Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Privat studie krever full betaling ved avbrudd før oppstart


Anbefalte innlegg

Hvis de ikke har opplyst korrekt om angrerett har du 12 måneders frist ja! Regner med det også kan brukes her.

Lovdata sier: 

Angrerettloven: 

§ 21. Angrefristen: 

Gir ikke den næringsdrivende forbrukeren opplysninger om angreretten i henhold til § 8 første ledd bokstav h, utløper angrefristen 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige angrefristen, jf. første ledd.

Dersom den næringsdrivende gir forbrukeren opplysninger om angreretten etter § 8 første ledd bokstav h innen 12 måneder fra dagen omhandlet i første ledd, utløper angrefristen 14 dager etter den dagen forbrukeren mottok opplysningene.

§ 8. Opplysningsplikt før avtaleinngåelse:

Bokstav h: Før det blir inngått en avtale om fjernsalg eller avtale utenom faste forretningslokaler, skal den næringsdrivende på en klar og forståelig måte gi forbrukeren opplysninger om: at det foreligger angrerett samt vilkårene, tidsfristene og fremgangsmåtene for å bruke angreretten, jf. § 20 første og annet ledd. Den næringsdrivende skal også gi forbrukeren et standardisert skjema for bruk av angrerett (angreskjema).

 

Så hvis det er mindre enn 12 måneders siden så kan du spørre om angreskjema, fylle ut dette og sende det tilbake til de innen 14 dager hvis du ikke har mottatt dette før :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mottok idag en ny mail fra studieholder.. selv om han sa at vi ville gå videre med all kommunikasjon gjennom advokat.

 

Han gir seg ikke.. jeg har totalt sendt 4(!!!) mailer der jeg skriver jeg trekker meg fra studiet... 

 

 

Her er svaret han vil få fra meg:

 

"Nei jeg ønsker ikke å ta studiet, som jeg har gjentatt veldig mange ganger nå.
Du har blitt informert om hvordan saken vil gå videre. Har du noe informasjon som er relevant for meg å vite angående signeringen jeg gjorde i fjor, så send den gjerne. Da jeg kun har mottatt studentkontrakten.
 
Jeg ønsker ingen samtale over telefon, jeg ønsker alt skriftlig. Så da kan du godt være imøtekommende her."

Screenshot_20240815_152442_Outlook.jpg

Lenke til kommentar
StineR skrev (28 minutter siden):

Jeg mottok idag en ny mail fra studieholder.. selv om han sa at vi ville gå videre med all kommunikasjon gjennom advokat.

 

Han gir seg ikke.. jeg har totalt sendt 4(!!!) mailer der jeg skriver jeg trekker meg fra studiet... 

 

 

Her er svaret han vil få fra meg:

 

"Nei jeg ønsker ikke å ta studiet, som jeg har gjentatt veldig mange ganger nå.
Du har blitt informert om hvordan saken vil gå videre. Har du noe informasjon som er relevant for meg å vite angående signeringen jeg gjorde i fjor, så send den gjerne. Da jeg kun har mottatt studentkontrakten.
 
Jeg ønsker ingen samtale over telefon, jeg ønsker alt skriftlig. Så da kan du godt være imøtekommende her."

Screenshot_20240815_152442_Outlook.jpg

Nytt svar fra studieholder er følgende:

 

Screenshot_20240815_164601_Outlook.jpg

Lenke til kommentar
StineR skrev (2 minutter siden):

Ja jeg synes det hele virker veldig merkelig. Først nå kommer de med et prisforslag for å "møtes på midten". Men det er ikke aktuelt, da jeg mener jeg har all rett på min side, slik jeg har tolket saken.

Ikke gi deg. Det "kurset" er svindel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
StineR skrev (2 timer siden):

Ja jeg synes det hele virker veldig merkelig. Først nå kommer de med et prisforslag for å "møtes på midten". Men det er ikke aktuelt, da jeg mener jeg har all rett på min side, slik jeg har tolket saken.

Det å "møtes på midten" virker også å være et rart utgangspunkt. Dersom dei meiner at det føreligg ei gyldig avtale som ikkje kan seiast opp, så burde det vel også følge at at dei har rett til å få få dekt sine tapte forteneste. Så ville vel ha rekna med at eit kompromiss i ei slik sak er at kursholder får dekt sitt tap ved at studenten melder seg av, og at studenten slepp å betale for utgifter som kursholder ikkje har.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da var jeg hos legen og fikk meg en legeerklæring på at jeg ikke kan ta dette studiet også. Da jeg har en diagnose og andre utfordringer også. Jeg valgte å gjøre dette da det er ganske lang ventetid på meklingen hos Forbrukertinget.. Så for å få litt fortgang i prosessen, så ga jeg studieholder denne erklæringen og en tilbakemelding med et symbolsk beløp for påmelding av studiet.

Og utifra svaret jeg fikk fra studieholder, så vil jeg si den ikke spiller noen som helst rolle å komme med en skriftlig melding fra fastlegen, der det kort blir fortalt at jeg ikke er kapabel til å gjennomføre/starte på dette studiet.. 

Screenshot_20240826_110137_Outlook.jpg

Screenshot_20240826_110142_Outlook.jpg

Screenshot_20240826_110148_Outlook.jpg

Lenke til kommentar
Penny skrev (16 timer siden):

Slutt å svare på henvendelsene hans.

Hvis du føler at du absolutt må svare noe, så er det kun å oppgi at denne samtalen ikke fører noen vei, at han evt kan velge å forfølge saken videre i forliksrådet, og ditt verneting er X (oppgi hvilket forliksråd du sokner til), og at du ikke kommer til å besvare ytterligere henvendelser. Deretter holder du helt kjeft frem til evt brev fra forliksrådet kommer, uansett hva han skriver eller hvilke kanaler han kontakter deg gjennom.

Men hovedanbefalingen er at du ikke svarer noe som helst, og i hvert fall ikke betaler noen sum, symbolsk eller ei.

Får du noe fra forliksrådet tar du den henvendelsen seriøst. Får du noe fra inkasso informerer du dem om at kravet er omtvistet. Får du noe mer fra denne klovnen, ikke svar.

Ja jeg blir ikke å svare han noe mer. Da siste informasjonen var for å se om legeerklæringen førte noen vei. Noe den tydeligvis ikke gjor.. selv om det står om denne i selve kontrakten.. så jeg har informert han om at jeg ikke betaler inn noe mer enn jeg gjorde før jeg valgte å avslutte studiet før oppstart, og jeg venter på svar fra forbukertinget angående saken. :) ting tar tid..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...