Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dere som har peiling - Kjøpe bruktbil og pruting - hva er trikset?


Anbefalte innlegg

Er ute etter en Toyota Yaris.

Maks pris er ca 150.000 kr, men jeg kan gå 10-30.000 kr høyere for den riktig bilen.

Problemet er at de fleste bilene jeg har vært og kikket på hos diverse seriøse bilforhandlere hvor jeg prøver meg på pruting så er de ikke villig til å gi avslag på mer enn ca 4.000 kr av en pris for eks på 189.000 kr.

Hva er greia med så lav prosent på avslaget? Det er jo kun noen prosenter, mens her og andre steder har jeg lest at man kan forvente å kunne prute 10-20% av prisen.
Er det fordi jeg er kvinne?

Er det biltypen som er så populær at de ikke er villig til å prute fordi den selger kjapt uansett? 

Eller er det andre tider nå enn for et par år siden?

Selgerne selv sier at disse bilene forsvinner kjapt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Winnowill skrev (37 minutter siden):

Selgerne selv sier at disse bilene forsvinner kjapt.

Se på finn, hvor lenge har bilene til salg vert i markedet?
Virker ikke som det ligger ute så lenge nei.
så kan nok stemme.
er ikke mange bilene som har liggetid på finn på mer en 3 mnd.
av flere hundre ligger nesten alle med 1 dag til 2 mnd liggetid, så dette tyder på at dem selger kjapt.

Dette er en rimelig bil som er god å kjøre.
Og toyotanavnet gjør at folk føler dem får driftssikker bil.
Disse selges rimelig kjapt ja

Lenke til kommentar

Om du er kvinne, mann eller noe gullfisk betyr vel ingen ting. 
Men hvordan går du frem når du pruter? Hva er argumentene dine; og hvordan spør du? 

10-20% er nok ganske urealistisk, særlig på populære bilmodeller. Dersom man får prutet 20% av prisen, så var bilen feil-priset i utgangspunktet; slik jeg tenker.

Jeg og dama kjøpte nettopp ny bil, en Hyundai Kona Premium 2020 modell med full pupp av ekstrautstyr og stæsj. 

Det første man gjør er å sjekke Finn. Hvor ligge prisnivået på på tilsvarende biler?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=360239106

Grei referansebil for vår del; altså 250 000 - kjørt 88 000 km? okay.... Ser at lignende biler ligger på 230-280 000.  Vi prøvekjørte en bil hos en lokal forhandler, som var prissatt helt likt den vi ville kjøpe - til 285-290000.

Så fant vi en bil, med utsalgspris på 260k, eks omregistrering (tilsvarende referanse-lenken...) men som hadde kjørt halvparten så mye, altså 45k km. Så allerede der; god pris - en av de beste prisene, til gitt modell  som lå ute på Finn.

Mine prute argumenter: Rask handel, kontant oppgjør! Jeg sender en e-post, ber om absolutt laveste pris. Får tilbake: 252 500,- inkl omregistrering, Da ber selger nærmest å få et motbud på 250 000 - som nesten allerede er satt pris. 

Jeg svarer derfor kun: "250 000, og gir kontaktinfo for omregistrering og faktura med det samme; som om det var en selvfølge at han skulle si ja til tilbudet fra meg.

Min prute-gevinst, ble vel 7% om jeg ikke tar feil. Helt greit. Til en bil som var godt priset i utgangspunktet. 

En bil til 150 000, om du får 5000 i avslag der; hadde jeg vært fornøyd med det. Yaris er jo lettsolgte biler, og i en prisklasse som folk flest har råd til. Så jeg hadde ikke forventet så alt for mye, med mindre du har gode argumenter. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som er i all annen aktivitet. Man må følge med og ta notater. Du ser hvilke biler som blir liggende ute og hvilke som går kjapt og om en modell støvsuges for gode objekt eller om det blir liggende igjen biler med lav km, attraktivt utstyr og motorkraft.

Det er kjøpers marked for en del modeller, men det gjelder ikke alle.

Lenke til kommentar

Yaris er kjempepopulære som selger som hakka møkk nesten uansett pris. Driftsikre med få feil og lite kostbare reparasjoner gjør bilene svært attraktive i forhold til en del andre biler som må på verkstedet flere ganger i året. Men det å kjøpe en Yaris hos en Toyotaforhandler kan fort bli mye dyrere enn andre steder.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Jeg er villig til å betale 185.000 kr, og det er stort sett i den prisklassen bilene ligger når de er fra 2019 + og kjørt sånn ca 50-100.000 km. Men jeg syntes bare at det må gå an å få prisen ned mer enn et par prosenter. Så jeg sier utgangspunktet mitt er ca 150.000 og hvor langt ned mot det er selger villig til å strekke seg?

Endret av Winnowill
Lenke til kommentar
Trulss skrev (4 minutter siden):

Yaris er kjempepopulære som selger som hakka møkk nesten uansett pris. Driftsikre med få feil og lite kostbare reparasjoner gjør bilene svært attraktive i forhold til en del andre biler som må på verkstedet flere ganger i året. Men det å kjøpe en Yaris hos en Toyotaforhandler kan fort bli mye dyrere enn andre steder.

Mja foreløpig står det mellom to biler (en av dem hos Toyota) en 2019 (kjørt 80.000 km) til 189.000 kr og en 2016 (kjørt 147.000 km) til 135.000kr. Jeg har ikke lyst å måtte bruke 189, men ser jo at det kanskje er det beste valget mtp km, men den andre prisen frister mer 😐

Lenke til kommentar
Winnowill skrev (2 minutter siden):

Men jeg syntes bare at det må gå an å få prisen ned mer enn et par prosenter.

hvorfor skulle selgeren gjøre det?
Dem får solgt bilen til full pris uansett.
Dette er biler som selger veldig godt og mange vil ha.
Og du er også i en prisklasse som gjør at det er ennå flere som har penger.

Kan faktisk hende dem bare må vente en liten uke for å få full pris.
De fleste forhandlere oppgir ikke en pris for pruting.
Dem setter pris etter hva dem faktisk kan få for bilen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
BadCat skrev (19 minutter siden):

Det som er i all annen aktivitet. Man må følge med og ta notater. Du ser hvilke biler som blir liggende ute og hvilke som går kjapt og om en modell støvsuges for gode objekt eller om det blir liggende igjen biler med lav km, attraktivt utstyr og motorkraft.

Det er kjøpers marked for en del modeller, men det gjelder ikke alle.

Antagelig ikke denne da, for jeg ser de forsvinner kjapt. Og to ulike bilforhandlere nektet å gå ned mer enn et par prosenter avslag. Det er ganske dårlig, men hvorfor skulle de gi meg mer om de selger bilene så kjapt uansett.

Endret av Winnowill
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Eskove skrev (3 minutter siden):

hvorfor skulle selgeren gjøre det?
Dem får solgt bilen til full pris uansett.
Dette er biler som selger veldig godt og mange vil ha.
Og du er også i en prisklasse som gjør at det er ennå flere som har penger.

Kan faktisk hende dem bare må vente en liten uke for å få full pris.
De fleste forhandlere oppgir ikke en pris for pruting.
Dem setter pris etter hva dem faktisk kan få for bilen.

Nei, tenkte meg det. Bare lei av å høre fra mannlige bekjente om at hvis jeg ikke får 10-20% prutet ned så blir jeg lurt. 😑

Endret av Winnowill
Lenke til kommentar
Winnowill skrev (1 minutt siden):

Nei, tenkte meg det. Bare lei av å høre fra mannlige bekjente om at hvis jeg ikke får 10-20% prutet ned så blir jeg lurt. 😑

Det gjelder også menn, tro meg! Du kan evt. prøve å få service, ekstra garanti, nye dekk etc. i stedet for prisavslag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Winnowill skrev (1 minutt siden):

Nei, tenkte meg det. Bare lei av å høre fra mannlige bekjente om at hvis jeg ikke får 10-20% prutet ned så blir jeg lurt. 😑

Da ber du disse bekjente forhandle på dine vegne, så finner dem fort ut at dem ikke får 10-20% hos en forhandler.
Er stort sett bare "Americanere" det er mye å hente på, da en brukt 7liters+ amerikansk drivstoffsluker er noe som er nesten umulig å selge i det europeiske markedet.

 

Lenke til kommentar

Jeg har hatt suksess på biler som har stått hos bilforhandler lenge. Det finner du ut ved å logge inn hos Vegvesen.no og se på når kjøretøyet skiftet eier. Har bilen stått et år, så kan du som regel prute hardt. Men: Dem har gjerne redusert prisen litt også på veien. Så det er ikke sikkert at dem gir så mye likevel.

En bil som selger som hakka møkk får du ikke prutet noe særlig på. Da har du større suksess med å få nye dekk til en god pris siden butikkens kostnad ofte er lavere enn din kostnad på f.eks. dekk.

Lenke til kommentar

Forhandlere vet bedre enn de fleste hva en bil er verdt. Å prute hos merkeforhandler er vanskelig på modeller som selger bra. Finner du din modell hos en merkeforhandler som ikke selger ditt merke kan det være litt å hente..Dessverre går mange i flokk mot enkelte modeller og da blir prisen deretter. Det finnes ingen pruteskole mhp å kjøpe bil hos forhandler. Kjøper du privat er det trolig enklere,men også private selgere vet å orientere seg. De kjøpte kanskje akkurat den modellen selv fordi de visste den var lett å.selge senere. Om du tror du kan få din modell til en gitt pris så tilbyr du den prisen. Merker du at ingen vil selge til den prisen så vet du at du tok feil. Noen skal alltid skryte på seg at de er flinke til å prute,men i bunn og grunn er det ikke noe prute magi man kan trylle frem,spesielt ikke hos merkeforhandler på populære modeller.  Skal man ha mye bil for pengene så ville jeg kanskje kikket på modeller som ikke alle andre skal ha. 

Lenke til kommentar

Jeg hørte en gang at det kan være lettere å prute på biler med "ukurant" farge. Folk flest kjøper biler som er svarte, hvite eller grå. Forhandler bruker lenger tid på å selge en knall gul bil, så hvis det kan være noe for deg... 

Ellers var det tipset over her om å spørre om ting som nye dekk, inkludert service osv. Det blir fort en del tusen det også, og det er jo ting du må ha. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...