Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Privat studie krever full betaling ved avbrudd før oppstart


Anbefalte innlegg

Milhouse85 skrev (15 minutter siden):

Enig i at dette kurset (ser på det som et kurs, ikke studie... det gir ikke engang studiepoeng, det sier sitt) - er ganske useriøst og bortkastet. Det er til og med ingen "kontakt oss" på nettsiden deres. Det hele fremstår nesten som en scam. 

Det er mange røde flagg når man undersøker dette nærmere, for å si det forsiktig.
Så at dette er useriøst overrasker meg ikke.

100k for dette er helt hinsides. TS, ikke la dem utnytte deg på denne måten, følg de gode rådene i denne tråden.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 21.7.2024 at 1:58 PM, Sir said:

Kursholder må deretter ta saken til forliksrådet der du og kursholder uttaler dere, og noen kommuneansatte vil komme med en dom. Er det uklart for forliksrådet hva som er riktig vil de som regel ikke kreve noen betaling, og deretter avslutte saken. 

Det er ikke slik at det er noen kommuneansatte som vil komme med en dom, det er det eventuelt forliksrådet som gjør.

Forliksrådet velges av kommunestyret, det er ingenting som tilsier at forliksrådsmedlemmene må være kommuneansatte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snylter skrev (1 minutt siden):

Det er ikke slik at det er noen kommuneansatte som vil komme med en dom, det er det eventuelt forliksrådet som gjør.

Forliksrådet velges av kommunestyret, det er ingenting som tilsier at forliksrådsmedlemmene må være kommuneansatte.

Vanlegvis vil kommunestyret gi jobben til seg sjølv, veldig ofte er det det kommunepolitikarar du møter i forliksrådet.
Kommunestyret er representantar for leiinga i kommunen, men dei er (vanlegvis) ikkje tilsette i kommunen.

Lenke til kommentar
Just now, The Avatar said:

Vanlegvis vil kommunestyret gi jobben til seg sjølv, veldig ofte er det det kommunepolitikarar du møter i forliksrådet.
Kommunestyret er representantar for leiinga i kommunen, men dei er (vanlegvis) ikkje tilsette i kommunen.

Nå har jeg vært på en del kurs i regi av Samarbeidsutvalget for Forliksråd og Namsmenn, det er altså et organ som sørger for kurs og opplæring av forliksrådets medlemmer.

Mitt inntrykk er at det ikke er noen voldsom overrepresentasjon av kommunestyrepolitikere i forliksrådet de fleste steder. En slik overrepresentasjon vil også kunne være svært uheldig da det lett kan føre til inhabilitet i saker der kommunen er involvert. Det er mange offentlig ansatte i forliksrådet, noe som er naturlig da det for disse som regel er enklere å få lønnet permisjon enn det er for mange i privat sektor.

Her jeg bor er ingen av kommunestyrets medlemmer i forliksrådet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (På 22.7.2024 den 2:48 PM):

Det er mange røde flagg når man undersøker dette nærmere, for å si det forsiktig.
Så at dette er useriøst overrasker meg ikke.

100k for dette er helt hinsides. TS, ikke la dem utnytte deg på denne måten, følg de gode rådene i denne tråden.

Jeg har nå diskutert med de i opp og i mente, og de nekter å betale tilbake og å avslutte kontrakten. Jeg tok meg en kort samtale med forbrukerrådet, og de sa dette virket som de har bedrevet villedende markedsføring før salget og kan anse kontrakten som ugyldig, noe jeg kan bekrefte på meldinger, pga jeg ble informert x antall ganger over tlf at studieavgiften skulle øke fra januar 2024. Dette skjedde ikke, og de begrunner det med at det ble utsatt til nå i høst pga de skulle sette opp en ny nettside osv. Og så kommer de på neste mail med at de mener selgeren deres informerte feil/blandet datoer osv. For å lande salget. Dette er ikke mitt problem, han var veldig tydelig med meg. Og leder for studie bekreftet selv at de skulle øke beløpet, men utsatte dette. Så han kommer med flere versjoner av samme sak... så jeg blir å gå til forliksrådet og så har jeg en jurist i familien som jobber i banken, som også ville ta en titt på kontrakten nå, neste uke når han er tilbake fra ferie. Så de bedriver fortsatt med skremselspropaganda om at dette blir en lang og dyr prosess med advokat, og at dette kan koste mer en studieavgiften.. noe jeg tviler veldig på, pga informasjonen jeg har fått fra de.

 

Tjohei for en fin sommer det her er😅🤦‍♀️ nå vet jeg enda tydligere at jeg burde holdt meg til det jeg sa i første samtale med de... jeg ville avvente til våren og se om dette var noe for meg...😅🤦‍♀️🙉 jaja.. en lærer så lenge en lever..😅 noe koster tid og energi, annet koster penger.. 🤦‍♀️

Screenshot_20240723_093813_Outlook.jpg

Screenshot_20240726_223732_Outlook.jpg

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Heia Stine, stå på! :) 

Ha is i magen nå og ta det helt med ro. Du har fått bekreftet fra flere hold at du har retten på din side og at firmaet nå driver med skremme-taktikk. 

Hold tett dialog med forbrukerrådet og hold dem oppdaterte med svar/trusler fra firma, lagre alt i alle former som skrevet tidligere.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det er også veldig bra du deler din historie her.... Med skjermbilder og full pakke. Mange som hadde vært ukomfortabel med det, det er garantert at NIH ikke liker det. Er du ekstra tøff endrer du tittelen på tråden til "NHI krever full betaling og nekter å oppheve kontrakt" - eller noe slik, som gjør at folk som Googler NHI har større sannsynlighet for å finne denne tråden. (En moderator kan endre tittelen for deg...)

Men de blir nok potte sure dersom de finner denne tråden selv, og det tror jeg de gjør før eller siden. ^^ 
Da kan det være du får noen trusler om saksmål og annet fjolleri, useriøse som de er. Sånne tullete meldinger ignorerer du selvsagt. Du er i din fulle rett å i dele skjermskudd, eposter og alt mulig. 

Virker som du er litt tryggere på at dette er en sak du vinner nå? At du har roet nervene litt... :)
Så lenge du vet du har ditt på det rene. Så er det bare å "kjøre på" - inntil de gir seg.

Hold oss oppdatert. ^^

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (På 29.7.2024 den 5:56 PM):

Det er også veldig bra du deler din historie her.... Med skjermbilder og full pakke. Mange som hadde vært ukomfortabel med det, det er garantert at NIH ikke liker det. Er du ekstra tøff endrer du tittelen på tråden til "NHI krever full betaling og nekter å oppheve kontrakt" - eller noe slik, som gjør at folk som Googler NHI har større sannsynlighet for å finne denne tråden. (En moderator kan endre tittelen for deg...)

Men de blir nok potte sure dersom de finner denne tråden selv, og det tror jeg de gjør før eller siden. ^^ 
Da kan det være du får noen trusler om saksmål og annet fjolleri, useriøse som de er. Sånne tullete meldinger ignorerer du selvsagt. Du er i din fulle rett å i dele skjermskudd, eposter og alt mulig. 

Virker som du er litt tryggere på at dette er en sak du vinner nå? At du har roet nervene litt... :)
Så lenge du vet du har ditt på det rene. Så er det bare å "kjøre på" - inntil de gir seg.

Hold oss oppdatert. ^^

 

Bare for å korrigere navnet du uttalte så er det "NIHI" 😅🙉

Men ja er ganske trygg på ganske mye, da jeg har bekreftelsen på at de hadde planer om å øke studieavgiften over nyttår, og ledet ann med dette når de solgte meg inn ved å si det. Så har de villedet meg under salget og signeringen av kontrakten,  så jeg gir meg ikke før noen som har peiling og kan kreve de for mine penger tilbake og ugyldiggjøre kontrakten min med dem.

Jeg har meldt inn til forbrukertilsynet, så da er det bare å være tålmodig... da det ser ut til at kan ta noen måneder før jeg får svar🙉🤦‍♀️

Tusen takk for all hjelp fra dere også, det har vært fint å få en liten bekreftelse på at det ikke bare er jeg som føler det skurrer litt mye hos dem..🙉🤦‍♀️ 

Kommer aldri til å ta noe studie/kursprisen hos de noen gang, når de er så pågående og gjør det så vanskelig å avbryte et studie som jeg igrunn ikke var all-in på.. jeg var på tanken ja, men trengte mer tid å tenke på, pga lidenskapen min ligger en annen plass enn ved slike behandlinger 😅🤦‍♀️

Screenshot_20240726_182647_Messages.jpg

Screenshot_20240725_164344_Messages.jpg

Screenshot_20240725_164445_Messages.jpg

Screenshot_20240726_191212_Outlook.jpg

Screenshot_20240726_191217_Outlook.jpg

Screenshot_20240726_191227_Outlook.jpg

Screenshot_20240726_191233_Outlook.jpg

Screenshot_20240726_191238_Outlook.jpg

Screenshot_20240726_223732_Outlook.jpg

Screenshot_20240726_223737_Outlook.jpg

Screenshot_20240726_223741_Outlook.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var ekstremt mye svada fra disse folkene 🙂

Å drive med salg innebærer kostnader og risiko - og slik er det for alle bedrifter. Ingen som driver å sutrer til potensielle kunder om denne helt naturlige delen av det å drive butikk i en markdsøkonomi.

"Signaleffekt" å terminere kontrakt? Ja, tenk på signaleffekten av å være ekstremt vanskelige da gitt.

Er da heller unormalt å komme i slike situasjoner for bedrifter flest. Høres ut som det kanskje ikke er helt unormalt for de.

Nå gjør de bare vondt verre med å få et helt elendig rykte. Noen burde tipse de at det kan bli laaaangt dyrere 🤑

Endret av Bing123
Ef
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Da har jeg tatt saken til Forbrukertilsynet, da jeg ikke kommer noen som helst vei med kursholder.. sendte han en 4. Oppsigelse av studiet, da jeg mottok informasjon om studieoppstart igår 5.august. Jeg informerte han også om at jeg har tatt saken videre. 

Legger ved svaret på mailen hans, og den mailen jeg sendte han.

 

Kom gjerne med innspill og deres meninger både profesjonelle og uprofesjonelle. 

 

Jeg får nok ikke svar med Forbrukertilsynet før om en 4-8 uker, og saken vil nok ikke gå til mekling før det har gått nærmere 5-8mnd utifra svarmailen jeg fikk fra de.

Screenshot_20240806_134419_Outlook.jpg

Screenshot_20240806_134426_Outlook.jpg

Screenshot_20240806_134433_Outlook.jpg

Screenshot_20240806_183438_Outlook.jpg

Screenshot_20240806_183446_Outlook.jpg

Screenshot_20240806_200400_Outlook.jpg

Screenshot_20240806_134426_Outlook.jpg

Screenshot_20240806_134419_Outlook.jpg

Screenshot_20240806_134433_Outlook.jpg

Screenshot_20240806_183438_Outlook.jpg

Screenshot_20240806_183446_Outlook.jpg

Screenshot_20240806_200400_Outlook.jpg

Endret av StineR
Sensurerer personinfo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 1e89d...2fb
Milhouse85 skrev (11 minutter siden):

Lykke til. 
Den saken vinner du. :)

Hvordan kan du være sikker på det? 

Anonymous poster hash: 1e89d...2fb

Lenke til kommentar

Her har de nok ikke brukt en krone på advokatutgifter enda. Det står jo klart i kontrakten at du bare skal betale registreringsavgift hvis studieplassen sies opp før oppstart. Du har tydelig sagt opp plassen før oppstart da du har mottatt informasjon om oppstart av studie etter at studieplassen har blitt sagt opp. I tillegg har de jo "bekreftet" at de ikke har noen registreringsavgift, at denne er bakt inn i den totale "studieavgiften" uten å presisere noen av summene i kontrakten blir deres problem.

Lykke til, jeg er også sikker på at dette går fint!

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Zepticon skrev (1 time siden):

Av nysjerrighet, har du betalt inn noe til dem allerede? Var litt blandet bruk av "skal" og "har" betalt.

Har betalt inn 3 avdrag à 3206kr. Har fått en ny faktura med de nå, men har informert de om at jeg betaler ikke inn mer før saken er oppklart😅

Lenke til kommentar
StineR skrev (På 7.8.2024 den 10:18 AM):

Har betalt inn 3 avdrag à 3206kr. Har fått en ny faktura med de nå, men har informert de om at jeg betaler ikke inn mer før saken er oppklart😅

Vær klar over at de kan velge å gå til inkasso på de avdragene du ikke betaler, men alt du behøver å gjøre da, er å sende en e-post til inkassobyrået og skrive at saken er omstridt. Da har de ikke lov til å gå videre med inkasso før saken er avgjort.

Lykke til, og hold oss gjerne informert om hva som skjer videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (2 timer siden):

Vær klar over at de kan velge å gå til inkasso på de avdragene du ikke betaler, men alt du behøver å gjøre da, er å sende en e-post til inkassobyrået og skrive at saken er omstridt. Da har de ikke lov til å gå videre med inkasso før saken er avgjort.

Lykke til, og hold oss gjerne informert om hva som skjer videre.

Takk, ja det regner jeg med de gjør. Fikk beskjed om at neste faktura er sendt, så da venter jeg bare på inkassokravet slik jeg får meldt fra om dette. Så setter jeg de pengene på sparekonto til saken er ferdig. Skal holde dere oppdatert fortløpende uansett utfall😊🤞

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

De er veldig på om 14 dagers angrerett. Men vær klar over at det gjelder kun hvis dem har informert på riktig måte. Det holder ikke å skrive "det er 14 dagers angrerett" for å si det slik. Angrettsloven gir deg 12 måneder hvis følgende ikke er oppfylt:

Sitat
h. at det foreligger angrerett samt vilkårene, tidsfristene og fremgangsmåtene for å bruke angreretten, jf. § 20 første og annet ledd. Den næringsdrivende skal også gi forbrukeren et standardisert skjema for bruk av angrerett (angreskjema),

Jeg har en følelse av at dem kanskje har tatt noen snarveier på det området. 

Endret av Nedward
Lenke til kommentar
Nedward skrev (15 timer siden):

De er veldig på om 14 dagers angrerett. Men vær klar over at det gjelder kun hvis dem har informert på riktig måte. Det holder ikke å skrive "det er 14 dagers angrerett" for å si det slik. Angrettsloven gir deg 12 måneder hvis følgende ikke er oppfylt:

Jeg har en følelse av at dem kanskje har tatt noen snarveier på det området. 

Ja dem er veldig på denne angreretten, men jeg har også informert dem om at de må holde sin del av avtalen for at kontrakten ble signert på grunnlag av at studieavgiften skulle øke med 12 000kr over nyttår, noe den ikke gjorde. Som i mitt syn gjør at hele kontrakten får en utvidet angrefrist/eller gjør den ugyldig. 

Jeg har ikke mottatt noe angreskjema som jeg kan finne. Og jeg har beholdt alle mailer jeg har fra dem.. og til og med etterspurt mer informasjon da jeg synes det ser ut som jeg mangler noe..

Så det blir spennende å se hva resultatet av denne unødvendige "krangelen" blir.. 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...