lada1 Skrevet 19. juli Del Skrevet 19. juli (endret) Er det noen som kjenner til statistikk på hvor ofte saker i tingretten ankes til høyere domstoler? Og hvor ofte korrigeres dommene der? Er det forsket på et slikt tema? Endret 19. juli av lada1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. juli Del Skrevet 19. juli Domstolsadministrasjonen publiserer årlig statistikk. Lagmannsrettene mottar årlig ca. 1700-1800 anker over tingrettenes dommer i sivile saker og ca. 1300-1500 anker over tingrettenes kjennelser/beslutninger, mens tingrettene avgjør ca. 12000-13000 saker. Ikke alle saker får sin avslutning ved dom (hvis saken avsluttes på formelt grunnlag eller via forlik avsluttes saken ved avvisnings-/hevingskjennelse) og ikke alle kjennelser er materielle kjennelser som avslutter saken (bevistvister avgjøres f.eks. ved kjennelse), så tallene er ikke uten videre helt sammenlignbare. Men at ca. 20 % av tingrettenes sivile dommer ankes virker riktig. Det blir fra tid til annen publisert artikler om medholdsprosent, men jeg vet ikke om det er publisert statistikk om det. Å spørre Domstolsadministrasjonen er nok første skritt. 3 Lenke til kommentar
Gjest 3ef41...b5a Skrevet 19. juli Del Skrevet 19. juli Som en som flere ganger har satt på tiltalebenken så kan jeg på egne samt bekjente vegne uttale meg om at de som er i systemet kanskje ikke bekymrer seg så veldig mye om tingretten og uansett går ut fra at man må anke denne dommen videre. Jeg har hatt 3 saker i rettssystemet der første saken endte med nesten 3 år fengsel i tingretten, og samfunnsstraff i lagmannsretten. Neste sak rett under 1 år i tingretten, og samfunnsstraff i lagmannsretten. Siste sak ble frifunnet i tingretten. Anonymous poster hash: 3ef41...b5a Lenke til kommentar
Castlemore Skrevet 21. juli Del Skrevet 21. juli (endret) Jeg kjenner ikke til tallene for de siste 5-6 årene, men Domstolkommisjonen hadde med en tabell i sin utredning fra 2020, på s. 320, som viser medholdsprosenten for anker over dom i sivile saker for perioden 2008-2018. Legger ved et bilde av den her. Tipper det har vært ganske likt også i perioden 2018-2024 😄 Vet ikke om det er publisert tall for de straffesakene som henvises til muntlig ankeforhandling, men ifølge Domstoladministrasjonens årsstatistikk for lagmannsrettene, som @krikkert linket til ovenfor, er det kun 37,7 prosent av ankene i straffesaker som henvises til muntlig behandling. De resterende 62,3 prosentene av ankene, som blir nektet fremmet, vil jo da ikke føre til noen endring i resultat sammenlignet med tingretten. I de alvorlige straffesakene, de som har strafferamme over seks års fengsel, er henvisningsprosenten på 69,3 prosent, og det kan potensielt skje en endring i disse sakene. Endret 21. juli av Aborgmo Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 22. juli Del Skrevet 22. juli Gjest 3ef41...b5a skrev (På 19.7.2024 den 12:42 PM): Som en som flere ganger har satt på tiltalebenken så kan jeg på egne samt bekjente vegne uttale meg om at de som er i systemet kanskje ikke bekymrer seg så veldig mye om tingretten og uansett går ut fra at man må anke denne dommen videre. Jeg har hatt 3 saker i rettssystemet der første saken endte med nesten 3 år fengsel i tingretten, og samfunnsstraff i lagmannsretten. Neste sak rett under 1 år i tingretten, og samfunnsstraff i lagmannsretten. Siste sak ble frifunnet i tingretten. Anonymous poster hash: 3ef41...b5a Kanskje litt off-topic men kan jeg spørre hva lagmannsretten gjore annerledes? Sånn i teorien skal de jo gjerne komme fram til samme resultat mer her har de jo tydeligvis vurdert ting annerledes, så da ble jeg nysgjerrig 😊 Lenke til kommentar
Gjest 3ef41...b5a Skrevet 22. juli Del Skrevet 22. juli Leo_ skrev (7 timer siden): Kanskje litt off-topic men kan jeg spørre hva lagmannsretten gjore annerledes? Sånn i teorien skal de jo gjerne komme fram til samme resultat mer her har de jo tydeligvis vurdert ting annerledes, så da ble jeg nysgjerrig 😊 Begge mine to saker har hatt noe opprinnelse fra psykiske problemer. Dette ble i svært liten grad bedømt av tingretten, mens lagmannsretten tok en mye nøyere bedømmelse av overnevnte, heldigvis. Det virket for min del som tingretten var litt mer gira på å få arbeidet unnagjort, mens lagmannsretten gikk dypere inn i aktuelt lovverk, relevante beslutninger og alt som talte for- og imot min sak. Anonymous poster hash: 3ef41...b5a Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 22. juli Del Skrevet 22. juli Takker, usikker på hvorfor men jeg finner det interessant Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 23. juli Del Skrevet 23. juli Leo_ skrev (17 timer siden): akker, usikker på hvorfor men jeg finner det interessant Trøst deg med at den dagen du slutter å være nysgjerrig, så er unnabakken ikke langt unna! 1 Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 5. august Forfatter Del Skrevet 5. august (endret) Blir konklusjonen at Tingretten ofte gjør en dårlig jobb? Eller at for eksempel parter i en tvistesak forstår sin sak bedre etter første gjennomgang i Tingretten? Så videt som jeg forstår så oppfører Tingretten seg ofte som en slags "fotballdommer" som bare "veier" argumenter partene kommer med og ikke sier fra om en part bør gjøre hjemmeleksa si bedre før en avsier en dom. Siden det er så kostbart å anke så er det et poeng å avsi dommer i hytt å pine i første omgang (i Tingretten)? Endret 5. august av lada1 Lenke til kommentar
Vegard# Skrevet 8. august Del Skrevet 8. august Du tenker nok på forliksrådet. Dommere der er gjerne folk uten juridisk kompetanse, og avgjørelsene blir deretter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå