Gå til innhold

Jeg bruker ikke CrowdStrike men PC krasjet?!


Anbefalte innlegg

Har en ny Acer Nitro laptop, ca to uker gammel.

Windows 11 krasjet ca klokken 05.08 torsdag 19. juli. Var det ikke da Crowdstrike-incidenten inntraff? Men jeg bruker ikke Crowdstrike så jeg skjønner ingen ting.

 

Fikk en BSOD og laptopen restartet automatisk. Men omstarten gikk i stå, den holdt på i ca 10 minutter med en svart skjerm med en snurrende sirkel og ingen info om hva som foregikk, før jeg grep inn og tvang en avslåing.

Så startet jeg på nytt og det kom en tekst om alt mulig som skulle sjekkes og repareres. Kom til en reparasjonsmodus hvor jeg klikket noe og en ny omstart fulgte og jeg fikk logget inn på Windows.

 

Jeg har installert lite programmer. Nettleser, Steam, noen små verktøy som f.eks CPU-Z.

Edit: Prøveversjonen av McAfee var noe som fulgte med PC'en.

Jeg hadde allerede fjernet det aller meste av programmene som medfulgte, men det var ikke spesielt mye bloatware som medfulgte utenom det vanlige søppelet fra Microsoft.

 

EventViewer forteller meg ikke noe nytting, men så er jeg ingen ekspert på å tyde meldingene. Men det er ikke noe som direkte nevner en Windows-krasj.

 

Jeg spilte et spill når krasjen inntraff og nå kan jeg ikke starte spillet, fordi "steam_api.dll" mangler. Hva i svarte? Kan en Windows-krasj bare fjerne filer? Strømbrudd har noen ganger ført til korrupte prefs-filer men filer har aldri før forsvunnet, og jeg skulle tro at en krasj ikke er mer skadelig enn at strømmen brått forsvinner. Jeg har heldigvis en kopi av den dll-filen.

 

Kanskje jeg nå mangler en hel masse filer som jeg ikke vet om enda. Jeg har aldri opplevd maken. Og jeg har sett noen Windows-krasjer før, selv om det nå er veldig mange år siden sist.

 

Etter det jeg leser så er bare de som er kunder av Crowdstrike som er rammet, typisk er det bedrifter. Men kan min nye laptop ha blitt rammet likevel? Det at Windows 11 krasjer er i seg selv merkelig (tror jeg), og at det skjer omtrent samtidig som den globale kjempe-krasjen uten å ha en sammenheng kan virke som et for godt sammentreff. Men jeg har søkt lokalt på PC'en etter CrowdStrike og fant ingen ting.

 

Endret av Oknok
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Oknok skrev (6 timer siden):

noen små verktøy som f.eks CPU-Z og en prøveversjon av McAfee.

hvorfor har du installert Ekstra antivirus?
Den som følger med originalt er mer en god nok.

Så lenge man ikke driver å piratkopierer ekstremt snuskete ting trenger man ikke mer en windows defender.
Gratis og mer en god nok for 99.9% av privatpersoner.
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
5 hours ago, Svein M said:

Crowdstrike gjelder bare de som har det programmet, så det har ikke noe med det å gjøre.

Du kan sjekke om filen er satt i karantene: https://www.mcafee.com/support/s/article/000001569?language=no

Om den ikke er det så kan en se om det er mulig å reparere installasjonen av spillet og Steam.

Jeg hadde denne tanken om karantene også så jeg foretok et nytt virussøk. McAfee fant ingen ting og det stod at ingen trusler hadde blitt funnet. Hvis McAfee hadde satt den filen i karantene, skulle også alle de andre kopiene av filen blitt satt i karantene. Alle spillene har denne filen.

I mellomtiden har jeg avinstallert McAfee.

 

Jeg har lurt litt på om jeg indirekte kan ha CrowdStrike, dersom f.eks et annet program er avhenging av en tjeneste derfra. Kanskje McAfee benytter noe fra CrowStrike men jeg har ikke klart å finne kilder på dette.

 

 

4 hours ago, Eskove said:

hvorfor har du installert Ekstra antivirus?
Den som følger med originalt er mer en god nok.

Så lenge man ikke driver å piratkopierer ekstremt snuskete ting trenger man ikke mer en windows defender.
Gratis og mer en god nok for 99.9% av privatpersoner.
 

Helt enig. McAfee medfulgte PC-en og jeg lot det bli til i går. Jeg testet hvordan McAfee oppførte seg og det er mindre masete enn det var for noen år siden. Men likevel unødvendig å ha.

 

 

Endret av Oknok
Lenke til kommentar

Pass på at Windows Defender er slått på igjen nå nor McAfee er avinstallert.

Ellers så fikk jeg litt treff på nettet på at det har vært litt problemer med den filen. Det en ikke bør prøve som fix er å laste ned en slik dll fil fra ukjente kilder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Ja Svein, jeg har slått på Windows Security. Jeg har også sett at piratkopierte spill har en modifisert versjon av "steam_api.dll", men jeg har kjøpt alt fra Steam. Det ser ut til at alle spill har den så jeg kunne kopiere filen fra et annet spill jeg har.

 

Jeg har gjennom årene hatt mange harde avslutninger på desktop PC-er pga strømstans og aldri mistet en fil.

Fører en Windows-krasj til at filer forsvinner?

 

Endret av Oknok
Lenke til kommentar

Ja, en windows kræsj kan føre til at filer blir korrupte. Det kan også være at en feil i lagringssystemet eller lagringsenheten fører til at windows kræsjer.

For Steam spill kan det være lurt å verifisere de lokale filene for de spillene du har problemer med.

image.png.b16a45c4f4351d0e7e683f3169595d27.png

 

Jeg har lite kjennskap til Crowdstrike, men er vel ikke umulig at noen programmer bruker det. Jeg tviler dog på at det er tilfellet her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Oknok skrev (3 timer siden):

Jeg har lurt litt på om jeg indirekte kan ha CrowdStrike, dersom f.eks et annet program er avhenging av en tjeneste derfra. Kanskje McAfee benytter noe fra CrowStrike men jeg har ikke klart å finne kilder på dette.

Det er ikke utenkelig. Men det vil normalt ikke føre til at din PC krasjer.

Vi ble påvirket der jeg jobber, men det var kun ved at en tjeneste vi benytter fra en underleverandør sluttet å fungere. Underleverandøren benytter CrowdStrike. PC'ene på jobben var ellers upåvirket og krasjet ikke.

Lenke til kommentar
3 hours ago, quantum said:

pc'er kan krasje helt utmerket på egenhånd, uten noe som helst hjelp av Crowdstrike.

Ja. Jeg har hørt om at Win11 krasjer (særlig på Lenovo) men dette er den eneste krasjen jeg har hatt på Win11. Forrige Windows-krasj tror jeg var på XP, og det skjedde en eller to ganger. Siden har jeg hatt Win7, Win8.1 og Win10 som aldri krasjet.

 

Jeg har brukt Win11 i ca 140 døgn, det er 201.600 minutter (også på andre PC-er før denne), og når det først krasjer så er det på minuttet når CrowdStrike inntreffer.

Kanskje det var Windows 11 som krasjet helt på egen hånd men man må jo lure.

 

Lenke til kommentar
4 hours ago, Oknok said:

Ja Svein, jeg har slått på Windows Security. Jeg har også sett at piratkopierte spill har en modifisert versjon av "steam_api.dll", men jeg har kjøpt alt fra Steam. Det ser ut til at alle spill har den så jeg kunne kopiere filen fra et annet spill jeg har.

 

Jeg har gjennom årene hatt mange harde avslutninger på desktop PC-er pga strømstans og aldri mistet en fil.

Fører en Windows-krasj til at filer forsvinner?

 

Piratekopierte er fy. Derimot, distribuerte backup burde enn se som innenfor for de med fysiske medier.

 

Lenke til kommentar
59 minutes ago, Alfred_A said:

Piratekopierte er fy. Derimot, distribuerte backup burde enn se som innenfor for de med fysiske medier.

 

Hæ? Jeg har ikke noe piratkopiert. Jeg mistet en fil og kopierte den fra et annet lovlig spill istedet for å laste ned det berørte spillet på nytt.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...