Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Statens Vegvesen

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har ett kjappt spørsmål om SV's side for søk om kjøretøyopplysninger.

Den funksjonen der jeg kan bruke bank id for å finne eier av kjøretøy, kan eier av kjøretøy finne ut at jeg har søkt opp dette?

Edit* Grunnen til at jeg spør, er for at jeg ringte politiet og tipset dem om "ustabil kjøring", søkte opp regnr så jeg hadde info om kjøretøy klart for samtale med politi, bil var avregistrert og hadde bruksforbud.

Endret av Duriello
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, I alle fall ikke automatisk. 

SVV lagrer ifølge nettsidene sine alle søk i ett år. Jeg antar de ikke gir ut informasjon om hvem som har søkt uten videre, men det bør i utgangspunktet stå et sted på nettsidene hvordan disse dataene blir behandlet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Ser det står: 

"Søk i disse tjenestene blir logget, og utleveres utelukkende ved begjæring om beslag som bevismateriale i en rettssak."

Så privatpersoner har null sjanse på å få tak i disse opplysningene?

Spør siden jeg bor på ett lite sted, å jeg gidder ikke noe drama som følge av dette. Regner med det er en lokal, er det fyllekjøring i tillegg til nevnte bruksforbud, tviler jeg på at det er langveisfarende.

Endret av Duriello
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått er det en begrensning på hvor mange søk en kan gjøre. For å holde oversikt over disse søk antar jeg Statens Vegvesen lagrer data om søk som formål om å sikre antall søk overholdes.

Risiko for at logg over hvem som som har søkt kommer ut er svært liten.

Det er ikke slik som ved søk på skatteoppgjøret at det automatisk går melding til eieren.

Ved anmeldelse er det derimot vanlig at navn på den leverer anmeldelse blir navngitt.

Om det gis tips vil nok ikke navnet nødvendigvis bli kjent.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...