Gå til innhold

Sykkel med fulldemper. Noe vits?


Anbefalte innlegg

Jeg skjønner godt at downhill og stisyklister føler et større behov for dette. Men hva med oss andre?

Jeg har skaffet meg en slik og merker egentlig ingen økt komfort i særlig grad. Jeg sykler stort sett på grusveier av variert kvalitet samt noe mild form for sti. Verkstedet mitt anbefaler heller ikke at jeg setter denne bakdempingen noe mykere.

Jeg hadde en hardtail før hvor jeg skaffet meg et sete med demping istedenfor. Komforten føltes lettere på kroppen og det er jo langt billigere også. Så hadde jeg kjøpt dagens sykkel med en slik ordning hadde spart 10 k minst. Så er fulldemper oppskrytt og unødvendig for de fleste av oss? 

Noen med annen erfaring, evt reklame for fulldemper?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det blir jo bare tyngre å sykle i feks. oppover-bakker med en fulldemper. Hadde ikke gått for dette valget om den ikke skulle brukes til downhill/flowtrail etc. Deler kan også være vanskelige å få tak i om noe går i stykker.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Sovna said:

Jeg skjønner godt at downhill og stisyklister føler et større behov for dette. Men hva med oss andre?

Jeg har skaffet meg en slik og merker egentlig ingen økt komfort i særlig grad. Jeg sykler stort sett på grusveier av variert kvalitet samt noe mild form for sti. Verkstedet mitt anbefaler heller ikke at jeg setter denne bakdempingen noe mykere.

Jeg hadde en hardtail før hvor jeg skaffet meg et sete med demping istedenfor. Komforten føltes lettere på kroppen og det er jo langt billigere også. Så hadde jeg kjøpt dagens sykkel med en slik ordning hadde spart 10 k minst. Så er fulldemper oppskrytt og unødvendig for de fleste av oss? 

Noen med annen erfaring, evt reklame for fulldemper?

Demping er ikke egentlig der for komfort (Selv om det bidrar til det også), det er for å holde hjulene i kontakt med underlaget. Du trenger egentlig verken for eller bakdemper om du sykler på vei.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har gått fra hardtail  -> hardtail med låsbar demper -> cyclocross/gravel.

Det siste byttet fordi jeg innså at jeg i praksis nesten alltid syklet med demperen låst. Sykler hovedsakelig på grusveier og skogsveier i nord/øst/vest-marka.

Lenke til kommentar
blured skrev (2 timer siden):

Har gått fra hardtail  -> hardtail med låsbar demper -> cyclocross/gravel.

Det siste byttet fordi jeg innså at jeg i praksis nesten alltid syklet med demperen låst. Sykler hovedsakelig på grusveier og skogsveier i nord/øst/vest-marka.

Når føler du behov for dempingen?

Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (2 timer siden):

Sykler du ikke mye på sti i kupert terreng så hadde jeg gitt f..i fulldemping.

Bruker kun hardtail selv og jeg sykler kanskje 10% på sti og resten grus og skogsbilveier.  

Jeg har en el-sykkel med høy egenvekt. Jeg valgte demping pga en liten hund som jeg har i kurv bak på bagasjen.

Demper ingen vits nei, tross bikkja bakpå. Teit ser det ut i hvert fall..

Lenke til kommentar
6 hours ago, Sovna said:

Jeg skjønner godt at downhill og stisyklister føler et større behov for dette. Men hva med oss andre?

Jeg har skaffet meg en slik og merker egentlig ingen økt komfort i særlig grad. Jeg sykler stort sett på grusveier av variert kvalitet samt noe mild form for sti. Verkstedet mitt anbefaler heller ikke at jeg setter denne bakdempingen noe mykere.

Jeg hadde en hardtail før hvor jeg skaffet meg et sete med demping istedenfor. Komforten føltes lettere på kroppen og det er jo langt billigere også. Så hadde jeg kjøpt dagens sykkel med en slik ordning hadde spart 10 k minst. Så er fulldemper oppskrytt og unødvendig for de fleste av oss? 

Noen med annen erfaring, evt reklame for fulldemper?

Var selv ivrig som syklist selv. Fancy og dyrt. For en typisk syklist er det sjelden at asfalt og grus blir forlatt. Om man ikke beveger seg i skog så spar kronene 🙂

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...