Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Tips til taklampe i stue

Anbefalte innlegg

Bare for litt inspirasjon. Jeg er så dårlig på sånt, og når jeg ser i butikker er det så mange alternativer at jeg ikke klarer å velge noe. 

Stua er ca 30 kvadratmeter. Opplegg for taklampe er ganske nøyaktig midt i rommet. Lampa kommer ikke til å henge over spisebord eller noe. 

Hva slags taklampe egner seg? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt mer kontekst hadde gjort seg.

- Farger i rommet?
- Hva slags interiør har du? 
- Hva slags møbler har du? 
- Takhøyde?
- Vinduer?
- Formål med lampen?
- Budsjett?
- Dimmer? 
- Skinne, pendel eller plafond? 
- Maksimalistisk eller minimalisme? 
- Liten eller stor?
- Er ekte design viktig for deg?
- Har du andre lamper i rommet, hvordan ser de ut?

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (13 minutter siden):

- Farger i rommet?

Hvite vegger, mørkt gulv.

Milhouse85 skrev (13 minutter siden):

- Hva slags interiør har du? Hva slags møbler har du?

Mørk spisestue og skap. Lys sofa. 

Milhouse85 skrev (14 minutter siden):

- Takhøyde?

Eh, helt vanlig? To meter og litt til? 

Milhouse85 skrev (15 minutter siden):

- Vinduer?

Vinduer på to vegger.

- Formål med lampen?

Få lys.

- Budsjett?

Tja. Hvor mye koster en lampe? Jeg gidder ikke bruke femsifret, for å si det sånn?

Milhouse85 skrev (16 minutter siden):

- Dimmer? 

Har bryter uten dimmer i dag, men kunne sikkert byttet. Dimming er kjekt.

- Skinne, pendel eller plafond? 

Overrask meg

- Maksimalistisk eller minimalisme? 

Ikke lysekrone ala Titanic.

Milhouse85 skrev (17 minutter siden):

- Liten eller stor?

Ja.

- Er ekte design viktig for deg?

Nei.

- Har du andre lamper i rommet, hvordan ser de ut?

To lampetter i vinduskarmer. En stålampe av type "Mor / Datter" - den er grisestygg og er noe av grunnen til at jeg vil ha noe i taket i stedet. 

Lenke til kommentar

https://www.lampehuset.no/lamper/taklamper/takplafonder/circle-led-plafond-green-light-sort-37cm

Mørkt spisestue og gulv, da er det fint med litt matt svart i taket også - mot det lyse. Gir en fin helhet.

Tre lysfunksjoner i en. Hovedlys, sidelys (flott når man vil bare ha litt lys, når man ser film osv...) og begge deler.

(Hadde holdt meg langt unna Temu / kinasider når det gjelder lys og elektronikk du kobler i huset. Billige lamper sprer lyset dårlig og kan virke blendende og "blurry/flimrete" (jada, ikke alt...), du ser ekstremt stor forskjell på skikkelige lamper og ikke...)

https://www.lampehuset.no/lamper/taklamper/takplafonder

Tror jeg hadde valgt en lavthengende takplafond med svarte deltajer om jeg var deg. 

Denne er jo billig og enkel... med mulighet for dimmer og greier. 
https://www.lampehuset.no/lamper/taklamper/takplafonder/slim-led-plafond-sort-29-cm

Endret av Milhouse85
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (1 minutt siden):

Hadde holdt meg langt unna Temu / kinasider når det gjelder lys og elektronikk du kobler i huset. Billige lamper sprer lyset dårlig, du ser ekstremt stor forskjell på skikkelige lamper og ikke.

Er en grunn til mine anbefalinger; jeg tester ut disse selv og de fungerer 100%, veldig fornøyd med kvaliteten!
Disse får du også med svart kant som tipset over her. Jeg har også en tilsvarende, kjøpt i Norge, akkurat samme produktet bare tre ganger så dyrt.. Og altså LYSET blir det samme! Har mine montert så langt i hulen!, i kjellerrommet, i tre soverom og på kjøkkenet. (Grunnen til de ekstra er å ha i reserve da..)

Lenke til kommentar

Så du går god for at Temu lampen ikke vil foråsake brann eller andre alvorlige skader? Har den samsvarserklæring og CE-merking?

Endret av MK3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
MK3 skrev (22 minutter siden):

Så du går god for at Temu lampen ikke vil foråsake brann eller andre alvorlige skader? Har den samsvarserklæring og CE-merking?

Bare for moro skyld prøvde jeg å finne ut av dette.

Virker som lampen de selger på Temu er fra LiHangStar.
Billigere på AliExpress (har lagt merke til det er ofte det, sammenliknet med Temu)

https://www.aliexpress.com/item/1005005680350203.html?pdp_npi=4%40dis!NOK!NOK 514.12!NOK 308.45!!!47.77!28.66!%402103893b17214215444626251ee043!12000033990743981!sh!NO!2296007377!&spm=a2g0o.store_pc_allItems_or_groupList.new_all_items_2007601721287.1005005680350203#nav-description

LiHangStar er et registrert varemerke. Så det er jo noe, i det minste. Men ser ikke ut som noe CE eller andre kvalitetsmerker. 

- Dersom man må kjøpe noe på Temu. Så kan det lønne seg å bruke Google Lens eller reversert bildesøk for å finne produktet på AliExpress, da kan du bestille direkte fra produsentens nettside; jeg har sett art det ofte er billigere i mange tilfeller. Dessuten ser referansene på AliExpress ut til å være mindre "generert" og ekte / enn det det gjør på Temu. (Selv om jeg ikke stoler på noen av dem ;p).

:utakt skrev (23 minutter siden):

Bra forslag, takk! :) Jeg la inn bestilling på en sånn. 

Tøft. :) Bra du valgte en norsk forhandler. 

Vet ikke om du leste det...  Men for å kun bruke sidelyset, så skrur du kjapt av og på lyset med en brytere, av og på - innen to sekunder; og du får kun sidelys. Osv.... du finner vel ut av det. 😜 

Lenke til kommentar

Varer som bestilles direkte fra Kina kan være nøyaktig samme som det en kjøper i en norsk butikk eller nettbutikk. 

Men, det kan også være av dårlig kvalitet. (Eller varierende kvalitet.) 

En norsk butikk eller nettbutikk tilfører noe når de importer varene. De er pliktig sikre at CE godkjenning er på plass. De vil også skaffe seg erfaring og se om kvaliteten er god nok. Er kvaliteten for dårlig bør de stoppe salget. Kunder har også normalt 2 til 5 år reklamasjonsrett. Er kvaliteten for dårlig blir det dårlig butikk å selge noe som slutter å fungere.

Det vil også være større sjanse for å bli varslet om det blir en tilbakekalling på et produkt om en kjøper fra Norsk butikk.

Avdekker forsikringsselskap årsak til skade er pga. et ikke CE godkjent produkt kan avkortning av erstatning skje.

Det er ikke noe forbud mot å bestille fra Kina, men vær forsiktig og oppmerksom. (Ikke nødvendigvis lov å benytte alle produktene som leveres.)

https://www.dsb.no/lover/produkter-og-forbrukertjenester/veiledning/ce-merking/#dette-skal-ce-merkes

Endret av toralfb
Lenke til kommentar

Du forenkler det litt @toralfb

Utfordringen er er at Kina er et uregulert marked - der nesten "alt er lov". Selv om man bestiller noe som tilsynelatende ser identisk ut, kan innmaten i produktet være uoriginalt / kopiert. Og da putter de gjerne alt mulig rart av stempler, slik som ja - også CE på sine produkter. Det betyr ikke automatisk at produktet er CE-godkjent. 
Selv med alt av papirer, og selv original emballasje til tilsvarende originalt produkt (så fremt man har tilgang til det, og siden tja,,, alt er laget i Kina - skal man ikke se bort i fra det.

Det er ingen ting i veien for å importere selv fra Kina, siden det meste kommer derfra uansett. 

AliExpress og Alibaba fungerer som en markedsplass for selgere, slik at man kan kjøpe direkte fra produsent/fabrikk. Mange produsenter har CE-sertifiserte produkter, ISO-sertifiseringer og lignende. Men det gjenspeiles da ofte i prisen .

Se bare på hva som skjedde under Covid-pandemien. Markedet ble oversvømmet av falske produkter fra Kina, med sertifiseringer som var forfalsket, og mer til. Mange fikk problemer med det. Og selv offentlige etater, sykehus og lignende kjøpte uoriginalt utstyr. 

Og ikke bare det. 

Noen deler, slik som originale deler til helikopter, fly og lignende. Er såpass dyre - at det er selvsagt fristende for enkelte produsenter i Kina å lage "tilsvarende" uoriginale deler; og fremstille disse som originale. Samt markedsføre disse som ekte, originale deler. Jeg hørte på en podcast for noen år tilbake - at dette er et økende problem; og at de stadig oftere ser tendenser til dette. Hørte blant annet om en helikopterulykke; som skjedde som en direkte konsekvens av kina-kopi-deler. 

Ved å kjøpe counterfeit produkter, bidrar man til å normalisere den type kopivirksomhet; man undertrykker de originale produsentene - og støtter et uregulert marked; der det ikke sjelden er kriminelle som står bak - med alt det måtte føre med seg; av ting som korrupsjon, miljøutslipp, barnearbeid - og lignende. 

Alt; for at du skal få en billig LED-lampe å spare 230 kr,- på det? Nei takk! 

Skal man importere selv fra Kina:
- Gå direkte til produsenten (Alibaba / Aliexpress eller lignende)
- Sjekk at de har nødvendige sertifiseringer for salg i EU-sonen 
- Sjekk at det ikke er en nyopprettet butikk, og sjekk referansene
- Gjerne sjekk om produktet selges lokalt i Europa 

Et kjapt eksempel:

https://tzmondial.en.alibaba.com/index.html?spm=a2700.details.0.0.3e61fa99ATaV3e&from=detail&productId=62522683863

Her er en produsent av LED utelys. 😜
De viser frem fabrikken, salgsteamet sitt, stands, sertifikater - og mye annet.

Det er også slike produsenterer grosister som Lampehuset her i Norge kontakter, for å få "spesialprodusert" produkter til sitt sortiment. Gjerne med egen logo, og alt det de ber om. Så godt som alle store varehus/butikker i Norge gjør dette. 😜 
En utfordring er også at man gjerne ikke bare kan bestille 1 og 1 produkt fra slike produsenter, her er det mengde som gjelder. Jo større levering; jo billigere blir det. Sier seg selv. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Lampa er levert og montert, og det ble fint. :)

Men, jeg ble litt betenkt da jeg innså at det ikke går an å bytte pærer i den. Lampa har oppgitt levetid på 25 000 timer (det er jo en stund, da ...), og når den slutter å virke, da må faktisk hele lampa byttes ut. 

Ikke så glad i produkter som er "bruk og kast". Men men. Glad jeg ikke la ned altfor mye penger i den, i det minste. Jeg burde nok ha sjekket litt nærmere hva jeg bestilte. 

Endret av :utakt
Lenke til kommentar
:utakt skrev (4 timer siden):

Men, jeg ble litt betenkt da jeg innså at det ikke går an å bytte pærer i den. Lampa har oppgitt levetid på 25 000 timer (det er jo en stund, da ...), og når den slutter å virke, da må faktisk hele lampa byttes ut. 

Ikke så glad i produkter som er "bruk og kast". Men men. Glad jeg ikke la ned altfor mye penger i den, i det minste. Jeg burde nok ha sjekket litt nærmere hva jeg bestilte. 

25 000 timer er ekstremt lenge...
Dersom du bruker lysene 5 timer hver dag, er det 1 825 timer i året - noe som betyr at 25 000 timer tilsvarer 13 års bruk +/- 

Men det handler mye (mest?) om byggekvaliteten på lampen også, samt hvor "hardt" du bruker lampen, om du dimmer den eller ikke.... Mange sier at typisk levetid på LED er ca 40 - 50 000 timer. Så at de skriver 25 000 timer er vel bare røft beregnet. 

Tror ikke jeg hadde tenkt så mye på det... 😜 Egentlig er det bare en ekstra fordel med LED-lamper... du slipper lyspærer og dritt.

Jeg kjøpte selv 80 stk spotlight til leiligheten vår, helt nye pærer... er noe drit å bytte. Vær glad du slipper det. ^^ 

Lenke til kommentar
:utakt skrev (4 timer siden):

Du kan kjøpe skinner fra IKEA slike spott lamper de er ikke noe dyre samtidig gir de godt lys i en liten stue. 

Lenke til kommentar
:utakt skrev (5 timer siden):

Ett av punktene jeg også vurderte før jeg kjøpte fra Temu. Og også derfor jeg anbefalte de da de har en utrolig fin festebrakett hvor du bare skyver på lampa og hvis den ryker så skyver du av den defekte lampa og erstatter den med en ny.. Selve skiftet gjør du på under ett minutt.
Muligens derfor jeg har to-tre stykker i reserve også! 😊
For øvrig står en av de på nesten hele tiden, nedjustert en del av tiden og den lyser som den var ny! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...