trikola Skrevet 19. juli Del Skrevet 19. juli (endret) Har et Kipor-aggregat (Sinemaster 2000) stående i nesten 20 år (tror jeg). Skulle hjelpe meg når Elvia tok fra meg vannet (har borevann med pumpe og Elvia er litt ustabil her hos oss). Fungerte utmerket i starten men plutselig for 10+ år siden fikk jeg ikke lenger start på den. Plug byttet (selv om jeg også med den gamle kunne se gnist) men hjalp ikke. Lastet ned og skrev ut manual og gikk etter debug-listen og ble hengende på 'igniteren'. Så gikk årene. Har jo ikke bruk for det ofte, så det ble stående et sted i huset. Nå fikk jeg igniter, satt den inn og det ble ikke bedre. Fikk også startgass og da ble det liv - først 1-2 sekunder gange, og etter flere sånne gikk motoren på restbensin fra 2010 eller deromkring jevn. Lot den gå i 15 minutter i går - fylte imens opp tanken med alkylat-bensin. Stanset også motoren og startet på nytt med få trekk i snora uten startgass. Nå - 18 timer senere - og 15-20 snortrekk: ikke noe liv. Men med startgass kreves det kun 1-2 trekk og motoren går som den skal. Er det bare gørr i forgasseren etter 10+ år som forsvinner etter litt brukstid. Finnes det noe 'rensebensin' som jeg skal bruke? Virker jo at starten bare krever litt mer sug enn min arm ved enden av en startsnor kan gi. Hva skal jeg gjøre? Endret 19. juli av trikola Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 19. juli Del Skrevet 19. juli Virker som at noe møkk har flyttet seg i forgasseren. Da må du demontere den og rengjøre. Det er sikkert lurt uansett når den har stått så lenge med så gammel bensin, 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 21. juli Forfatter Del Skrevet 21. juli (endret) Takk for svaret. Etter noen dager med prøver av og til får jeg det til. Tror at (alkylat-)bensinen gjennom forgasser har spylt gjennom. Men det trengtes fortsatt mange trekk i snoren. Nå tror jeg at jeg har funnet en prosedyre som er lett; legger den inn her i tilfelle andre Kipor-operatører kommer hit i fremtiden: smart-throttle-bryteren på OFF choke på START ON/OFF-bryter under startsnorhåndtaket til ON 4+ trekk med startsnor - sannsynligvis starter den ikke ennå en pause på bare ~15 sekunder ett trekk til og den starter og går på litt hevet turtall som choken skulle tilsi smart-throttle til ON - turtallet går straks litt ned etter under ett minutt kan choke settes til RUN - er vel smart-throttle som fikser resten Endret 21. juli av trikola Lenke til kommentar
kremt Skrevet 21. juli Del Skrevet 21. juli Aldri bruk gammel bensin, den kan være for gammel til å bruke allerede etter 1-2 år. Som regel er det best å vinterlagre utstyr med tømt tank, Stiga gressklipper anbefaler dette. Ved siste bruk kjører du motoren til den stopper og så setter du den på vinterlagring. 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 21. juli Forfatter Del Skrevet 21. juli kremt skrev (12 minutter siden): Som regel er det best å vinterlagre utstyr med tømt tank I båtverden heter det å vinterlagre med full tank. Lenke til kommentar
toralfb Skrevet 21. juli Del Skrevet 21. juli Fordel med full tank regner jeg med er for å unngå kondens? Små motorer vil gjerne være enklere å drenere for kondens, det er et mindre problem? Lenke til kommentar
trikola Skrevet 9. oktober Forfatter Del Skrevet 9. oktober (endret) Prosedyren oppe fungerte jo og senere tests med få ukers mellomrom gikk greit. men nå siste testen - fikk den ikke i gang. Men med startgass - vrooomm 😁 Har en teori og lurer på om det kan være noe med det: Forgasseren sitter helt øverst i aggregathuset og bensintanken i siden med fylling fra toppen. Når tanken er ganske tom som nå er 'bensinspeilet' helt klart lavere enn det meste av forgasseren. Kan problemet være at bensinen i forgasseren er tørket vekk og den jo saktegående trekking i startsnoren ikke greier å få bensin til forgasseren? Endret 9. oktober av trikola Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 9. oktober Del Skrevet 9. oktober Det er ikke toppen på forgasseren som gjelder, men "bollen" som sitter nederst på forgasseren. Det må stå bensin i den bollen. 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 9. oktober Forfatter Del Skrevet 9. oktober 21 minutes ago, mobile999 said: Det er ikke toppen på forgasseren som gjelder, men "bollen" som sitter nederst på forgasseren. Det må stå bensin i den bollen. Bollen er vel den her. Neste gang det svikter skal jeg prøve å sjekke om den er tom - sjekket nå med skrueventilen og det kom bensin, men nå er det jo bare 2 dager siden den gikk (med startgass). Slangene er drenerings- hhv overløpsslanger gjennom bunnen av huset. Aner ikke hvorfor. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 9. oktober Forfatter Del Skrevet 9. oktober Tok en nærmere titt på den andre slangen som jeg antar er noe med overløp/-trykk. Den fører også over bord, men den har en forgrening oppover som er åpen. Noen som har en teori hva denne er til? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 9. oktober Del Skrevet 9. oktober (endret) Jeg vet ikke. Er det en slange til lenger opp (bensintilførsel fra tanken)? Er slangen fra bunnen av bollen dreneringsslange? Bruker du 98 oktan (E5) eller 95 oktan (E10)? Endret 9. oktober av mobile999 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 9. oktober Forfatter Del Skrevet 9. oktober Bruker 95 men nå i krisetiden alkylat. Så hele videoen nedenfor om mindre Kipor. Ga meg bare ett tipps: hans Kipor startet først etter 16 trekk, jeg har gitt opp etter 12. Hans maskin hadde også den rare Y-slangen (i rødt). Og hans Kipor hadde problemer med gange (til slutt mistenkte han luftlekkasje mellom forgasser og sylinder), min kun med startingen. Nå ja - får se hvordan det går videre. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 9. oktober Del Skrevet 9. oktober (endret) En mulig feilkilde kan være at luft ikke slipper (nok) inn i tanken etter hvert som bensinen forbrukes. Hvis din maskin kun har problemer med å starte men går ok etter å blitt startet med startgass, vil jeg tro at forgasseren trenger rens (den er tett der den gir "startbensin"). Endret 9. oktober av mobile999 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 10. oktober Del Skrevet 10. oktober Prøv og skift forgasser om den ikke koster en formue vært borti samme problemet med en scooter startet på første forsøk etter skifte 😉 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. oktober Del Skrevet 10. oktober De vanligste slangene på forgassere er: Bensintilførsel Luft til flottørkammer. Flottørkammeret MÅ være åpent til atmosfærisk trykk for å fungere. Overløp og/eller drenering. Kan være to separate eller i samme. Vakuumslange. Gir vakuumpuls til automatisk bensinkran og/eller bensinpumpe. Ikke alt utstyr har disse. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 10. oktober Forfatter Del Skrevet 10. oktober (endret) 9 hours ago, mobile999 said: En mulig feilkilde kan være at luft ikke slipper (nok) inn i tanken etter hvert som bensinen forbrukes. Hvis din maskin kun har problemer med å starte men går ok etter å blitt startet med startgass, vil jeg tro at forgasseren trenger rens (den er tett der den gir "startbensin"). Den har problemer kun når den har stått lenge (mange uker); startet fint etter å ha stått ubrukt i 3 uker. Men fra fra siste start 19.8. til 8.10. var for mye. Sånt sett har jeg tro på at noe har tørket ut/lekket ut. Men etter videoen med 16 trekk i snora før den startet uten skeptisk kommentar på det fra reparatøren skal jeg ikke gi opp etter bare 10...12 ved neste test. Edit: ser nå i mitt eget første innlegg at jeg skrev 15-20 trekk i snora uten at det hjalp. 😳 Endret 10. oktober av trikola Lenke til kommentar
trikola Skrevet 10. oktober Forfatter Del Skrevet 10. oktober 6 hours ago, sedsberg said: Luft til flottørkammer. Flottørkammeret MÅ være åpent til atmosfærisk trykk for å fungere. Det må være "Y-slangen": leder bensin ut av huset om den skulle skvulpe opp, men kan suge luft selv om slangen i bunnen skulle være stengt av vann/søle. Den skal for øvrig bruke 84 oktan. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. oktober Del Skrevet 10. oktober (endret) 23 minutes ago, trikola said: Den skal for øvrig bruke 84 oktan. Høres lavt ut. RON eller ROL? (Eller hva den andre heter) Endret 10. oktober av sedsberg Lenke til kommentar
trikola Skrevet 10. oktober Forfatter Del Skrevet 10. oktober Sorry, var skrevet fra husken. Kopi nå: "Automotive unleaded gasoline 87 octane" Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 10. oktober Del Skrevet 10. oktober trikola skrev (36 minutter siden): "Automotive unleaded gasoline 87 octane" Det er sannsynligvis oppgitt i AKI (Anti Knock Index) som brukes bla. i USA. I Europa brukes RON (Research Octane Number). Nå er det ikke oktantallet som er viktig for forgasseren i den maskinen men andelen etanol. 3 uker med E10 (95 oktan) kan gå bra men nesten 7 kan være for mye. trikola skrev (På 19.7.2024 den 12:28 PM): Er det bare gørr i forgasseren etter 10+ år som forsvinner etter litt brukstid. Finnes det noe 'rensebensin' som jeg skal bruke? Det vil ikke forsvinne av seg selv og det finnes sannsynligvis ikke rensebensin som kan løse problemet. 10 trekk er alt for mye. 5 er kanskje akseptabelt. Jeg anbefaler rens av forgasser, noe som er forventet etter å ha stått så lenge med gammel bensin. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå