Capitan Fracassa Skrevet 6. januar Del Skrevet 6. januar harme skrev (7 timer siden): Ikke av menneskelig opprinnelse Så da snakket du ikke sant da du skrev at guds ord var nøyaktige da. For det er beviselig ikke nøyaktig å ha to skapelsesberetninger med forskjellig rekkefølge og forskjellig måte å skape mennesket på, to fortellinger om syndfloden med forskjellig antall dyr, to fødselsvistorier om Jesus hvor de i den ene dro raskt til Nasaret via Jerusalem og den andre til Egypt, to versjoner om Jairus datter hvor hun enten var død eller ikke før han møtte Jesus, flere versjoner av hva som skjedde da Jesus døde på korset, eller da graven ble funnet tom, og to versjoner av om disiplene møtte han i Jerusalem eller Galilea etterpå - for å nevne bare noen få av alle motsetningene i Bibelen. 1 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 6. januar Del Skrevet 6. januar harme skrev (9 timer siden): Ikke av menneskelig opprinnelse 2.Pet 1:20-21: Intet profetord i skriften er gitt til egen tydning for aldri er noe profetord framkommet ved et menneskes vilje men de hellige Guds menn talte drevet av den hellige ånd. Apgj 3:21: De tider da alt det blir gjenopprettet som Gud har talt om ved sine hellige profeters munn fra eldgamle dager av. 2.Sam 23:1-2: Dette er Davids siste ord....Herrens ( Jehovas) ånd taler gjennom meg og hans ord er på min tunge. Når sektene konfronteres med selvmotsigelsene, baksidene og løgnene, er det betegnende hvor fort stadig nye bibelsteder trekkes frem som «bevis». Alle oppegående mennesker ser at dette er desperat avsporing for å unngå innrømmelser. Selvstendige resonnementer og selvransakelse finnes åpenbart ikke hos de overbeviste….. 2 Lenke til kommentar
harme Skrevet 6. januar Forfatter Del Skrevet 6. januar Capitan Fracassa skrev (8 timer siden): Så da snakket du ikke sant da du skrev at guds ord var nøyaktige da. For det er beviselig ikke nøyaktig å ha to skapelsesberetninger med forskjellig rekkefølge og forskjellig måte å skape mennesket på, to fortellinger om syndfloden med forskjellig antall dyr, to fødselsvistorier om Jesus hvor de i den ene dro raskt til Nasaret via Jerusalem og den andre til Egypt, to versjoner om Jairus datter hvor hun enten var død eller ikke før han møtte Jesus, flere versjoner av hva som skjedde da Jesus døde på korset, eller da graven ble funnet tom, og to versjoner av om disiplene møtte han i Jerusalem eller Galilea etterpå - for å nevne bare noen få av alle motsetningene i Bibelen. Den moderne vitenskap anslår gjennomsnittsalderen for stjernene i Melkeveien, den stjernetåken som vårt solsystem er den del av , til mellom tre og fire milliarder år og etter som i 1.Mos 1:1, ikke nevner noe tidspunkt, er det ikke noe å innvende mot dette tallet eller et eventuelt korrigert tall i framtiden. Stå opp, ta barnet og moren med deg og flykt til Egypt og bli der til jeg sier fra. Straks flykter de alle tre og det er på høy tid for Herodes har fått vite at astrologene har lurt ham og reist ut av landet. Husk at de skulle ha sagt ifra til ham når de hadde funnet Jesus. Herodes er rasende. I et forsøk på å drepe Jesus gir ham ordre om at alle gutter i Betlehem og omegn som er to år eller yngre, skal drepes. Jairus ligger nemlig for døden. Jesus sier imidlertid at hun bare sover. Han vil bruke sine gudgitte evner for vise at mennesker kan bli brakt tilbake fra de døde like lett som en kan vekke noen opp fra en dyp søvn. Kleopas og hans følgesvenn forteller om de utrolige ting som har skjedd denne gangen om det overnaturlige synet av engler og om den tomme graven. Den fremmede ( Jesus materilisert menneskelig legeme) irettesetter dem og sier: Så uforstandige dere er og så trege til å tro alt det profene har sagt. Måtte ikke Messias lide dette og så gå inn til sin herlighet. Deretter begynner han å uttlegge for dem det som står om Kristus i de hellige skrifter. Lenke til kommentar
harme Skrevet 6. januar Forfatter Del Skrevet 6. januar (endret) Vokteren skrev (9 timer siden): Når sektene konfronteres med selvmotsigelsene, baksidene og løgnene, er det betegnende hvor fort stadig nye bibelsteder trekkes frem som «bevis». Alle oppegående mennesker ser at dette er desperat avsporing for å unngå innrømmelser. Selvstendige resonnementer og selvransakelse finnes åpenbart ikke hos de overbeviste….. Forbudt å legge noe til Guds Ord Ordsp 30:5-6: Alt Guds ord er rent, han er et skjold for dem som tar sin tilflukt til ham. Legg ikke noe til hans ord for at han ikke skal straffe deg og du stå som en løgner. Jehova åpenbarer seg selv sin hensikt gjennom sitt skrevne ord Endret 6. januar av harme Lenke til kommentar
Wall Dorf Skrevet 6. januar Del Skrevet 6. januar harme skrev (5 timer siden): Den moderne vitenskap anslår gjennomsnittsalderen for stjernene i Melkeveien, den stjernetåken som vårt solsystem er den del av , til mellom tre og fire milliarder år og etter som i 1.Mos 1:1, ikke nevner noe tidspunkt, er det ikke noe å innvende mot dette tallet eller et eventuelt korrigert tall i framtiden. For en metafor for Jer.4? Visste ikke at melkeveien var kommet ned på jorden... Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 6. januar Del Skrevet 6. januar (endret) harme skrev (6 timer siden): Den moderne vitenskap anslår gjennomsnittsalderen for stjernene i Melkeveien, den stjernetåken som vårt solsystem er den del av , til mellom tre og fire milliarder år og etter som i 1.Mos 1:1, ikke nevner noe tidspunkt, er det ikke noe å innvende mot dette tallet eller et eventuelt korrigert tall i framtiden. Det var da ikke tidsintervallene jeg kritiserte med de to skapelsesberetningene, men at de har helt total feil rekkefølge på ting. Den første har jo jorda og planter før sola er skapt, og den andre har til dels annen rekkefølge enn den første. Sitat Stå opp, ta barnet og moren med deg og flykt til Egypt og bli der til jeg sier fra. Straks flykter de alle tre og det er på høy tid for Herodes har fått vite at astrologene har lurt ham og reist ut av landet. Husk at de skulle ha sagt ifra til ham når de hadde funnet Jesus. Herodes er rasende. I et forsøk på å drepe Jesus gir ham ordre om at alle gutter i Betlehem og omegn som er to år eller yngre, skal drepes. Ja, i Matteus kommer de aldri fra Nasaret, men bor i Betlehem til de må flykte til Egypt (antagelig når Jesus er 1-2 år gammel). De tenkte å flytte tilbake da Herodes var død, men siden Herodes sin sønn var like ille, måtte de bosette seg i Nasaret i stedet. Lukas derimot har en totalt annerledes historie, hvor de bor i Nasaret før de drar til Betlehem for en (ikke-eksisterende) folketelling, er der i et par uker, før de drar via Jerusalem og hjem til Nasaret. Disse kan ikke være nøyaktige begge to. Sitat Jairus ligger nemlig for døden. Jesus sier imidlertid at hun bare sover. Han vil bruke sine gudgitte evner for vise at mennesker kan bli brakt tilbake fra de døde like lett som en kan vekke noen opp fra en dyp søvn. Du kjenner kanskje ikke tekstene så godt, men i Matteus så kommer Jairus og forteller Jesus at datteren er død. Markus og Lukas derimot forteller en historie om at hun ligger for døden når Jairus oppsøker Jesus, men at Jesus blir forsinket, slik at hun dør før de kommer fram. Begge delene kan ikke være sant, så nok et eksempel på at Bibelen ikke er nøyaktig. Det er mange flere eksempler som jeg ikke har nevnt, og mange jeg nevnte i forrige innlegg som du ikke har svart på. Så det er simpelthen ikke mulig at Bibelen er uten feil, da den mange steder direkte motsier seg selv, som jeg har nevnt noen av mange eksempler på. Endret 6. januar av Capitan Fracassa Lenke til kommentar
harme Skrevet 6. januar Forfatter Del Skrevet 6. januar Capitan Fracassa skrev (1 time siden): Det var da ikke tidsintervallene jeg kritiserte med de to skapelsesberetningene, men at de har helt total feil rekkefølge på ting. Den første har jo jorda og planter før sola er skapt, og den andre har til dels annen rekkefølge enn den første. Ja, i Matteus kommer de aldri fra Nasaret, men bor i Betlehem til de må flykte til Egypt (antagelig når Jesus er 1-2 år gammel). De tenkte å flytte tilbake da Herodes var død, men siden Herodes sin sønn var like ille, måtte de bosette seg i Nasaret i stedet. Lukas derimot har en totalt annerledes historie, hvor de bor i Nasaret før de drar til Betlehem for en (ikke-eksisterende) folketelling, er der i et par uker, før de drar via Jerusalem og hjem til Nasaret. Disse kan ikke være nøyaktige begge to. Du kjenner kanskje ikke tekstene så godt, men i Matteus så kommer Jairus og forteller Jesus at datteren er død. Markus og Lukas derimot forteller en historie om at hun ligger for døden når Jairus oppsøker Jesus, men at Jesus blir forsinket, slik at hun dør før de kommer fram. Begge delene kan ikke være sant, så nok et eksempel på at Bibelen ikke er nøyaktig. Det er mange flere eksempler som jeg ikke har nevnt, og mange jeg nevnte i forrige innlegg som du ikke har svart på. Så det er simpelthen ikke mulig at Bibelen er uten feil, da den mange steder direkte motsier seg selv, som jeg har nevnt noen av mange eksempler på. I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden. Bibelen sier ikke noe om hvor lenge det er siden det stoff som denne planeten er sammensatt av, ble til. Første dag da sa Gud: Det bli lys og det ble lys. Legg merke til at det var på denne hvevingen at det ble lys på den fjerde dag. Det at det var vann over hvelingen hjelper oss til å finne svaret på spørsmål. Disse vannmassene hindret uten tvil lysstrålene i å nå hvelingen. I Jobs bok blir det gitt en beskrivelse av jordens skapelse og et sted sies det at jorden hadde skyer til kledebon og skodde til svøp. ( Job 38:4-9) For en forferdelig melding. Denne mannen Jairus som nyter stor rrespekt i samfunnet, kjenner seg fullstendig makteløs da han får høre at hans datter er død. Jesus hører imidlertid det som blir sagt. Han henvender seg til Jairus og sier oppmuntrende Frykt ikke, bare tro. Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 7. januar Del Skrevet 7. januar (endret) harme skrev (7 timer siden): I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden. Ja, i følge 1.Mos.1 skapte han jorden 1. dag, planter 3. dag, men sola ikke før 4. dag. Dette vet vi er feil. Dessuten er rekkefølgen på liv dette: planter - fisker, sjødyr og fugler - landdyr og mennesker. I 1.Mos.2 derimot, er rekkefølgen på liv: Mannen, planter - dyr - kvinnen. Disse to er direkte motstridende og kan ikke være sanne begge to (men begge kan være feil). harme skrev (7 timer siden): For en forferdelig melding. Denne mannen Jairus som nyter stor rrespekt i samfunnet, kjenner seg fullstendig makteløs da han får høre at hans datter er død. Men får han det? Lukas og Markus sier det, men i følge Matteus kommer han selv og forteller Jesus at hun allerede er død. Så hva er sant? Forteller han Jesus at hun er død, eller får han og Jesus vite det av andre på veien? Begge to kan ikke være sant. Det er som sagt mange, mange flere slike direkte motsigelser i Bibelen, så det beviser at din påstand om at dette er Guds nøyaktige ord, enten er løgn, eller at Gud med vilje lyver til oss om hva som skjedde. Hvilken er det? Endret 7. januar av Capitan Fracassa 1 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 7. januar Del Skrevet 7. januar harme skrev (14 timer siden): Forbudt å legge noe til Guds Ord Ordsp 30:5-6: Alt Guds ord er rent, han er et skjold for dem som tar sin tilflukt til ham. Legg ikke noe til hans ord for at han ikke skal straffe deg og du stå som en løgner. Jehova åpenbarer seg selv sin hensikt gjennom sitt skrevne ord Som forespurt av andre i tråden; hvordan forklarer du da alle motstridende historier som beviselig finnes i disse utdaterte bøkene ? Det må jo være fordi de er nedskrevet av forskjellige mennesker, med datidens kunnskapsnivå og i forskjellig kontekst. Når man i tillegg vet at de er nedskrevet etter muntlige overleveringer gjennom generasjoner, kan dette sammenlignes med uskyldige selskapsleker som hviskeleken. 1 Lenke til kommentar
harme Skrevet 7. januar Forfatter Del Skrevet 7. januar Capitan Fracassa skrev (7 timer siden): Ja, i følge 1.Mos.1 skapte han jorden 1. dag, planter 3. dag, men sola ikke før 4. dag. Dette vet vi er feil. Dessuten er rekkefølgen på liv dette: planter - fisker, sjødyr og fugler - landdyr og mennesker. I 1.Mos.2 derimot, er rekkefølgen på liv: Mannen, planter - dyr - kvinnen. Disse to er direkte motstridende og kan ikke være sanne begge to (men begge kan være feil). Men får han det? Lukas og Markus sier det, men i følge Matteus kommer han selv og forteller Jesus at hun allerede er død. Så hva er sant? Forteller han Jesus at hun er død, eller får han og Jesus vite det av andre på veien? Begge to kan ikke være sant. Det er som sagt mange, mange flere slike direkte motsigelser i Bibelen, så det beviser at din påstand om at dette er Guds nøyaktige ord, enten er løgn, eller at Gud med vilje lyver til oss om hva som skjedde. Hvilken er det? Hvis en aften og en morgen utgjorde den første bokstavelige dag, ble da månen, som kommer fram om aften, skapt før solen, som står opp om morgenen. Det var også mørke over, over de brusende vanns overflate før den første dag og da det er så at natten blir mørkere før morgenen eller daggryet, hvordan kunne da mørkere enn før og når gikk dette opprinnelige mørke over til mørket på den første skapelsesdags aften. Beretningen om den fjerde skapelsesdag nevner morgenens sol før nattens måne og stjerner og hvorfor ble det da ikke først morgen og deretter aften på den første skapelsesdag. Morgenen ville bedre enn aftenen kunne avbryte det opprinnelige mørke og vise at det var forsvunnet. Det er derfor innlysende at skapelsesdagenes aftener og morgener er billedlige og ikke bokstavelige og må forståes som noe annet enn bare det mørke og lys som kalles natt og dag. Marta, en av Jesu venner, viste tro på oppstandelsen da hennes bror lasarus døde. Da Marta fikk høre at Jesus kom, gikk hun ut for å møte ham: Herre, hadde du vært her var min bror ikke død. Jesus så henne store sorg og trøstet henne med ordene. Din bror skal stå opp. Marta svarte: Jeg vet at han skal stå opp i oppstandelsen på den siste dag. Marta hadde gode grunner for å tro på oppstandelsen. Hun visste for eksempel at Guds profeter Elia og Elisja begge hadde oppreist et barn fra de døde ved Guds kraft mange år tidligere. ( 1.Kong 17:17-24)(2.Kong 4:32-37) Hun må også ha hørt om det hos Jairus 12 år gammel datter var død av en alvorlig sykdom. Jesus sa barn, stå opp og hun reiste opp. Da sa Jesus for å understreke den rolle han spiller i forbindelse med de dødes oppstandelse: Jeg er oppstandelsen og livet, den som tror på meg skal leve om han enn dør, Og den som som lever og tror på meg skal aldri i evighet dø.( Joh 11;24-26) Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar (endret) Jeg er imponert over din evne til å svare meg med lange tekster som ikke på noen måte er relevant for det vi diskuterer @harme Men jeg skal gjøre det lett for deg, og forenkle det: Ble Adam skapt A: før eller B:etter, fisker fugler og andre dyr? A: 1. Mos kap 1 er feil B: 1. Mos. kap 2 er feil A: Dro Josef og Maria raskt tilbake til Nasaret via Jerusalem, eller B: bodde de en tid i Betlehem før de flyktet til Egypt? A: Matteus er feil B: Lukas er feil Heter Josef sin far A: Jakob eller B: Eli? A: Lukas er feil B: Matteus er feil A: Fortalte Jairus til Jesus at hans datter allerede var død, eller B: fikk de vite det på veien hjem til han? A: Markus og Lukas er feil B Matteus er feil Jeg stopper nå, men kan fortsette med flere slike punkter etter at du har svart på disse @harme (noe jeg jo vet at du ikke er redelig nok til å gjøre), både fra GT og NT. Endret 8. januar av Capitan Fracassa 2 Lenke til kommentar
harme Skrevet 8. januar Forfatter Del Skrevet 8. januar Capitan Fracassa skrev (9 timer siden): Jeg er imponert over din evne til å svare meg med lange tekster som ikke på noen måte er relevant for det vi diskuterer @harme Men jeg skal gjøre det lett for deg, og forenkle det: Ble Adam skapt A: før eller B:etter, fisker fugler og andre dyr? A: 1. Mos kap 1 er feil B: 1. Mos. kap 2 er feil A: Dro Josef og Maria raskt tilbake til Nasaret via Jerusalem, eller B: bodde de en tid i Betlehem før de flyktet til Egypt? A: Matteus er feil B: Lukas er feil Heter Josef sin far A: Jakob eller B: Eli? A: Lukas er feil B: Matteus er feil A: Fortalte Jairus til Jesus at hans datter allerede var død, eller B: fikk de vite det på veien hjem til han? A: Markus og Lukas er feil B Matteus er feil Jeg stopper nå, men kan fortsette med flere slike punkter etter at du har svart på disse @harme (noe jeg jo vet at du ikke er redelig nok til å gjøre), både fra GT og NT. 1. Da var da Gud førte dem sammen i ekteskap at han ga dem sin velsignelse og meddelte dem sin hensikt med å sette dem på jorden. Som det er skrevet og Gud velsignet dem og sa til dem: Vær fruktbare og bli mange og oppfyll jorden og legg den under eder og råd over fiskene i havet og over fuglene under himmelen og hvert dyr som rører seg på jorden. De dyrene som de skulle råde over, skulle de ikke drepe for å ha til mat. Og Gud sa: Se, jeg gir eder alle urter som sår seg, alle som finnes på jorden til føde for eder. Og alle dyr på jorden og alle fugler under himmelen og alt som rører seg på jorden, alt som det er livånde i gir jeg alle grønne urter å ete. 1.Mos 1:28-30) 2. Matt 2: 19-23: Da Herodes var død, se, da viste Jehovas engel seg i en drøm for josef i Egypt og sa: Stå opp ta det lille barnet og moren og dra av sted til israels land for de som søkte å ta det lille barnet sjel, er døde. Han stod da opp og tok med seg det lille barnet og moren og drog inn i israels land. Men da han hørte at Arkelaus hersket som konge i juda i sin fars herodes sted ble han redd for å dra dit. Da han dessuten fikk en gudommelig advarsel i en drøm drog han til Galilea traktene og kom og bosette seg i en by som heter Nasaret så det kunne bli oppfylt det som ble talt gjennom profetene han skal bli kalt en nasareer. ( Matt 2:19-23) 3. Matt 1:16: Jakob ble far til Josef. Lukas 3:23: Lukas beretning sier Josef, sønn av heli uttrykket sønn kan forståes som svigersønn. 4. Da Jairus ser at kvinnen som har blødninger ble helbredet, styrker det uten tvil hans tillit til Jesu mirauløse evner. Tidligere på dagen har Jairus spurt om han vil komme og hjelpe hans 12 år gamle datter som han er svært glad i. Hun ligger nemlig for døden. ( Matt 18:25) ( Luk 8:41-56) (Mark 5:33-43) Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar harme skrev (2 timer siden): 1. Da var da Gud førte dem sammen i ekteskap … Som forventet klipte du inn noen sitater, helt uten å svare på spørsmålet om hva som ble skapt først. harme skrev (2 timer siden): 2. Matt 2: 19-23: Da Herodes var død, se, da viste Jehovas engel Siden du siterer Matteus, så innrømmer du at Lukas, som har en helt motstridende historie, er feil da. harme skrev (2 timer siden): 3. Matt 1:16: Jakob ble far til Josef. Lukas 3:23: Lukas beretning sier Josef, sønn av heli uttrykket sønn kan forståes som svigersønn. Så da er det feil i Lukas når det står sønn av Eli, siden du mener Josef ikke var sønn av Eli. harme skrev (2 timer siden): 4. Da Jairus ser at kvinnen som har blødninger ble helbredet, styrker det uten tvil hans tillit til Jesu mirauløse evner. Tidligere på dagen har Jairus spurt om han vil komme og hjelpe hans 12 år gamle datter som han er svært glad i. Hun ligger nemlig for døden. ( Matt 18:25) ( Luk 8:41-56) (Mark 5:33-43) Hvis hun ligger for døden tar Matteus feil, siden han skrev at hun allerede var død. Du svarer omtrent som forventet, ikke fnugg av redelighet i svarene dine. Lenke til kommentar
harme Skrevet 8. januar Forfatter Del Skrevet 8. januar Capitan Fracassa skrev (1 time siden): Som forventet klipte du inn noen sitater, helt uten å svare på spørsmålet om hva som ble skapt først. Siden du siterer Matteus, så innrømmer du at Lukas, som har en helt motstridende historie, er feil da. Så da er det feil i Lukas når det står sønn av Eli, siden du mener Josef ikke var sønn av Eli. Hvis hun ligger for døden tar Matteus feil, siden han skrev at hun allerede var død. Du svarer omtrent som forventet, ikke fnugg av redelighet i svarene dine. 1. Begynnelsen skapte Jehova himmel og på jorden og vann og så sol Og så mat ,frukt, grønne urter og så dyret og til slutt mennesker 2. Hvor står det i lukas 3. jakob ble far til Josef. ( Matt 1: 16) hvem er eli ? 4. lukas 8: 41-42 ...det kom en mann som het Jairus .....og hadde en enbårnen datter omkring 12 år gammel og hun var døende. matt 9:18:......nå er min datter være død og legg din hånd ( Jesus) på henne så blir hun levende. Markus 5: 35: din datter er død Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar (endret) harme skrev (51 minutter siden): 1. Begynnelsen skapte Jehova himmel og på jorden og vann og så sol Og så mat ,frukt, grønne urter og så dyret og til slutt mennesker Så du mener det er feil i 1 Mos kap 2, hvor det står «Da sa Herren Gud: «Det er ikke godt for mennesket å være alene. Jeg vil lage en hjelper av samme slag.» 19 Herren Gud formet alle dyr på marken og alle fugler under himmelen av jord. », hvor dyrene ble skapt etter mennesket. harme skrev (51 minutter siden): 2. Hvor står det i lukas Lukas kap 2, vers 22-39. Rart at du «vet» at Bibelen er feilfri, men kjenner den så dårlig. harme skrev (51 minutter siden): 3. jakob ble far til Josef. ( Matt 1: 16) hvem er eli ? Lukas kap 3, vers 23: «Jesus var omkring tretti år gammel da han begynte sin gjerning. Han ble holdt for å være sønn av Josef, som var sønn av Eli,» Det er ikke bare Josef sin far som er forskjellig i de to, men hele slektstreet. harme skrev (51 minutter siden): 4. lukas 8: 41-42 ...det kom en mann som het Jairus .....og hadde en enbårnen datter omkring 12 år gammel og hun var døende. matt 9:18:......nå er min datter være død og legg din hånd ( Jesus) på henne så blir hun levende. Markus 5: 35: din datter er død Du jukser med sitatene. Lukas: «For hans eneste datter, som var omkring tolv år gammel, lå for døden.» Markus: «Min lille datter holder på å dø» Men i Matteus er hun allerede død: «Datteren min er nettopp død, men kom og legg hånden din på henne, så vil hun få leve.» Enten var hun død før Jairus møtte Jesus, slik Matteus skriver, eller så kom folk og fortalte Jairus og Jesus at hun hadde dødd da de var på vei hjem til han. Begge to kan ikke være sant. Dette er bare noen av mange, mange flere motsigelser. Jeg kan godt fortsette med noen flere, nå som du i hvert fall har forsøkt å svare på dem. Til alle sammen: Dette beviser selvsagt ikke at Gud ikke finnes eller at Jesus ikke sto opp fra de døde, men det beviser at Bibelen ikke er Guds ufeilbarlige ord. Endret 8. januar av Capitan Fracassa 2 Lenke til kommentar
harme Skrevet 8. januar Forfatter Del Skrevet 8. januar Capitan Fracassa skrev (7 minutter siden): Så du mener det er feil i 1 Mos kap 2, hvor det står «Da sa Herren Gud: «Det er ikke godt for mennesket å være alene. Jeg vil lage en hjelper av samme slag.» 19 Herren Gud formet alle dyr på marken og alle fugler under himmelen av jord. », hvor dyrene ble skapt etter mennesket. Lukas kap 2, vers 22-39. Rart at du «vet» at Bibelen er feilfri, men kjenner den så dårlig. Lukas kap 3, vers 23: «Jesus var omkring tretti år gammel da han begynte sin gjerning. Han ble holdt for å være sønn av Josef, som var sønn av Eli,» Det er ikke bare Josef sin far som er forskjellig i de to, men hele slektstreet. Du jukser med sitatene. Lukas: «For hans eneste datter, som var omkring tolv år gammel, lå for døden.» Markus: «Min lille datter holder på å dø» Men i Matteus er hun allerede død: «Datteren min er nettopp død, men kom og legg hånden din på henne, så vil hun få leve.» Enten var hun død før Jairus møtte Jesus, slik Matteus skriver, eller så kom folk og fortalte Jairus og Jesus at hun hadde dødd da de var på vei hjem til han. Begge to kan ikke være sant. Dette er bare noen av mange, mange flere motsigelser. Jeg kan godt fortsette med noen flere, nå som du i hvert fall har forsøkt å svare på dem. Til alle sammen: Dette beviser selvsagt ikke at Gud ikke finnes eller at Jesus ikke sto opp fra de døde, men det beviser at Bibelen ikke er Guds ufeilbarlige ord. ikke eli men heli Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar harme skrev (11 minutter siden): ikke eli men heli Norsk standard oversettelse bruker «Eli», så derfor bruker jeg det også. Men både «Eli» og «Heli» er noe helt annet enn navnet på Josefs far i Matteus, så det er akkurat like feil i Bibelen uansett. Lenke til kommentar
harme Skrevet 8. januar Forfatter Del Skrevet 8. januar Capitan Fracassa skrev (2 minutter siden): Norsk standard oversettelse bruker «Eli», så derfor bruker jeg det også. Men både «Eli» og «Heli» er noe helt annet enn navnet på Josefs far i Matteus, så det er akkurat like feil i Bibelen uansett. Nei du leste feil. Norsk standard oversettelse ? Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar (endret) harme skrev (13 minutter siden): Nei du leste feil. Norsk standard oversettelse ? Ja, alle bokmålsutgavene Til Bibelselskapet fra 1930 - 2024 har "Eli". Se selv: https://bibel.no/nettbibelen/les/nb-2024/LUK/LUK.3 Så nei, jeg leste ikke feil, men jeg leste heller ikke den merkelige JW-varianten av Bibelen. Endret 8. januar av Capitan Fracassa Lenke til kommentar
harme Skrevet 8. januar Forfatter Del Skrevet 8. januar Både Matteus og lukas gir uttrykket for at Josef ikke var Jesu virkelige far men bare hans adoptivfar som overførte juridiske rettigheter til ham. Legg merke til at han ikke sier at Josef ble far til Jesus men at han var Marias mann og at av henne ble Jesus født. Lukas uttrykker seg enda tydeligere når han først forteller at Jesus faktisk var Guds sønn født av maria og senere sier Jesus var, etter det folk mente, sønn av Josef, sønn av heli. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå