Gå til innhold

Kopiere dvd (hjemmevideo) til PC


Anbefalte innlegg

Hei! Mulig dette er helt feil sted å poste denne, så moderator må føle seg fri til å flytte. 
 

Jeg har funnet en god del dvd-filmer fra jeg var liten. Disse er filmet på et VHS-kamera, før min avdøde mormor fikk disse digitalisert på DVD. Nå ønsker jeg å få disse inn på PC som filer. Jeg trodde dette var en smal sak, men den gang ei. Det ligger ingen videofiler (som jeg kan se) i cd-platene når jeg setter dem inn i cd-romen. 
Er det sånn at disse må leveres inn et sted, som det ble gjort da de ble overført til DVD, eller er det en måte å løse dette på hjemme? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her blandes det så mye rart at jeg lurer på hva som egentlig er greia.

Er det VHS eller DVD som inneholder film ?

Er det VHS kan en bruke en VHS avspiller med composite utgang og koble det videre til en PC via et USB-adapter med composite-inngang. En kan f.eks hente video med VLC som settes til å ta opptak av composite.

Er det DVD så må man ha en DVD-spiller (ikke cd-rom som bare takler 700MB plater) Da kan en enkelt kopiere over filer for egne ting. 

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Jeg tror det er et av disse programmene som kanskje kan lese filene så du får kopiert de til PC.

https://whatsoftware.com/recover-photo-and-data-from-scratched-or-damaged-cd/

Det er forskjellige DVD plate typer, og av og til kan det være at de ikke støttes av DVD avspilleren.

edit: "Recovery Toolbox for CD Free" ser greit ut, den tar DVD også: https://recoverytoolbox.com/cd.html

edit: DVD plater merket DVD-R eller DVD+R skal kunne leses med de fleste DVD avspillere.

edit: Jeg er usikker på om filene kan leses ut på denne måten, om det ikke går så trenger er et program som kan rip/rippe.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Dette er video som er overført fra VHS til DVD tidligere. Jeg vil tro at de ikke har lagt inn kopisperre. Så da skal det være bare å lese ut filene (Video med lyd ligger trolig som .VOB filer i en Video_TS folder). Et annet spørsmål er om DVD plater har tålt lagring i flere år.

DVD-spillere kan være litt vanskelig å starte, kanskje en må prøve flere ganger. Hører du den snurrer rundt platen?

edit: Jeg er usikker på om filene kan leses ut på denne måten, om det ikke går så trenger er et program som kan rip/rippe.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Trådstarter skriver DVD platene er laget fra VHS kassetter. Kopisperre er dermed ikke noe problem, det gjelder bare kommersielle filmer.

HandBrake vil løse det trådstarter spør etter. Forutsatt DVD platene og leser er av god kvalitet, klarer å lese dem. Sollys, riper og fingeravtrykk er ikke bra for DVD plater.

Fordel med å kode om fra MPEG2 til moderne videofil format er filmene tar mindre lagringsplass på PCen en DVD formatet. Det er også enklere å spille av på PCer og mobil.

Husk å ta backup av videofiler, om lagring skulle svikte. 

Endret av toralfb
Lenke til kommentar
10 hours ago, toralfb said:

Fordel med å kode om fra MPEG2 til moderne videofil format er filmene tar mindre lagringsplass på PCen en DVD formatet. Det er også enklere å spille av på PCer og mobil.

Ulempen med å kode om, vil være at man gjør en ny enkoding og dermed får redusert kvalitet. Som sagt støtter f.eks. VLC å spille av den opprinnelige filstrukturen. Et alternativ kan også være å pakke dette om, uten å gjøre en reenkoding - f.eks. med å kjøre det om til MPEG2-video i en MKV-fil (MKV er en kontainer, ikke en enkodingsformat....). DVDFab og MakeMKV var tidligere aktuelle programmer for dette. Mulig man får det også gjort i Handbrake siden dette er dvd uten kopibeskyttelse, og at man bare setter opp innstillingene slik at det ikke skal gjøres en reenkoding/transkoding.

Samtidig kan det være programmer som i en slik prosess også kan gjøre kvaliteten bedre på noen områder. DVD-en er i utgangspunktet interlaced, så i visse sammenhenger kan det være at det ikke gjøres deinterlacing, eller ikke gjøres deinterlacing på en god måte. Mao-videoen får noen horisonale striper med "ujevnheter".

Skrivbar var i utgangspunktet 4,7GB, evt. 8,5 GB hvis det var dual-layer. Sett i forhold til dagens diskkapasiteter som regel, vil det vel sjeldent være et problem å ha dette liggende "rått". Er jo ikke sikkert hele kapasiteten er brukt heller.

 

Lenke til kommentar

Man vil ikke tape nevneverdig kvalitet så lenge man velger tilstrekkelig oppløsning og bitrate. Så bør man bruke kilden til fremtidig redigering. På den annen side bør man gjøre det enklest mulig når man mangler kunnskapen. Får man kopiert ut VIDEO_TS vil det ikke være en uhåndterbar datamengde og relativt enkelt å arkivere. F.eks. med 7-zip osv. Det viktigste er å få laget noen kopier av filene slik at det ikke går tapt over tid.

Gjør det enklest mulig hvis det kun er snakk om dette ene prosjektet. H.264 er ca dobbelt så effektivt som mpeg2 og HEVC(H.265) og AV1 er yttertligere effektivt. Mer effektiv codec begrenser muligheten til avspilling på utstyr som mangler støtte.

Foråndsinnstilling (preset) har også noe å si. H.265 (very fast) vil ikke være å foretrekke. Jeg kunne ikke få kvittet meg raskt nok med H.264. Tross alt et 21 år gammelt codec og ikke spesielt egnet for bevegelige bilder. Funker best til talkshow og sitcoms, ikke til actionfilm, sport og fartsfylte spill.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Jeg lurer på om grunnen til at jeg kan lese ut filene er at jeg hadde brent filene til DVD i et filsystem istedet for å lage en video-DVD.

Om det er slik at en ikke har tilgang på filene på vanlige video DVD så må en bruke et rippe program som f.eks MakeMKV eller HandBrake for å få ut video igjen. Og dette blir da på samme måte om der er kopi sperre eller ikke.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
3 hours ago, BadCat said:

Man vil ikke tape nevneverdig kvalitet så lenge man velger tilstrekkelig oppløsning og bitrate. Så bør man bruke kilden til fremtidig redigering. På den annen side bør man gjøre det enklest mulig når man mangler kunnskapen. Får man kopiert ut VIDEO_TS vil det ikke være en uhåndterbar datamengde og relativt enkelt å arkivere. F.eks. med 7-zip osv. Det viktigste er å få laget noen kopier av filene slik at det ikke går tapt over tid.

Gjør det enklest mulig hvis det kun er snakk om dette ene prosjektet. H.264 er ca dobbelt så effektivt som mpeg2 og HEVC(H.265) og AV1 er yttertligere effektivt. Mer effektiv codec begrenser muligheten til avspilling på utstyr som mangler støtte.

Foråndsinnstilling (preset) har også noe å si. H.265 (very fast) vil ikke være å foretrekke. Jeg kunne ikke få kvittet meg raskt nok med H.264. Tross alt et 21 år gammelt codec og ikke spesielt egnet for bevegelige bilder. Funker best til talkshow og sitcoms, ikke til actionfilm, sport og fartsfylte spill.

Lite hensiktsmessig å komprimere mpeg2-video med 7zip. Den ekstra kompresjonen vil være temmelig liten.

Effektivitetsgradene du snakket om er under visse forutsetninger. Her snakket man om lavoppløselig video med trolig ganske lite detaljer i videobildet i utgangspunktet. Forskjellen blir nødvendigvis ikke så stor som det snakkes om her å gå f.eks. til h.264/AVC. h.264 vil være støttet av det meste når det gjelder avspilling.

Lenke til kommentar
57 minutes ago, Svein M said:

Jeg lurer på om grunnen til at jeg kan lese ut filene er at jeg hadde brent filene til DVD i et filsystem istedet for å lage en video-DVD.

Så for vanlige video DVD så må en bruke et rippe program som f.eks MakeMKV eller HandBrake for å få ut video igjen. Det er slik jeg forstår det. Og dette blir da på samme måte om der er kopi sperre eller ikke.

Trenger ikke å dekryptere, ettersom det ikke er kopibeskyttelse på DVD-Video-plater man har laget selv.

Lenke til kommentar
1 hour ago, NULL said:

Lite hensiktsmessig å komprimere mpeg2-video med 7zip. Den ekstra kompresjonen vil være temmelig liten.

Effektivitetsgradene du snakket om er under visse forutsetninger. Her snakket man om lavoppløselig video med trolig ganske lite detaljer i videobildet i utgangspunktet. Forskjellen blir nødvendigvis ikke så stor som det snakkes om her å gå f.eks. til h.264/AVC. h.264 vil være støttet av det meste når det gjelder avspilling.

Ikke for å komprimere. For å få det til ei fil for arkivering.

Lenke til kommentar

Jeg regner med at MakeMKV leser video fra DVD plate og kan lagre den i en fil med valgfritt format. Så det er vel måten å gjøre dette på.

edit: MKV filen kan inneholde video i MPEG-2 eller andre format.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

mpeg2 video hvor VHS er kilden vil miste betydelig detaljer ved komprimering til H264 eller H265, og er ikke noe som jeg vil anbefale, spesielt ikke når det er snakk om arkivering.
Hvis man beholder en digital kopi av originalen så er det greit, men ikke ellers.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (2 minutter siden):

Jeg regner med at MakeMKV leser video fra DVD plate og kan lagre den i en fil med valgfritt format. Så det er vel måten å gjøre dette på.

Ja, du beholder video og lyd men pakker den bare om til en mkv fil som er enklere å bruke.

Lenke til kommentar
Thor. skrev (På 21.7.2024 den 11:24 PM):

Handbrake som nevnt over tar det meste. Noen kjøpe DVD-er har en kopisperre som lager problemer (jeg bare nevner det).

 

Det kan omgås ved å installere libdvdcss fra VideoLAN (selskapet bak VLC Media Player). Med libdvdcss har jeg klart å rippe alt jeg har forsøkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg prøvde nå en kjøpe DVD med kopi sperre.

Selv på den så kan Windows vise filene som ligger i en VIDEO_TS folder. Jeg kan også kopiere inn filene til PC.

Nå er ikke de filene avspillbare fordi der er kopibeskyttelse, men det har ikke DVD som trådstarter har.

Dette betyr også at en kan lese ut filene direkte enten med Windows Utforsker eller et program som dette: https://recoverytoolbox.com/cd.html

Jeg opplevde også et problem med min PC at den ikke ville lese DVD platen. Den sa der er ingen DVD plate. Først etter mye prøving og venting så plutselig så fant den at der var en plate den kunne lese.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...