Gå til innhold

Telia Boks : Alternativer?


Anbefalte innlegg

Fikk beskjed om at mikro tv boks blir avviklet, og råd om å bytte til Telia box.

Et problem med den nye boksen: Hvis du har den helt avslått feks over natten, eller hvis du er borte, og så slår den på igjen, så
 står den oftest og henger i evighet opptil en hel dag + før den kommer i gang igjen.
Snakket med support, og de kunne si at det er et kjent problem og at det bare er sånn. Eneste mulighet til å få den i gang snarere, er å restarte fra fabrikk-innstillinger. Men det blir jo ganske tungvint å gjøre det så ofte da.

Kan man bruke noe annet i stedet for den boksen, feks Apple TV e.l.? Har aldri vært borti slike, men hørte noen som brukte det til tv og fikk sine Get-kanaler gjennom den tror jeg. Vet ikke sikkert hvordan det der fungerte .. 
Edit: Apple TV heter det, ikke Apple box. 

 

 

Endret av Delvis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
onkel_jon skrev (4 minutter siden):

Ja nye boksen er bare en mini pc med android heldigvis har telia app for de fleste os, apple tv funker fint evt kjøpe en tredjeparts android boks eller nyeste chromecast med google tv som jeg selv bruker.

ok. Ja de greiene der er ny verden for meg, skal sjekke det ut.

Har jo Telia Play da, men det er aldri direkte, det er vel rundt et halvt minutt forsinkelse. Og billedkvaliteten blir jo heller ikke helt det samme.  

Lenke til kommentar

Har to stk Telia Box, har ikke erfart de henger? 

Nrk kan du se direkte så lenge TV er koblet til antennen, kanaler er ikke kryptert. Andre kanaler må sees via Telia Play, med de begrensninger og kvalitet som er tilgjengelig.

 

Lenke til kommentar
19 minutes ago, toralfb said:

Har to stk Telia Box, har ikke erfart de henger? 

Nrk kan du se direkte så lenge TV er koblet til antennen, kanaler er ikke kryptert. Andre kanaler må sees via Telia Play, med de begrensninger og kvalitet som er tilgjengelig.

 

han tenker nok på den nye som kom nå som heter telia play boks som er bare en strømme boks.

https://www.telia.no/tv/tv-bokser/telia-play-box/

Lenke til kommentar

Man kan fint erstatte disse boksene med en chromecast eller apple-tv, men man får ofte et annet grensesnitt på skjermen og manglende funksjoner. Man får på en måte testet det ut med mobil eller nettbrett. En ny chromecast med fjernkontroll koster vel fra kr. 400 så ikke særlig dyrt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (17 minutter siden):

han tenker nok på den nye som kom nå som heter telia play boks som er bare en strømme boks.

https://www.telia.no/tv/tv-bokser/telia-play-box/

For å oppklare litt:
Den boksen jeg fikk som erstatter Mikro boksen, er denne Telia Boks. Det er den som henger , altså hvis du har hatt den helt avslått(strømmen) i en viss tid. De sa hvertfall på support at det var noe de kjente til, sånn var det bare sa de.
Den boksen er gratis ( inkl  i abonnementet) når den erstatter Mikro boxen.

Med Telia Play, mener jeg altså det som er på internett. Her. Telia Play.

Telia Play box har jeg aldri hatt..
 

Lenke til kommentar

Telia gjør det ikke enkelt med samme navn på flere ulike bokser. 😇 

Det må være forrige utgave av Telia Box jeg har, ref lyset er midt på.

Mulig trådstarter kan bytte til forrige utgave, den er mulig mer stabil?

Endret av toralfb
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

På Chromecast: får du sendingene på Teliakanalene dine direkte, og med like bra kvalitet som i Telia box?
-------

Update: Fant ut at Google TV jo er på tv'en min. Har bare ikke brydd meg om å sjekke sånt noe før selv om tv'n er 3 år. Har ikke hatt bruk for noe sånt.
Fant ut litt av hvert rart, at med å trykke på google asssisten på fjernkontrollen( ikke sett den før nå )kunne jeg snakke til tvn. Ja da kunne Telia app innstalleres på tv'n altså, og det kommer samme meny som på Telia box og Telia play. Men det er bedre bilder på Telia Play, men det kan ha noe med innstillinger å gjøre.
Ps. Logget ikke på google kontoen på Telia boxen, men gjorde det nå på Tvn. Lurer på om det er det som gjør at den henger. Logger vanligvis ikke på google noe sted uten at det er nøvendig, google skal jo innpå og  styre med alt mulig. 
Men sånn som det er blitt, har man jo ikke den vanlige tv kabelen som et alternativ hvis internett hos telia er nede. Så da får mobilen bli en nødløsning.
Skal nå se litt nærmere på Apple Tv og da.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar
Delvis skrev (17 timer siden):

For å oppklare litt:
Den boksen jeg fikk som erstatter Mikro boksen, er denne Telia Boks. Det er den som henger , altså hvis du har hatt den helt avslått(strømmen) i en viss tid. De sa hvertfall på support at det var noe de kjente til, sånn var det bare sa de.
Den boksen er gratis ( inkl  i abonnementet) når den erstatter Mikro boxen.

Med Telia Play, mener jeg altså det som er på internett. Her. Telia Play.

Telia Play box har jeg aldri hatt..
 

Har hatt Telia(Get) Box siden den ble tilgjengelig, har fungert uten noe særlig problemer. Men jeg driver ikke å slår av strømtilførsel til boksen om natta da, hvorfor gjør du det? 

Lenke til kommentar
Travellingman skrev (2 timer siden):

Har hatt Telia(Get) Box siden den ble tilgjengelig, har fungert uten noe særlig problemer. Men jeg driver ikke å slår av strømtilførsel til boksen om natta da, hvorfor gjør du det? 

Gjorde det alltid med Mikro boksen fordi den ble steikende varm, også i standby.
Fant ut at sånn er det med Telia box også. Liker ikke at noe som blir så hett står på om nettene.
Nok å ha de på når man bruker de syns jeg.
Hvis den ikke tåler å få bli slått av og på, mener jeg det er nokså svakt. Mikroboksen  tålte det helt fint.

Lenke til kommentar
Delvis skrev (2 timer siden):

Gjorde det alltid med Mikro boksen fordi den ble steikende varm, også i standby.
Fant ut at sånn er det med Telia box også. Liker ikke at noe som blir så hett står på om nettene.
Nok å ha de på når man bruker de syns jeg.
Hvis den ikke tåler å få bli slått av og på, mener jeg det er nokså svakt. Mikroboksen  tålte det helt fint.

Javel, har hatt min Get box i snart fem år nå. Kjente litt på den nå, det er en lunk i den, men ikke så mye at jeg vil kalle varmt. Min har stått standby hele tiden. Mulig det er et problem på nyere Telia boxer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (2 timer siden):

Jeg har Telia hjemme og installert appen til Telia på tv'en (ganske ny tv fra Sony) med androids tv installert.


Var det jeg fant ut at det bare var til å gjøre på min tv og. Da er det akkurat det samme som er der som på Telia box, så ser ikke vitsen å bruke boksen egentlig. Men hos meg er det markant bedre/skarpere bilder gjennom Telia play på internett. Er jo akkurat samme der og. Blir litt forsinkelse på sendetiden, men altså merkbart bedre kvalitet på bildene.
Tipper at med Chromcast blir det samme kvalitet som på boksen/app på tv..

De beste og reneste tv bildene får man nok gjennom antenne (og muligens satelitt). Sånn har det alltid vært ift kabel tv, som alltid har hatt litt mer støy på bildene når man sammenligner. De blir ikke så rene og klare som de man får gjennom lufta med antenne. Og det ser ut til å være samme gjennom appene i tv og boks. Mens de direkte fra internett-modemet altså er bedre. Har tv'n koblet til en pc, alt rett ved siden av.
Men hvis internett er nede så vil tv også være nede, samme hva av disse alternativene man bruker.

Telia box er koblet til både internett og til tv kabel. Vet ikke hva som er vitsen med det heller, for det er kun gjennom internett det fungerer? Hvis den kobles til kun tv-kabelen(hvilket det står man kan gjøre), vises ingen signaler her hvertfall, da kommer bare beskjeden "er ikke koblet til internett". Det var gjennom tv kabelen Mikro box fikk signalene, og der var det en del bedre kvalitet på bildene enn gjennom disse appene.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Trulss skrev (På 18.7.2024 den 3:29 PM):

Man kan fint erstatte disse boksene med en chromecast eller apple-tv, men man får ofte et annet grensesnitt på skjermen og manglende funksjoner. Man får på en måte testet det ut med mobil eller nettbrett. En ny chromecast med fjernkontroll koster vel fra kr. 400 så ikke særlig dyrt.

En liten oppdatering her:
Heiv i en sånn Chromecast dings som kostet kr 490, og det ble en ganske positiv opplevelse. For det første var billedkvaliteten vesentlig bedre enn i Teliaboksen (elendig i forhold) og den google appen i tv'n.
Pluss også for hvor enkel den er å bruke, og ingen problemer om man skrur den helt av og på, sånn som den telia boks dritten. Har nå koblet den fra og stuet bort hele boksen.
Så Chromecast kan jeg godt anbefale, takk for det tipset. 👍  

Lenke til kommentar
Delvis skrev (1 time siden):

En liten oppdatering her:
Heiv i en sånn Chromecast dings som kostet kr 490, og det ble en ganske positiv opplevelse. For det første var billedkvaliteten vesentlig bedre enn i Teliaboksen (elendig i forhold) og den google appen i tv'n.
Pluss også for hvor enkel den er å bruke, og ingen problemer om man skrur den helt av og på, sånn som den telia boks dritten. Har nå koblet den fra og stuet bort hele boksen.
Så Chromecast kan jeg godt anbefale, takk for det tipset. 👍  

Å anbefale Chromecast nå som Google har pensjonert den er vel litt dumt. 🙃

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/dR43LO/google-lanserte-tv-streamer

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (2 minutter siden):

Å anbefale Chromecast nå som Google har pensjonert den er vel litt dumt. 🙃

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/dR43LO/google-lanserte-tv-streamer

Joda leste om den, og det var faktisk medvirkende til at jeg valge bestille Chromcast mens den er tilgjengelig.
Tenkte at den er hendigere å ta med seg, og det er ok at den ikke opptar plass på benken. Og så koster den lite.
Da haster det ikke å anskaffe den nye varianten, og det kan ligge an til andre valg også senere. Så like greit den til kr 490 enn en til kr 1000 mer om en måned tenkte jeg.
Men andre kan velge den versjonen som passer dem, så det var greit dere la til info om Tv-streamer 🙂 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...