Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

noe risiko for at lokalt verksted har brukt "dårligere" olje en hva toyota bruker?


Anbefalte innlegg

Milhouse85 skrev (1 minutt siden):

Det er ingen ting som er mer irriterende enn det. 

For min del er det ikke kontrollspørsmål men en påminnelse.
Jeg har sett med egne øyne hva som kan hende om man kjører på gammel bremsevæske (den bilen overlevde ikke)
Og virker som folk tror at service kun er skifte av olje og oljefilter, og gjør dette selv, men glemmer andre kritiske momenter med service.

Jeg har ikke lyst å møte en bil på vegen som får bremsesvikt for at den har gammel bremsevæske full av vann som koker i klipperne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eskove skrev (21 minutter siden):

jeg håper virkelig at du faktisk skifter ut bremsevæsken med jevne mellomrom.

Ja, jeg skifter bremsevæsken med jevne mellomrom. Har en sånn bremselufter, som gjør den jobben rask og enkel. Nå er vi langt inne på en avsporing fra TS sitt opprinnelige mål med tråden, men vanlig bremsevæske er et annet eksempel på noe som i den store sammenheng er latterlig billig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Eskove said:

Som @Milhouse85 sier, på gamle biler ja.
Det er i dag biler som har intervall på opp til 40tusen eller etter 12mnd.
Oljen vi har i dag er av en annen kvalitet en for 50 år siden og holder lengre.
Min bil er 15k eller 12mnd
Firmabilen er 30k.

Store kjøretøy med ordentlig filtrering tåler fort 50k om du bruker olje beregnet for dette.

Men så må man ha i bakhodet at selv med våre gode garanti tid i norge så er det bare 5år/100000km som gjelder. Forhandler og fabrikk bryr seg ikke om hva som skjer etter det. Jeg ser etter ny bil nå, brukt og rundt 5år, og det jeg sjekker mest nøye er servicehefte. En bil som har gått 30-40K mellom oljeskift er helt uaktuelt. Selv mekanikere rister på hodet av det. Oljen har blitt bedre de siste 30årene, men så er også motorene blitt mer høytytende. Toleransene er mindre på allt. Så mye koster det ikke med ett oljeskift.

Lenke til kommentar

De fleste motorer holder 5 år 100 tusen km selv med bare ett par oljeskift på veien dit. Men 30 tusen km er ganske mye på ett skift og særlig hvis man har mye småkjøring og kaldt klima. Det er gjerne ikke før rundt 150 tusen km man begynner å merke problemer med dette. Det finnes mye lesestoff rundt oil dillution, at oljen blir tynnet ut av f.eks diesel, det er også ganske vanlig at oljenivået stiger, faktisk opp til 1 liter mer på 10 tusen km. Kanskje spesielle tilfeller, men sett det på land rover sdv6. Disse har problemer med rådelager, veivlager og veivaksel som knekker.

Oil starvation er et annet vanlig problem der bilen ikke får nok mengde olje eller for dårlig trykk og flyt fra oljepumpa. Grunnen kan være mye, men vanlig er at siler kan være tette, oljekanaler er for trange/kokset igjen, produsent har redusert oljetrykk for å spare 1-2 % drivstoff men resultatet er gåen motor etter noen år.  Lange intervaller fører også til at oljefilteret blir tett og all olje går rett gjennom bypass valve uten filtrering. Jeg tror egentlig ikke oljen som brukes nå er voldsomt mye bedre enn den var f.eks for 15-20 år siden. Men lange serviceintervaller har blitt noe produsentene prøver å skryte av, f.eks 30-40 tusen km mellom servicer. Har sett Sprinter som hadde 50 tusen km intervall, men da var det stort filter og ekstra stor bunnpanne, oljemengde på motor nesten 10 liter. 

Et annet problem er den ekstremt tynne oljen mange skal bruke for å spare noen få prosent drivstoff. Den er selvsagt fin ved kaldstart og kjølig klima, men ved høyere temp og belastning blir den tynn som vann med dårlig smøreevne. Man ser nå mye oljer med f.eks 0W-20 eller 5W-30, noe sånt så man aldri før i tiden . Vanlig var 15W-40 og 10W-40, eller engrads oljer som SAE-30, sommerolje. Og SAE-15, vinterolje. Oljen er ikke nødvendigvis bedre fordi den heter 0W-20 Castrol Super Ultra Longlife Diesel Engine DPF, selges på små flasker og koster 500 kroner per liter. Det kan være motorens slitasjegrad og bruksområde tilsier en annen olje skal brukes, f.eks 5W40 for vanlig bruk og tauing, eller 10W60 for banekjøring. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (12 timer siden):

12 mnd er jo ganske store kostnader med priser forespeilet over. Skjønner ikke at dere har råd til å kjøre ice😬

Sier han som kjøpte en flett ny Plaid og beholdt den i under 2 år 😉 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Eskove skrev (13 timer siden):

Som @Milhouse85 sier, på gamle biler ja.
Det er i dag biler som har intervall på opp til 40tusen eller etter 12mnd.
Oljen vi har i dag er av en annen kvalitet en for 50 år siden og holder lengre.
Min bil er 15k eller 12mnd
Firmabilen er 30k.

Store kjøretøy med ordentlig filtrering tåler fort 50k om du bruker olje beregnet for dette.

Spørs hvor gammel bilen er, 60-70år, ja. 15-20-30 år, definitivt nei. Nye diesel og bensinmotorer er veldig skjøre og bør ikke ha noen form for long life service i Norge. Hvert år og 15-20000km bør være max.

Lenke til kommentar
Nautica skrev (På 21.7.2024 den 1:12 AM):

Det er nok forskjell på merkeverksted og bilverkstedet i bakgården, merkeverkstedet kjøper ofte olje fra importøren og er merke/motor-spesifisert i større kvanta og uavhengige bilverksteder kjøper ofte rimelig olje i større kvanta ikke så mye merke/motor-spesifisert.

Problemene oppstår hvis de bruker samme olje til alle biltypene "15/40 turbodieselolje" er/var en gjenganger som en allround-olje, spesielt EGR/DPF liker ikke feil type olje som gir mye karbon-avleiring.

Vil høre med verkstedet du bruker om hvilken olje/kvalitet de bruker, og er du ikke fornøyd spør du om du kan ta med egen olje. Har du foreksempel en landrover discovery3 med 2.7 TDV6 og får feil olje dreper du DPF relativt fort "dieselpartikkelfilter".

Hva i all verden er et bilverksted i bakgården? Finnes det lengre verksted som ikke er tilknyttet en kjede? Et typisk Bosch eller Mecaverksted har i dag minst 15typer motorolje på lager, og kan skaffe 10 til samme dag. Det har/kan ikke et merkeverksted.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Eskove said:

For min del er det ikke kontrollspørsmål men en påminnelse.
Jeg har sett med egne øyne hva som kan hende om man kjører på gammel bremsevæske (den bilen overlevde ikke)
Og virker som folk tror at service kun er skifte av olje og oljefilter, og gjør dette selv, men glemmer andre kritiske momenter med service.

Jeg har ikke lyst å møte en bil på vegen som får bremsesvikt for at den har gammel bremsevæske full av vann som koker i klipperne.

Jeg leser det som velmenende, men det er så mye man trenger å huske. Hvor mye påminnelser skal man dytte på andre? Jeg fikk min påminnelse om å bytte bremsevæske fra EU-kontrollen, hvor kokepunktet ble målt.

 

5 hours ago, kremt said:

Det kan være motorens slitasjegrad og bruksområde tilsier en annen olje skal brukes, f.eks 5W40 for vanlig bruk og tauing, eller 10W60 for banekjøring. 

Det stemmer med min egen erfaring, at hva som er best for en motor kan endre seg etter som den slites.

 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (20 timer siden):

Off topic men er ikke pr 10 000 veldig hyppig? 

Muligens. Det kommer an på bruken av bilen. De fleste bilmerker har spesifisert andre oljeskiftintervaller hvis man bruker bilen under det de kaller "severe conditions". Det innebærer da gjerne mye småkjøring hvor motoren ikke blir varm, mye tomgang, vedvarende høy hastighet, regelmessig og vedvarende tung belastning osv. 

Jeg hadde en Kia som hadde normalt oljeskift på 30 000 eller hvert 2. År. Men bruksmønsteret vårt tilsa årlig og 15 000 i følge Kias anbefalinger.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
AL123 skrev (På 22.7.2024 den 1:31 AM):

Hva i all verden er et bilverksted i bakgården? Finnes det lengre verksted som ikke er tilknyttet en kjede?

Jepp, finnes fortsatt verksteder som er uavhengige.

Og vet du ikke hva benevnelsen bakgårdsverksted betyr kan du google det.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...