Gå til innhold

Tips til strømaggregat for beredskap


Anbefalte innlegg

Hei

 

Ønsker å kjøpe et aggregat for å ha i beredskap, men det er visst ikke bare å velge og vrake.

Jeg leser at man vil velge et som man kan bruke ømfintlige produkter på, som feks PC. Men hvordan ser man dette? 
 

Jeg ønsker ikke å bruke veldig mye penger, det finnes vel rimelige versjoner?

Jeg så blant annet på denne, tror dere den er grei nok? Tåler den å brukes til å lade feks PC og mobil?

 

IMG_5831.thumb.png.f49cc268ec68463c6f532d7cacbd2321.png

 

takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://meganorge.no/strømaggregat-pm-2600-gl-bensin

Vår nye serie bensindrevne strømaggregat med nyutviklet generator for lengre levetid.  Sammenlignet med andre, tilsvarende strømaggregater er generatorens levetid forlenget med over 50%, forholdet ytelse/vekt er økt med over 10% og bensinforbruket er redusert med 10%.  Dette aggregatet har en meget lettstartet og kraftig motor på hele 5,5 HK og en generator med to 1-fase strømuttak, med maksimal effekt på 2,2 kW.  Aggregatet leveres med snorstart, og er utstyrt med AVR (automatisk spenningsregulering), oljevakt, 9 liters tank som gir ca. 11,5 timers driftstid ved 50% belastning, samt kraftig hjulgående rammekonstruksjon, som forenkler transport av aggregatet.

Lenke til kommentar
Lami skrev (29 minutter siden):

Jeg så blant annet på denne, tror dere den er grei nok? Tåler den å brukes til å lade feks PC og mobil?

Den dær vil ødelegge finfølsomt elektronikk
Du må som andre sier ha et agragat med red Sinusbølge.

Hyundai HY900Si inverter strømaggregat, 900 W, ren sinus - Seatronic

Som du ser er det helt andre priser for dette.
Har du dieselbil?
Om så kjøp en inverter til bilen så har du et aggregat med ren sinus som bråker mye mindre en et bensindrevet et.
og bensin har kort holdbarhet. (noen sier maks 6mnd)
Selv har jeg multifule-aggregat fra Ecoflow. (går på gass og lpg)
Koblet opp mot batteri fra dem er det genialt på hytta. Pluss solceller.
Starter og stopper selv etter behov.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Du trenger ikke nødvendigvis helt ren sinus. Selv UPS-er, som er helt spesifikt laget for ømfintlig elektronikk, bruker ofte trinnvis tilnærming.

Hva som regnes som "ren sinus" varierer også fra produsent til produsent.

Det du absolutt, overhodet, under ingen omstendigheter må bruke er PWM-"sinus".

 

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
57 minutes ago, sedsberg said:

Hva som regnes som "ren sinus" varierer også fra produsent til produsent.

Roterande maskin vil jo alltid gi ut rein sinus. Spørsmålet er jo kor stabil den er. Det trådstarter viser til i første innlegget er uten elektronikk utover spenningsregulator, og vil gi heilt rein sinus.

57 minutes ago, sedsberg said:

Det du absolutt, overhodet, under ingen omstendigheter må bruke er PWM-"sinus".

Alle inverterapparat er form for PWM. Spørsmålet er om dei har brukt nok penger på et filter i tillegg til kraftelektronikk.

Endret av barfoo
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
toralfb skrev (1 time siden):

https://meganorge.no/strømaggregat-pm-2600-gl-bensin

Vår nye serie bensindrevne strømaggregat med nyutviklet generator for lengre levetid.  Sammenlignet med andre, tilsvarende strømaggregater er generatorens levetid forlenget med over 50%, forholdet ytelse/vekt er økt med over 10% og bensinforbruket er redusert med 10%.  Dette aggregatet har en meget lettstartet og kraftig motor på hele 5,5 HK og en generator med to 1-fase strømuttak, med maksimal effekt på 2,2 kW.  Aggregatet leveres med snorstart, og er utstyrt med AVR (automatisk spenningsregulering), oljevakt, 9 liters tank som gir ca. 11,5 timers driftstid ved 50% belastning, samt kraftig hjulgående rammekonstruksjon, som forenkler transport av aggregatet.

Det der er nok best egnet til å drive verktøy med. Har selv et Kipor IG2600 inverteraggregat, men disse er ikke i salg lengre og kostet flesk. De fleste invertertagregat starter på 5000kr. 

Et helt greit inverteraggregat:

https://meganorge.no/strømaggregat-pm-2300ix-inverter-bensin?srsltid=AfmBOopHCY3bqYFzS62Nh6uhLxuF7cjj8KUCAYIlcUY8ogcoxph1FtH2_ho

Lenke til kommentar
14 minutes ago, barfoo said:

Roterande maskin vil jo alltid gi ut rein sinus. Spørsmålet er jo kor stabil den er. Det trådstarter viser til i første innlegget er uten elektronikk utover spenningsregulator, og vil gi heilt rein sinus.

Alle inverterapparat er form for PWM. Spørsmålet er om dei har brukt nok penger på et filter i tillegg til kraftelektronikk.

Grunnen til at jeg skrev sinus i hermetegn er fordi noen ikke er sinus i det hele tatt. Disse dreper elektronikk ekstremt effektivt.

De ser mer slik ut:

Motor-Terminal-Voltage-waveform-768x359.jpg.4d89df51410f460e3be28dc898f49ca8.jpg

Lenke til kommentar
Eskove skrev (8 timer siden):


Har du dieselbil?
Om så kjøp en inverter til bilen så har du et aggregat med ren sinus som bråker mye mindre en et bensindrevet et.
og bensin har kort holdbarhet.

12V utgang i de fleste biler er gjerne sikret med 10-15A. Tilsvarer 120 - 200 watt. Gir begrenset bruk. Fordel er en full diesel tank kan holde i mange timer.

Stadig flere elbiler har innebygget inverter som kan gi ca 3 kW. Strøm hentes fra hovedbatteri, det blir dermed en begrenset varighet før bil må lades. Kan gjerne ikke tømme hovedbatteriet på denne måten.

Lenke til kommentar
toralfb skrev (58 minutter siden):

12V utgang i de fleste biler er gjerne sikret med 10-15A. Tilsvarer 120 - 200 watt. Gir begrenset bruk. Fordel er en full diesel tank kan holde i mange timer.

Du kan godt koble en inverter rett til batteriet.
Da er det dynamoen som begrenser.
Men kan fint hente 2000w eller mer på den måten så lenge du skrur av lys og radio og slikt fra bilen.
Har du et multimeter bare pass på at spenninga ikke går under 13v mens motoren i gang.
Nye dieselbiler med start/stopp har faktisk kraftige dynamoer.

Gamle biler ikke fult så kraftige.

Lenke til kommentar

Ved å koble direkte kan effekten som hentes ut fra en diesel eller bensin bil økes betydelig.

Må bruke gode koblinger og kabler. Kan komme opp i 150-170 Ampere, krever grove kabler for å unngå varmgang ved 2000 Watt.

Skal et slikt oppsett fungere må kabler lages klar i forkant, slik det er (forholdsvis) enkelt å koble til.

Endret av toralfb
Lenke til kommentar

Vil anta det varierer mellom ulike bilmodeller og merker. Generelt søk på Biltema gir treff på 60-100A.

I tillegg vil det avhenge av hvor kraftig likeretter bilen har. Generator leverer vekselspenning som likerettes og spenning holdes på riktig nivå. Det vil være noe tap i likeretter, treng kjøling ved permanent drift.

Lenke til kommentar
2 hours ago, toralfb said:

Vil anta det varierer mellom ulike bilmodeller og merker. Generelt søk på Biltema gir treff på 60-100A.

I tillegg vil det avhenge av hvor kraftig likeretter bilen har. Generator leverer vekselspenning som likerettes og spenning holdes på riktig nivå. Det vil være noe tap i likeretter, treng kjøling ved permanent drift.

Likleretterdiodene sitter i selve dynamoen og blir kjølt av vifta på reimhjulet. De tåler det dynamoen er spesifisert til.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (16 timer siden):

For "beredskap": Er det ikke mulig med solcelleanlegg som kan selge strøm til strømnettet og som også har nødstrømsfunksjon med batteri?

Ja det er fult mulig, og ekstremt vanlig i land med ustabilt nett (les en god del stater i USA)
Tesla selger en pakke med solcelle tak og batteri som kan selge overskuddet ut i nettet, men likevel drive et  normalt hus med 3 personer og 1 elbil i mange mange uker så lenge du får godt med sol 2-3 dager i uka.
Det er vel 5-6 anerkjente produsenter av slike løsninger i USA.
Ikke sett noen i Europa ennå men har ikke undersøkt så hard.
Det er også løsninger hvor du kan koble til en VVG eller 2 for ekstra strøm når det ikke er sol.

Snakk med din lokale elektriker. dem kan ha oversikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...