Gå til innhold

Norge har ikke peiling på fart


Anbefalte innlegg

8 hours ago, NULL said:

Etter EU-æreglene skal vel biler fra 2012 ha automatikk rundt dette. Noen kom med dette før, mens man da ellers før dette gjerne hadde at lys ble slått på automatisk uten at dette var sensorbasert.

Lada hadde automatiske kjørelys siste halvdel av 80-tallet. Jeg tror alle nye biler hadde det fra rundt den tiden? Jeg tror automatikk må ha vært påbudt allerede da. Men kanskje kravet ble fjernet for så å komme tilbake.

 

Endret av Oknok
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
19 hours ago, frohmage said:

Ingen regler er perfekte for alle individuelt, men kanskje perfekte for samfunnet. Tviler på at det ville bli flere ulykker i trafikken om jeg fikk ligge tjue km/t over. Faktisk er jeg flinkere enn de fleste til å kjøre med promille også. 

Lekende løst vil jeg påstå at det er tryggere for alle at en sjåfør har kanskje til og med opptil 1 i promille mot det å se en artig kattevideo på telefonen. Som yrkessjåfør, sitter i høyden, er mobilen i bruk mens barna sitter i baksetet. En med promille har i det minste fokus på veien og jeg ikke under noen omstendighet godkjenner rus på veien. Mobilen er en skikkelig værsting.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Lastebilen jeg kjører som er fra ~2015 hadde ikke automatisk kjørelys, og har gått gjennom mange EU-kontroller, inntil de fant ut at den plutselig måtte ha automatisk kjørelys.
Slår kun på framlysene, ingen av de andre lysene rundt omkring på bilen. 
Slår heller ikke på lyset i dashbordet, så jeg slår som regel på lysene. Ser ikke fartsmåleren i mørke områder.

Lenke til kommentar

Bobiler fyller opp norske veger på sommeren, resultat blir lokalbefolkning som må vente halve dagen for å komme over fjorden. Skjønner ikke at folk gidder å dra på bilferie, stå i kø halve dagen, overpriset drittmat, 25 kroner literen drivstoff, hullete smale veger

Spoiler

 

81695620.jpg?imageId=81695620&x=0&y=29.181695591.jpg?imageId=81695591&width=980&

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Alfred_A skrev (14 timer siden):

Lekende løst vil jeg påstå at det er tryggere for alle at en sjåfør har kanskje til og med opptil 1 i promille mot det å se en artig kattevideo på telefonen. Som yrkessjåfør, sitter i høyden, er mobilen i bruk mens barna sitter i baksetet. En med promille har i det minste fokus på veien og jeg ikke under noen omstendighet godkjenner rus på veien. Mobilen er en skikkelig værsting.

Det er vanskeleg å seie kva som er farlegast ettersom det er farleg på ulike måtar, og til dels at det er stor forskjell på førarane. Mobiltelefonen gjer at du tek augene vekk frå vegen, men med edru førar så vil nok dei fleste velge med omhu når dei ser på telefonen.
Alkoholpåvirkning er ofte farlegast ved at det lagar farlege trafikksituasjonar, som at fyllekøyraren køyrer langt under fartsgrensa for å ikkje havne i grøfta, får ikkje med seg vikeplikta, eller reagerer for seint om det kjem ein gotgjengar.
Det er relativt få fyllekøyringssaker der fyllekøyraren også held stor fart, dette gjeld vanlegvis mest for ungdommar.

Samtidig er det også unntak frå mobilforbodet, som at det berre gjeld for radioutstyr for kommunikasjon over offentleg nett. Dette gjer at både politiet og bussjåførar kan betene kommunkasjonsutstyr under køyring så lenge det foregår på eit lukka nett. Tanken med å ha eit slikt unntak må nok være at ein stoler på at disse yrkesgruppene er flinkare til å vurdere risikoen enn den vanlege bilføraren. Om ein ser på innsida av ein politibil så er det ganskje mykje meir knappar og skjermar enn på ein vanleg bil, og mesteparten av dette utstyret er retta mot føraren og er openbart tiltenkt brukt under køyring, og kanskje også under utrykkingskøyring. Vanlege bilførar får 10 000 kr i bot om dei trykker på mobilskjermen for å aktivere den for å sjå kva det var som plinga. Den einaste lovlege beteninga av ein mobiltelefon i bil er knytt til samtalar, starte opp, gjennomføre og avslutte samtalen, og berre om mobiltelefonen er fastmontert eller handsfree.

 

Alle lovbrota kan være farlege på ulike måtar, og ettersom ein ikkje kan vite om akkurat du er like ansvarleg sjåfør også med promille, eller at du er bevist på å ikkje la deg distrahere av mobiltelefonen, så skjærer ein alle under samme kam. 

 

kremt skrev (10 timer siden):

Bobiler fyller opp norske veger på sommeren, resultat blir lokalbefolkning som må vente halve dagen for å komme over fjorden. Skjønner ikke at folk gidder å dra på bilferie, stå i kø halve dagen, overpriset drittmat, 25 kroner literen drivstoff, hullete smale veger

Mykje av det er vel at det tross alt er ein billig ferietur, i alle fall om ein ferierer mykje nok til å forsvare anskaffelse av campingbil. Dyr mat treng ikkje campingturistane å tenke på, dei handlar på daglevarebutikkar og lagar seg mat på eige kjøkken. Drivstoffet er dyrt men til gjengjeld er det gratis eller billeg å overnatte alt etter kvar dei velger å parkere for natta.
At det er kø bryr dei seg nok lite om, campingturistane er på vegen for å sjå seg om og dei har god tid, kjem ikkje dei fram dit dei hadde tenkt før det blir mørkt så overnattar dei ein anna stad.
Smale og dårlege vegar har liten betydning når ein uansett køyrer så sakte.

Og ikkje minst så er ferjene relativt sett billege ettersom mesteparten av ferjebilletten er betalt av staten, det er med andre ord ganske så attraktivt å bruke vegsambanda til ferje og rekreasjon, det er både gratis og enkelt.
(Og utan å gå heilt off-topic så er det mykje same problemet vi har med syklistar. Syklistar skal sjølvsagt også få lov til å bruke vegen, men er det innafor å bruke vegen til sykkeltrening og ikkje til transport? Det er sjølvsagt fint å sykle på gode vegar, men er det då også innafor at eg bruker den flate fine asfalten til å køyre radiostyrt bil? Billistane kan jo tross alt berre smøre seg med tolmodigheit).

Lenke til kommentar
kremt skrev (14 timer siden):

Bobiler fyller opp norske veger på sommeren, resultat blir lokalbefolkning som må vente halve dagen for å komme over fjorden. Skjønner ikke at folk gidder å dra på bilferie, stå i kø halve dagen, overpriset drittmat, 25 kroner literen drivstoff, hullete smale veger

Biler fyller veien hele året faktisk, og parkering da, det tar vanvittig med plass som kunne vært brukt til noe fornuftig, de fleste biler skal ha minst 2 parkeringsplasser en på jobben og en hjemme, en på butikken og en når de er på ferie, biler generelt er problemet ikke bare bobiler.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
OJ Doe skrev (På 19.7.2024 den 2:17 PM):

Jeg har ikke noe mot fartsgrensene, stort sett. Noen steder er de kanskje litt lave, andre litt høye. Bøtenivået er derimot litt i overkant. Sett i sammenheng med andre satser er det veldig strenge straffer for å gjøre feil i trafikken. En viss del av det er at det er sjelden kontroll, så da skal det være veldig avskrekkende, men de fleste faginstanser mener at satsene er for høye. Dersom det er et poeng med streng straff bør heller prikkbelastningen økes. Poenget er tryggere trafikk. Det er ikke tryggere at en råkjører har mindre penger, det er tryggere at han ikke kjører. 

satsene på gebyr vil jeg si er ulovlig, og særdeles urovekkende at det er ingen advokater som setter søkelys på det motstridende tiltak staten gjør. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, stamkunde said:

satsene på gebyr vil jeg si er ulovlig, og særdeles urovekkende at det er ingen advokater som setter søkelys på det motstridende tiltak staten gjør. 

Kvifor er dei ulovlege? Kva er motstriden i tiltaka?

2 hours ago, stamkunde said:

i Sverige og Finland er dem langt bedre sjåfører. 

Det må du gjerne underbygge.

2 hours ago, stamkunde said:

Dessuten veiene i Norge, er designet for 1960 og 1970 talls bil modeller. 

Det må du gjerne underbygge. N100 er relevant standard.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (På 17.7.2024 den 1:51 PM):

Fartsbot systemet henger ikke på greip. Dette er en jantelovisk oppsett av regler. Bot system med 5 km i timen over tillatt er så rart. 

Hvorfor drar ikke Norge på studie tur til Sverige og Finland? Og merkelig ikke alle kommuner lager fotgjenger felt og sykkelfelt som naturlig sted for folk flest for ferdsel. 

Hva i alle dager har dette med "Jantelovene" å gjøre? Er det noen som får lov til å kjøre fortere enn andre? Og det finnes jo marginer for når man får bot! Hva mener du marginen burde være? 5 Km/t eller 100 Km/t kanskje?

Endret av trn100
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 22.7.2024 at 9:43 AM, The Avatar said:

Mobiltelefonen gjer at du tek augene vekk frå vegen, men med edru førar så vil nok dei fleste velge med omhu når dei ser på telefonen.

At den som gjør noe potensielt risikofylt velger tidspunktet med omhu skulle flere tatt inn over seg. Når noen (gjerne politi, politiker eller vanlig synser) uttaler seg om en type handlig tar de så ofte det standpunkt at handlingen gjøres på verst mulige tidspunkt og uten omhu, når de prøver å beskrive risikoen og få frem et narrativ om hvor farlig "synderen" har opptrådt.

Mobilforbudet kom før telefonene fikk avanserte funksjoner og på den tiden var det liten grunn for forbudet. Slik går det når en inkompetent samferdselsminister skal finne på noe for å bedre trafikksikkerheten.

Med dagens telefoner er det større grunn for et forbud, men det blir håndhevet på en måte som gjør at man mister respekt for loven. Sjåfører har blitt bøtelagt for å vippe dekselet på en fastmontert telefon til side, eller å holde noe som ligner en telefon et øyeblikk. Det betyr at enkelte politibetjenter er mer ute etter å ta noen enn å reagere der noen gjør noe farlig.

 

On 22.7.2024 at 9:43 AM, The Avatar said:

Alkoholpåvirkning er ofte farlegast ved at det lagar farlege trafikksituasjonar, som at fyllekøyraren køyrer langt under fartsgrensa for å ikkje havne i grøfta, får ikkje med seg vikeplikta, eller reagerer for seint om det kjem ein gotgjengar.
Det er relativt få fyllekøyringssaker der fyllekøyraren også held stor fart, dette gjeld vanlegvis mest for ungdommar.

Kanskje. Jeg vet ikke helt. Når noen beskrives som en fyllekjører har de kanskje en promille på 0,4. Når dem faktisk er fulle (hva er kriteriet for fyll?), hvis de ikke kan gå beint så er de farlige. Promille på 0,49 er ikke farlig uten andre medvirkende faktorer som f.eks tretthet, men tretthet er gjerne farligere enn lav promille.

 

Lenke til kommentar
On 21.7.2024 at 6:35 PM, Oknok said:

Lada hadde automatiske kjørelys siste halvdel av 80-tallet. Jeg tror alle nye biler hadde det fra rundt den tiden? Jeg tror automatikk må ha vært påbudt allerede da. Men kanskje kravet ble fjernet for så å komme tilbake.

 

Koblet på tenningen og sensorbasert er to forskjellige ting. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, stamkunde said:

Dessuten veiene i Norge, er designet for 1960 og 1970 talls bil modeller. 

Stusser litt på denne - mener du at biler med type utvendige sensorer og kanskje til og med selvkjørende biler ikke er egnet til kjøring på typiske smale og svingete veger ?

Lenke til kommentar

At norske befolkningen er naiv, det er ting, men verre er det at de som blir valgt inn i stortinget. Det som skjer der er jo kun en fabrikk linje som enhver person kunne tiltrådt inn i. Man trenger heller ikke utdannelse i stortinget. 

Veier er beregnet for biler produsert på 60-70 tallet. Og man kan ikke sammenligne biler anno 60-70 tallet med anno 2010 -

Finland og Sverige er 100 år foran Norge. 

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (4 minutter siden):

Veier er beregnet for biler produsert på 60-70 tallet. Og man kan ikke sammenligne biler anno 60-70 tallet med anno 2010 -

Hvis veiene er gode nok for så gamle biler så er det vel ganske gode veier.

 

stamkunde skrev (2 minutter siden):

Finland og Sverige er 100 år foran Norge. 

Sverige og spesielt Finland er mye flatere enn Norge.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (21 minutter siden):

Hvis veiene er gode nok for så gamle biler så er det vel ganske gode veier.

 

Sverige og spesielt Finland er mye flatere enn Norge.

det er en elendig unnskyldning. Det bygges veier som er smale uansett landskap. Norsk gjerrighet bør heller bli brukt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...