var veldig betimelig. Den tar opp noe av det hykleriet og den endringen i kjønnsroller som man kan se veldig mye av for tiden. TENK om det hadde vært voksne menn som hadde inntatt de "skamløse" rollene som Lindø henviser til i denne spøkefulle, men høyaktuelle kronikken. HÅH! HJELPE MEG!! Da hadde det nok blitt oppstyr!? Men når damer gjør det, er det visst heeelt greitt. Vi er på full fart inn i Matriarkiet, er det er det mange av begge kjønn som ikke er så veldig begeistret for.

https://www.aftenbladet.no/meninger/kommentar/i/RGkgz5/skamloese-damer

Tore Lindø
Kommentator
Publisert: 
10. februar

Dette er en kommentar. Kommentarer skrives av Aftenbladets kommentatorer, redaktører og gjestekommentatorer, og gir uttrykk for deres egne meninger og analyser.

Jeg vet ikke hvem som var først, men jeg vet hvem jeg la merke til først: Anne-Kat. Hærland. Hun var så frekk, så frampå og så hemningsløs at man skulle tro hun var en mann. Anne-Kath var så ublyg at hun lo av sine egne vitser. Med god grunn, for hun var fryktelig morsom. Så morsom var hun, at folk klaget til Kringkastingsrådet, hvilket alltid er et godt tegn.

Vi som har vært konfirmert en stund husker henne – med stor glede – fra snåle programmer som «Direkte lykke», «Bombay Surprise» og «Bla, bla, bla». Anne-Kat. Hærland var den første kvinnen jeg la merke til matchet guttastemningen. Hun kunne fortelle like drøye historier, stille like skandaløse spørsmål og være like ufordragelig løyen som sine mannlige kollegaer. Hun var nokså alene om dette for 25 år siden.

Fetisha med show i Stavanger for første gang: – Litt mye, på en god måte!

 

 

Endelig noen som sier det

«Fetisha + 1» er en av landets mest populære podkaster. Her drives det jentesnakk over en høy hæl. Her finner unge kvinner fellesskap, latter og helt sikkert det samme som vi unge menn fant i guttastemningshumoren på 90-tallet. Det ulovlige, som alle tenker på, er det endelig!!! noen som sier høyt. Ahhh, deilig! Liveshowet jeg ramlet inn på fra snødrevet på lørdag, var en interessant miks av sjelesorg, dameforening, stand up, og årsmøte i Prior.

Og bare for å ha slått inn den vidåpne døren: Jeg er ikke i målgruppen. Vi var i klart mindretall vi menn på 43 som hadde på oss vanntette Ecco-sko kjøpt på Obs Mariero. Jeg har ikke Jodel, og hvis jeg får det, håper jeg det finnes en antibiotika som tar det.

Fetisha Williams, Martha Leivestad, Sophie Elise og disse her er den nye vinen. De opererer gjerne i et litt uklart krysningspunkt mellom å være tv-kjendiser, programledere, komikere, influencere (igjen, antibiotika?), youtubere, podkastere og evnen til å kapitalisere på sin offentlig persona. Dette er den gjengen våre døtre har i ørene og på telefonen. Der får de dating-tips, sexprat, girl-power-boost, locker room talk og community. Det eneste som virkelig blir skadelidende i denne ny-nyfeminismen på speed, er det norske språket, and you know it, girl!

Jentestemning

Vi er de skamløse jentene, vår tid har begynt, skrev Sofia Srour (22), Nancy Herz (20) og Amina Bile (18) i Aftenposten i 2017. Den saken handlet om sosial kontroll, men jeg ble sittende og tenke på den setningen da jeg så Fetisha og Martha Leivestad fyre løs mot alt og alle, seg selv inkludert, på scenen. Mine to døtre vet alt om disse to. Du vett at hu ble cancelled på grunn av sånn fatjokes eller racism eller ka det va, ble jeg opplyst om før jeg gikk. Og jo, jeg har registrert det. Fetisha Williams kan leke med ild, slik mannlige komikere har gjort siden ilden ble humoristenes fremste redskap.

Jeg er langt fra begeistra for alt disse damene holder på med. Fetisha + 1 har sine problematiske sider. Jentene i salen blir oppfordret til å fortelle drøye historier, gjerne om menn, for å vinne gavekort fra Foodora. Måten de snakker om menn på, minner om Håvard Lilleheie og hans «Man show» (tidlig 2000-tall), der smågrov, seksualisert humor, helt opp mot det kvinnediskriminerende, var bærebjelken.

Disse damene tar igjen. Man kan si mye om det. Er det så farlig? Kanskje er det deres tur. De har fjernet filteret. Nå er jentene akkurat like skamløse, akkurat like morsomme, akkurat like teite, like smakløse, like frekke og har like høy selvtillit som mange generasjoner gutter på godt og vondt har hatt.

Om du liker drøy humor, er en smakssak. Men ett er sikkert: Skal du gneldre på én gruppe, menn eller kvinner, må du gneldre på begge. Skal en gjeng få peisa på fordi «det e jo bare for løye», så får begge gjøre det.

Jentestemning er verken bedre eller verre enn guttastemning.

 

-----------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------

 

Slutt kommentar. Hva synes dere?

Lenke til kommentar

Det som er litt morsomt/ironisk, er jo at det kommer helt an på hvordan denne kvinnen er.
Ja, du kan se en du synes er attraktiv å se på, men du aner jo ikke åssen personligheten hennes er.
Kanskje hun er en som synes det er attraktiv når en mann er direkte og fremstår som en med høy selvtillit?
Men samtidig så kan hun være en som får "ick" av dette, og vil foretrekke at du går frem veldig forsiktig
(sånn type "Unnskyld, er ikke meningen å plage en vilt fremmed asså, men..." eller lignende.

Hvordan skal man vite hva slags person man nærmer seg? :p 

Lenke til kommentar
Gjest 58e91...7d3

Problemet er at dere sitter for mye på nettet og leser fremfor å faktisk møte kvinner ute. 

Ingen anmelder dere for trakassering om dere oppfører dere. De fleste er ikke kyniske, slemme, fullstendig overfladiske (husk at det er menn som bryr seg mest om utseende, ikke kvinner) osv. 

Sosiale medier og internett er roten til alt vondt når det gjelder dating. Logg av alt og snakk med folk. 

Anonymous poster hash: 58e91...7d3

Lenke til kommentar
Dikedis skrev (På 26.8.2024 den 8:41 PM):

Gjorde et kjapt lite søk på nett etter at jeg skrev det over, og gjett hva jeg fant?

https://www.youtube.com/@marnikinrys/videos

Her er det faktisk mye bra. Dating og sex sett fra et kvinneperspektiv. Noe er kanskje litt overdrevet, eller litt på kanten, men her er det masse å lære, spesielt for menn som fortsatt er "clueless". Heller lite om hotellrom og trekanter, dessverre. Men mye om det helt grunnleggende, og når man har lært det, klarer man seg kanskje fint uten en ekstra? 😂

Ellers så hadde en Leif Tore Lindø en kommentar i Stavanger Aftenblad 10. februar i år som jeg syntes var veldig betimelig. Den tar opp noe av det hykleriet og den endringen i kjønnsroller som man kan se veldig mye av for tiden. TENK om det hadde vært voksne menn som hadde inntatt de "skamløse" rollene som Lindø henviser til i denne spøkefulle, men høyaktuelle kronikken. HÅH! HJELPE MEG!! Da hadde det nok blitt oppstyr!? Men når damer gjør det, er det visst heeelt greitt. Vi er på full fart inn i Matriarkiet, er det er det mange av begge kjønn som ikke er så veldig begeistret for.

https://www.aftenbladet.no/meninger/kommentar/i/RGkgz5/skamloese-damer

Tore Lindø
Kommentator
Publisert: 
10. februar

Dette er en kommentar. Kommentarer skrives av Aftenbladets kommentatorer, redaktører og gjestekommentatorer, og gir uttrykk for deres egne meninger og analyser.

Jeg vet ikke hvem som var først, men jeg vet hvem jeg la merke til først: Anne-Kat. Hærland. Hun var så frekk, så frampå og så hemningsløs at man skulle tro hun var en mann. Anne-Kath var så ublyg at hun lo av sine egne vitser. Med god grunn, for hun var fryktelig morsom. Så morsom var hun, at folk klaget til Kringkastingsrådet, hvilket alltid er et godt tegn.

Vi som har vært konfirmert en stund husker henne – med stor glede – fra snåle programmer som «Direkte lykke», «Bombay Surprise» og «Bla, bla, bla». Anne-Kat. Hærland var den første kvinnen jeg la merke til matchet guttastemningen. Hun kunne fortelle like drøye historier, stille like skandaløse spørsmål og være like ufordragelig løyen som sine mannlige kollegaer. Hun var nokså alene om dette for 25 år siden.

Fetisha med show i Stavanger for første gang: – Litt mye, på en god måte!

 

 

Endelig noen som sier det

«Fetisha + 1» er en av landets mest populære podkaster. Her drives det jentesnakk over en høy hæl. Her finner unge kvinner fellesskap, latter og helt sikkert det samme som vi unge menn fant i guttastemningshumoren på 90-tallet. Det ulovlige, som alle tenker på, er det endelig!!! noen som sier høyt. Ahhh, deilig! Liveshowet jeg ramlet inn på fra snødrevet på lørdag, var en interessant miks av sjelesorg, dameforening, stand up, og årsmøte i Prior.

Og bare for å ha slått inn den vidåpne døren: Jeg er ikke i målgruppen. Vi var i klart mindretall vi menn på 43 som hadde på oss vanntette Ecco-sko kjøpt på Obs Mariero. Jeg har ikke Jodel, og hvis jeg får det, håper jeg det finnes en antibiotika som tar det.

Fetisha Williams, Martha Leivestad, Sophie Elise og disse her er den nye vinen. De opererer gjerne i et litt uklart krysningspunkt mellom å være tv-kjendiser, programledere, komikere, influencere (igjen, antibiotika?), youtubere, podkastere og evnen til å kapitalisere på sin offentlig persona. Dette er den gjengen våre døtre har i ørene og på telefonen. Der får de dating-tips, sexprat, girl-power-boost, locker room talk og community. Det eneste som virkelig blir skadelidende i denne ny-nyfeminismen på speed, er det norske språket, and you know it, girl!

Jentestemning

Vi er de skamløse jentene, vår tid har begynt, skrev Sofia Srour (22), Nancy Herz (20) og Amina Bile (18) i Aftenposten i 2017. Den saken handlet om sosial kontroll, men jeg ble sittende og tenke på den setningen da jeg så Fetisha og Martha Leivestad fyre løs mot alt og alle, seg selv inkludert, på scenen. Mine to døtre vet alt om disse to. Du vett at hu ble cancelled på grunn av sånn fatjokes eller racism eller ka det va, ble jeg opplyst om før jeg gikk. Og jo, jeg har registrert det. Fetisha Williams kan leke med ild, slik mannlige komikere har gjort siden ilden ble humoristenes fremste redskap.

Jeg er langt fra begeistra for alt disse damene holder på med. Fetisha + 1 har sine problematiske sider. Jentene i salen blir oppfordret til å fortelle drøye historier, gjerne om menn, for å vinne gavekort fra Foodora. Måten de snakker om menn på, minner om Håvard Lilleheie og hans «Man show» (tidlig 2000-tall), der smågrov, seksualisert humor, helt opp mot det kvinnediskriminerende, var bærebjelken.

Disse damene tar igjen. Man kan si mye om det. Er det så farlig? Kanskje er det deres tur. De har fjernet filteret. Nå er jentene akkurat like skamløse, akkurat like morsomme, akkurat like teite, like smakløse, like frekke og har like høy selvtillit som mange generasjoner gutter på godt og vondt har hatt.

Om du liker drøy humor, er en smakssak. Men ett er sikkert: Skal du gneldre på én gruppe, menn eller kvinner, må du gneldre på begge. Skal en gjeng få peisa på fordi «det e jo bare for løye», så får begge gjøre det.

Jentestemning er verken bedre eller verre enn guttastemning.

 

-----------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------

 

Slutt kommentar. Hva synes dere?

TL;DR

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kjønnsroller endrer seg jo for en grunn, og når noen kommer med svada som "oppfører seg som en mann" fordi man tar en drøy vits, så blir det jo sånn at man fortsetter for å gjøre et poeng av at det IKKE er kjønnet oppførsel å dra edgy vitser.

Man kan godt være imot den type humor, men da bør en jo være imot den når det kommer fra en mann, også. Ellers er man bare en hykler.

At det blir større spillerom for kvinner i å utfolde sin femininitet, er jo bare et pluss.

Lenke til kommentar

Samme med menn. Man setter jo ikke like mye pris på at noen man ikke under NOEN omstendighet ville tatt i med ildtang romantisk plutselig begynner å tafse på deg, men hvis det er en barmfager ung kvinne blir jo heller sånn "oh, hellllooo theeerrreeee".

Ikke er det noe galt i det, heller. Ingen er programforpliktet til å ta seg nær når noen går over streken, men den som velger å gjøre det må godta risikoen og at A ikke reagerte betyr ikke at B godtar den samme oppførselen. Går du utenfor normal folkeskikk, legger du makten i neven til den du "gjør noe mot" om vedkommende til si fra eller ikke.

Forøvrig er jo nettopp dette essensen: "ånei, jeg kan ikke si noe til damer lenger uten å få metoo på meg" er jo nettopp en referanse til dette med at attraktive personer kan slippe billigere unna. Men hva så? Det er fortsatt et ganske bredt vindu av NORMAL oppførsel som er gangbart. Hvis noen av disse wannabe-attractive-masculine-man-folka ikke har noe bedre verktøy for sjekking enn å herme etter dårlig oppførsel fra attraktive menn, er det hverken samfunnet eller kvinnene som er problemet - men disse middels attraktive mennenes valg av forbilder og inspirasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...