Gå til innhold

Vurderer å gjenoppta hobbyen etter 15 år - hva har skjedd?


Anbefalte innlegg

Hei dere,

For en del år siden ble fotoutstyret lagt litt gradvis på hyllen, det ble ikke helt tid og lystene var vel andre steder. Fra tid til annen savner jeg det og kunne nå tenke meg å ta det litt mer opp igjen. I den forbindelse håper jeg på noen kloke ord og råd herifra :)

Det er først og fremst bilder med familien, på turer i skog eller andre eventyr som frister å dokumentere skikkelig. Barn i fart

 

Jeg har fra tidligere et Canon 6D, 24-105 F4 (?) og 70-200 f4 IS. Dette er i overkant tungt for sånn jeg ser for meg å knipse, og både IS-objektivet og kamera huset trenger nok i det minste en service (får litt feilmeldinger). Er det noe gjensalgsverdi her?

I mellomtiden har jo mobilkameraet eller kanskje først og fremst Computational photography gjort enorme sprang. Speilløse kameraer har kommet i snasne formater, og jeg forstår AF har blitt vesentlig bedre og raskere enn det jeg fikk fra mitt Canon. Videoopptak har vel også blitt betydelig bedre da det var noe early days for 15 år siden

Jeg vil ha et kamera som går i beltet eller i en annen veske, ikke ett som "krever" dedikert fotoveske, hvis det gir noen mening? Hva bør jeg se etter, hva er "hovedforskjellen" i ulike prisklasser, og hvor avtar kost/nytte betydelig?

Hvordan er arbeidsflyten nå? Med 6D så kopierte jeg alle bildene inn i Lightroom (som den gang var uten abonnement), "mekket" på de der/organiserte for så å flytte de jeg likte over i Google Photos og beholdt resten med backup fra Lightroom. Er det noen enklere flyter her nå? Det er en del av arbeidet jeg gjerne forenkler :)

 

Mye spørsmål som virrer i hodet, men prøver meg der først :) link meg gjerne til gode kilder med lesestoff

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ærlig talt tror jeg den største endringen er at alt nå er "bra nok". Utviklingen har kanskje ikke stoppet opp helt, men det er ikke sånn at det er en haug med håpløse objektiver og altfor kompromitterte kamerahus på markedet lenger. Jeg trasker fortsatt rundt med et kamera fra 2016, og har egentlig aldri følt at bildekvaliteten er for dårlig (selv om det er så som så med autofokus og ISO-støy). Behovet for å oppgradere hele tiden er i stor grad borte. 

Sånn rent konkret for ditt bruk, hvis du vil ha mest mulig kamera per gram, med best mulig autofokus, kanskje du burde ta en kikk på Sony A7C? Vurderte det sterkt selv, men landet på Lumix S5 mye på grunn av pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde foto som hobby 2008-2012/13. Da kom det ut nytt kamera annenhver måned, nå kommer det kanskje ut kamera annenhvert år eller hvert skuddår. 

Vanlige folk bruker mobiltelefonen. De poster bilder på Instagram, trenger ikke den kvaliteten da.

Kjøpte meg inn Fuji X serien da jeg fikk unger i 2015 og 2017. Foto interessen var ikke der men jeg ville ta gode bilder av ungene. Trur jeg brukte 50k på kamera og objektiver. Solgte det litt eller litt til jeg satt igjen med kamera og et objektiv. Det ble solgt til fordel for to nye mobiltelefoner, en til meg og en til Samboer.

Kjøpte en Canon RP med 50mm tidligere i år. Bruker fortsatt mobilen til å ta bilder, en 3 år gammel Samsung S21. Bildene fra Canon overfører jeg trådløst til mobilen, redigerer på mobilen, har bildene i Google Photos. Bildene er ikke innom PCen. Har ikke brukt Photoshop eller Lightroom siden 2012.

 

Av og til har jeg lyst å bli mer kreativ, ta diverse bilder og redigere. Men foto må vike for PC, spill, 3d printing og nå snart lasergravering...

Prøvde å være litt kreativ da vi var på Grenen.... det var tjukt av folk med klarte å finne et "motiv" som jeg overredigerte for dramatisk effekt 😁

Snapchat-709843947.thumb.jpg.c7d417b4611e52d6d539ecd0bdd3b022.jpg

 

 

Endret av Kenhten
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 22.7.2024 at 10:28 AM, Okapi said:

Ærlig talt tror jeg den største endringen er at alt nå er "bra nok".

Takk det ser virkelig sånn ut. Litt ulike funksjoner som er lagt til her og der for å forsvare pris-hoppene. Kikket en del på Canon kameraer da det er det jeg kjenner best, og ser ut som om R50 er veldig mye for pengene, men jeg syns det er utrolig synd de ikke har IBIS på noe rimeligere kameraer enn R7. Andre fabrikater har også spennende kameraer, men ser ut som om de fort kommer dyrere ut. 

Lener nok mot å sende inn kameraet mitt med objektiver til en service, ta det i bruk en stund og se hvordan det kjennes ut. Da er jeg også mer komfortabel med å selge det på sikt.

Selv om R50 er mye bang-for-buck så er det mye penger bare for å spare seg noen hundre gram. Sony A7CII er jo i en helt annen prisklasse, og da kan jeg heller ikke bruke objektivene jeg har dersom jeg ønsker det.

Ett alternativ er R7 med nye Sigma 18-50 og et EF-adapter så jeg kan bruke 70-200 når jeg vil drasse på den. (selge 6D & 24-105). Da får jeg en lettere pakke, med flere oppgraderinger fra mitt kamera, men det koster jo en del.

 

On 22.7.2024 at 10:28 AM, Okapi said:

Sånn rent konkret for ditt bruk, hvis du vil ha mest mulig kamera per gram, med best mulig autofokus, kanskje du burde ta en kikk på Sony A7C? Vurderte det sterkt selv, men landet på Lumix S5 mye på grunn av pris.

Ja det er mange gode alternativer virker det som, takk for tips. Både A7C og oppfølgeren er veldig fristende, men koster deretter.

 

23 hours ago, Kenhten said:

Kjøpte en Canon RP med 50mm tidligere i år. Bruker fortsatt mobilen til å ta bilder, en 3 år gammel Samsung S21. Bildene fra Canon overfører jeg trådløst til mobilen, redigerer på mobilen, har bildene i Google Photos. Bildene er ikke innom PCen. Har ikke brukt Photoshop eller Lightroom siden 2012.

 

Takk for input - er nok potensielt en sånn arbeidsflyt det blir på meg og :)

Lenke til kommentar

Etter at tiktok x100v ble en trend har alle kompaktkameraer økt i pris.

Mixy skrev (1 time siden):

men jeg syns det er utrolig synd de ikke har IBIS på noe rimeligere kameraer enn R7. Andre fabrikater har også spennende kameraer, men ser ut som om de fort kommer dyrere ut. 

Det er gjort på zv-e10 2 og r50/r10 for ikke konkurrere ut dyrere modeller.

men zv-e110 mk2 er som kompaktkamera ikke verdt prisen over a6700 av andre grunner.

gen 1 har mekanisk lukker om alltid ville anbefalt a6400/a6600 isteden. om man absolutt ikke vil ha en kompakt modell.

(unngå sony e 16-50 som pesten)

man har mye mer fleksiblitet på sony med feks brukt tamron 70-180 2.8. eller hele tamron/sigma fullformat katalogen.

men forvent en lengre leveringstid på rf-s sigma 18-50.

 

 

Endret av joandreas
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, joandreas said:

gen 1 har mekanisk lukker om alltid ville anbefalt a6400/a6600 isteden. om man absolutt ikke vil ha en kompakt modell.

Denne setningen skjønte jeg ikke?

Jeg syns a6700 ser kostbart ut, da blir liksom ikke avstanden opp til A7C II så stor - mulig jeg tar feil?

Lenke til kommentar

Fullformat vil være dyrere grunnet glass. sigma 56 1.4 crop blir rimeligere enn sony 50 1.4

(er en rimelig zeiss, men unngår za bevist https://www.imaging-resource.com/lenses/sony/fe-24-70mm-f4-za-oss-zeiss-vario-tessar-t-sel2470z/review/

Har man det fra før vil r8/r6 være bedre ide skaffe enn r7. på crop har ikke canon noen gode utenom rf 28.

 

 

Endret av joandreas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noe gjensalgsverdi i det jeg har? Gitt at det har fått en ny service fra Canon og er i god teknisk stand naturligvis.

Canon 6D (tror det er rundt 4000-shutter count)
Canon EF 24-105 f4 IS (tror det er versjon 1, ikke gjeldende)
Canon EF 70-200 f4 IS

Lenke til kommentar

Du kunne jo vurdert å gå for en brukt EOS R. Det er et par hakk mer velutstyrt enn RP, og du får jo en adapter så du eventuelt kan bruke objektivene dine. Hovedinnvendingen mot speilløs Canon er nok at objektivutvalget er noe svakere enn hos konkurrentene, spesielt Panasonic og Sony. Alt koker jo til syvende og sist ned til budsjettet ditt, og hvilke egenskaper som prioriteres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørs hvor fristende det er bytte alle objektiv for kjøpe sony. man får tak i sigma mc-11 adapter for ef til sony e, men kjenner ikke til den.

spørs hva som ligger ute på finn eller butikker sin bruktseksjon

eldre modellene til sony kan være ganske ille på menysystem. og ville bare ikke anbefalt sony a7ii over noen canon. (er som anbefale a6500 over a6400)

 

https://cameradecision.com/compare/Canon-EOS-R-vs-Sony-Alpha-A7-III

Endret av joandreas
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
8 hours ago, joandreas said:

hadde fint beholdt objektiv visst bytte til rp

Jess, det er vel derfor jeg egentlig ser i retning av Canon-hus. 24-105 er litt for stort og tungt så jeg ville nok byttet den uansett, men 70-200 er jo gullegodt til sitt bruk. 

6 hours ago, Okapi said:

Du kunne jo vurdert å gå for en brukt EOS R

Ja det er en mulighet. Den største grunnen jeg ser til å skulle oppgradere fra 6D er å få noe lettere/mindre, bedre autofokus og noe med integrert IS. Alle andre oppgraderinger kommer egentlig litt i andre rekke (flere mpix, bedre lysfølsomhet, høyere FPS osv). I Canons rekker ser det egentlig da ut som om R7 er svaret med mindre det skulle komme en R9 som avløser 90D som får IBIS. 

image.png.ad2c2116b6087897d7b60d828d4aaa21.png

 

6 hours ago, Okapi said:

Hovedinnvendingen mot speilløs Canon er nok at objektivutvalget er noe svakere enn hos konkurrentene,

Ja jeg har sett det, og deler forsåvidt frustrasjonen rundt det. Samtidig kan det se ut som om det har åpnet noe opp nå, og jeg har vel ikke noe ønske om stor objektivpark uansett - pluss at jeg kjøper et EF-adapter.

Endret av Mixy
Lenke til kommentar

Sjekk Olympus også. De har små nette kamera, micro four thirds sensor. Optikk av god kvalitet som er både lett og relativt billig (også med fast blender). 

Jeg gikk bort fra nettop 6D til fordel for Olympus på grunn av størrelse og vekt. :) Det ligger tidvis mye på Finn også.

Lenke til kommentar
9 hours ago, joandreas said:

a6500 er en eldre modell. skal man ha ibis er nok a6600 mye bedre. men er den 5000 ekstra på finn ville jeg heller kjøpt a6700 senere. da den er en massiv forbedring. (på foto er det mindre enn på video)

 

Hmm ja jeg hadde trodd at det var kronologisk fra a6000->a6700, men ser jo at det ikke er det nå. Enig i at a6600 ser vesentlig bedre ut (særlig pga IBIS), men så kostet det jo også en del mer nytt (og er færre på bruktmarkedet). Er ikke så opptatt av video, men syns det ekstra kontroll-hjulet på a6700 er en pluss. I tillegg er det nyere chip pluss litt andre ting. 

Jeg får følge med og sammenligne litt priser :) a6700 nytt syns jeg blir dyrt sånn det er nå. Brukt så får man ofte med minnekort, estra batteri, håndstropp og andre ting som også ville kostet meg noen tusen.

Lenke til kommentar
Okapi skrev (23 timer siden):

Du kunne jo vurdert å gå for en brukt EOS R

man har adapter til sony men usikker om ville anbefalt den.  (er en til 1400 på finn som har ligget lenge)

er det kun rf 35 rf 50 rf 28 som anbefales fullformat på canon er det et enkelt valg.

https://cameradecision.com/compare/Sony-Alpha-A7c-vs-Canon-EOS-R

https://camerasize.com/compact/#380.21,799.21.5,910.955,ha,t

 

Endret av joandreas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...