Gå til innhold

Er det lov med operatørlåste antenner og rutere?


Anbefalte innlegg

Dersom man velger å kjøpe en 5G-antenne og ruter hos en av norges største operatører står det ingenting om at antennen og ruteren ikke kan brukes fullt ut hos andre operatører. Så om man velger å kjøpe antennen i butikken på hjørnet eller en vilkårlig nettbutikk så regner man med at man får samme produkt.

Så er det slik at produktene som kommer fra en eller flere av de store noske operatørene faktisk ikke er like de man får kjøpt andre steder og har begrensede konfigurasjonsmuligheter fordi produktene er flashet med deres eget system uten at dette står nevnt i annonsen. Når man senere velger å bruke en annen operatør blir produktet ubrukelig og man får ikke konfigurert iht. bruksanvisningen og produsentens instruksjoner.

Er dette lov når det ikke står opplyst i annonse eller vilkår?
Man har tross alt betalt full pris for produktene uten at det er opplyst om slike begrensinger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spekulasjon: Nei, det er ikke lov.

Grunnlaget for spekulasjonen: Tidligere var det lov å låse mobiltelefoner til mobiloperatør i i alle fall en periode ved kjøp sammen med binding til mobiloperatør så lenge bindingen varte. Man har nå krav på å kunne få låst opp eventuellt låste mobiltelefoner fra dag en om man ønsker det. Vil anta det samme gjelder angående router. I det minste vil jeg si at prinsippet er SÅ likt at det samme burde gjelde...

Lenke til kommentar
Svein M skrev (9 minutter siden):

Jeg vil tippe det er lov. Utstyret er vel solgt for å brukes med operatørens abonnement.

Men da bør det vel opplyses om at produktet har sine begrensinger, om ikke tror man jo at man får et standard produkt som tilsvarer produsentens spesifikasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Svein M said:

Jeg vil tippe det er lov. Utstyret er vel solgt for å brukes med operatørens abonnement.

Hvorfor skulle det eventuellt være lov når man har krav på å få låst opp eventuelle bindinger på mobiltelefon ovenfor mobiloperatører? Hva mener du eventuellt er den prinsippielle forskjellen på en router med binding til mobiloperatør opp mot mobiltelefon med binding til mobiloperatør?

Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (25 minutter siden):

Hvorfor skulle det eventuellt være lov når man har krav på å få låst opp eventuelle bindinger på mobiltelefon ovenfor mobiloperatører? Hva mener du eventuellt er den prinsippielle forskjellen på en router med binding til mobiloperatør opp mot mobiltelefon med binding til mobiloperatør?

Er det ikke bare telenor som ble pålagt å ikke ha bindingstid/operatørlås av konkurransetilsynet? Mener å ha sett slike låser fra andre 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, minim said:

Er det ikke bare telenor som ble pålagt å ikke ha bindingstid/operatørlås av konkurransetilsynet? Mener å ha sett slike låser fra andre 

Mobiltelefoner kan være låst ved inngåelse av avtale med binding så vidt jeg vet, men forbruker har krav på å få eventuellt operatørløs opphevet fra dag en hvis man ønsker det eventuellt. Har selv kjøpt operatørlåst mobiltelefon via andreperson med abonnement på andreperson, fått opphevet operatørlåsen, og brukt mobiltelefonen på eget abonnement og annen operatør.

Lenke til kommentar

 

Trulss skrev (1 time siden):

Dersom man velger å kjøpe en 5G-antenne og ruter hos en av norges største operatører står det ingenting om at antennen og ruteren ikke kan brukes fullt ut hos andre operatører. 

Om det er snakk om Telenor så opplyser de om det i vilkårene du godtar når du blir kunde hos dem for trådløst bredånd at tjenesten leveres sammen med antennen fra dem og at denne ikke kan benyttes hos noen andre:

2. Trådløst Bredbånd

Tjenesten Trådløst Bredbånd leveres via Telenors mobilnett for å gi tilgang til internett til kunder som ikke kan få bredbånd levert over fastnett.  Tjenesten leveres sammen med antenne som skal monteres på husets yttervegg.

Antennen er kundens eiendom.  Antennen skal kun benyttes sammen med tjenesten Trådløst Bredbånd fra Telenor. Tjenesten er koblet til den medfølgende antennen og tjenesten kan benyttes kun ved bruk av denne antennen.

Tjenesten skal aktiveres og benyttes kun på installasjonsadressen som er avtalt med Telenor.

Bredbåndstjenesten inkluderer ikke fast IP-adresse.

Ved oppsigelse eller annen avslutning av avtalen kan antennen ikke benyttes med andre tjenester, verken fra Telenor eller andre ekomtilbydere.

-----------

Så om det er Telenor du tenker på her så stemmer det ikke at dette ikke opplyses om når du kjøper trådløst bredbånd fra dem. En av de positive tingene med Telenor sammenlignet med for eksempel Telia sitt trådløse bredbånd er at det er frivillig om du vil kjøpe eller leie ruter fra dem, du kan benytte din egen da 5G-antennen står i bro-modus.

Hos Telia må du leie en ruter i tillegg til kjøp av antennen for 49 kroner måneden, enten du trenger en ruter eller ei.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hedonism skrev (9 minutter siden):

Så om det er Telenor du tenker på her så stemmer det ikke at dette ikke opplyses om når du kjøper trådløst bredbånd fra dem. En av de positive tingene med Telenor sammenlignet med for eksempel Telia sitt trådløse bredbånd er at det er frivillig om du vil kjøpe eller leie ruter fra dem, du kan benytte din egen da 5G-antennen står i bro-modus.

Hos Telia må du leie en ruter i tillegg til kjøp av antennen for 49 kroner måneden, enten du trenger en ruter eller ei.

Om det er Telenor jeg mener skal få være usagt, men jeg tror ikke disse betingelsene alltid har stått der, de kan ha bli lagt til for fem minutter siden for alt jeg vet. Videre er det vel ikke slik at man kan velge å bruke sin egen antenne hos Telenor da de krever at man kjøper og monterer samtidig. Dersom man har sin egen antenne er det vel umulig å få kjøpt trådløst bredbånd, men det er kanskje mobilt bredbånd du mener med hastighetsbegrensinger og det hele? Det hele fremstår som en mafiavirksomhet.

Er det slik at dersom man har fiber i bakken fra feks. Telia så kan man ikke få kjøpt mobilt bredbånd hos Telenor?

Ved å leie ruter ville jeg forstått begrensningen som ligger i software.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (27 minutter siden):

Er det ikke slik med routere fra fiber internett også at de er låst til tilbyderen. Ser for meg at det er vanskelig å få tilbake til standard om den er flashet med noe fra tilbyderen.

Det er litt variablet. I noen tilfeller må man leie eller den er inkludert, og da kan man forstå begresningen i software. I andre tilfeller kan man kjøpe en router som tilsvarer det man får kjøpt på butikken (hos elektrokjedene), og det er disse jeg sikter til som da selges som helt vanlig routere til full pris, uten at det står noe om begrensninger.

Lenke til kommentar
Trulss skrev (8 minutter siden):

Om det er Telenor jeg mener skal få være usagt, men jeg tror ikke disse betingelsene alltid har stått der, de kan ha bli lagt til for fem minutter siden for alt jeg vet. Videre er det vel ikke slik at man kan velge å bruke sin egen antenne hos Telenor da de krever at man kjøper og monterer samtidig. Dersom man har sin egen antenne er det vel umulig å få kjøpt trådløst bredbånd, men det er kanskje mobilt bredbånd du mener med hastighetsbegrensinger og det hele? Det hele fremstår som en mafiavirksomhet.

Er det slik at dersom man har fiber i bakken fra feks. Telia så kan man ikke få kjøpt mobilt bredbånd hos Telenor?

Ved å leie ruter ville jeg forstått begrensningen som ligger i software.

Eller det kan være at du tar feil , og egoet ditt står i veien for å innrømme det.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trulss skrev (22 minutter siden):

Er det slik at dersom man har fiber i bakken fra feks. Telia så kan man ikke få kjøpt mobilt bredbånd hos Telenor?

Hæ? Det stopper i hvert fall ikke Telenor. Her i gata leverer både Telia og en leverandør til fiber. Vi fikk en av selgerne til Telenor på døra, og han slet voldsomt med å forklare hvorfor vi burde bytte til trådløst bredbånd...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NorsknRev skrev (10 minutter siden):

Hæ? Det stopper i hvert fall ikke Telenor. Her i gata leverer både Telia og en leverandør til fiber. Vi fikk en av selgerne til Telenor på døra, og han slet voldsomt med å forklare hvorfor vi burde bytte til trådløst bredbånd...

Beklager, jeg snublet i ordene og mente trådløst bredbånd. Det er utrolig mange adresser som Telenor ikke vil levere dette til. Trolig som følge av avtalt spill og ikke vil tråkke konkurrenter som har lagt ned fiberkabel på tærne. Det er dog akkurat det samme hos Telia, de vil nemlig heller ikke levere overalt, og man heller ikke få kjøpt kun tv-pakke om man ønsker dette. Alt eller ingenting.

Lenke til kommentar
Trulss skrev (35 minutter siden):

Om det er Telenor jeg mener skal få være usagt, men jeg tror ikke disse betingelsene alltid har stått der, de kan ha bli lagt til for fem minutter siden for alt jeg vet. Videre er det vel ikke slik at man kan velge å bruke sin egen antenne hos Telenor da de krever at man kjøper og monterer samtidig. Dersom man har sin egen antenne er det vel umulig å få kjøpt trådløst bredbånd, men det er kanskje mobilt bredbånd du mener med hastighetsbegrensinger og det hele? Det hele fremstår som en mafiavirksomhet.
 

Nei, jeg snakker om trådløst bredbånd og viser til vilkårene for dem. Disse var gjeldene første gang vi fikk trådløst bredbånd i ene boligen vår fra Telenor i 2022 og tjenesten trådløst bredbånd er ikke så mange år gammel, men akkurat når vilkåret fikk med formulering om at utstyret er låst til Telenor kan jeg ikke si utover at det er minst to år siden. Så de ble ikke lagt til for fem minutter siden i hvertfall.

I vilkårene står det som du også skriver at tjenesten kun leveres over antenne fra Telenor, det jeg la til er at man hos Telenor ikke må kjøpe eller leie ruter i tillegg men kan bruke din egen. Antennen Telenor leverer fungerer som jeg nevnte kun i bro-modus og du kommer ikke på nett med den alene uten å koble til en ruter av noe slag. Det samme gjelder hos Telia, men de tvinger deg til å leie en ruter fra dem i tillegg til å kjøpe antennen.

Trulss skrev (Akkurat nå):

Beklager, jeg snublet i ordene og mente trådløst bredbånd. Det er utrolig mange adresser som Telenor ikke vil levere dette til. Trolig som følge av avtalt spill og ikke vil tråkke konkurrenter som har lagt ned fiberkabel på tærne. Det er dog akkurat det samme hos Telia, de vil nemlig heller ikke levere overalt, og man heller ikke få kjøpt kun tv-pakke om man ønsker dette. Alt eller ingenting.

Tviler jeg på, i boligen vår midt i Bergen sentrum så ligger det fiber fra Bergen Fiber (Altibox) og koaks (Telia) i bakken og jeg får tilbud om trådløst bredbånd fra Telenor med opptil 500 mbits når jeg nå nettopp la inn adressen for å se hva de kan tilby. Telenor har ikke lagt ned fiberkabler selv i dette området. Det som begrenser hvor Telenor vil levere er kapasiteten på mobiilmastene i området, Telenor vil tjene penger og hvorfor i alle dager skal de bry seg om konkurrenter som har lagt ned fiber. Det er ikke noe stor konspirasjon.

Hos mine foreldre og min søster sin bolig hvor Telenor tilbyr fiber så får man ikke mulighet til å bestille trådløst bredbånd fra dem, så om du har fiber fra Telenor til boligen så vil du nok ikke få velge trådløst bredbånd fremfor fiber uten videre.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hedonism skrev (55 minutter siden):

Nei, jeg snakker om trådløst bredbånd og viser til vilkårene for dem. Disse var gjeldene første gang vi fikk trådløst bredbånd i ene boligen vår fra Telenor i 2022 og tjenesten trådløst bredbånd er ikke så mange år gammel, men akkurat når vilkåret fikk med formulering om at utstyret er låst til Telenor kan jeg ikke si utover at det er minst to år siden. Så de ble ikke lagt til for fem minutter siden i hvertfall.

I vilkårene står det som du også skriver at tjenesten kun leveres over antenne fra Telenor, det jeg la til er at man hos Telenor ikke må kjøpe eller leie ruter i tillegg men kan bruke din egen. Antennen Telenor leverer fungerer som jeg nevnte kun i bro-modus og du kommer ikke på nett med den alene uten å koble til en ruter av noe slag. Det samme gjelder hos Telia, men de tvinger deg til å leie en ruter fra dem i tillegg til å kjøpe antennen.

Tviler jeg på, i boligen vår midt i Bergen sentrum så ligger det fiber fra Bergen Fiber (Altibox) og koaks (Telia) i bakken og jeg får tilbud om trådløst bredbånd fra Telenor med opptil 500 mbits når jeg nå nettopp la inn adressen for å se hva de kan tilby. Telenor har ikke lagt ned fiberkabler selv i dette området. Det som begrenser hvor Telenor vil levere er kapasiteten på mobiilmastene i området, Telenor vil tjene penger og hvorfor i alle dager skal de bry seg om konkurrenter som har lagt ned fiber. Det er ikke noe stor konspirasjon.

Hos mine foreldre og min søster sin bolig hvor Telenor tilbyr fiber så får man ikke mulighet til å bestille trådløst bredbånd fra dem, så om du har fiber fra Telenor til boligen så vil du nok ikke få velge trådløst bredbånd fremfor fiber uten videre.

Det blir da naturlig å tro at det ikke er Telenor vi snakker om ;)

Det blir som å kjøpe en antenne fra Telenor til odel og personlig eie, til samme pris som i en elektobutikk, men den kan likevel ikke brukes hos andre operatører selv dette ikke fremgår i vilkårene.

I Telenors tilfelle er det minst like "dustete" fordi man blir pålagt å kjøpe en antenne selv om man har en fra før.

Jeg ser at Telenor nå tilbyr trådløst bredbånd her jeg bor, og det er underlig at Telia og Allente ikke tilbyr det samme da det er svært god dekning i området. Så at det er litt råtten bransje, det er helt sikkert.

Lenke til kommentar
Trulss skrev (1 time siden):

Jeg ser at Telenor nå tilbyr trådløst bredbånd her jeg bor, og det er underlig at Telia og Allente ikke tilbyr det samme da det er svært god dekning i området. Så at det er litt råtten bransje, det er helt sikkert.

Kan ha med kapasitet i nettet å gjøre.

Lenke til kommentar
NorsknRev skrev (4 minutter siden):

Kan ha med kapasitet i nettet å gjøre.

Mulig det, men mobilt bredbånd fungerer som bare det, og det går hverken mer eller mindre data av den grunn. Det koster bare litt mer, og man står ikke fritt til å velge leverandør om de fordeler kapasiteten og hestehandler på bakrommet. Men de skal vel ha det til at kapasiteten sprengt for å dra opp prisene, på samme måte som strømmarkedet. Det er stor fare for at det er en overliggende plan og prissamarbeid i dette markedet. Det er det liten tvil om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...