Gå til innhold

Frekt å gå tur rundt andres hytteområder?


Anbefalte innlegg

Er på hyttetur i fjellet. Det er et ganske kjent hyttested som går over et stort området. Det er firmahytta til mannen og vi har aldri vært her før. Jeg var derimot mye i området et stykke bortenfor i barndommen da tanten min hadde en hytte vi fikk låne der.

Nå har jeg veldig lyst å finne igjen en litt skjult nydelig badested/kulp jeg har gode minner fra som liten i det område. Jeg vet sånn ca hvor det er, men siden det er over 30 år siden jeg var der, så hadde jeg nok bare funnet frem om jeg gikk opp til hytta/området hvor tante hadde hytte og spasert bort ca 30 min der i fra.

Vi kjørte opp til hyttefeltet i dag, men da vi skulle gå oppover fikk mannen noya fordi vi beveget oss rundt andres hyttetomt. Så da ble jeg usikker selv.

Hadde ikke tenkt på forhånd hvorvidt det ble frekt å gå forbi andres hytter på tur. Nå er det jo også 10 ganger flere hytter enn det var for 30 år siden. Så nå ble jeg rett og slett usikker på hva som er reglene/normene her.

Hva tenker dere? Er det frekt å gå turer i fjell/skog mellom andres hytter eller er naturen fri for alle, også i hyttefelt?

Noen steder har jo skilt som viser at områdene er private. Men da har jeg inntrykk av at det gjelder mest bilkjøring. Dette er altså snakk om områder i skog og fjell uten gjerder/oppmerkinger rundt tomtene.

Endret av Aninia
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • Aninia endret tittelen til Frekt å gå tur rundt andres hytteområder?
Videoannonse
Annonse

Som hytteeier selv vil jeg si at så lenge du ikke går helt inntil hytta er det null problem.
Vi har allemannsrett i norge og de fleste hytter i norge er i utmark,
Så i teorien har du lov å gå helt inn i hytteveggen, men jeg ville nok holdt meg noen meter unna hyttene.
Men om det er et hyttestrøk så ser jeg ikke problemet med å vandre mellom hyttene så lenge man ikke gjør noe skade.

At folk vil har hytte i et hyttefelt er et annet spørsmål.
Hytte skal ligge litt øde til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Eskove skrev (22 minutter siden):

Som hytteeier selv vil jeg si at så lenge du ikke går helt inntil hytta er det null problem.
Vi har allemannsrett i norge og de fleste hytter i norge er i utmark,
Så i teorien har du lov å gå helt inn i hytteveggen, men jeg ville nok holdt meg noen meter unna hyttene.
Men om det er et hyttestrøk så ser jeg ikke problemet med å vandre mellom hyttene så lenge man ikke gjør noe skade.

At folk vil har hytte i et hyttefelt er et annet spørsmål.
Hytte skal ligge litt øde til.

Takk for svar! Ja enig i at hyttene bør ligge litt øde til. Slik var det her da jeg var liten og nesten litt trist å se hvor tett de lå nå.

Men da skal jeg nevne ‘allemannsretten’ og forsøke å overtale ham til å gi det et forsøk til i morgen:)

Lenke til kommentar

Når man velger å bo i et hyttefelt, får man regne med litt trafikk rundt hytteveggene. Hadde ikke hatt noe betenkeligheter med det. Hyttefelt har ofte felles parkeringsplass for besøkende har jeg sett. Jeg har selv parkert der, og tuslet rundt på måfå - og lurt på hvorfor i h* folk velger å bo tett i dett slik som det. 😜 

Ønsker folk skjerming, så bygger man gjerde rundt eiendommen.

Ser jeg "PRIVAT" - og et skilt, tror jeg automatisk at der bor det noen som driver med hjemmebrent og 1% klubb-virksomhet, eller noe annet fjolleri de ikke vil ha innsyn i. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (8 minutter siden):

Ser jeg "PRIVAT" - og et skilt, tror jeg automatisk at der bor det noen som driver med hjemmebrent og 1% klubb-virksomhet, eller noe annet fjolleri de ikke vil ha innsyn i.

Folk i en hytte i nærheten av vår hadde satt opp skilt med "Selvskudd" for en del år tilbake. Skiltet er vel neppe ulovlig, og det funka sikkert greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for alle svar.
 
Etter å ha gått litt turer i områdene nå er det tydelig at hyttegrendene her ikke er av den mest gjestfrie typen. Ingen gjesteparkering muligheter noen steder og mange skilt som viser ‘privat området’. Så forstår at mannen stresser. Vi føler oss jo ikke akkurat så veldig velkomne, så ingen tvil om at privatisering truer allemannsretten her.
 

Vi fant omsider likevel badestedet vårt fra barndommen likevel etter noen lange omveier forbi skilt og private veier. Badestedet var en skjult perle /kulp langt inni skogen. Nå var det bygget vei nesten helt ned med masse nye hytter rundt😔

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...