Gå til innhold

Kan studiested være avgjørende for arbeidsgiver?


Gjest 8b9df...550

Anbefalte innlegg

Gjest 8b9df...550

Jeg har nå fått sikret meg plass på det 5-årige studiet til UiA, økonomi og administrasjon (siviløkonom). I August reiser jeg i milla og skal isåfall holde av plassen til neste år, men det jeg lurer på er BI sin tilsvarende linje (5 årige siviløkonom utdanningen). Jeg har hørt mye bra om BI og spesielt nettop denne linjen på campus Oslo og lurer derfor på om arbeidsgivere vil anse denne utdanningen som mer ettertraktet hos sine søkere? Jeg har veldig lyst til å fokusere på karriere og jobbe for å nå langt og dette valget er jo kun et av mange valg jeg nok må ta!

Noen som har noen tanker rundt dette og vil dele dem med meg? :-)

 

Anonymous poster hash: 8b9df...550

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er rekrutterende leder innenfor et annet domene. Personlig så bryr jeg meg svært lite om hvor du har studert, så lenge det er på et skikkelig universitet (eller en skikkelig høyskole) i Norge, eller noe med god kredibilitet og middels anerkjennelse i utlandet.

Det kan hende det er annerledes for siviløkonomer.

Lenke til kommentar

Har en i familien som tok siviløkonomutdannelsen i et annet nordisk land, ved det landets mest prestisjefylte handelshøyskole, med glitrende karakterer. Møtet med norske arbeidsgivere ble absurd, hvor flere ikke la skjul på sin skepsis til den utenlandske utdannelsen og at de ville foretrukket en norsk grad. Han endte med å dra tilbake til studielandet, umiddelbart få et godt tilbud der, og har siden gjort god karriere der.

Så det kan virke som at enkelte arbeidsgivere har merkelige nykker når de ansetter siviløkonomer.

Man finner alltid noen med merkelige nykker, uansett bransje og fag. Selv opplevde jeg som teknolog at en arbeidsgiver ansatte meg under uttalt tvil siden ingen av mine mastere var fra NTH/NTNU, som i hans øyne var det eneste akseptable lærestedet for teknologer i Norge. Jeg ble bare "godtatt" av sjefen siden folkene jeg faktisk skulle jobbe sammen med, som kjente meg fra tidligere, tryglet sjefen om å få meg. Han viste seg fort å være en skrekkelig sjef generelt, og i ettertid er det et arbeidsforhold jeg helst skulle vært uten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Avgjerande betydning har det i alle fall ikkje. Eigentleg vil eg påstå at kvar du har tatt utdanninga ikkje betyr noko ettersom alle norske universitet er fullt ut kompetente til å utdanne studentar.
For nesten alle arbeidsgivarar så ser dei fyrst på om du har bestått utdanninga, og om du tatt anna formalkompetanse som er relevant for stillinga. Deretter ser dei på karakternivået ditt (om det er fyrste jobben din, på jobb nummer to så er dei fleste meir interessert i referansane frå førre arbeidsgivar). Og til slutt så vurderer ein deg som person.

Det som likevel kan gi litt utslag er at den som tilsetter kan nok tenkast å føretrekke å tilsette jobbsøkarar som har gått på same skule som seg sjølv. Ikkje fordi at den aktuelle skulen er så mykje betre enn andre skular, men fordi at den som tilsetter kjenner si eiga utdanning best og dermed har betre oversikt på kva kandidaten med lik utdanning har lært og eventuelt ikkje lært.
Ein arbeidsgivar som har sin utdanning frå UiA og veit at det er ei god utdanning kan tenkast å være litt meir skeptisk til ei tilsvarande utdanning frå BI fordi ein ikkje veit eksakt kva som er pensum på BI. Og omvendt, ein arbeidsgivar med bakgrunn frå BI og som veit at det er ei god utdanning kan tenkast å ville føretrekke søkarar frå BI.

I tillegg til eit slikt bias, så kan det tenkast at du vil møte på holdningar om at dei som har utdanna seg på små høgskular/universitet har tatt ei "enklare" utdanning enn dei som har studert hos eit stort universitet der det har vært høgare poenggrense for å få studieplass. Men alle utdanningsinstituasjonane er organisert på same måte så ein bestått mastergrad med snitt på C frå eit universitet skal være heilt tilsvarande eit snitt på C frå eit anna universitet.

 

Dersom du er usikker på kvar du skal studere så skal du ikkje tenke noko på kva "status" du trur universitetet har, vi har ikkje høgstatusuniversitet i Norge (sjølv om enkelte liker å late som).
Det du eventuelt skal sjå på er læreplanen på dei to universiteta, der vil det kunne være litt forskjell på kva dei ulike skulane har prioritert høgt eller lågt. I tillegg til dette så kan det være litt ulikt kva valgfag som er tilgjengeleg.
Eg veit ikkje nok om disse utdanningane til å gi deg gode dømer, men dersom du til dømes veit at du vil jobbe som siviløkonom i ein bank så kan det godt være at den eine utdanning er litt meir retta mot banktenester, og dersom du vil jobbe i ei produksjonsbedrift så kan det være at fagkombinasjonen på den andre skulen er betre for deg.
I bunn og grunn ender du opp med same kompetansen, men det kan være små variasjonar i eksakt kva du lært.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (14 timer siden):

Kan bare repetere det som alt har blitt sagt. Noen bryr seg. Andre ikke.

Er selv ingeniør og forhørte meg hos et firma som per da ikke hadde behov for nye ansatte. Fikk dog til svar at de primært ansatte sivilingeniører fra NTNU med A i snitt. :)

Haha for en gjeng🤣 

Er også rekruterende leder og så lenge de dekker "kravene" ift utdanning(som noen ganger kan dekkes av erfaring også) så ser jeg ikke på navnet på skolen engang.

Siden vi har kontor i Boston området har vi en del søkere og ansatte fra mit, kan ikke si jeg opplever en stor forskjell på disse folka mot andre med "vanlig" skole.

Personlig har jeg ikke utdanning fra noen fancy skole selv og har aldri opplevd det som noen showstopper i min karriere.

 

Er også i annen sektor enn deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har selv master fra NTNU, men fra en annen bransje enn siv-økonomi og ingeniør. På min arbeidsplass er det mange med utdanninger fra forskjellige høgskoler og universiteter. Men ja, noen særinger finnes overalt, og mitt inntrykk er at det finnes folk som ansetter innenfor siv-økonom og revisjonsbransjen som har har er fetish-forhold til en master fra NHH. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...