Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Mulig å blåse leilighet ren for støv?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei. 😜 Du vil bare flytte støvet rundt. Noe vil nok gå ut vinduet, men det meste vil bare bli vrivlet opp og legge seg andre steder. Dessuten; vil ikke luftstrømmen gå rett ut, det vil skape trykk inn mot hjørnet i rom og over-alt i leiligheten, slik at støvet legger seg der også. Og lufttrykk er ikke godt nok til å få støv opp fra sofaputer, tepper og ymse. Dessuten; vil nok mye av inventaret ditt knuses. 

Det enkle er ofte det beste..
Støvsuger. ^^
 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
1 hour ago, Mannen med ljåen said:

Det virvles opp i luften og lander andre steder. Skal mye til at du får alt ut. Vil du bruke jetmotor?

Med sånn styrke vil flatskjermen velte og skapdørene vrenges.

Jeg fikk ideen da det var en liten elektrisk brann i en naboleilighet. Brannvesenet rigget opp en kraftig vifte ved utgangsdøren som skulle blåse ut lukten av svidd elektronikk. 

edit: kom nettopp på at naboen døde for noen år siden. R.I.P Helge. 

Endret av Krig og fred
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (5 minutter siden):

Jeg fikk ideen da det var en liten elektrisk brann i en naboleilighet. Brannvesenet rigget opp en kraftig vifte ved utgangsdøren som skulle blåse ut lukten av svidd elektronikk. 

Er det ikke lettere å bare støvsuge? Du får fjernet mer støv da, enn med enn industrivifte du må rigge opp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er heilt klart mogleg, men for å unngå turbulens så må ein planlegge både vifteplassering og helst også planløysing. 

Ser du nevner brannvesenet, og det er jo eit godt eksempel på tilfeller der ein bruker vifte til å bytte ut lufta i leilegheita med ny (rein) luft. Eg trur likevel at effekten i hjørner og kroker vil være lite tilfredsstillande. 

Så det kjem kanskje ann på kor stor støvproblematikk du har. Å sette ei vifte i døra har nok god effekt om det er ekstremt støvete slik at du ser støvet i lufta, då vil det å blåse it dettr før det får legge seg på overflater være ein god start. Men skal du klare å få ut hybelkaninene oppunder senga på gjesterommet så må du nok ha så kraftig lufttrykk at du sikkert også bles malinga av veggane. 

Så ikkje særleg praktisk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sett opp en stor kraftig vifte som blåser ut, det vil ta en del.

Gå rundt med en ikke så kraftig løvblåser eller lignende for å virvle opp alt av støv ellers, det som virvles opp blir blåst ut av den kraftige viften.

Må tas i to trinn altså, bare en stor vifte funker nok dårlig..

 

Endret av aklla
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
58 minutes ago, Milhouse85 said:

Er det ikke lettere å bare støvsuge? Du får fjernet mer støv da, enn med enn industrivifte du må rigge opp.

Jo, da. Jeg støvsuger. Men jeg synes det blir så fort støv, og det blir fort støv i vanskelige kriker og kroker. Kunne ønske jeg bare kunne brenne opp alt støvet med en enorm flammekaster. Hater støv. 

Lenke til kommentar

Den nærmaste løysinga som også er praktisk gjennomførbart er å montere sokkelstøvsuger. 

https://nibu.no/sokkelstovsuger-til-kjokkenet/

Monterer du slike i hjørner og andre stadar der det samler seg hybelkaniner så kan du fjerne ganske mykje. Merk likevel at ein slik sokkelstøvsuger klarer ikkje å ta støv som ligg langt unna, så litt hjelp av ei  kost (eller ein fot) må nok til. 

 

Hadde du skulle bygge nytt hus så kunne det kanskje fungert å bygge alle rom som våtrom med sluk i golvet slik at du rett og slett spyler innvendig når du skal gjere reint. 

Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (1 time siden):

Nå tenker jeg bare bare høyt her, men er det teknisk mulig å blåse en leilighet tom for støv ved å bruke kraftig trykkluft e.l fra den ene enden, og ut vinduene på den andre enden? 

Ikke glem at du etterlater deg hudrester og slikt som gjør det plent umulig å ha støvfri bolig.

Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (34 minutter siden):

Jo, da. Jeg støvsuger. Men jeg synes det blir så fort støv, og det blir fort støv i vanskelige kriker og kroker. Kunne ønske jeg bare kunne brenne opp alt støvet med en enorm flammekaster. Hater støv. 

En luftrenser vil redusere støvmengden din betydelig, men ikke alt. 
En tørketrommel vil også fjerne mye. 

Ellers er det mye lettere om du har en håndholdt støvsuger på batteri. Vi har selv en Dyson som gjør støvsuging vesentlig lettere enn med de gamle klassiske støvsugerne. 

Eller du kan få deg vaskehjelp. Bestill en skikkelig "utvask". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Milhouse85 said:

En luftrenser vil redusere støvmengden din betydelig, men ikke alt. 
En tørketrommel vil også fjerne mye. 

Ellers er det mye lettere om du har en håndholdt støvsuger på batteri. Vi har selv en Dyson som gjør støvsuging vesentlig lettere enn med de gamle klassiske støvsugerne. 

Eller du kan få deg vaskehjelp. Bestill en skikkelig "utvask". 

Har du luftrenser? Det er noe jeg tittet på senest i dag tidlig. 

Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (53 minutter siden):

Jo, da. Jeg støvsuger. Men jeg synes det blir så fort støv, og det blir fort støv i vanskelige kriker og kroker. Kunne ønske jeg bare kunne brenne opp alt støvet med en enorm flammekaster. Hater støv. 

Kjøp en robotstøvsuger som går med ønsket intervall når du er på jobb. Det tar det meste. Så kan du ha en håndholdt støvsuger (som også Milhouse anbefaler) for å ta steder der robotstøvsugeren ikke kommer til. De er mye lettere å hanskes med enn en tradisjonell med strømkabel og slange.

Jeg har begge deler, og det er sjelden jeg må bruke den håndholdte støvsugeren. Robotstøvsugeren sørger for mindre støv i lufta generelt også, så jeg behøver ikke å tørke støv av møbler og gjenstander like ofte heller.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Nukleosid said:

Kjøp en robotstøvsuger som går med ønsket intervall når du er på jobb. Det tar det meste. Så kan du ha en håndholdt støvsuger (som også Milhouse anbefaler) for å ta steder der robotstøvsugeren ikke kommer til. De er mye lettere å hanskes med enn en tradisjonell med strømkabel og slange.

Jeg har begge deler, og det er sjelden jeg må bruke den håndholdte støvsugeren. Robotstøvsugeren sørger for mindre støv i lufta generelt også, så jeg behøver ikke å tørke støv av møbler og gjenstander like ofte heller.

Jeg kjøpte en Roborock S8 tidligere i år, og den er jeg fornøyd med. Men, jeg burde bruke den oftere. Det jeg absolutt hater er støv på gulvlister, spesielt i hjørnene. Og når jeg skal tørke med en fuktig klut i hjørnene blir det bare misfarget skiiiiiiiiiiiiiiiiit. 

Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (2 minutter siden):

Jeg kjøpte en Roborock S8 tidligere i år, og den er jeg fornøyd med. Men, jeg burde bruke den oftere.

I appen kan du sette opp en plan for når den skal rengjøre. Så gjør den det på egen hånd. Hvis du har en jobb med faste arbeidstider, kan du velge et tidspunkt du vanligvis er på jobb, så er det sjelden den vil forstyrre deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
aklla skrev (2 timer siden):

Sett opp en stor kraftig vifte som blåser ut, det vil ta en del.

Gå rundt med en ikke så kraftig løvblåser eller lignende for å virvle opp alt av støv ellers, det som virvles opp blir blåst ut av den kraftige viften.

Må tas i to trinn altså, bare en stor vifte funker nok dårlig..

 

Funker fett, forrige leilighet vi hadde var rekkerhus med 2 etasjer. Opnet døra nede og døra oppe til veranda, bra gjennomtrekk og blåste støvet ut, var litt artig å se når dritten forsvant ut. Gjenntok 2 ganger, blåste både tak og vegger. Og seff møbler osv.

Men man må ha ok gjennomtrekk.

Lenke til kommentar

Det er ikke mulig med mindre du bor i et rør. Lukt og slikt som er i luften kan du få blåst ut, men støv som har lagt seg blir liggende. Hvis du bruker en jetmotor får du blåst ut noe støv men da får du også blåst ut alt annet, som dører og kanskje til og med vegger.

 

Lenke til kommentar

God nær kontinuerlig gjennomlufting vil også bidra til å sterkt redusere støv, og det vil ta mye lengre tid før det samler seg i kriker og kroker. Praktisk på sommeren når temperaturen tillater det, ikke så mye om vinteren.
Tidligere hadde jeg en stor vifte montert i det lille vaskeromsvinduet og lot den gå kontinuerlig, og inntaket var et åpent vindu i et rom hvor PCene stod i motsatt ende av det som da ble en gjennomtrekk-bane. 

Nå lar jeg heller roboten kjøre 2-3 ganger i uken, og har generelt god lufting. På vinteren vil varmepumpen samle en del av støvet, som da fjernes fra filteret der ca. månedlig. Ut over dette er det naturligvis normalt hushold, og jeg fant en billig liten håndholdt støvsuger på nettet som gjør god nytte for seg noen steder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...