Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Spørsmål angående blodprøve i nær fremtid


Gjest e46df...c0e

Anbefalte innlegg

Gjest e46df...c0e

For x måneder siden fikk jeg resept på et stoff jeg hadde mangel på, og skal snart ta ny blodprøve. Skal jeg slutte å ta denne resepten før blodprøven slik at de kan se om jeg fortsatt har mangel eller ikke? Blodprøvene er i forbindelse med et større sykdomsbilde. 

Anonymous poster hash: e46df...c0e

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest e46df...c0e
16 hours ago, AnnonymG said:

Hvis det er tilskudd av vitaminer, kan du godt slutte med det noen dager før. Tas det for nære blodprøvetaking, kan blodprøvene måle på tabletter og gi falskt forhøyede værdier.

Takk. Svaret jeg var ute etter :)

Anonymous poster hash: e46df...c0e

Lenke til kommentar
Gjest e46df...c0e skrev (1 time siden):

Takk. Svaret jeg var ute etter

Som man spør får man svar..

Fasitsvaret er selvsagt at det kommer helt an på hvilket tilskudd du tar.

Er det f.eks jern eller b12, har det ingen som helst betydning som du knasker det samme dag om blodprøven.

Vitamin b-c derimot, er noe helt annet. Men som regel skal du ha fått informasjon i forkant av prøven om du skal slutte med tilskuddet flere dager før eller om det håller å møte fastende. 

Lenke til kommentar
Skandinav skrev (1 time siden):

Vitamin b-c derimot, er noe helt annet.

Nå ble jeg LITT nysgjerrig!  Jeg knasker B-kompleks, B12, C og D vitaminer og tar samme dose daglig. 
Jeg har aldri fått noe beskjed fra fastlege om å kutte dette før legetime med blodprøve. Så lenge inntaket er det samme 24/7/365 så ser jeg ikke helt hvorfor kutte heller?
 

Lenke til kommentar

B-vitaminer er vannløselige og overskudd skylles effektivt ut av kroppen. B12 er litt spesiell fordi den er en blanding av vannløselig og fettløselig, men generelt skaper ikke denne problemer for folk. D-vitaminer er fettløselig og en kan derfor få overskudd av den om en spiser for mye av det, men forskningen nå tilsier at de fleste er i underskudd uansett, så man skal være ganske ivrig for å lage seg problemer.

Kroppen har et varierende behov for C-vitaminer og tar du for mye av det så vil du få diare. Du kan havne i situasjoner hvor kroppen vil benytte seg av et tosifret tall i gram uten at du vil oppleve diare.

Endret av vidor
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest e46df...c0e
1 hour ago, Skandinav said:

Som man spør får man svar..

Fasitsvaret er selvsagt at det kommer helt an på hvilket tilskudd du tar.

Er det f.eks jern eller b12, har det ingen som helst betydning som du knasker det samme dag om blodprøven.

Vitamin b-c derimot, er noe helt annet. Men som regel skal du ha fått informasjon i forkant av prøven om du skal slutte med tilskuddet flere dager før eller om det håller å møte fastende. 

Det er vitamin D. Jeg tar Divisun 4000. D-vitaminnivået mitt var på 25 nmol/l.

Anonymous poster hash: e46df...c0e

Lenke til kommentar
Gjest e46df...c0e skrev (25 minutter siden):

D-vitaminnivået mitt var på 25 nmol/l.

Dette er iallefall alt for lavt!
Mitt nivå ved siste prøve var: fS-Vitamin D, 260* nmol/L som altså er over 10 ganger så høyt som ditt.
 

vidor skrev (49 minutter siden):

men forskningen nå tilsier at de fleste er i underskudd uansett

Og dette tok jeg konsekvensen av for tre-fire år siden og har fått opp nivået litt.
(Ser det opereres med 150 som høyeste ANBEFALTE verdi, men dette er 'gamle' data..)

Lenke til kommentar

Tar selv B,C og D fast, og kan ikke huske sist jeg var syk. Freste rett igjennom Corona også uten problemer.

Legen reagerte på at jeg tok 600% (30 mikrogram) av RDA for D-vitamin men fant ikke noe negativt i blodprøve.

D-vitamin er egentlig et urgammelt seko-steroid som en mener regulerer opp til 2000 gener (var før antatt  å være 1000), så mangel av det har sine konsekvenser. Begynner en å spore det tilbake i evolusjonen så finner en det i det meste levende. Sånn sett litt misvisende å kalle det et vitamin.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...