Gå til innhold

Kan moderator på dette forumet hjelpe meg å forstå?


Anbefalte innlegg

Sånn her kommer saken. Hvis man blir utestengt på eks kvinneguiden for tull. Hvorfor blir tråden man da laget får lov til å stå? Dette forstår jeg ikke helt. Jeg har skrevet mange tråder som får stå men så blir jeg utestengt for tull? Hjelp meg til å bli klokere på meg selv så jeg ikke gjør slike feil her. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi kan ikke svare for KG sin praksis, så du må nesten høre med de. 

For vår del anonymiserer vi ikke innlegg før brukerne ber om det selv eller det er åpenbart personsensitivt og det anonymiseres eller fjernes for å beskytte brukeren mot en selv. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
SommerSolo skrev (11 timer siden):

Sånn her kommer saken. Hvis man blir utestengt på eks kvinneguiden for tull. Hvorfor blir tråden man da laget får lov til å stå? Dette forstår jeg ikke helt. Jeg har skrevet mange tråder som får stå men så blir jeg utestengt for tull? Hjelp meg til å bli klokere på meg selv så jeg ikke gjør slike feil her. 

Mange forum og grupper er ikke så "uavhengige" som de forsøker å fremstå. Ergo tillates ikke kritiske spørsmål eller negativ omtale. Særlig på FB-grupper er det slik, og gruppene fremstår som en reklamekanal som ikke har noe nytteverdi. Grupper for feks. elbiler er gjennsomsyret selger for biler, ladestasjoner og faktisk statlige selskaper som forsvarer sin politikk. De bruker enormt med ressurser i flere av gruppene. Det samme kan sies om grupper for borettslag og sameier hvor mektige ressurser står bak omtale om jordvarme, solceller osv, og hvor positivt og innbringende dette er. Regnskapene til de som har blitt lurt viser noe annet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
SommerSolo skrev (12 timer siden):

Hvorfor blir tråden man da laget får lov til å stå?

Det kan være fleire grunnar til det. Blant anna så treng ikkje innholdet i tråden å være problematisk isolert sett sjølv om ein likevle ønsker å stenge ute brukaren for å hindre fleire tilsvarande tråder. Ein og anna tulletråd kan nok dei fleste akseptere, men blir det berre tulletrådar så blir det formykje.
Det kan også være at tråden får stå til "skrekk og advarsel" som eit eksempel på tråder som fører til utestenging.
Det kan også være så enkelt som at det er ein moderator som har utestengt deg heilt på eige initiativ utan at det er innlegga dine som var problemet.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (5 minutter siden):

Det kan være fleire grunnar til det. Blant anna så treng ikkje innholdet i tråden å være problematisk isolert sett sjølv om ein likevle ønsker å stenge ute brukaren for å hindre fleire tilsvarande tråder. Ein og anna tulletråd kan nok dei fleste akseptere, men blir det berre tulletrådar så blir det formykje.
Det kan også være at tråden får stå til "skrekk og advarsel" som eit eksempel på tråder som fører til utestenging.
Det kan også være så enkelt som at det er ein moderator som har utestengt deg heilt på eige initiativ utan at det er innlegga dine som var problemet.

Man bør definere ordet "tull". Det noen annser som tull (feks. kritikk) trenger ikke oppleves slik av andre. Så om moderator mener noe er tull av personlige årsaker vil det oppleves useriøst og fjerne innlegget eller utestenge trådstarter. Enkelte moderatorer kan tolke sin rolle litt vel "strengt". Skjønt det å tulle vekk hovedinnlegget har blitt en fin stategi for ødelegge tråden. Man skal ikke lete lenge før man finner slike innlegg.

Lenke til kommentar
Trulss skrev (7 minutter siden):

Så om moderator mener noe er tull av personlige årsaker vil det oppleves useriøst og fjerne innlegget eller utestenge trådstarter. 

Mitt inntrykk av kvinneguiden er at dei ikkje tar det så tungt om det blir oppfatta som useriøst. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (3 timer siden):

Vi kan ikke svare for KG sin praksis, så du må nesten høre med de. 

For vår del anonymiserer vi ikke innlegg før brukerne ber om det selv eller det er åpenbart personsensitivt og det anonymiseres eller fjernes for å beskytte brukeren mot en selv. 

Takk for svar 

Lenke til kommentar
Trulss skrev (3 timer siden):

Man bør definere ordet "tull". Det noen annser som tull (feks. kritikk) trenger ikke oppleves slik av andre. Så om moderator mener noe er tull av personlige årsaker vil det oppleves useriøst og fjerne innlegget eller utestenge trådstarter. Enkelte moderatorer kan tolke sin rolle litt vel "strengt". Skjønt det å tulle vekk hovedinnlegget har blitt en fin stategi for ødelegge tråden. Man skal ikke lete lenge før man finner slike innlegg.

Takk for svar 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (3 timer siden):

Det kan være fleire grunnar til det. Blant anna så treng ikkje innholdet i tråden å være problematisk isolert sett sjølv om ein likevle ønsker å stenge ute brukaren for å hindre fleire tilsvarande tråder. Ein og anna tulletråd kan nok dei fleste akseptere, men blir det berre tulletrådar så blir det formykje.
Det kan også være at tråden får stå til "skrekk og advarsel" som eit eksempel på tråder som fører til utestenging.
Det kan også være så enkelt som at det er ein moderator som har utestengt deg heilt på eige initiativ utan at det er innlegga dine som var problemet.

Jeg har lurt på hva det var jeg skrev som førte til utestengelse. Det jeg har tenkt er at der må være at jeg spekulerte i en tråd. Er det forskjell på moderator og administrator? Slik jeg har skjønt det stod det admin. Jeg tror du har rett at det var jeg som var problemet ikke selve tråden. Når det er sagt så lagde jeg jo mange tråder som ble super populære på 123 bare ved å være meg selv. Aldri noe annet enn uskyldig. 

Lenke til kommentar
Trulss skrev (3 timer siden):

Man bør definere ordet "tull". Det noen annser som tull (feks. kritikk) trenger ikke oppleves slik av andre. Så om moderator mener noe er tull av personlige årsaker vil det oppleves useriøst og fjerne innlegget eller utestenge trådstarter. Enkelte moderatorer kan tolke sin rolle litt vel "strengt". Skjønt det å tulle vekk hovedinnlegget har blitt en fin stategi for ødelegge tråden. Man skal ikke lete lenge før man finner slike innlegg.

Takk for svar 

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (4 timer siden):

Vi kan ikke svare for KG sin praksis, så du må nesten høre med de. 

For vår del anonymiserer vi ikke innlegg før brukerne ber om det selv eller det er åpenbart personsensitivt og det anonymiseres eller fjernes for å beskytte brukeren mot en selv. 

Takk for svar jeg vet det, men jeg vil ikke samme feil. Btw går det ikke an å skive som anonym på dette forumet? 

Lenke til kommentar
SommerSolo skrev (3 minutter siden):

Er det forskjell på moderator og administrator?

Praktisk sett er det ingen stor forskjell. Største forskjellen er at administrator har alle tilgangar medan moderatorane er tildelt ei avgrensa tilgang. Ofte er det berre administratoren som kan slette trådar, medan moderatoren berre har fullmakt til å stenge ute brukarar og låse tråder.

 

SommerSolo skrev (1 minutt siden):

Btw går det ikke an å skive som anonym på dette forumet? 

Ein kan poste anonymt berre i enkelte underforum der ein har funnet det relevant å opne for anonyme innlegg. Som til dømes i underforumet "Helse, samliv og kjærlighet" kan du poste anonymt, medan i "Politikk og samfunn" må du poste under ditt vanlege brukarnamn.

Lenke til kommentar
SommerSolo skrev (31 minutter siden):

Takk for svar jeg vet det, men jeg vil ikke samme feil. Btw går det ikke an å skive som anonym på dette forumet? 

Enkelte forumkategorier har muligheter for å poste som anonym ja. Dette er ofte gitt i form an en heading i de forskjellige delene. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (7 timer siden):

Praktisk sett er det ingen stor forskjell. Største forskjellen er at administrator har alle tilgangar medan moderatorane er tildelt ei avgrensa tilgang. Ofte er det berre administratoren som kan slette trådar, medan moderatoren berre har fullmakt til å stenge ute brukarar og låse tråder.

 

Ein kan poste anonymt berre i enkelte underforum der ein har funnet det relevant å opne for anonyme innlegg. Som til dømes i underforumet "Helse, samliv og kjærlighet" kan du poste anonymt, medan i "Politikk og samfunn" må du poste under ditt vanlege brukarnamn.

Ok. Hvordan vet jeg hvem som er moderatorer her inne? Er det riktig at diskusjon kun er for menn? Lest noen tråder nå og har fått et inntrykk. Stemmer det? 

Lenke til kommentar
SommerSolo skrev (10 minutter siden):

Ok. Hvordan vet jeg hvem som er moderatorer her inne? Er det riktig at diskusjon kun er for menn? Lest noen tråder nå og har fått et inntrykk. Stemmer det? 

Moderatorane er merka med grønt og administrator med raudt. 

Diskusjon.no er på ingen måte eksklusivt for menn. Likevel er det nok eit stort fleirtal av menn på forumet. Mykje fordi dette forumet opprinneleg var hardware forumet for diskusjon om PC bygging, som det nok var relativt få jenter som var interessert i på den tida. Så har forumet gradvis vokst til å også være diskusjonsforum for ein rekke andre tema.

I dag er diskusjon.no eit velregulert diskusjonforum med eit dyktig moderatorteam som har ansvar for ulike områder, og som diskuterer moderatorspørsmål seg imellom i eit "hemmeleg" underforum. Dette gjer at det skal ganske mykje til for at ein brukar blir urettferdig behandla utan at det blir retta opp av andre i moderatorteamet. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (På 22.7.2024 den 10:47 PM):

Moderatorane er merka med grønt og administrator med raudt. 

Diskusjon.no er på ingen måte eksklusivt for menn. Likevel er det nok eit stort fleirtal av menn på forumet. Mykje fordi dette forumet opprinneleg var hardware forumet for diskusjon om PC bygging, som det nok var relativt få jenter som var interessert i på den tida. Så har forumet gradvis vokst til å også være diskusjonsforum for ein rekke andre tema.

I dag er diskusjon.no eit velregulert diskusjonforum med eit dyktig moderatorteam som har ansvar for ulike områder, og som diskuterer moderatorspørsmål seg imellom i eit "hemmeleg" underforum. Dette gjer at det skal ganske mykje til for at ein brukar blir urettferdig behandla utan at det blir retta opp av andre i moderatorteamet. 

Ok det var det jeg trodde. Kanskje jeg kan søke om å bli moderator? Hvordan søker jeg meg til å bli det? Jeg er den fødte sjef, samtidig er jeg snill. Jeg er blitt urettferdig behandlet når jeg ble kastet ut av kvinneguiden.

Lenke til kommentar
SommerSolo skrev (5 minutter siden):

Ok det var det jeg trodde. Kanskje jeg kan søke om å bli moderator? Hvordan søker jeg meg til å bli det? Jeg er den fødte sjef, samtidig er jeg snill. Jeg er blitt urettferdig behandlet når jeg ble kastet ut av kvinneguiden.

Det blir med av og til annonsert etter frivillige til å ta på seg moderatoroppgåver, men stort sett er det brukarar som blir handplukka til oppgåva når det blir behov for å ta inn fleire. Då er det særleg brukarar som over langt tid har vært aktive bidragsytarar i det aktuelle underforumet som blir forespurt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...