Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

noe risiko for at lokalt verksted har brukt "dårligere" olje en hva toyota bruker?


Anbefalte innlegg

pgr av at jeg nå ikke stoler mer på mitt lokale verksted("klarte" ikke å oppdage nedslitte klosser på en baksiden) så er jeg litt nysgjerrig på om de også kan har gjort "slurve" feil når jeg har hatt oljeskift? Har oljeskift hver 10 000km. Gjelder en rav 2013 diesel. 

På kvitteringen jeg har fått fra de, står det bare castrol olje  220kr x  6,  total pris 1320. 

På pris forslag jeg har fått fra toyota(skal bruke de fremover nå) står det:

5w30 syntestisk motorolje 5,9 liter, pris 1523

Så håper virkelig dette verksted har brukt god olje for motoren min. De har holdt på i over 40 år og er ett kvalifisert verksted(hadde EU kontroll der i fjor)

Beklager jeg spør små mye, men har planer om å ha denne bilen lenge lenge...

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De har vel brukt castrol sin 5w30. Det spiller ingen rolle om det er castrol, mobil1, etc eller om det står toyota på den. Motorolje kjøpt av merkeverksted er den dyreste oljen du kan kjøpe, men de lager ikke egen så det er bare castrol, mobi1 etc med ny merkelapp. Ofte gjør de en deal med leverandør og da skal man bare bruke den. Men det er fordi de får en kjempedeal på innkjøp og kan makse fortjeneste hver gang du kjøper av dem. Med så hyppige oljeskift som du har så er det ikke oljen sin skyld om motoren ryker. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Verkstedene vet hva olje de skal bruke, dette er oppgitt for hver bil. Jeg tror ikke det er noe fare for at de driver med lureri på dette.

Når det gjelder bremseklosser så kan det være at de har glemt å se på den klossen som var slitt. Det skal ikke skje, men det er vel noe som kan skje.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Kanskje det er grunner til å ikke stole på det verkstedet, men ut fra det du beskriver virker du litt for hard i din dom. Alle kan overse noe.

Det er kvalitetsforskjeller på olje men jeg tror ikke du skal være redd for at de har fylt på noe som er direkte uegnet. Du har sikkert betalt overpris men det gjør du alltid når du kjøper olje på et verksted. Viktigst er viskositeten og hva som er best for din bil kommer an på bilen og klimaet der du kjører.

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det er nok forskjell på merkeverksted og bilverkstedet i bakgården, merkeverkstedet kjøper ofte olje fra importøren og er merke/motor-spesifisert i større kvanta og uavhengige bilverksteder kjøper ofte rimelig olje i større kvanta ikke så mye merke/motor-spesifisert.

Problemene oppstår hvis de bruker samme olje til alle biltypene "15/40 turbodieselolje" er/var en gjenganger som en allround-olje, spesielt EGR/DPF liker ikke feil type olje som gir mye karbon-avleiring.

Vil høre med verkstedet du bruker om hvilken olje/kvalitet de bruker, og er du ikke fornøyd spør du om du kan ta med egen olje. Har du foreksempel en landrover discovery3 med 2.7 TDV6 og får feil olje dreper du DPF relativt fort "dieselpartikkelfilter".

Endret av Nautica
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Oljeskift må være noe av det enkleste man kan gjøre på en bil.

All olje, som har samme spec - er av god nok kvalitet. Betyr ikke en dritt om det er Biltema eller SuperDuperLongLifte5000 pr0. Det skal godt gjøres å ta feil av olje. De fleste biler bruke 5-30W helsyntetisk. 

Oljeskift kan du enkelt gjøre selv? Koster 600 kroner med olje + filter. 😜

Jeg hadde slappet HEEEEEEEEEEEEEEEELT av, kjære TS. Oljeskift er nok det siste jeg hadde bekymret meg over. ^^

Og ALL olje, med lik spec.... er samme greia. Så får folk protestere så mye de vil på det. 
Kanskje det utgjør forskjell om du kjører en bil til 3 millioner. Men for de fleste personbiler, er det ett fett. 5-30 helsyntetisk.... enkelt og greit. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (6 timer siden):

Oljeskift må være noe av det enkleste man kan gjøre på en bil.

All olje, som har samme spec - er av god nok kvalitet. Betyr ikke en dritt om det er Biltema eller SuperDuperLongLifte5000 pr0. Det skal godt gjøres å ta feil av olje. De fleste biler bruke 5-30W helsyntetisk. 

Oljeskift kan du enkelt gjøre selv? Koster 600 kroner med olje + filter. 😜

Jeg hadde slappet HEEEEEEEEEEEEEEEELT av, kjære TS. Oljeskift er nok det siste jeg hadde bekymret meg over. ^^

Og ALL olje, med lik spec.... er samme greia. Så får folk protestere så mye de vil på det. 
Kanskje det utgjør forskjell om du kjører en bil til 3 millioner. Men for de fleste personbiler, er det ett fett. 5-30 helsyntetisk.... enkelt og greit. 

Det er faktisk ikke riktig.

Det er forskjell på 5W30. Du må sjekke ACEA-rating og API-merkningen. En 5W30 som er API-SL på en motor som krever API-SN er ikke heldig. Heldigvis kan du gå motsatt vei. Nyere biler med EGR, DPF, direkteinnsprøytning, turbo osv. bør man faktisk være nøye med. Ikke fordi motoren ryker en uke etter oljeskift, men fordi det sannsynligvis vil ha en negativ innvirkning på levetiden.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

De store verkstedene har tanker med olje, frostvæske, spylervæske etc. Så er det pumpeanlegg med rør rundt verkstedet og pistoler man fyller med. Så det er ganske enkelt og kjapt. Prisen kunde betaler er sikkert det dobbelte av innkjøpsprisen på olje, men klart det koster å drive også, mye kostnader når man har masse ansatte og bygninger, konsernbidrag osv. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Off topic men er ikke pr 10 000 veldig hyppig? 

Mange anbefaler å skifte pr 10 000 km eller hvert år (hva som kommer først). Har du en gammel bil, som kun brukes til mye småkjøring,  så kan det være greit. På nyere biler som brukes til langkjøring, kan du drøye det mye lengre... 
På nyere biler, slik som VW - dersom du går på merkeverksted og følger vanlig service; så tror jeg intervallet er 30 000 km eller hvert andre år. 

Personlig syns jeg 15 000 km eller hvert år, er greit... når man kjører en eldre bil; er det greit med litt hyppigere oljebytt.

Selv har jeg en veteranbil som får olje litt oftere enn de andre bilene vi har (pr 5000 km). Den får også litt tykkere olje, 10W-40W. 

Alle har nok sin formening om hvor ofte, osv...

"Fun fact"
Jeg gadd ikke bytte olje på dama sin bil, av ymse årsaker.... sjekka med et vanlig bilverksted (ikke merkeverksted) - og de skulle ha 4000 kr,- for jobben. NAF, skulle ha 2500.kr,-. Dyrt for en forholdvis enkel jobb.

Det er jo lekende lett å gjøre det selv. Koster 600 kr,- 😜
Om man er ekstra lat, kan man vel bruke oljesuger også - så slipper man skru ut bolten i bunnplata. 

Det jeg ikke helt forstår alltid; er nordmenn sin "latskap". 

Altså; de fleste av oss må jobbe minst en hel arbeidsdag, om ikke to; for å dekke inn kostnaden det utgjør å ta oljeskift på bil hos et verksted. Vil man heller jobbe 10 timer; for deretter å betale for en jobb som tar maks 1 time? Slike ting klør jeg meg ofte i hodet over.... Det blir litt som å hyre inn en elektriker for å skru opp en taklampe i mitt hode. 

Og om man ikke er så kyndig på bil; så er det en smal sak å lære seg oljeskift. Se på Youtube, og du "kan det " på fem minutter. 

1. Tapp ut olja
2. Skru ut oljefilter og sett på nytt 
3. Hell på lik mengde ny olje

Taddaaaa!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Off topic men er ikke pr 10 000 veldig hyppig? 

Som @Milhouse85 sier, på gamle biler ja.
Det er i dag biler som har intervall på opp til 40tusen eller etter 12mnd.
Oljen vi har i dag er av en annen kvalitet en for 50 år siden og holder lengre.
Min bil er 15k eller 12mnd
Firmabilen er 30k.

Store kjøretøy med ordentlig filtrering tåler fort 50k om du bruker olje beregnet for dette.

Lenke til kommentar
Eskove skrev (26 minutter siden):

Som @Milhouse85 sier, på gamle biler ja.
Det er i dag biler som har intervall på opp til 40tusen eller etter 12mnd.
Oljen vi har i dag er av en annen kvalitet en for 50 år siden og holder lengre.
Min bil er 15k eller 12mnd
Firmabilen er 30k.

Store kjøretøy med ordentlig filtrering tåler fort 50k om du bruker olje beregnet for dette.

12 mnd er jo ganske store kostnader med priser forespeilet over. Skjønner ikke at dere har råd til å kjøre ice😬

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (33 minutter siden):

12 mnd er jo ganske store kostnader med priser forespeilet over. Skjønner ikke at dere har råd til å kjøre ice😬

For en helt vanlig rimelig relativt ny fossilbil som kjøres 10000-15000 km i løpet av et år kan eierskapet koste rundt 100 000 kr pr år inkl verditap. En årlig oljeservice til 2000 kr (eller litt mer) på toppen av det utgjør økt årskostnad på ca 2%. 

Jeg skifter olje + filter en gang i året konsekvent, selv om jeg kjører under 10000km i året. Synes det er en billig måte å redusere risiko for unødig motorslitasje og potensielt stor reparasjonskostnader på lang sikt. 

Når det er sagt, hvis man har en rutine på å kjøpe ny bil og bytte før nybilgarantien går ut, så er det vel bare negative økonomiske konsekvenser ved å skifte olje oftere enn long-life-intervallene som f.eks. VW praktiserer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 timer siden):

12 mnd er jo ganske store kostnader med priser forespeilet over. Skjønner ikke at dere har råd til å kjøre ice😬

det er derfor man faktisk også undersøker serviceprisene når man velger bil.
Det er STORE variasjoner på hva en service kommer på.
Og man må huske at en service mer en bare å skifte olje og oljefilter.
sist service jeg hadde skiftet dem alt av veske i bilen (olje, girolje, diffolje, kjølevæske, bremsevæske)
Totalt tok servicen en hel arbeidsdag på verksted.

Selv om Tesla ikke krever det (noe som henger igjen fra USA sine regler) er det lurt å ha en elbil på service hvert år.
Da går dem over hele bilen og sjekker at alt er i orden.
Skifter kjølevæske (er kjølevæsker i en elbil for å kjøle batterier)
Som regel sjekkes også hjulstilling 

Alle vesker i en bil har en levetid og må skiftes.
Mange som har sluttet å ha bil på service glemmer for eks bremsevæske, noe som er kritisk.
Den skal som regel skiftes hvert 3. service eller ved behov.

Man får også kontrollert at alt er i orden

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hollabaloo skrev (5 timer siden):

Jeg skifter olje + filter en gang i året konsekvent, selv om jeg kjører under 10000km i året. Synes det er en billig måte å redusere risiko for unødig motorslitasje og potensielt stor reparasjonskostnader på lang sikt. 

husker du å skifte ut kjølevæsken og ennå viktigere bremsevæske i forhold til hva som er normalen.
(håper ikke du kjører med 8 år gammel kjølevæske og like gammel bremsevæske)

Lenke til kommentar
Eskove skrev (39 minutter siden):

husker du å skifte ut kjølevæsken og ennå viktigere bremsevæske i forhold til hva som er normalen.
(håper ikke du kjører med 8 år gammel kjølevæske og like gammel bremsevæske)

Bremsevæske ble skiftet for ca et år siden ifm bytte av bremsecalipere bak. Kjølevæske ble skiftet for to år siden ifm bytte av radiator. Når det er sagt, jeg driver ikke med "petimeter"-vedlikehold, så hvis du fortsetter å stille meg kontrollspørsmål vil du sikkert finne noe jeg henger etter med, men akkurat skifte av motorolje og filter er så latterlig enkelt og billig at det gjør jeg med glede hvert år (4 liter Mobil super 3000 helsyntetisk  + MANN filter + ny tappeskrue med pakning ca. 700 kr)

Endret av Hollabaloo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hollabaloo skrev (45 minutter siden):

Når det er sagt, jeg driver ikke med "petimeter"-vedlikehold,

jeg håper virkelig at du faktisk skifter ut bremsevæsken med jevne mellomrom.
Kjølevæske er mest for din egen den (gammel kjølevæske kan ødelegge motoren)
Men bremsevæske som er gammel brent, og full av vann er farlig for andre kjørende.
Bremsevæske er veldig glad i vann og trekker til seg vann over tid, noe som er kritisk om man ikke gjør noe med det.

Lenke til kommentar

@Eskove Du vet det er ekstremt irriterende å bli "belært" og stilt kontrollspørsmål; uten at man har spurt om det? Det er ikke bremsevæske det er snakk om her, og det er heller ikke @Hollabaloo som er TS.

Det artige med bil er at "alle" har sin mening om hva som er rett å feil, selv om det ikke alltid finnes et A4-svar på ting. Det er det som gjør det litt morsomt med bil også, og noe man kan snakke lenge og langt om. Men det kan også provosere; dersom man skal "heve seg over", belære og være en besserwisser. Det er ingen ting som er mer irriterende enn det. 


 

Endret av Milhouse85
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...