Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Sjalusi

Gjest 23fb4...1df

Anbefalte innlegg

Gjest 23fb4...1df

Dette kan fort bli en lang tekst, men skal prøve å holde meg kort. 

Jeg (mann 35 år) har etter 5 år som gift begynt å bli ekstrem sjalu på kona. 

For et par år siden kunne ikke dette falt meg inn, men etter hun begynte som den eneste dama i en bedrift med 15 mannfolk, har det sakte begynt å snike seg innpå meg. 

Sist sommer var den første gangen jeg fikk et "anfall" om man kan kalle det det. Kona dro alene på fyllatur med jobben (ingen jobbrelaterte ting - kun fylla). 

Jeg har egentlig ingenting jeg skulle sagt, for jeg er et par ganger i året på tur via jobben min. Eneste forskjellen er at jeg reiser med mannlige kollegaer og på jobbrelaterte turer. 

Når jeg er på tur, ringer jeg hjem mellom arrangement og kveldsmiddag. Sender og melding/snap når det er tid for å legge seg. Hun tok null kontakt med meg når hun var på tur.

Jeg veit at noen av de hun jobber med ikke har noen problem med å være utro med sin kjære, og sitter med en ekstremt dårlig følelse på at de kommer til å prøve seg på hun. (En som jobba i den bedrifta før var en slags fellesmadrass for gutta der). Veit at jeg burde stole på hun, men sliter skikkelig. 

Nå skal hun snart på tur igjen med jobben (kun fyllatur), og jeg sitter her som en liten usikker guttunge. 

Har prøvd å snakke med hun om at jeg ikke liker at hun drar på disse turene, men samtidig bestemmer ikke jeg over hun. Har og spurt om hvorfor det aldri er snakk om at de får ha med seg følge på turene de har. Da fikk jeg som svar at mannfolka vil ha en helg der de kan gjøre hva som helst. 

Kan og nevnes at etter vi fikk barn for 5 år siden, har sexlivet gått fra daglig til et par ganger i måneden. Det hjelper ikke akuratt på situasjonen. 

Overreagerer jeg, eller burde jeg "bestemme" mer om hva hun gjør? Ønsker virkelig ikke å stenge hun inne. 

Anonymous poster hash: 23fb4...1df

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, du overreagerer. Dette er ei voksen kvinne som bør vite hvor grensene går på egen hånd. Jeg tror nok din "frykt" eller bekymring, dreier seg om at du innerst inne vet hva som foregår på disse treffene. Der du ikke har noe kontroll på situasjonen; men trenger du egentlig å "passe på henne"? Hadde hun ikke følt seg komfortabel på disse treffene, og fått uønsket seksuelle tilnærminger - så hadde hun vel heller ikke valgt å reist.

Kan du ikke bare snakke med henne om det? Alt handler om hvordan du fremstiller saken. Du kan jo le litt av deg selv, og si at du har blitt en liten usikker guttevalp igjen - og at du syns det er litt ubehagelig at hun skal på fylletur alene med en gjeng mannfolk. Men samtidig at du ikke ønsker at hun skal bli hjemme av den grunn. Er det litt vett mellom øra hos henne; så vil hun respektere det - og gi deg litt ekstra oppmerksomhet for å "trygge deg" litt; ved å sende en melding - eller kanskje ta en kjapp telefon før leggetid? Men; det er jo kjipt for henne å trekke seg ut av situasjonen også; bare fordi hun skal sende melding til deg. 

Dessuten; et sunt forhold - vel, kanskje litt kontroversielt å si - men om hun får litt oppmerksomhet. Gjør det noe? Alle liker jo å få noen komplimenter og få et blikk i ny å ne. Når dette skjer dama mi, så vokser hun veldig - og det gjør noe med selvfølelsen. Er kanskje også derfor hun ønsker å dra. Det å vite at noen "har lyst på deg" - og spille litt leken og kostbar; tror jeg bare er sunt for enhver voksen person. Og i et sunt forhold, syns jeg det skal være innafor. Når man er 35 +/- (jeg er selv nærmere 40), så er man heller ikke like kåt & våt som da man var 20. Så det å drive å ligge rundt på en fyllekule med en gjeng kolleger; jeg tror det er for spesielt interesserte. Og det rykte hun vil få på seg i ettertid; er ikke kjekt for hennes del uansett. Så det veier MYE mot at det skjer ikke..... Uskyldig flørting, ja. Ligging. Nei! Min teori.

Bare snakk med henne. Legg deg paddeflat, si at jada... jeg vet det er teit av meg, men allikevel. Hva kan vi gjøre med dette sammen? Hun blir respektere det; like mye som du respekterer henne for å dra. 

Og unn henne en fyllekule med litt flørting. Du kan jo våge deg å spørre i ettertid; "såååååh, var det noen som hadde løst på deg? høhøhø..." - Jeg og dama liker godt å snakke om sånt i ettertid. Nå er dama mi på festival i Tyskland; og selvfølgelig vil det skje litt ting.  Alltid morsomt å høre om dette når hun kommer hjem igjen. Slik vokser forholdet vårt. Det gjør at vi stoler mer på hverandre, og det bidrar til å piffe opp sex-livet litt også.

Lenke til kommentar

Man kan aldri ha 100% kontroll på sin partner. Men, du må ta et valg. Stole eller ikke stole på henne. Hvis du har tillit til hun, stoler på hun, så bør ikke sjalusitankene komme før du er berettighet til dette, dvs at du har en sterk begrunnet mistanke om at hun er utro. Dere har felles barn og vært sammen i mange år, du vil nok ha en fornemmelse av hvordan hun ville reagert hvis det kom en mann bort til henne med intime hensikter. Hvis du oppriktig tenker at hun kunne gått med på intimitet, og du har grunn til å tro det, så bør du fortelle om din opplevelse av at hun fester med mannfolk. Hvis ikke, vel, jeg ville lært meg en mestringsstrategi for å slippe å gruble meg i hjelp.

Lenke til kommentar

Jeg tenker at sjalusi er en ganske ubevisst og primitiv reaksjon på en dårlig relasjon. Altså, hvis man ikke har jobbet hardt for et felles konsensus som kan gi følelsen av tilhørighet og tillit, så vet man det emosjonelt, selv om man ikke har tenkt tanken kognitivt fult ut. Da vil man i sårbare situasjoner kunne oppleve sjalusi, fordi fundamentet ikke er rett.

Har dere hatt en rekke med uenigheter i stressede hverdager hvor "gjør hva du vil" erstatter ekte samtaler? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
On 17.7.2024 at 6:08 PM, Guest 23fb4...1df said:

Har og spurt om hvorfor det aldri er snakk om at de får ha med seg følge på turene de har. Da fikk jeg som svar at mannfolka vil ha en helg der de kan gjøre hva som helst. 

Jobbfest/jobbtur med følge blir ofte kjedelig for alle parter medmindre man kjenner hverandre godt fra før.

Endret av Reg2000
Lenke til kommentar

Man må nesten ha tilliten inntil det motsatte er bevist. Slik har jeg alltid tenkt i mine forhold.

Orker ikke for mye sniking heller, man blir sliten og sannsynligvis mer tvilende og skeptisk. Om jeg har blitt bedratt i øst og vest får så heller være.

Lenke til kommentar

Uten å kjenne detaljene i forholdet deres så har jeg allikevel forståelse for at du kan føle det slik. Noen ganger kan det være at man stoler på dama, men at man ikke stoler på de rundt dama. F.eks. at hun kan bli full, og blir utnyttet. Er det tilliten til dama du sliter med, er du reelt sjalu, eller er det noe annet?

Du burde kanskje ta dette opp med henne på en strukturert måte om du ser det som et problem. Så dette blir mer en oppskrift fra meg på hvordan du kan gå frem, enn et svar på om du burde være sjalu eller ikke.

Du burde finne ut, og skrive ned svaret på disse spørsmålene:

Ditt mål: Hva vil du at hun skal gjøre og tenke om disse turene og deres forhold?

Forstå hennes verden: Hva er hennes perspektiv? Hva er det hun får ut av disse turene? Hva kan hun miste ved å dra på disse turene? Hva er det hun vil?

Når du forstår henne, da mener jeg virkelig forstår hennes perspektiv, så kan du kanskje bruke den informasjonen til å få henne til å se problemet.

Tips:

Ikke vær "needy". Å åpent vise at du er sjalu og at du vil vite hva hun gjør til en hver tid er needy. Du vil ha henne, men du trenger henne ikke, hvis det gir mening. 

Ikke tenk på hva du mener, tenk på hva hun mener. Konsentrer deg om å forstå henne ved å stille spørsmål. Hvis du klarer å forstå henne like godt som hun gjør det selv, så er du i en mye bedre posisjon til å få henne til å se problemet. Ikke bruk tid på å fortelle henne hva du mener, med mindre hun faktisk spør deg hva du mener.

Still spørsmål som begynner på "hva/hvordan/hvor". Ikke still spørsmål som begynner på "hvorfor". "Hvorfor" skaper en forsvarsreaksjon. Det vil du ikke. Du vil få mest mulig info slik at du forstår konas perspektiv. F.eks. "Hva tenker du om disse fylleturene du drar på med jobbgjengen?" Ikke "Hvorfor drar du på disse fylleturene med jobbgjengen?"

Tonefallet ditt er selvfølgelig viktig her. Slapp av og smil når du snakker. Dyp og rolig stemme. Begynner du å få pipestemme eller heve stemmen, er det time out-tid. Da har du blitt "needy".

• Liker 1
Lenke til kommentar

En bedrift med kun mannlige "kåte" og fulle kollegaer samens med EN dame betyr vertfall at damen din er utsatt for massive mengder med flørting ut over kvelden tror jeg. Det bør selvsagt ikke bety at noe skjer, men det kommer veldig ann på hvordan dama di er og hvor mye pris hun setter på forholdet. 

Jeg synes egentlig det er litt rart at ei dame finner så stor interesse for å feste sammens med kun menn når ho har barn og mann hjemme. 

Kanskje du giftet deg og fikk barn litt for tidlig? Virker ikke som om dere er helt trygge på hverandre...?

Men uansett er dette noe dere må snakke om. Tillitt tar tid og bygge opp. 

Personlig var jeg samboer med madammen i ca. 5 år før hun til slutt fridde. For meg var ikke giftemål viktig, men etter 5 år så var jeg sikker på at det var hun jeg ville ha så jeg sa selvsagt ja. Hadde hun fridd til meg 4 uker etter vi flyttet sammen hadde jeg aldri sagt ja, selv om jeg likte ho. Men man kjenner ikke en person skikkelig før man har levd sammen en stund under samme tak. 

Jeg ser de fleste av de jeg kjenner har faktisk skilt seg og giftet seg på nytt. Men vi holder koken. Har nå vært gift i snart 15 år og vært sammen i snart 20 år. 

Hos oss er sjalusi ikke et tema overhodet. Den store forelskelsen forsvinner jo gradvis og går over i et ganske så solid vennskap/partnerskap som få klarer å ødelegge. Når man blir eldre er tryggheten man har på hverandre langt viktigere enn hvor ofte man kliner eller har sex. 

Hvis kona di drar på fest med kun fulle kåte mannfolk når hun vet at du vet at dem er som dem er, så er det ytterst merkelig at ikke kona di ikke har større inteligens enn at hun vertfall beroliger deg eller tar det opp med deg før DU tar det opp. 

Dette MÅ du ta opp med kona di så fort som mulig, ellers så spiser det deg opp innvendig. Dette er en av bakdelene med å gifte seg for samt få barn for fort. 

Ikke fall for fristelsen til å spionere på ho. Det kan fort ende stygt. Veldig stygt. 

Så snakk med kona di. Dere er tross alt gift og har barn sammen. Dere er to voksne mennesker. Bli ferdig med det og ta det opp på en skikkelig måte. Det klarer du. :)

Endret av Bjerknez
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Bjerknez skrev (På 22.7.2024 den 2:52 AM):

En bedrift med kun mannlige "kåte" og fulle kollegaer samens med EN dame betyr vertfall at damen din er utsatt for massive mengder med flørting ut over kvelden tror jeg. Det bør selvsagt ikke bety at noe skjer, men det kommer veldig ann på hvordan dama di er og hvor mye pris hun setter på forholdet. 

Jeg synes egentlig det er litt rart at ei dame finner så stor interesse for å feste sammens med kun menn når ho har barn og mann hjemme. 

Kanskje du giftet deg og fikk barn litt for tidlig? Virker ikke som om dere er helt trygge på hverandre...?

Men uansett er dette noe dere må snakke om. Tillitt tar tid og bygge opp. 

Personlig var jeg samboer med madammen i ca. 5 år før hun til slutt fridde. For meg var ikke giftemål viktig, men etter 5 år så var jeg sikker på at det var hun jeg ville ha så jeg sa selvsagt ja. Hadde hun fridd til meg 4 uker etter vi flyttet sammen hadde jeg aldri sagt ja, selv om jeg likte ho. Men man kjenner ikke en person skikkelig før man har levd sammen en stund under samme tak. 

Jeg ser de fleste av de jeg kjenner har faktisk skilt seg og giftet seg på nytt. Men vi holder koken. Har nå vært gift i snart 15 år og vært sammen i snart 20 år. 

Hos oss er sjalusi ikke et tema overhodet. Den store forelskelsen forsvinner jo gradvis og går over i et ganske så solid vennskap/partnerskap som få klarer å ødelegge. Når man blir eldre er tryggheten man har på hverandre langt viktigere enn hvor ofte man kliner eller har sex. 

Hvis kona di drar på fest med kun fulle kåte mannfolk når hun vet at du vet at dem er som dem er, så er det ytterst merkelig at ikke kona di ikke har større inteligens enn at hun vertfall beroliger deg eller tar det opp med deg før DU tar det opp. 

Dette MÅ du ta opp med kona di så fort som mulig, ellers så spiser det deg opp innvendig. Dette er en av bakdelene med å gifte seg for samt få barn for fort. 

Ikke fall for fristelsen til å spionere på ho. Det kan fort ende stygt. Veldig stygt. 

Så snakk med kona di. Dere er tross alt gift og har barn sammen. Dere er to voksne mennesker. Bli ferdig med det og ta det opp på en skikkelig måte. Det klarer du. :)

I min korte tid jeg har vært her så har jeg alltids sagt meg enig i det du skriver.
Elokvent, my man

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest 23fb4...1df skrev (På 17.7.2024 den 6:08 PM):

Sist sommer var den første gangen jeg fikk et "anfall" om man kan kalle det det. Kona dro alene på fyllatur med jobben (ingen jobbrelaterte ting - kun fylla). 

Overreagerer jeg, eller burde jeg "bestemme" mer om hva hun gjør? Ønsker virkelig ikke å stenge hun inne. 

Anonymous poster hash: 23fb4...1df

Hvordan har det gått med dere siden du skrev dette? Har dere fått snakket skikkelig med hverandre? Og det med "fyllatur", er det noe hun også kaller det, eller er det din tolkning?

Lenke til kommentar
Gjest 23fb4...1df skrev (På 17.7.2024 den 6:08 PM):

Jeg (mann 35 år) har etter 5 år som gift begynt å bli ekstrem sjalu på kona. 

Høres ikke sunt ut, men til opplysning så opplyser ca 20 prosent av kvinnfolk at de er utro, så det er 20 prosent sjans for at hun er det.

Sånn ca da

Dette fra en undersøkelse fra 2020. Tipper tallene er høyere nå:

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/parterapeutene-avslorer-her-er-flest-nordmenn-utro/16764700/

Håper dette beroliget deg. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...