harme Skrevet 1. september Forfatter Del Skrevet 1. september Trass i de store framskritt som er blitt gjort på det legevitenskapelige område, utgjør helsetilstanden fremdeles et av livets store problemer. Kan Bibelen hjelpe menneskene til å oppnå bedre helse. Ja, for det er visse faktorer som gjelder alle i denne forbindelse. .En av disse faktorer er at den mentale tilstand og følelsene har stor innvirkning på kroppens helse. Dette blir påpekt mange ganger i Bibelen. I Ordspråkene 14:30: blir det for eksempel sagt: Et saktmodig hjerte er legemets liv, men hissighet er råttenhet i beinene. Nå, tusener av år etter dette ble nedskrevet, kan en lese i 1956-utgaven av The Encyclopedia Americana: Siden 1940 er det blitt mer og mer tydelig at organenes fysiologiske funksjon og systemene av organer er nøye forbundet med individets sinnstilstand og at det til og med kan inntreffe forandringer i vevene i et organ som blir berørt. I en bok som er utgitt av den amerikanske legeforening sies det: Det er blitt anslått at mellom 50 og 70 prosent av dem som går til alminnelig praktiserende leger, lider av en sykdom som er av følelsemessig art og ikke av fysisk art. Lenke til kommentar
harme Skrevet 7. oktober Forfatter Del Skrevet 7. oktober Esek 7:20: De ble stolte av sine praktfulle smykker og de laget seg avskyelige gudebilder av dem. Derfor gjør jeg alt til skrap for dem. Når et bilde eller et symbol som representerer noe ( kors, krusifiks, armuletter, statuer) er gjenstand for en inderlig hengivenhet, ærbødighet eller tilbedelse, er det en avgud. 5.Mos 7:25-26: Deres gudebilder skal dere brenne opp. Du må ikke fristes til å ta sølvet og gullet på dem og bruke det selv. Det ville bli en snare for deg for det er en styggedom for ( Jehova) din Gud. La ikke slik styggedom komme inn i ditt hus, så du blir bannlyst liksom det. Du skal avsky det og holde det for en styggedom for det er bannlyst. Jehovas folk i vår tid har ikke fått fullmakt til å ødelegge bilder som tilhører andre, men dette påbudet som ble gitt til Israel, utgjør et mønster som viser hvordan de bør betrakte bilder som de selv eier og som de tidligere har vist ære. (Apg 19:19) Billeddyrkelsen var ødeleggende for israels folk. Hvordan kan det å bruke bilder i tilbedelsen berøre vår egen framtid. 5.Mos 25-26: Dersom dere da handler så ille at dere lager gudebilder e en eller annen skikkelse og således gjør det som er ( Jehova) deres Gud imot og vekker hans harme, vil dere snart bli utryddet. Det tar jeg himmel og jord til vitne på. Guds syn har ikke forandret seg. Lenke til kommentar
harme Skrevet 23. november Forfatter Del Skrevet 23. november Romerriket keiser, Cæsar Augustus, har bestemt ved lov at alle må vende tilbake til sin fødeby for å la seg innskrive i manntall. Josef reiser derfor til den byen hvor han ble født, Betlehem. Det er kommet mange til Betlehem for å la seg innskrive i manntall og det eneste overnattingsstedet Josef og Maria kan finne, er en stall. Her, hvor det er esler og andre dyr, blir Jesus født. Maria svøper ham i noen tøystykker og legger ham i en krybbe som dyrene vanligvis spiser av. Det er uten tvil Gud som ledet keiser Augustus til å lage denne loven om at alle skulle innskrives i manntall. Det gjorde at Jesus kunne bli født i Betlehem, den byen som skriften lang tid i forveien hadde utpekt som den byen hvor den lovte hersker skulle bli født. For en viktig natt dette er. Ute på marken skinner det et klart lys rundt noen gjetere. Det er Jehovas herlighet. Og Jehovas engel sier dem: Frykt ikke. Jeg kommer til dere med bud om en stor glede, en glede for hele folket. I dag er det født dere en frelser i Davids by, han er kristus, Herren. Og dette skal dere ha til tegn: Dere skal finne et barn som er svøpt og ligger i en krybbe. Plutselig viser det seg mange flere engler og de synger: Ære være Gud i det høyeste og fred på jorden blant mennesker som har Guds velbehag. Da englene forlater dem sier gjeterne til hverandre: La oss gå inn til Betlehem for å se dette som har hendt og som Herren har kunngjort oss. De skynder seg av sted og finner Jesus akkurat der hvor engelen hadde sagt at de ville finne ham. Gjeterne forteller hva engelen har sagt til dem og alle som hører det, undrer seg. Maria gjemmer alt dette i sitt hjerte og grunner på det. I dag er det mange som tror at Jesus ble født den 25. desember. Men desember er en regnfull, kald måned i Betlehem. Gjeterne ville ikke være ute på markene med sauene sine om natten på den tiden av året. Det er heller ikke sannsynlig at den romerske keiseren ville ha krevd at et folk som allerede var tilbøyelig til å gjøre opprør mot ham, skulle foreta denne reisen midt på vinteren for å la seg innskrive i manntall. Jesus ble tydeligvis født tidlig på høsten. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 24. november Del Skrevet 24. november harme skrev (På 23.8.2024 den 2:25 AM): Jes 40:22: Herren troner over jordens krets ( sirkel) I gammel tid var den vanlige oppfatningen at jorden var flat. Først i det 20. århundre har menneskene kunne reise med fly og etter hvert ut i verdensrommet og til og med til månen, slik at de selv tydelig har kunnet se horisontens krets eller sirkel. Gjesp 😮 3 Lenke til kommentar
Wall Dorf Skrevet 25. november Del Skrevet 25. november harme skrev (På 23.11.2024 den 9:36 PM): Romerriket keiser, Cæsar Augustus, har bestemt ved lov at alle må vende tilbake til sin fødeby for å la seg innskrive i manntall. Agustus kunne umulig kjenne til hele verden ved disse opplysningene om tid som kommer frem her, fordi bibeltekstene ikke er nedskrevet i sammenheng, da man i vår moderne tid sliter med å oppfylle Matt.24.14: Og dette evangeliet om riket skal forkynnes i hele verden til vitnesbyrd for alle folkeslag, og så skal enden komme. Men det er kanskje snakk om et annet romerike og andre apostler som skal forkynne evangeliet? Har for flere tiår siden hørt at snart hadde evangeliet nådd hele verden, og at det bare var snakk om få år til det er oppfylt... Luk.2.1 lyder vel slik at hele verden skulle innskrives?: «Det skjedde i de dager at det gikk ut befaling fra keiser Augustus om at hele verden skulle innskrives i manntall.» I så fall må verden telles på nytt siden man fortsatt ikke er ferdige med redigering av bibeltekster, slik at både manntall og evangeliet blir riktig forkynt nå i bortimot 2000 år som har gått? Lenke til kommentar
harme Skrevet 25. november Forfatter Del Skrevet 25. november Wall Dorf skrev (9 timer siden): Agustus kunne umulig kjenne til hele verden ved disse opplysningene om tid som kommer frem her, fordi bibeltekstene ikke er nedskrevet i sammenheng, da man i vår moderne tid sliter med å oppfylle Matt.24.14: Og dette evangeliet om riket skal forkynnes i hele verden til vitnesbyrd for alle folkeslag, og så skal enden komme. Men det er kanskje snakk om et annet romerike og andre apostler som skal forkynne evangeliet? Har for flere tiår siden hørt at snart hadde evangeliet nådd hele verden, og at det bare var snakk om få år til det er oppfylt... Luk.2.1 lyder vel slik at hele verden skulle innskrives?: «Det skjedde i de dager at det gikk ut befaling fra keiser Augustus om at hele verden skulle innskrives i manntall.» I så fall må verden telles på nytt siden man fortsatt ikke er ferdige med redigering av bibeltekster, slik at både manntall og evangeliet blir riktig forkynt nå i bortimot 2000 år som har gått? Jehovas vitner feirer ikke jul du feirer jul ??? Lenke til kommentar
Wall Dorf Skrevet 26. november Del Skrevet 26. november harme skrev (14 timer siden): Jehovas vitner feirer ikke jul du feirer jul ??? Jeg feirer vintersolverv i jula!😀 Lenke til kommentar
harme Skrevet 26. november Forfatter Del Skrevet 26. november Wall Dorf skrev (7 timer siden): Jeg feirer vintersolverv i jula!😀 Soltilbedelse Jehovas vitner lever i tro, uten å se ( 2.kor 5:7) Lenke til kommentar
Wall Dorf Skrevet 27. november Del Skrevet 27. november harme skrev (12 timer siden): Soltilbedelse Nei, jeg er ingen soltilbeder, liker meg best i skyggen, men sollyset er god nytte av å ha. Akkurat der hvor jeg bor er solen borte fra begynnelsen av november til midten av januar på grunn av lav sol og en åskam som den plar gjemme seg bak om vinteren. Det er ingen sermonielle handlinger, men rett og slett glede over at dagene slutter å bli kortere, de blir lengre helt til Sankthans. Solverv og jevndøgn er knyttet til årstider og høsting, og er heller mer knyttet til symbolikk for jordens fruktbarhet. Internasjonal dag for feiring av solverv I Bibelen finnes det billedlige forklaringer knyttet til disse årstidene og «såtid» er symbol for vår, sommer for «veksttid», høsten for «innhøsting», og vinter for vinter (vinteropplag) Soltilbeder må kanskje ikke forveksles med Åp.1.16, eller Åp.12.1 eller Matt.17.2? harme skrev (12 timer siden): Jehovas vitner lever i tro, uten å se ( 2.kor 5:7) Tatt i betraktning til 2.Kor.5.7 som henviser til 1.Kor.13.12 som fortsettelse/forklaring, så forstår jeg det slik alle typer religionsutøvere stiller på likt/ lik fot? ( Nå ser vi i et speil, i en gåte, *da skal vi se ansikt til ansikt. Nå forstår jeg stykkevis, da skal jeg erkjenne fullt ut, slik Gud kjenner meg fullt ut? (*da =1.Kor.13.9-10 når det fullkomne kommer) Lenke til kommentar
harme Skrevet 27. november Forfatter Del Skrevet 27. november Wall Dorf skrev (10 timer siden): Nei, jeg er ingen soltilbeder, liker meg best i skyggen, men sollyset er god nytte av å ha. Akkurat der hvor jeg bor er solen borte fra begynnelsen av november til midten av januar på grunn av lav sol og en åskam som den plar gjemme seg bak om vinteren. Det er ingen sermonielle handlinger, men rett og slett glede over at dagene slutter å bli kortere, de blir lengre helt til Sankthans. Solverv og jevndøgn er knyttet til årstider og høsting, og er heller mer knyttet til symbolikk for jordens fruktbarhet. Internasjonal dag for feiring av solverv I Bibelen finnes det billedlige forklaringer knyttet til disse årstidene og «såtid» er symbol for vår, sommer for «veksttid», høsten for «innhøsting», og vinter for vinter (vinteropplag) Soltilbeder må kanskje ikke forveksles med Åp.1.16, eller Åp.12.1 eller Matt.17.2? Tatt i betraktning til 2.Kor.5.7 som henviser til 1.Kor.13.12 som fortsettelse/forklaring, så forstår jeg det slik alle typer religionsutøvere stiller på likt/ lik fot? ( Nå ser vi i et speil, i en gåte, *da skal vi se ansikt til ansikt. Nå forstår jeg stykkevis, da skal jeg erkjenne fullt ut, slik Gud kjenner meg fullt ut? (*da =1.Kor.13.9-10 når det fullkomne kommer) De sanne tilbedere skal tilbe Faderen i ånd og sannhet. For slike tilbedere er det Faderen vil ha. Gud er ånd og de som tilber, må gjøre det i ånd og sannhet. ( Joh 4:23-24) D som trenger bilder som hjelpemidler i sin gudsdyrkelse tilber ikke Gud i ånd, men de er avhengige av det de kan se med sine bokstavelige øyne. Jes 42:8: Jeg er (Jehova) det er mitt navn. Jeg gir ikke min ære til andre og ikke min pris til gudebilder (utskårne bilder) Lenke til kommentar
Wall Dorf Skrevet 28. november Del Skrevet 28. november (endret) harme skrev (17 timer siden): De sanne tilbedere skal tilbe Faderen i ånd og sannhet. For slike tilbedere er det Faderen vil ha. Gud er ånd og de som tilber, må gjøre det i ånd og sannhet. ( Joh 4:23-24) Først noen ord om menneskets ånd og Guds Ånd, de er ikke samme sak, les 1.Kor.2. (Guds mysterium åpenbart, det står forresten noen ord om når Guds mysterium er fullført (som er Kristus Kol.2.2) i Åp.10.5.7 Når tiden er slutt, enden) Det betyr at Jesus ikke er født ennå, og: Hvis ingen står opp så er heller ikke Kristus stått opp, og da forkynnes det et tomt budskap. Hvis vårt håp til Kristus gjelder bare for dette livet, er vi de ynkeligste av alle mennesker. (1.Kor.15.12-19) Altså i 2.Kor.2 står det om Guds Ånd og menneskets ånd: Jeg forkynte ikke mitt budskap med overtalende visdomsord, men med Ånd og kraft som bevis. 5 For deres tro skulle ikke bygge på menneskelig visdom, men på Guds kraft. Likevel forkynner vi en visdom for dem som er modne. Men det er ikke en visdom som tilhører denne verden og denne verdens herskere, de som går til grunne. (dør) Nei, vi forkynner et mysterium, Guds skjulte visdom. Før tidenes begynnelse hadde Gud bestemt at den skulle føre oss fram til herligheten. («Vi» og «oss» er ikke alle som leser tekstene, men Guds utvalgte se nedre del) Denne visdommen har ingen av verdens herskere kjent. Hadde de kjent den, ville de ikke ha korsfestet herlighetens Herre.* Men som det står skrevet: Det intet øye så og intet øre hørte, det som ikke kom opp i noe menneskehjerte, det som Gud har gjort ferdig for dem som elsker ham,** det har Gud åpenbart for oss ved sin Ånd. For Ånden utforsker alle ting, også dybdene i Gud. (*Gud vet på forhånd hva som vil skje før det skjer, ** Guds utvalgte) Så kommer noen ord om de forskjellige åndene som mange ikke forstår, eller blander om begrepene. V.11: Hvem andre enn menneskets egen ånd vet hva som bor i et menneske? Slik vet heller ingen annen enn Guds Ånd hva som bor i Gud. *Vi har ikke fått verdens ånd, men den Ånd som er fra Gud, for at vi skal forstå hva Gud i sin nåde har gitt oss. ( *fortsatt Guds utvalgte) Om dette taler vi med ord som Ånden har lært oss, ikke med ord som menneskelig visdom har lært oss. Det åndelige tolker vi med ord som hører Ånden til. Slik menneskene er i seg selv, tar de ikke imot det som hører Guds Ånd til. Det er dårskap for dem, og de kan ikke fatte det, for det kan bedømmes bare på åndelig vis. (Og som de tror de har fått utdelt) Men det mennesket som har Ånden*, kan dømme om alt, og selv kan det ikke bedømmes av noen. For hvem kjente Herrens sinn så han kan gi ham råd? Men vi har Kristi sinn! (Guds utvalgte som kommer ut fra trengselen i Matt,24.20-22 Om disse dagene ikke ble forkortet, ville ikke noe menneske bli frelst. Men for de utvalgtes skyld skal disse dagene forkortes. (* Her siktes det til Kristus / Guds utvalgte) harme skrev (17 timer siden): D som trenger bilder som hjelpemidler i sin gudsdyrkelse tilber ikke Gud i ånd, men de er avhengige av det de kan se med sine bokstavelige øyne. Jes 42:8: Jeg er (Jehova) det er mitt navn. Jeg gir ikke min ære til andre og ikke min pris til gudebilder (utskårne bilder) Tror du misforstår begrepet bilder her, det er ikke «utskårne bilder» jeg sikter til, men at Guds ord taler i bilder og gåter i bibeltekstene og som er med på å fordunkle tekstenes egentlige mening, ordet lignelser er også brukt. I Salm.78.2 vil du finne ut at Gud skal åpne sin munn og tale i bilder, la gåter fra gammel tid strømme frem. Så noen ord om tilbedelse fra Joh.4.22: Dere tilber det dere ikke kjenner, men vi tilber det vi kjenner, for frelsen kommer fra jødene. Det står noen ord om dette i Joel 3 også: En gang skal det skje at jeg øser ut min Ånd over alle mennesker. Deres sønner og døtre skal profetere, de gamle skal drømme drømmer og de unge skal se syn. Selv over slaver og slavekvinner vil jeg i de dager øse ut min Ånd. Jeg setter varsler på himmel og jord, blod og ild og røyksøyler. Solen forvandles til mørke og månen til blod før Herrens dag kommer, den store og skremmende. Da skal hver den som påkaller Herrens navn, bli berget. For på Sion-fjellet og i Jerusalem skal det finnes redning, som Herren har sagt. Og blant de overlevende er de som Herren kaller. For se, i de dager og på den tid, når jeg vender skjebnen for Juda og Jerusalem... Håper at JHW kan dra nytte av dette også, og ikke bare forkynne mennesketolkninger som blir feil, og kalles på forskjellige bibelsteder for dårskap. Man bør ikke tolke bibeltekster i det hele tatt, for alt er nedtegnet hva som skal skje. Men bli ikke forundret over at du ikke kjenner til alle hemmelighetene som blir misforstått, og jeg ville ikke gått så langt som å tilbe noen som helst før noe av dette har skjedd, og som Joel beskriver det at en gang skal det skje at jeg øser ut av min Ånd over alle mennesker, - og jeg har i alle fall ikke merket noe til det ennå, men det skjer også for døde mennesker (1.Pet.4.6 Derfor ble evangeliet forkynt også for de døde, for at de som i kroppen ble dømt slik mennesker dømmes, ved Ånden skulle leve, slik Gud lever.) Det jo er ennå bare fortalt på papiret som profetier, så kos deg med ny forståelse selv om du sverger på at JHW har knekt troens endelige sannhet? Endret 28. november av Wall Dorf Lenke til kommentar
harme Skrevet 29. november Forfatter Del Skrevet 29. november Wall Dorf skrev (11 timer siden): Først noen ord om menneskets ånd og Guds Ånd, de er ikke samme sak, les 1.Kor.2. (Guds mysterium åpenbart, det står forresten noen ord om når Guds mysterium er fullført (som er Kristus Kol.2.2) i Åp.10.5.7 Når tiden er slutt, enden) Det betyr at Jesus ikke er født ennå, og: Hvis ingen står opp så er heller ikke Kristus stått opp, og da forkynnes det et tomt budskap. Hvis vårt håp til Kristus gjelder bare for dette livet, er vi de ynkeligste av alle mennesker. (1.Kor.15.12-19) Altså i 2.Kor.2 står det om Guds Ånd og menneskets ånd: Jeg forkynte ikke mitt budskap med overtalende visdomsord, men med Ånd og kraft som bevis. 5 For deres tro skulle ikke bygge på menneskelig visdom, men på Guds kraft. Likevel forkynner vi en visdom for dem som er modne. Men det er ikke en visdom som tilhører denne verden og denne verdens herskere, de som går til grunne. (dør) Nei, vi forkynner et mysterium, Guds skjulte visdom. Før tidenes begynnelse hadde Gud bestemt at den skulle føre oss fram til herligheten. («Vi» og «oss» er ikke alle som leser tekstene, men Guds utvalgte se nedre del) Denne visdommen har ingen av verdens herskere kjent. Hadde de kjent den, ville de ikke ha korsfestet herlighetens Herre.* Men som det står skrevet: Det intet øye så og intet øre hørte, det som ikke kom opp i noe menneskehjerte, det som Gud har gjort ferdig for dem som elsker ham,** det har Gud åpenbart for oss ved sin Ånd. For Ånden utforsker alle ting, også dybdene i Gud. (*Gud vet på forhånd hva som vil skje før det skjer, ** Guds utvalgte) Så kommer noen ord om de forskjellige åndene som mange ikke forstår, eller blander om begrepene. V.11: Hvem andre enn menneskets egen ånd vet hva som bor i et menneske? Slik vet heller ingen annen enn Guds Ånd hva som bor i Gud. *Vi har ikke fått verdens ånd, men den Ånd som er fra Gud, for at vi skal forstå hva Gud i sin nåde har gitt oss. ( *fortsatt Guds utvalgte) Om dette taler vi med ord som Ånden har lært oss, ikke med ord som menneskelig visdom har lært oss. Det åndelige tolker vi med ord som hører Ånden til. Slik menneskene er i seg selv, tar de ikke imot det som hører Guds Ånd til. Det er dårskap for dem, og de kan ikke fatte det, for det kan bedømmes bare på åndelig vis. (Og som de tror de har fått utdelt) Men det mennesket som har Ånden*, kan dømme om alt, og selv kan det ikke bedømmes av noen. For hvem kjente Herrens sinn så han kan gi ham råd? Men vi har Kristi sinn! (Guds utvalgte som kommer ut fra trengselen i Matt,24.20-22 Om disse dagene ikke ble forkortet, ville ikke noe menneske bli frelst. Men for de utvalgtes skyld skal disse dagene forkortes. (* Her siktes det til Kristus / Guds utvalgte) Tror du misforstår begrepet bilder her, det er ikke «utskårne bilder» jeg sikter til, men at Guds ord taler i bilder og gåter i bibeltekstene og som er med på å fordunkle tekstenes egentlige mening, ordet lignelser er også brukt. I Salm.78.2 vil du finne ut at Gud skal åpne sin munn og tale i bilder, la gåter fra gammel tid strømme frem. Så noen ord om tilbedelse fra Joh.4.22: Dere tilber det dere ikke kjenner, men vi tilber det vi kjenner, for frelsen kommer fra jødene. Det står noen ord om dette i Joel 3 også: En gang skal det skje at jeg øser ut min Ånd over alle mennesker. Deres sønner og døtre skal profetere, de gamle skal drømme drømmer og de unge skal se syn. Selv over slaver og slavekvinner vil jeg i de dager øse ut min Ånd. Jeg setter varsler på himmel og jord, blod og ild og røyksøyler. Solen forvandles til mørke og månen til blod før Herrens dag kommer, den store og skremmende. Da skal hver den som påkaller Herrens navn, bli berget. For på Sion-fjellet og i Jerusalem skal det finnes redning, som Herren har sagt. Og blant de overlevende er de som Herren kaller. For se, i de dager og på den tid, når jeg vender skjebnen for Juda og Jerusalem... Håper at JHW kan dra nytte av dette også, og ikke bare forkynne mennesketolkninger som blir feil, og kalles på forskjellige bibelsteder for dårskap. Man bør ikke tolke bibeltekster i det hele tatt, for alt er nedtegnet hva som skal skje. Men bli ikke forundret over at du ikke kjenner til alle hemmelighetene som blir misforstått, og jeg ville ikke gått så langt som å tilbe noen som helst før noe av dette har skjedd, og som Joel beskriver det at en gang skal det skje at jeg øser ut av min Ånd over alle mennesker, - og jeg har i alle fall ikke merket noe til det ennå, men det skjer også for døde mennesker (1.Pet.4.6 Derfor ble evangeliet forkynt også for de døde, for at de som i kroppen ble dømt slik mennesker dømmes, ved Ånden skulle leve, slik Gud lever.) Det jo er ennå bare fortalt på papiret som profetier, så kos deg med ny forståelse selv om du sverger på at JHW har knekt troens endelige sannhet? Esekiel fulgte Jehova på denne inspeksjonen av forholdene i templet. Han sier og han førte meg til inngangen av forgården og jeg så og se, der var et hull i veggen og han sa til meg: Menneskesønn, bryt igjennom veggen og jeg brøt igjennom veggen og fikk se en dør. Og han sa til meg: Gå inn og se de fæle vederstyggeligheter som de gjør der. ( Es 8:7-9) Og jeg gikk inn og så og se, der var alle slags bilder av vederstyggelige kryp og og firføtte(vemmelige) dyr og alle Israels folks motbydelige avguder, inngravd på veggene rundt omkring. Hvor avskyelig var ikke dette. I selve Jehovas tempel ofret disse 70 eldste i Israels folk røkelse til de falske guder hvis bilder var inngravd på veggen. De brydde seg ikke om at de utøvde sin fornedrede falske tilbedelse i Jehovas tempel. De undertvang enhver frykt for straff ved å si til seg selv at Jehova ikke så det de gjorde i mørket, bak lukkede dører. Ja, Jaasanja, Safans sønn og de 69 andre eldste i Israels folk mente kanskje at alle de vanskeligheter som Jerusalem og juda rike hadde hatt på grunn av babylonierne viste at Jehova hadde forlatt landet. Og Jehova hadde ikke mer noen interesse for landet. Hva det angikk var han død. Er kristenheten i vår tids såkalte vitenskapelige tidsalder så forstandig at den unnlater å ofre røkelse foran alle slags bilder av vederstyggelige kryp og firbøtte, dyr og alle motbydelige avguder. Tenk på alle de ville dyr og fugler som kristenhetens nasjoner bruker som et symbol på sine respektive land, symboler som de viser den største hengivenhet. Tenk på alle de dyrlignende og fuglelignende navn som sportsklubber innen kristenheten har gitt seg selv, klubber hvis sportshelter blir gjort til idoler som blir æret selv av kirkegjenngere. Og hva med utviklingslæren som til og med de fleste av kristenhetens prester har antatt i stedet for å holde fast ved Bibelens beretning om at Gud skapte mennesket direkte og atskilt fra de laverestående dyrene og fiskene.. På denne måten blir Jehova skjøvet ut av bildet som menneskets guddommelige skaper og kristenhetens prester leder sine sognebarn i tilbedelsen av en teoretisk utviklingskraft som menneskets skaper mens de samtidig snakker om Moder Natur i stedet for å omtale den himmelske Far som skaper og Gud. Hvis disse hykleriske religionsutøverne innen kristenheten tro at Jehova ikke lenger merke til det som skjer på jorden og ikke lenger er interessert i det som foregår, ikke engang i kristenheten og at en derfor kan si at Gud er død, tar de grundig feil. Han er like levende som han alltid har vært for han er udødelig og han føler seg i høyeste grad krenket over det som foregår blant dem som hevder at de representerer ham og i egenskap av kristne står i et spesielt forhold til ham. Det er noe han snart på en smertelig måte vil la dem få føle. Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 29. november Del Skrevet 29. november (endret) harme skrev (På 23.11.2024 den 9:36 PM): Romerriket keiser, Cæsar Augustus, har bestemt ved lov at alle må vende tilbake til sin fødeby for å la seg innskrive i manntall. Hvis du hadde brydd deg om fakta, og ikke bare kopiert fundamentalistiske tekster fra JW.org, så kunne du lært deg at dette er fantasi. Augustus holdt aldri et manntall som gjaldt hele den romerske verden, og det har aldri blitt holdt et manntall hvor folk måtte dra tilbake til sine forfederes fødeby. Det siste ville vært komplett idiotisk. Manntall har i alle tider blitt holdt for å finne ut hvor mye man kunne skatte i et område, og det ville vært idiotisk å få folk til å bli telt et annet sted enn de jobber og bor. Dessuten er det da ingen som vet hvor deres forfar 10 generasjoner tilbake bodde. Så dette er kun en totalt urealistisk historie lagd for å koble spådommer om Betlehem med Jesus, som beviselig ikke har noe med virkeligheten å gjøre. Endret 29. november av Capitan Fracassa 5 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 29. november Del Skrevet 29. november Capitan Fracassa skrev (46 minutter siden): Hvis du hadde brydd deg om fakta, og ikke bare kopiert fundamentalistiske tekster fra JW.org, så kunne du lært deg at dette er fantasi. Augustus holdt aldri et manntall som gjaldt hele den romerske verden, og det har aldri blitt holdt et manntall hvor folk måtte dra tilbake til sine forfederes fødeby. Det siste ville vært komplett idiotisk. Manntall har i alle tider blitt holdt for å finne ut hvor mye man kunne skatte i et område, og det ville vært idiotisk å få folk til å bli telt et annet sted enn de jobber og bor. Dessuten er det da ingen som vet hvor deres forfar 10 generasjoner tilbake bodde. Så dette er kun en totalt urealistisk historie lagd for å koble spådommer om Betlehem med Jesus, som beviselig ikke har noe med virkeligheten å gjøre. Godt poeng. Sektene som er aktive i tråden, henger fortsatt fast i gamle bibelsteder og er åpenbart ikke i stand til å forholde seg til dagens realiteter eller vitenskap. Når de markedsfører gud som en skjeggete mann som sitter på en sky og trekker i trådene, var det kanskje effektivt i midtøsten for et par tusen år siden blant analfabeter og ulærde. I dag skaper billig mystisisme som kan tolkes etter eget forgodtbefinnende, bare hoderystende avvisning hos de oppegående. Hos de lettpåvirkelige og søkende er metoden derimot psykologisk ondskap satt i system. Med TV2-serien «Under Guds øye» friskt i minne, burde dette vært ulovlig. 2 Lenke til kommentar
Wall Dorf Skrevet 29. november Del Skrevet 29. november harme skrev (11 timer siden): Esekiel fulgte Jehova på denne inspeksjonen av forholdene i templet. Han sier og han førte meg til inngangen av forgården og jeg så og se, der var et hull i veggen og han sa til meg: Menneskesønn, bryt igjennom veggen og jeg brøt igjennom veggen og fikk se en dør. Og han sa til meg: Gå inn og se de fæle vederstyggeligheter som de gjør der. ( Es 8:7-9) Og jeg gikk inn og så og se, der var alle slags bilder av vederstyggelige kryp og og firføtte(vemmelige) dyr og alle Israels folks motbydelige avguder, inngravd på veggene rundt omkring. Nå roter du deg bort fra innholdet i mitt siste innlegg. Jeg er også kjent med skriftstedet du nevner, disse kan også bety andre ting igjen enn å forstå alt ordrett. De fleste skjønner at Behemot og Leviathan ikke er noen vanlige dyr som rusler rundt på jorden, men to folkegrupperinger som er utstyrt med moderne teknologi som f.eks Cyborg, se Samson. Det ene behersker landområder, det andre havet. Behemot sine bein er laget av rør av bronse og er Guds fremste verk (Job 40. 10-14) Disse uhyrene er videre fortalt om i Apokryfene. Men det var verken disse, eller avbildningene på veggene jeg skrev om, men et fordums bildespråk som er benyttet i Bibelen, og som jeg henviste til, et annet eksempel på billedspråk finner du i Heb.9.1-10 (Gudstjeneste i den nye og gamle pakt) Også den første pakten hadde sine forskrifter om gudstjeneste, og den hadde sin jordiske helligdom. Det var reist et telt, og i det forreste rommet, som kalles Det hellige, var lysestaken og bordet og skuebrødene. Bak det innerste forhenget var det et annet rom som kalles Det aller helligste. Det hadde et røkelsesalter av gull og paktkisten som var kledd med gull over det hele. I kisten var en gullkrukke med manna, Arons stav som fikk friske skudd, og pakttavlene. Over kisten var herlighetens kjeruber; de skygget over soningslokket. Dette kan vi ikke gå nærmere inn på nå. Slik var alt dette ordnet. I det forreste rommet går prestene stadig inn når de skal utføre tjenesten. Men i det andre går øverstepresten inn alene og bare én gang om året, og aldri uten blod som han bærer fram for seg selv og for alle synder folket har gjort uten å vite det. Dermed viser Den hellige ånd at veien inn i helligdommen ikke er blitt åpenbart så lenge det forreste rommet ennå står. Dette er et bilde på den tiden som nå er. De bærer fram gaver og offer som ikke kan gjøre den som dyrker Gud, fullkommen når det gjelder samvittigheten. Akkurat som reglene om mat og drikke og om alle slags renselser er dette bare ytre forskrifter. De skulle gjelde fram til tiden da den rette ordningen ble innført. Teksten i dette er altså billedlig og må ikke forståes rent bokstavelig...for de blir plutselig forklart et helt annet sted fordi Bibelen eier ikke hele sammenhenger og blir til gåter hvis man ikke finner sammenhengen som forklarer ved å lete... skjønner du? Det finnes tekster i Ordsp. 1.1-6 som begrunner dette: Ordspråk fra Salomo, sønn av David og konge i Israel.Til å gi kunnskap om visdom og formaning, til å forstå forstandige ord, til å ta imot formaning som gir innsikt om ærlighet, rettferd og rett, til å gi uvitende vett og den unge kunnskap og omtanke. Den vise skal lytte og øke sin lærdom, den kloke lære å bruke sin tanke så han forstår ordspråk og bildetale, vismenns ord og gåter. harme skrev (12 timer siden): Er kristenheten i vår tids såkalte vitenskapelige tidsalder så forstandig at den unnlater å ofre røkelse foran alle slags bilder av vederstyggelige kryp og firbøtte, dyr og alle motbydelige avguder. Tenk på alle de ville dyr og fugler som kristenhetens nasjoner bruker som et symbol på sine respektive land, symboler som de viser den største hengivenhet. Kall det hva du vil, du er vel bedre enn alle andre forstår jeg. Du burde lese hele Rom.3 (v23 alle har syndet) - den blir man ikke kvitt før man dør, så hvorfor betegne seg som kristen? For dommen kommer jo først over Guds hus! (1.Pet.4.17 Jeg forholder meg til skriften over frafallet som skal komme... som i Noahs dager... Har du ikke lest Matt.24.37-39? Les også forbannelsene over/ og dersom Israel og Juda ikke følger vedtektene til sin Gud i 5.Mos.28, der står det både velsignelser (som snarvei) og forbannelser dersom de faller fra. Det er de også blitt spådd til også å gjøre? I v68: Herren skal spre deg blant alle folkene fra den ene enden av jorden til den andre, og der skal du dyrke andre guder som verken du eller dine fedre har kjent: stokk og stein. Lenke til kommentar
harme Skrevet 29. november Forfatter Del Skrevet 29. november (endret) Capitan Fracassa skrev (10 timer siden): Hvis du hadde brydd deg om fakta, og ikke bare kopiert fundamentalistiske tekster fra JW.org, så kunne du lært deg at dette er fantasi. Augustus holdt aldri et manntall som gjaldt hele den romerske verden, og det har aldri blitt holdt et manntall hvor folk måtte dra tilbake til sine forfederes fødeby. Det siste ville vært komplett idiotisk. Manntall har i alle tider blitt holdt for å finne ut hvor mye man kunne skatte i et område, og det ville vært idiotisk å få folk til å bli telt et annet sted enn de jobber og bor. Dessuten er det da ingen som vet hvor deres forfar 10 generasjoner tilbake bodde. Så dette er kun en totalt urealistisk historie lagd for å koble spådommer om Betlehem med Jesus, som beviselig ikke har noe med virkeligheten å gjøre. Jesus ble ikke født i den kalde desember. Ifølge bibel Lukas 2:8,12: Det var noen hyrder (gjeterne) der på stedet som var ute på marken og holdt nattevakt over sin hjord. Og dette skal I ha til tegn: I skal finne et barn (Jesus ) svøpt liggende i en krybbe. (stall) Legg merke det er til gjeterne og ikke til vismennene. Men vi lærte det på skolen og slikt ofte blir fremstilt julen at krybbe og vismennene. Det er feil Disse vismennene var i virkeligheten astrologer eller stjernetyder som ikke har bibelens godkjennelse.5.Mos 18: 10-12: Hos deg må det ikke finnes noen som tar varsler, ingen tegntyder, spåmann. For alle som gjør slikt, har Jehova avsky for. Da de vismennene kom på besøk bodde Jesus og foreldrene hans i et hus. Legg merke i et hus og ikke stall. ikke krybbe. Slik det ofte blir fremstilt i julen. Matt 2:1-16: viser at stjernen ledet astrologene først til kong Herodes og deretter til Jesus og at Herodes prøvde å få Jesus drept. Jehovas engel sa til Josef at han skulle frykte til egypt for å beskytte barnet. Hvor gammel var Jesus da, må vi huske at Herodes på grunnlag av det han hadde fått vite av astrologene, gav befaling om at alle guttebarn i Betlehem og omegn som var to år og yngre skulle drepes. Det var Guds fiende Satan Djevelen som ønsket at Jesus skulle bli drept og han brukte denne stjernen for å forsøke å få gjennomført sin hensikt. Endret 29. november av harme Lenke til kommentar
harme Skrevet 29. november Forfatter Del Skrevet 29. november Vokteren skrev (9 timer siden): Godt poeng. Sektene som er aktive i tråden, henger fortsatt fast i gamle bibelsteder og er åpenbart ikke i stand til å forholde seg til dagens realiteter eller vitenskap. Når de markedsfører gud som en skjeggete mann som sitter på en sky og trekker i trådene, var det kanskje effektivt i midtøsten for et par tusen år siden blant analfabeter og ulærde. I dag skaper billig mystisisme som kan tolkes etter eget forgodtbefinnende, bare hoderystende avvisning hos de oppegående. Hos de lettpåvirkelige og søkende er metoden derimot psykologisk ondskap satt i system. Med TV2-serien «Under Guds øye» friskt i minne, burde dette vært ulovlig. En må være kjent med høyere matematikk for å kunne beregne himmellegemenes posisjoner og finne fram til de lover som styrer universet. Utsprang all denne matematiske kunnskap som himmellegemene og deres systemer, bevegelser og konstellasjoner vitner om, fra en blind, livløs og fornuftløs materie som følge av en fysisk nødvendighet som materien begynte å oppfatte eller bli klar over (Es 40:26) Fornuftige vitenskapsmenn i vår moderne tid tror ikke dette. Til og med den erklærte evolusjonisten dr. Robert A. Millikan, en fremtredende amerikansk vitenskapsmann følte seg tilskyndet til å komme med følgende innrømmelse: En rent materialistisk filosofi står for meg som toppen av dumhet. Gjennom alle tider har tenkende mennesker alltid sett nok til det minste har fylt dem med ærefrykt. Noe som er i samvar med denne uttalelsen er det som ble sagt av relativitetsteoriens opphavsmann dr. Albert Einstein: Det er nok for meg å studere mysteriet med det bevisste liv som forplanter seg i all evighet, å tenke på universets vidunderlige struktur som vi bare kan få et svakt begrep om og i ydmykhet prøve å forstå bare en uendelig liten del av den intelligens som åpenbarer seg i naturen. Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 29. november Del Skrevet 29. november harme skrev (1 time siden): Jesus ble ikke født i den kalde desember.…. Takk for å «svare» meg med et sitat fra JW.org som ikke på noen som helst måte var relevant for det jeg skrev. Jeg skjønner virkelig ikke hva du gjør her. Får du «poeng» for antall sider tekst du kopierer fra Jw.org og poster? 1 1 Lenke til kommentar
Wall Dorf Skrevet 29. november Del Skrevet 29. november harme skrev (3 timer siden): En må være kjent med høyere matematikk for å kunne beregne himmellegemenes posisjoner og finne fram til de lover som styrer universet. Utsprang all denne matematiske kunnskap som himmellegemene og deres systemer, bevegelser og konstellasjoner vitner om, fra en blind, livløs og fornuftløs materie som følge av en fysisk nødvendighet som materien begynte å oppfatte eller bli klar over (Es 40:26) Du viser til: Jes.40.26: Løft blikket mot det høye og se: Hvem har skapt alt dette? Han som teller stjerners hær, fører dem ut og kaller dem alle ved navn. Hans kraft er så stor og hans styrke så veldig at ikke én skal mangle. Dette verset leder til Jes.34.4: Oppløst blir hele himmelens hær, som en bokrull blir himmelen rullet sammen. Hele dens hær skal visne som løvet på vinstokken visner og frukten på fikentreet skrumper inn. Og videre derfra til Matt.24.29: Så snart denne trengselstiden er over, skal solen bli formørket og månen miste sitt lys. Stjernene skal falle ned fra himmelen, og himmelens krefter skal rokkes. (Også Åp.6.14) Er du sikker på at du er i stand til å tyde bibelvers på din måte? Hvordan vil du forklare at stjernene vil kunne falle ned fra den himmel du beskriver... du sa himmellegemer...? Du har lite igjen fra diskusjonen med meg om bildetekster. En stjerne er ikke alltid en stjerne i bibelen, i vår tid er det også brukt om «idoler» og himmel er ikke alltid ment som himmel, men stedet hvor idolene samles. Gjerne som i Luk.9.51... men hysj... ikke la JWOrg få nyss om dette! Jeg vet også hvorfor himmelen rulles sammen. Lenke til kommentar
harme Skrevet 29. november Forfatter Del Skrevet 29. november Capitan Fracassa skrev (4 timer siden): Takk for å «svare» meg med et sitat fra JW.org som ikke på noen som helst måte var relevant for det jeg skrev. Jeg skjønner virkelig ikke hva du gjør her. Får du «poeng» for antall sider tekst du kopierer fra Jw.org og poster? Det bør ikke forbause oss at djevelen og hans demoner har mange midler som de benytter for å bedra menneskene. Spiritisme er bare ett av dem. Hva er så det middel som djevelen, løgnens far. i første rekke benytter seg av å vende menneskene bort fra Gud. ( Joh 8:44) Det er falsk religion. Falsk religion er tilbedelse som er bygd på løgn og som er i strid med Jehova Guds sannhetsord, Bibelen. Det er grunnen til at Bibelen viser at en person som utøver en tilbedelse som ikke er i harmoni med Guds ord, i virkeligheten tjener demonene, ettersom han handler slik som de ønsker og i strid med Guds vilje. Falske religionssamfunn kan kanskje ha en pen fasade men vi bør være klar over at djevelen i likhet med mange av lederne for vår tids underverden eller forbryterverden skjuler seg bak en fasade av anstendighet. En religiøs fasade med et skinn av rettferdighet kan han benytte seg av et mer utspektulert middel for å bedra menneskene. At djevelen skulle villede menneskene ved hjelp av religiøse organisasjon som hevder at de tjener Gud, er noe som blir vist i Bibelen. ( Matt 7:22-23) All den ondskap som finnes i verden er uten tvil også en viktig grunn til at mange begynner å tro på utviklingslæren. I århundrer har ondskapen hersket. Kriminaliteten øker foruroligende, kriger, sykdom og død hjemsøker menneskene. Mange mennesker kan ikke forstå hvorfor Gud tillater at alt dette kommer over den menneskelige familie. Hvem eller hva er ansvarlig for det onde. Hvorfor setter han ikke en stopper for det. Ettersom mange ikke kjenner svaret på disse spørsmålene, trekker de den slutning at det ikke finnes noen Gud eller at han, hvis han finnes, ikke griper inn i menneskenes anliggender. Noen tror at han er død og ettersom utviklingslæren synes å gjøre Gud unødvendig, godtar de den. Det er tydelig at det er mange spørsmål i forbindelse med det onde som trenger å bli besvart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå