Gå til innhold

Bibelen

Anbefalte innlegg

trn100 skrev (1 time siden):

I det minste med tanke på de budene selveste Moses skal ha brakt med seg fra fjellturen.

"Elsk din neste som deg selv og snu det andre kinnet til og du skal ikke drepe".

Religion er antagelig det verste vi kan omgi oss med og forfektes av mennesker som mangler en grunnleggende forståelse for det meste.

Helt åpenbart at det ligger utfordringer til det de holder på med, men i følge skriften holder de stø kurs mot det som er forutsagt skal komme til å skje... Jeg tenker da på okkupering av jord som ikke tilhører dem, oppsetting av muren rundt Jerusalem og gjerder, og de blåser i folkerettskommisjonen og mener å være herrer der de burde være mer ydmyke. Krig har aldri vært en løsning, det gjør bare vondt verre. Når jeg nevner det forutsagte har jeg i hvert fall noe å vise til som de bør tenke på! Jes.5 handler nettopp det ovenfor nevnte. Luk.21.22 henviser til Hos.9.5 - for øvrig hele kap.9. - Jes.29 har mer info de har i vente. Men de står jo fritt selv til å velge mellom velsignelse eller ulydighet og forbannelse i 5.Mos.28 hvor alt som skal skje dem nevnes under hvert av valgene, så hvorfor de velger det tyngste valget er det vanskelig å forstå!

Bibelen har egentlig ingen religion å tilby før ved det bitter end, da redningsmannen kommer for å redde det som blir igjen av dem slik det står skrevet i Rom.11.25-27.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jehova gav Adam bare en kone. Lamek en etterkommer av kain tok seg senere to koner. Med tiden var det andre som fulgte hans eksempel og noen tok slavepiker som konkubiner, medhustrruer.

Denne ordningen varte helt til den kristne menighet ble opprettet da krevde Jehova Gud at hans tjenere skulle vende tilbake til den norm som han selv hadde innført i Eden.

Lenke til kommentar
harme skrev (50 minutter siden):

Jehova gav Adam bare en kone

Jeg prøvde å vise til at Adams kone (Eva) er en annen betydning for Jerusalem som bruker Evas betydning av navnet som er et ordspillet av liv og det å leve (videre) i Esek.16.6: Da gikk jeg forbi og så deg der du lå og sprellet i blod. Og jeg sa: «Du som ligger i ditt eget blod, lev.» Jeg sa: «Du som ligger i ditt eget blod, lev!» Esek.16 bruker "hunnkjønn" som benevning i dette kapitlet på Jerusalem. Siden Salm.87.5 samstemmer med betydningen av ordene til Eva hvor: Mannen kalte kvinnen Eva, for hun ble mor til alle som lever. (1 Mos 3.20 Eva Navnet henger sammen med det hebr. ordet for «liv».) Det er her naturlig at siden Hagar og den frie kvinnen Sara begge var navn på Jerusalem (i Gal.4.24-26) men til forskjellig tid - så er også Eva en periode for Jerusalem. 
For å se dette må du forstå at betydninger av navn er vanlig identitetsbruk i GT som tilhører navnet. Eks.: 2.Mos.2.10: Gutten vokste opp, og hun gikk til faraos datter med ham, og gutten ble en sønn for henne. Hun ga ham navnet Moses, «for jeg har dratt ham opp av vannet», sa hun. - Dette er Moses 2. identitet. Jerusalem bruker Eva's 2. identitet foruten at hun også var mor til alle i likhet med Sion som er Jerusalem.

Leser du fra Apokryfene finner du Adam vandrende i Babylon.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (På 28.7.2024 den 7:35 PM):

Ting i Bibelen er sjelden slik man tror de er, for skriftene er ikke gitt i sammenheng, og hvis man undersøker hva en skriver om, får en nærmest hakeslepp?

Jeg har sagt det før, men når du gjentar slike totalt grunnløse påstander, er det verdt å gjentas:

De påståtte sammenhengene du mener å finne, mangler du totalt metodikk for å fastslå om det er sammenhenger, eller bare noe du finner på. 

Om to personer kaster terning 1000 ganger hver og sammenligner, vil du kunne finne mønstre som gjentas mellom de to. Dette er helt naturlig, og betyr ikke på noen måte at det faktisk er sammnehenger som burde gi hakeslepp. Man trenger en fornuftig metodikk for å finne ut om sammenfallene er mer enn forventet. 

På samme måte leter du etter og finner mange mønstre, men du har absolutt ingen metodikk for å finne ut om dette er ekte sammenhenger eller bare mønstre du lager i ditt eget hode - og du er totalt uinteressert i å finne ut av det. 

Så det eneste å få hakeslepp av, er hvor skråsikker du er og hvor lite villig du er til å ta et skritt tilbake og se på det du "finner" med et kritisk blikk. 

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Til slutt forteller den mektige engelen hvorfor Jehova dømmer Babylon den store ( falske religiøse verdensrike) så strengt: I denne by ble det funnet blod av profetier og hellige, ja, av alle dem som er blitt myrdet på jorden,( Åp 18:24) da Jesus var på jorden sa han til de religiøse lederne i Jerusalem at de var ansvarlige for alt det uskyldige blod som er utløst på jorden, helt fra drapet på den rettferdige Abel. Den fordervede generasjon ble derfor tilintetgjort i år 70 e.kr.

I dag er det en annen generasjon av religionsutøvere som har blodskyld fordi den har forfulgt Guds tjenere. Da Jehovas vitner ble forbudt i Bayern, 13.april 1933 påtok kirken (katolske) seg til og med det oppdrag den fikk av undervisnings og religionsdepartementet, nemlig å melde ethvert medlem av sekten som fremdeles utøvde den forbudte religionen. Den katolske kirke har således sin del av ansvaret for at tusener av Jehovas vitner ble sendt i konsentrasjonsleirer. Samtidig oppfordret den katolske kirke unge tyske katolikker til å dø i fedrelandets hær. Det er ikke vanskelig å se kirkens store blodskyld.

Det har virkelig vært sant i nyere tid. Ettersom katolsk intrigespill hjalp Hitler til makten i Tyskland, har Vatikanet for eksempel sin del av en forferdelig blodskyld som følge ar at seks millioner jøder døde under nazistenes pogromer. Og bare i det 20.århundre er over hundre millioner mennesker blitt drept i hundrevis av kriger. Har falsk religion noen skyld i det, Ja på to måter. For det første er mange kriger blitt utkjempet på grunn av religiøse motsetninger. Urolighetene i India mellom muslimer og hinduer i tiden 1946-1948 var for eksempel religiøst motivert. Hundretusener mistet livet. Konflikten mellom Irak og Iran i 1980 årene har med sekteriske motsetninger å gjøre og hundretusener er blitt drept. Striden mellom katolikker pg protestanter i Nord-Irland har krevd tusener av liv. Den vedvarende konflikten i Libanon skyldes religiøse motsetninger.

For det andre har verdens religioner pådratt seg blodskyld i Jehovas øyne fordi de ikke på en overbevisende måte har lært sine tilhengere hvilke krav Jehova stiller til sine tjenere. De har ikke på en overbevisende måte lært folk at de sanne tilbedere må etterligne Jesus kristus og elske sin neste, uansett nasjonalitet. ( Mika 4:3,5)(Joh 13:34-35)(Apg 10:34-35)1.Joh 3:10-12 Fordi de religionene som utgjør Babylon den store, ikke har framholdt dette, er deres tilhengere blitt dratt inn i den internasjonale krigsførings malstrøm. Det var i høyeste grad tydelig under de to verdenskrigene i første halvdel av dette århundret. Begge brøt ut i kristenheten og førte til at mennesker med samme religion slaktet hverandre ned. 

Hvis alle som hevdet at de var kristne, hadde fulgt Bibelens prinsipper, ville det aldri ha latt seg gjøre å utkjempet disse to krigene. Jehova legger skylden for all denne blodsutgytelsen på Babylon den store. Hvis de religiøse lederne, særlig lederne i kristenheten, hadde lært sine folk Bibelens sannheter, ville slike enorme blodsutgytelser aldri ha funnet sted. Babylon den store-den store skjøgen og den falske religions verdensrike har følgelig direkte eller indirekte, utgytt ikke bare blod av profeter og hellige som hun har forfulgt og drept men også blodet av alle dem som er blitt myrdet på jorden og det vil Jehova kreve henne til regnskap for. Det er en enorm blodskyld som hviler på Babylon den store falske religion.

Lenke til kommentar
harme skrev (På 1.8.2024 den 10:34 PM):

da Jesus var på jorden sa han til de religiøse lederne i Jerusalem at de var ansvarlige for alt det uskyldige blod som er utløst på jorden, helt fra drapet på den rettferdige Abel. Den fordervede generasjon ble derfor tilintetgjort i år 70 e.kr.

Slik jeg forstår teksten til Åp.18.21-24 er at dette er en profeti og ikke en utført handling i vår nære samtid, og man finner heller ikke historiske spor etter slike handlinger?

Sitat: Åp.18.21-24:
Da tok en mektig engel opp en stein, svær som en kvernstein, kastet den i havet og sa:

«Slik skal Babylon, den store by, bli styrtet ned med veldig kraft og aldri finnes mer.
I deg skal det aldri mer høres lyd av harpespillere og sangere, fløytespillere og basunblåsere. *
I deg skal det aldri mer finnes håndverkere av noe slag.
I deg skal det aldri mer høres lyd av kvernstein som durer.
I deg skal det aldri mer skinne lys fra noen lampe.
I deg skal det aldri mer høres stemmer av brudgom og brud.
For alle dine kjøpmenn var fyrstene på jorden, og med din trolldomskunst ble folkene bedratt.
I denne byen ble det funnet blod fra profeter og hellige, fra alle dem på jorden som er blitt slaktet ned.»

Vers 22 viser til Jes.24 (v8) Hele kapitlet handler om den store omveltningen, og det henviser også til Esek.26.13, hvor hele kap.26 viser til at Jerusalem er blitt ødelagt og folket har havnet i byen Tyros og er byen som nevnes som skjøgen og skal bli til skremsel og aldri mer bli funnet. (Esek.24.21 viser tilbake til Åp.18.21)

Legg merke til ordene om å aldri mer bli funnet. Byen Tyros er i dag byen Tyr i Libanon, og påstanden om tilintetgjørelse i år 70 er dessverre feil. Det er en profeti om fremtiden, Åp.18.24 viser til Jer 51,49; Åp 16,6; 17.6

Når man bruker henvisningene får man mer sammenheng i fortellingene, og henvisningene kan ikke bevises å ha skjedd, ordene "slik skal Babylon, den store by bli styrtet ned" viser tydelig en fremtidig skjebne. (bli, blir, har blitt) 

Lenke til kommentar

Hva jødedommen angår, har den stilt seg på Babylon den stores side. Repuplikken Israel har som et av FNs nasjoners 150 medlemsland, som innefatter jøder, arabere, muhammedanere ( muslimer ?) hinduer, buddhister, såkalte kristne og kommunister (?) har vært under innflytelse av Babylon den store ( falske religioner) som sitter på dyret FN den åttende verdensmakt. ( Åp 17:3-6) 

I år 70 e.kr ble jødedommens høyborg, Jerusalem ødelagt av de hedenske romere, akkurat som Jesus hadde forutsagt. ( Matt 24:1-3) Matt 15:22) Lukas 21:20-24) Det at byen Jerusalem og dens tempel ble ødelagt og Juda land lagt øde av romerne, ble et profetisk forbilde på den ødeleggelse som vil ramme kristenheten i den forestående store trengsel. Ettersom jødedommen inntar det samme standpunkt som den gjorde i det første århundre, et standpunkt som førte ulykke over den i år 70 e.kr, vil den bli rammet av den samme skjebne som sitt motbilde, kristenheten. Den tid er derfor nå nær da Babylon den store ikke vil være mer. Det betyr at den tid vil komme da kristenheten og jødedommen ikke er mer. 

Jehova lar igjen menneskelige herskere fullbyrde dommen. Åp 17:17: For Gud inngav dem i hjertet å utføre hans plan ( fullføre hans tanke ) så de ville ett og det samme overgi sin kongemakt til dyret, inntil Guds ord er blitt oppfylt.

Hva er Guds tanke. Å få Babylon den stores domsfullbyrdere til å slutte seg sammen for å tilintetgjøre henne fullstendig. Herskernes motiv for å angripe henne er naturligvis å fullføre sin egen tanke. de vi ett og det samme. De vil mene at det er i deres nasjonalistiske interesse å vende seg mot den store skjøgen. De kan komme til å betrakte den organiserte religions fortsatte eksistens innenfor deres grenser som en trussel mot deres overherredømme. Men i virkeligheten er det Jehova som styrer utviklingen, de vil fullføre hans tanke når de tilintetgjør hans gamle, utuktige fiende med ett slag. (Jer 7:8-11,34)

Ja, nasjonene vil gjøre bruk av det skarlagenrøde dyret FN, når de ødelegger Babylon den store. De handler ikke på eget initiativ for Jehova inngir dem i hjertet å fullføre hans tanke, så de vil ett og det samme overgi sin kongemakt til dyret. Når den tiden kommer, vil nasjonene tydeligvis å se behovet for å styrke FN nasjoner. De vil gi organisasjonen tenner billedlig talt. De vil gi den makt og myndighet de har, slik at den kan vende seg mot falsk religion og kjempe mot den inntil Guds ord er blitt oppfylt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skjønner ikke hva FN har gjort for og gjøre seg fortjent til JHV's tankegang?

FN er en global internasjonal organisasjon grunnlagt i 1945 som har som sin viktigste jobb å sikre fred og sikkerhet i verden. Den har 193 medlemsland. Medlemmene er stater og de omfatter, med noen få unntak, alle suverene stater i verden. FN har hovedkontor i New York i USA.

FN ble opprettet like etter andre verdenskrig med hovedformål å unngå krig i framtiden. 51 land var med på å skrive under FN-pakten, en traktat som beskriver hvordan man skal arbeide for å sikre fred mellom stater, jevne ut økonomiske og sosiale forskjeller i verden og sikre alle mennesker de samme rettighetene.

FN – Forente nasjoner – Store norske leksikon (snl.no)

Har det blitt lest noe fra "Endetidstegnene" fra Apokryfene? De har ingenting tilfelles med dette ovenfor nevnte?

Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (23 timer siden):

Skjønner ikke hva FN har gjort for og gjøre seg fortjent til JHV's tankegang?

FN er en global internasjonal organisasjon grunnlagt i 1945 som har som sin viktigste jobb å sikre fred og sikkerhet i verden. Den har 193 medlemsland. Medlemmene er stater og de omfatter, med noen få unntak, alle suverene stater i verden. FN har hovedkontor i New York i USA.

FN ble opprettet like etter andre verdenskrig med hovedformål å unngå krig i framtiden. 51 land var med på å skrive under FN-pakten, en traktat som beskriver hvordan man skal arbeide for å sikre fred mellom stater, jevne ut økonomiske og sosiale forskjeller i verden og sikre alle mennesker de samme rettighetene.

FN – Forente nasjoner – Store norske leksikon (snl.no)

Har det blitt lest noe fra "Endetidstegnene" fra Apokryfene? De har ingenting tilfelles med dette ovenfor nevnte?

Denne verden er behersket av Satan. Matt 4:8-9: Atter tok djevelen ham ( Jesus) med opp på et meget høyt fjell og viste ham alle verdens riker og deres herlighet og sa til ham: Alt dette vil jeg gi deg hvis du vil falle ned og tilbe meg. (Satan)

Vennskap med denne verden er fiendskap mot (Jehova) Gud. Jakob 4:4: I utro vet I ikke at vennskap med verden er fiendskap mot Gud. Den altså som vil være verdens venn, han blir Guds fiende.

Lenke til kommentar
harme skrev (2 timer siden):

Denne verden er behersket av Satan. Matt 4:8-9: Atter tok djevelen ham ( Jesus) med opp på et meget høyt fjell og viste ham alle verdens riker og deres herlighet og sa til ham: Alt dette vil jeg gi deg hvis du vil falle ned og tilbe meg. (Satan)

Vennskap med denne verden er fiendskap mot (Jehova) Gud. Jakob 4:4: I utro vet I ikke at vennskap med verden er fiendskap mot Gud. Den altså som vil være verdens venn, han blir Guds fiende.

Vel, et annet navn på den samme størrelsen leser du om i Mosebøkene som Slangen som du finner igjen i Åp.12.9, og tiden for ham kommer ikke før omtalte tid (fastsatte tid) kommer. Du vil kunne se hans ankomst (Åp.12.9 /Luk.10.18/Åp.20.2-3,+7-8) Vi får ikke gjort noe verken med vennskap eller fiende, disse kjemper sin egen kamp! (Fork.6.10)

Lenke til kommentar

Det blir ikke annet kristi gjenkomst for ifølge bibelen matt 24:23-26: Om noen da sier til eder, Se, her er Messias eller der, da skal I ikke tro det. For falske messiaser og falske profeter skal oppstå og gjøre store tegn og under.........

At Kristi annet nærvær skulle være usynlig vises ved at hans får ikke skulle se ham med sine bokstavelige øyne. Bevisene for hans usynlige annet nærvær skulle kunne skjelnes over hele jorden  av alle folkeslag. Matt 24:27: Og han skal sende ut sine engler med basunens veldige røst og de skal samle hans utvalgte fra de fire verdenshjørner fra himmelbryn til himmelbryn.

Lenke til kommentar
harme skrev (På 19.8.2024 den 2:40 AM):

Det blir ikke annet kristi gjenkomst for ifølge bibelen matt 24:23-26: Om noen da sier til eder, Se, her er Messias eller der, da skal I ikke tro det. For falske messiaser og falske profeter skal oppstå og gjøre store tegn og under.........

Jeg tror nok at bibelteksten også har en annen forklaring til hans annet komme enn det de fleste mener skal skal skje. Heb.9.26-28: I så fall måtte han ha lidd mange ganger helt fra verdens grunnvoll ble lagt. Men nå har han åpenbart seg én gang for alle ved tidenes ende for å ta bort synden ved sitt offer. Slik alle mennesker må dø én gang og siden komme for dommen, slik er også Kristus ofret én gang for å bære syndene for de mange*, og siden skal han for annen gang komme til syne, ikke for syndens skyld, men for å frelse dem som venter på ham.** (*1.Kor.15.22-23: For slik alle dør på grunn av Adam, skal alle få liv ved Kristus. **Men hver i sin tur: Kristus er førstegrøden. (**=Åp.14.1-5) Deretter, ved hans gjenkomst, følger de som hører Kristus til. - ** Esek.37.13-14/ Matt.1.21)

Slik jeg oppfatter dette, har han ikke åpenbart seg ennå for verden første gang, og for de gjerninger som skal utføres før han kommer andre gang. Jeg kan nevne Åp.17.12-14 (Dyrets 10 konger fører krig mot Lammet / Luk.12.49-53 / ved tidens ende tilsier at skriften er profetisk og nevner ting som skal skje/ Joh.13.19, 14.29/ Esek.21.32)

Lenke til kommentar

Jesus sa til apostlene: Om en liten stund ser ikke verden meg mer. ( Joh 14:19) Det var nødvendig at han gav sitt fullkomme menneskeliv som en løsepenge for oss. Jesus forklarte det en gang på denne måten: Det brød jeg vil gi, er mitt legeme som jeg gir til liv for verden. ( Joh 6:51) Jesus gav således avkall på sitt kjødelige legeme ved å ofre det for menneskeheten.

Hvor lenge skulle dette offeret gjelde. Apostelen Paulus svarer: Vi er blitt hellighet ved at Jesus Kristi legeme ble ofret en gang for alle. (Heb 10:10) Etter at Kristus hadde gitt sitt legeme for verdens liv, kunne han aldri ta det tilbake og bli menneske igjen. Han kunne derfor heller aldri komme igjen i det menneskelige legeme som han ofret en gang for alle.

Lenke til kommentar
harme skrev (18 timer siden):

Jesus sa til apostlene: Om en liten stund ser ikke verden meg mer. ( Joh 14:19) Det var nødvendig at han gav sitt fullkomme menneskeliv som en løsepenge for oss. Jesus forklarte det en gang på denne måten: Det brød jeg vil gi, er mitt legeme som jeg gir til liv for verden. ( Joh 6:51) Jesus gav således avkall på sitt kjødelige legeme ved å ofre det for menneskeheten.

Hvor lenge skulle dette offeret gjelde. Apostelen Paulus svarer: Vi er blitt hellighet ved at Jesus Kristi legeme ble ofret en gang for alle. (Heb 10:10) Etter at Kristus hadde gitt sitt legeme for verdens liv, kunne han aldri ta det tilbake og bli menneske igjen. Han kunne derfor heller aldri komme igjen i det menneskelige legeme som han ofret en gang for alle.

Fortsettelsen lyder slik i Joh.14.19: Snart ser ikke verden meg lenger. Men dere skal se meg, for jeg lever, og dere skal også leve. 20 Den dagen skal dere skjønne at jeg er i min Far, og at dere er i meg og jeg i dere.

Viktig å ta med seg helet verset og teksten omkring temaet. Man kan følge utviklingen videre ved å følge vershenvisningene fra Joh.14.19 til Joh.7.33: «Da sa Jesus: «Ennå en liten stund er jeg hos dere, så går jeg til ham som har sendt meg. 34 Dere skal lete etter meg, men ikke finne meg. For der jeg er, dit kan dere ikke komme.»

Og fra Joh.14.20 til Joh.10.38: Men hvis jeg gjør dem, så tro i det minste gjerningene, om dere ikke tror meg. Da skal dere skjønne og innse at Far er i meg og jeg i Far.

Forklaringene til i hvilken tid dette handler om, finnes i 1.Kor.15. For at det ikke skal være noen tvil siterer jeg fra v22 til og med v28: For slik alle dør på grunn av Adam, skal alle få liv ved Kristus. Men hver i sin tur: Kristus er førstegrøden. Deretter, ved hans gjenkomst, følger de som hører Kristus til. Så kommer slutten, når han overgir sin kongsmakt til Gud, sin Far, etter at han har tilintetgjort alle makter, myndigheter og krefter. 25 For han skal være konge helt til Gud har lagt alle fiender under hans føtter. 26 Den siste fienden som blir tilintetgjort, er døden. 27 For alt la han under hans føtter. Når det står alt, er det klart at Gud er unntatt. Det er jo Gud som legger alt under ham. 28 Men når alt er underlagt ham, skal også Sønnen selv underordne seg Gud, som har lagt alt under ham, og Gud skal være alt i alle.

Løsepenge historien er en helt annen; Den urettferdige er løsepenge for den rettferdige og svikeren for de rettskafne. (Ordsp. 21.18 og viser til Ordsp.11.8: Den rettferdige berges ut av nød, den urettferdige rammes i stedet for ham.) Dette forklares jo i Jes,53.10-12:

Det var Herrens vilje å knuse ham med sykdom. Når hans liv er gitt som skyldoffer, skal han se etterkommere og leve lenge. Ved hans hånd skal det lykkes, det Herren vil. Etter sin nød skal han se [lys], han skal mettes ved sin innsikt. Min rettferdige tjener skal gjøre de mange rettferdige, han har båret deres skyld. Derfor gir jeg ham del med de mange, med de mektige deler han bytte, fordi han tømte ut sitt liv til døden og ble regnet blant lovbrytere. Han tok på seg de manges synd og ble rammet i stedet for lovbrytere. (Løsepengeforklaringen)

Men dette har ingenting å gjøre med at Jesus aldri kunne komme igjen som menneske, se Ordsp. 24.16: Sju ganger kan den rettferdige falle og reise seg opp igjen, men de urettferdige snubler i det som er ondt.

At den «rettferdige» er Guds sønn ser du jo ovenfor i Jes.53.10-11 – Min rettferdige tjener...

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar

1. Mos. 17:13-14 "Både de som er født i ditt hus, og de du har kjøpt for penger, skal omskjæres. Slik skal min pakt være en evig pakt på kroppen deres. Men en uomskåret, en av hankjønn som ikke har fått forhuden omskåret, en slik skal støtes ut fra folket sitt; for han har brutt min pakt.»

Man må jo være syk i hodet for å for å underkaste seg noe sånt...

Lenke til kommentar

Gal 5:6 "For i Kristus Jesus kommer det ikke an på om en er omskåret eller uomskåret; her gjelder bare tro som er virksom i kjærlighet." 

1 Kor 7:19 "For det som betyr noe, er ikke om en er omskåret eller uomskåret, men at en holder Guds bud."

Lenke til kommentar

Som sagt, fullstendig forvirrede og sinnsyke individer! 😞

3Mos 13,40 "Skallede menn med utslett i hodebunnen skal rope "Uren, uren!"
40 Om en mann mister håret på hodet så han blir snau, er han likevel ren. 41 Mister han håret foran og blir skallet, er han ren. 42 Men viser det seg en lyserød flekk der han er skallet, enten det er bak eller foran i hodet, da er det hudsykdom som bryter ut. 43 Presten skal se på ham. Finner han en lyserød hevelse i bakhodet eller forhodet, og det ser ut til å være hudsykdom som gjør uren, 44 da har mannen fått denne sykdommen. Han er uren, og presten skal erklære ham for uren. Han har hudsykdom i hodet.
45 Den som er angrepet av denne sykdommen, skal flerre klærne sine og la håret henge fritt. Han skal skjule skjegget og rope: «Uren, uren!» 46 Så lenge han er syk, er han uren. Han skal bo for seg selv. Utenfor leiren skal han ha sitt tilhold."

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Jes 40:22: Herren troner over jordens krets ( sirkel) I gammel tid var den vanlige oppfatningen at jorden var flat. Først i det 20. århundre har menneskene kunne reise med fly og etter hvert ut i verdensrommet og til og med til månen, slik at de selv tydelig har kunnet se horisontens  krets eller sirkel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...