Gå til innhold

Er det meningsløst å bli med i et Parti og prøve forandre det fra innsiden?

Anbefalte innlegg

Hvis man ikke er helt enig med noen Norske partier er det meningsløst å bli med i et parti og prøve å forandre det fra innsiden? F.eks hvis jeg blir med i Rødt eller Arbeiderpartiet og prøver å få noe slags innflytelse til å forandre partiets posisjoner.

Er dette bare en dum idee? Er lei av å ikke være enig nok med noen partier til en stor grad, føler at jeg bare kan være ening med 50% av hva en politiker sier, som for meg ikke er så mye enighet.

Noen tanker?

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel kanskje enklere å starte ett nytt parti enn å endre 50% av verdiene til ett eksisterende parti?
Å drastisk endre ett annet parti er gjerne nytteløst, partiet vil jo antagelig miste stor støtte av sine medlemmer og oppleve flukt ettersom det er drastisk forandret..

Ellers snakker du uansett om å starte en tiårig politisk karriere her, i ett parti du ikke er veldig enig i politikken til, er det egentlig realistisk? 
Bør jo inn på stortinget for å få såpass innflytelse på ett parti, selv da er det nok vanskelig..

Lenke til kommentar
36 minutes ago, Letterboxd said:

Hvis man ikke er helt enig med noen Norske partier er det meningsløst å bli med i et parti og prøve å forandre det fra innsiden? F.eks hvis jeg blir med i Rødt eller Arbeiderpartiet og prøver å få noe slags innflytelse til å forandre partiets posisjoner.

Er dette bare en dum idee? Er lei av å ikke være enig nok med noen partier til en stor grad, føler at jeg bare kan være ening med 50% av hva en politiker sier, som for meg ikke er så mye enighet.

Noen tanker?

Hvis du kan argumentere for dine synspunkter er det nok ikke umulig å få gjennomslag, men det blir vanskeligere jo mer dogmatisk partiet er og jo mer dine posisjoner er på kant med disse dogmene.
Og siden du sier du ikke finner deg til rette noe sted må jeg nesten spørre: Hvor åpen er du selv til å endre mening? Kan det hende a andre har velbegrunnede posisjoner som går på tvers av dine meninger som egentlig burde lede til at du burde endre mening?

Til sist så må du prioritere hva som er viktig for deg. Ingen er enige om alt.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heldigvis er ikke det mulig i Norge.

Med mindre du starter et eget parti, der dine partifeller vil tillatte et totalitært styresett der alle programposter blir bestemt av partilederen alene. Men det er nok ingen/svært få som vil gå med på noe sånt.

Du kan gjerne ha innflytelse på enkeltsaker og kanskje velge deg ut en kjernesak der du er virkelig dedikert til å gjøre en forskjell. Men skal du bestemme "alt" i et partiprogram, så har du umulig kapasitet alene til å ha nok erfaring og kunnskap om de enkelte sakene; til at du blir kvalifisert. Da blir du en rar populist, som har "svaret på alt" - uten at du egentlig har det. 

Du kan kanskje mobilisere folket til en større politisk revolusjon i Norge. Der du får makta helt alene. Du trenger bare å få med deg halve folket på noe slikt. Eller; du må bli Konge. Men det er nok litt vanskelig det også.

Nei; det er godt at en enkelt person aldri kan ha for stor makt alene i Norge. Sånt blir det mye surr av.

Selv statsministeren vår har egentlig nokså lite makt isolert sett. Han har stor innflytelse, men er avhengig av støtte - og uten det; så får han ikke igjennom noe som helst. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...