Gouldfan Skrevet 20. oktober Rapporter Del Skrevet 20. oktober Fart dreper, spesielt i ulendt terreng som Norge, bare ved å senke hastigheter litt så minimerer man kraftig alvorlige skader. Resten er statistikk og trygg trafikk… 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 20. oktober Rapporter Del Skrevet 20. oktober Gouldfan skrev (29 minutter siden): Fart dreper, spesielt i ulendt terreng som Norge, bare ved å senke hastigheter litt så minimerer man kraftig alvorlige skader. Resten er statistikk og trygg trafikk… Its not the fart that kills, its the smell 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. oktober Rapporter Del Skrevet 20. oktober 1 minute ago, Tussi said: Its not the fart that kills, its the smell Spoiler Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 24. oktober Rapporter Del Skrevet 24. oktober (endret) Et spørsmål til her...plikter politiet til å informere om når og hvor mange prikker man får på førerkortet i tillegg til boten? For det ble ikke nevnt i hele tatt i mitt tilfelle. Finner ikke svar på hvorvidt det også skal informeres om når man blir bøtelagt, kun at man kan sjekke selv hvor mange prikker man har ved å logge seg inn på politiet.no. Endret 24. oktober av PaladinNO Lenke til kommentar
Whateverface Skrevet 24. oktober Rapporter Del Skrevet 24. oktober Trodde Norge ikke hadde annet enn peiling! Verdens beste land! Vet alt! Ikke noe jeg elsker mere enn å ha vært i andre og tredje verdensland og så komme til Norge og høre dere løse problemene med rent barnslige og overfladiske syn på disse landene. Har meninger om alt, men vet ikke noe om NOE! Lenke til kommentar
Tronhjem Skrevet 24. oktober Rapporter Del Skrevet 24. oktober The Avatar skrev (På 17.7.2024 den 2:41 PM): Det einaste eg synes er problematisk med norske fartsgrenser og fartsbøter, er vel eigentleg at systemet er litt unødvendig firkanta fordi ein har behov for ei ordning som er enkel å kontrollere. Til dømes så er det veldig vanleg at ein hovudvegen med 80-sone har redusert fartsgrensa til 60 km/t forbi barneskular og liknande. Her meiner eg at i ein perfekt verden så burde ein redusert fartsgrensa mykje meir på dagtid når det er pårekneleg med skulebarn i vegen, kanskje heilt ned til 30 km/t om nødvendig. Medan mitt på natta når det er heilt usannsynleg å møte skulebarn på veg til skulen så burde fartsgrensa fortsatt vært 80 km/t om det ikkje også er andre gode grunnar for nedsatt fartsgrense. Utfordringa er at ei slik "dynamisk" fartsgrense krev både eiga forskrift og digtal skilting som igjen er fordyrande. Eg synes det godt kunne vært lov å køyre litt fortare på vegstrekkningar der dette er forsvarleg, men samtidig så meiner eg også at 50-sone i tettbygde strøk vanlegvis er mykje høgare fart enn kva som er forsvarleg med fotgjengarar på alle kantar. Hvilke satser for fartsbøter man bør ha er langt på vei et politisk spørsmål. Det handler mye om hvilke holdninger samfunnet ønsker bilistene skal ha til veitrafikklven. Jeg har derfor ikke sterke meninger om satsene utover at jeg tror det kan være skadelig for folks respekt for veitrafikkloven og dermed virke kontraproduktivt, om de blir urimelig høye i forhold til bøter/straffereaksjoner for andre lovbrudd. Når det gjelder bestemmelse fartsgrenser som skal gjelde og hvilke terskler av fartsoverskridelser ordensmakten skal gripe inn med forskjellige straffetiltak, bøter, beslaglegge førerkort m.m., er det nødvendig med en sentral myndighet som bestemmer fartsgrensene og en ordensmakt som håndhever de rigid. Det kan ikke være opp til den skjønnsmessige forståelsen fra verken bilfører eller politbetjent som utførte kontrollen å vurdere hva som burde være rett bot der og da. Man må ha et system der reaksjonen gis uten noen dikkedarer. Dette er nødvendig for å sikre likhet for loven. Du ville nok ikke følt det greit om jeg ble tatt for å kjøre 10 km/t for fort på en gitt strekning og møtte en "snill" politibetjent som etter en skjønnsmessig vurdering lot meg slippe med en advarsel, og hvis du hadde blitt tatt for samme fartsovertredelse på samme strekning og møtt en "streng" politibetjent som mente at du kjørte så uforsvarlig at du fikk førerkortet beslaglagt og gitt en stor bot. Kjører du f.eks. 10 km/t fortere enn fartsgrensen på stedet blir det en fartsbot etter gjeldende sats, ferdig snakket. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 24. oktober Rapporter Del Skrevet 24. oktober PaladinNO skrev (4 timer siden): Et spørsmål til her...plikter politiet til å informere om når og hvor mange prikker man får på førerkortet i tillegg til boten? For det ble ikke nevnt i hele tatt i mitt tilfelle. Finner ikke svar på hvorvidt det også skal informeres om når man blir bøtelagt, kun at man kan sjekke selv hvor mange prikker man har ved å logge seg inn på politiet.no. Politiet har ikkje plikt til å opplyse om prikkar der og då. Men politiet som etat skal snarast mogleg sende skriftleg varsel når du har fått registrert fire eller fleire prikkar. Det betyr då at dersom du ikkje har fått brev om prikkar dei siste tre åra, så er førarkortet ditt trygt ved forenkla forelegg (med mindre du har brutt fleire trafikkreglar samtidig, som å køyre for fort gjennom eit kryss der du hadde vikeplikt). I worst case scenario så har du tre prikkar frå før slik at du akkurat ligg under grensa for å få brev om at du har prikkar, og at du i tillegg ikkje har tatt lærdom av å bli bøtlagt tidlegare og deretter rykker på eit dobbelt trafikklovbrot slik at du får 3+2 prikkar og dermed kjem opp i 8 prikkar og førarkortbeslag utan å ha fått infobrev frå politiet. Er du under prøvetid så er minste talet på prikkar du kan få ved fartskontroll fire prikkar ettersom det er dobbel prikkbelastning i prøvetida. Det medfører at sjølv om du blir tatt i låg fartsoverskriding som normalt hadde gitt to prikkar så får du fire prikkar direkte og dermed har du også fått fire prikkar som er grensa for at du får advarselbrev frå politiet. Reglane for prikkar er eigentleg ganske enkle. Det medfører på den eine sida at politiet heilt fint burde informert deg om både foreleggets størrelse og talet på prikkar, men samtidig så er reglane også så enkle at det nok var grunn til å tru at du viste kva det ville medføre av prikkar. Regelen er at alle overtredningar gir tre prikkar, unntaket er at du berre får to prikkar om fartsoverskridelsen er liten, ikkje meir enn 15 km/t i 60 soner og nedover, og ikkje meir enn 20 km/t i 70 sone og oppover. Det er også berre to prikkar om du har usikra barn under 15 år i bilen. Det siste unntaket er at under prøvetida så får du dobbel prikkbelastning. Tronhjem skrev (1 time siden): Når det gjelder bestemmelse fartsgrenser som skal gjelde og hvilke terskler av fartsoverskridelser ordensmakten skal gripe inn med forskjellige straffetiltak, bøter, beslaglegge førerkort m.m., er det nødvendig med en sentral myndighet som bestemmer fartsgrensene og en ordensmakt som håndhever de rigid. Det kan ikke være opp til den skjønnsmessige forståelsen fra verken bilfører eller politbetjent som utførte kontrollen å vurdere hva som burde være rett bot der og da. Man må ha et system der reaksjonen gis uten noen dikkedarer. Dette er nødvendig for å sikre likhet for loven. Det er eg heilt einig i, det bør ikkje være opp til skjønn om ein får bot eller ikkje. Det som eg tenkte på i mitt eksempel om å at fartsgrensene i enkelte tilfeller burde være litt meir fleksible, er at ein i større grad kunne brukt elektroniske skilt til å endre fartsgrensa ved behov. Som til dømes at fartsgrensa forbi ein barneskule blir satt ekstra låg i skuletida når det er flest ungar langs vegen. Når UP då har fartskontroll så skal den sjølvsagt utførast i samsvar med den fartsgrensa som er skilta og skal sjølvsagt ikkje være opp til politibetjenten å vurdere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå