Gå til innhold

Norge har ikke peiling på fart


Anbefalte innlegg

stamkunde skrev (7 timer siden):

Fartsbot systemet henger ikke på greip. Dette er en jantelovisk oppsett av regler. Bot system med 5 km i timen over tillatt er så rart. 

Hvorfor drar ikke Norge på studie tur til Sverige og Finland? Og merkelig ikke alle kommuner lager fotgjenger felt og sykkelfelt som naturlig sted for folk flest for ferdsel. 

Norge har vanskeligere landområder med vei.

Vi har mye fjell og kupert terreng... Iallefall om du sammenligner med Sverige, Danmark og Tyskland.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sovna skrev (6 minutter siden):

Her ligger det mye irritasjon for andre bilister. El-bilistenes bevisste saktekjøringsstrategi for å spare strøm.

Gjerne av med lys/baklys med sin svarte bil på svarteste natta..

Dette burde i høyeste grad vært bøtelagt..

Jeg kjører el bil, men jeg kjører fartsgrensa og sikkert for mye over hele tiden også og lysene mine står på så ikke dra alle under en kam.
Jeg opplever at selv bensin/diesel biler også kjører i lusefart, ikke bare el bil folk.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Har kjørt et par tusen kilometer i sommer og følgende punkter har jeg lagt merke til:

- I tunneler kjører folk 10-15 km/t under fartsgrensen. Kan det være eldre personer med dårlig mørkesyn?

- Mange utlendinger med dårlige biler, holder farten nede p.g.a enten svinger eller veier som er humpete. Med bra bil er dette ikke noe problem. 

- Med bra elbil er det utrolig lett å kjøre forbi biler, og ja, man legger ikke seg 1 km/t over fartsgrensen når man kjører forbi folk, men noen er så redd for å bli tatt at de legger seg 5 km/t i timen over bilen de skal passere, noe som forlenger distansen man er i feil kjøreretning. 

Endret av fwj__
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (9 timer siden):

Fartsbot systemet henger ikke på greip. Dette er en jantelovisk oppsett av regler. Bot system med 5 km i timen over tillatt er så rart. 

Hvorfor drar ikke Norge på studie tur til Sverige og Finland? Og merkelig ikke alle kommuner lager fotgjenger felt og sykkelfelt som naturlig sted for folk flest for ferdsel. 

Grensene er fundert på pur fornuft.

"Høyeste trygge fartsgrense er:

  • 30 km/t ved risiko for kollisjon mellom bil og fotgjenger/syklist
  • 50 km/t ved risiko for sidekollisjon mellom to biler
  • 70 km/t ved risiko for frontkollisjon mellom to biler

Med disse fartsgrensene vil de fleste overleve forutsatt at de bruker nødvendig sikkerhetsutstyr og/eller sitter i en moderne bil. Men hvis farten øker med 20 km/t, vil de fleste miste livet i tilsvarende ulykker."

https://www.tryggtrafikk.no/kunnskap-om-trafikksikkerhet/fart-og-fartsgrenser/fart-og-kroppens-taleevne/

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
meg0709 skrev (1 time siden):

Mente å mista lappen i alt over 90km/t er 36km/t så da er det jo 146km/t i 110 sona.

Det er 25 km/t over til og med 60 sone. 35 km/t over i 70 sone til og med 90 sone på vanleg veg. 40 km/t over på 90 sone på motorvegar opp til maks fartsgrense 110.

Du finn tabellen her: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2003-12-19-1660

fwj__ skrev (56 minutter siden):

- I tunneler kjører folk 10-15 km/t under fartsgrensen. Kan det være eldre personer med dårlig mørkesyn?

- Mange utlendinger med dårlige biler, holder farten nede p.g.a enten svinger eller veier som er humpete. Med bra bil er dette ikke noe problem. 

- Med bra elbil er det utrolig lett å kjøre forbi biler, og ja, man legger ikke seg 1 km/t over fartsgrensen når man kjører forbi folk, men noen er så redd for å bli tatt at de legger seg 5 km/t i timen over bilen de skal passere, noe som forlenger distansen man er i feil kjøreretning. 

Ja, svekka mørkesyn ved høgare alder er nok ein viktig grunn til at mange slakker ned på veg inn i ein tunnel, men også at mange opplever tunnelen som ei innsnevring i vegen og trur det blir smalare og derfor bremser. I tillegg så er det i dag mange biler som køyrer utan baklys, så om automatikken er litt treig og neste bil køyrer inn i tunnelen og plutseleg oppdagar at bilen foran ikkje har baklys så er det heilt naturleg å bremse litt. Når det er mykje trafikk så vil slike oppbremsingar forplante seg bakover slil at det til slutt blir kø. 

Trur ikkje det er bilane som er problemet, også campingbilane har blitt ganske bra dei siste åra. Det er nok meir at turistar er på tur og har god tid, og at dei vil sjå på alt mogleg langs vegen. For oss som brukar vegen til rein transport så er det irriterande med dei som også vil nyte utsikta. 

Kva som er rett fart ved forbikøyring er eit stort tema, og manglar ein fasit. Høg fart korter ned tida du oppheldt seg i motgåande køyrefelt. Samtidig så får du kortare reaksjonstid og handlingsrom dersom du møter bil. Det er ikkje gitt at bilen som kjem i mot følger fartsgrensa heller, det kan f.eks. være eit utrykkingskøyretøy. Skal du køyre forbi trygt og lovleg så må du har strekning nok til å køyre forbi utan å bryte fartsgrensa, då vil høgare fart slik at du bruker mindre av strekninga gi sikkerheitsmargin. Ein må berre passe på at farta ikkje er så høg at ein mkster kontrollen når ein skal legge seg tilbake. Sidan det er lite trafikk på gulestripa så vil det ofte samle seg laussand og gjenstandar der. Er det vinterføre så er det typisk der du finn is og slapps sjølv om vegbana elles er isfri. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Kenhten said:

Tja... enkelte ville nok gjort det men det er langt fra flertallet. 

På E18 har det mange som holder seg under fartsgrensen. Her i Danmark på E45 og E39 der det er 130km/t er det mange som holder seg i både 100 og 110km/t.

 

Enig. Det virker som en god del detter av over 100.

Lenke til kommentar
1 hour ago, fwj__ said:

noen er så redd for å bli tatt at de legger seg 5 km/t i timen over bilen de skal passere, noe som forlenger distansen man er i feil kjøreretning. 

Hvis man skal følge loven: Kan man lovlig bryte fartsgrensen ved forbikjøring?

Lenke til kommentar

Det tror jeg ikke. Fartsgrense gjelder ved forbikjøring også. Noe som gjør lovlig forbikjøring umulig de alle fleste steder, bortsett fra lange sletter med god sikt. De er sjeldne her i landet. Og om du først kommer til en kan det like gjerne være motgående trafikk som blokkerer forbikjøring. Selv ligger jeg gjerne 20 over så forbikjøringa går lett og eventuel bot ikke blir for høy.

Lenke til kommentar
1 hour ago, fwj__ said:

- I tunneler kjører folk 10-15 km/t under fartsgrensen. Kan det være eldre personer med dårlig mørkesyn?

Dette er som regel psykologisk. Når veibanen og periferien blir smalere blir fartsfølelesen høyere. Da sakker mange av instinktivt siden det føles som om de kjører raskere. Det er ikke bare tunneler men også f.eks. broer og andre steder med sidehindringer. Når veibanen eller periferien blir bredere igjen så øker farta.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kjørte i kveld bak en bil i 70-sonen som holdt ca 60.  Syntes det var ganske tregt, men så tok vi igjen en som kjørte ca 50 i 70-sonen.  Så ble det 60-sone og da var vi nede i 46 på mitt speedometer som betyr ca 44 km/t.

Synes det er blitt vel mange lusekjørere senere årene...  kanskje i takt med en pensjonistbølge ?

En annen paradoksal sak jeg har merket meg at jammen klarer de ikke å kjøre over midtstripen i svinger også, selv om de kjører godt under fartsgrensen.   Synes faktisk det var mindre av det når det var 80-sone tidligere enn etter at samme strekning nå har redusert til 70-sone (for et par år siden).    Det er sikkert en eller annen lærdom å trekke av dette...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (37 minutter siden):

Dette er som regel psykologisk. Når veibanen og periferien blir smalere blir fartsfølelesen høyere. Da sakker mange av instinktivt siden det føles som om de kjører raskere. Det er ikke bare tunneler men også f.eks. broer og andre steder med sidehindringer. Når veibanen eller periferien blir bredere igjen så øker farta.

 

En del av Kirkeveien på Nøtterøy hadde 60km/t før, nå 50. Det var veldig mange som kjørte i 50 og holdt 50 når de passerte en skole der det var 40. 🙄

Hvis jeg var først i lyskrysset på Teie så kjørte jeg fra dem, når jeg kom til 40 grensen ble jeg alltid tatt igjen av sakte kjørerne. Jeg holder alltid fartsgrensen der det er viktig å holde den; skoler og 30 soner der barn leker. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Sovna said:

Her ligger det mye irritasjon for andre bilister. El-bilistenes bevisste saktekjøringsstrategi for å spare strøm.

Gjerne av med lys/baklys med sin svarte bil på svarteste natta..

Dette burde i høyeste grad vært bøtelagt..

Å kjøre uten lys på natta blir bøtelagt. Men det ville blitt rart å bøtelegge en elbil for å kjøre 80 og ikke 110 i en 110 sone. Da måtte man i tilfelle bøtelagt all tungtransport og personbiler med henger også. Og det er ikke det det plager meg at folk kjører sakte der. I 110 soner er det to felt og mulighet for å komme forbi. Da er det langt mer irriterende at noen føler det er tryggest å ligge i 47km/t i en 60 sone. Hadde en sånn kuk foran meg her om dagen. 22 grader, tørre veier og dagslys. Da kan man jaggu lure på om vedkommende burde ha førerkort. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

Hvis man skal følge loven: Kan man lovlig bryte fartsgrensen ved forbikjøring?

Nei. Men du kan få 20 til 30% straffefrådrag om forbikøyringa var aktsom, og farta ikkje var vesentleg høgare enn det som var nødvendig. Tilsvarande strafferabatt kan du få dersom køyretøyet du kjørte forbi kjørte fortare enn fartsgrensa. 

Så ikkje lovleg, men litt mindre straff. 

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (3 timer siden):

Norge har vanskeligere landområder med vei.

Vi har mye fjell og kupert terreng... Iallefall om du sammenligner med Sverige, Danmark og Tyskland.

I Sverige kan man enkelte steder kjøre i 110 på tofeltsvei, også på steder uten midtdeler. I Norge kan man maks kjøre i 90 på tofeltsvei, korriger meg gjerne om det er feil (er sikkert noen unntak på av/på-kjøringer med ramper). Hvorfor kan man ikke ha 110 på de beste tofeltsveiene her til lands, når de kan det i Sverige? Er det veiene som er for dårlige? Har de ikke vett på trafikksikkerhet i Sverige?

FrP ønsket 130 som ny standard på nye motorveier, men virket komplett umulig å få til. Jeg ser heller ikke en utvikling av fartsgrensene i takt med ny teknologi på nye biler.

Lenke til kommentar
1 hour ago, toralfb said:

Fartsgrensen kan ikke lovlig brytes. Kjøretøy som beveger seg sakte har plikt til å slippe annen trafikk forbi.

Godt mulig, men det ser ut til å ha gått sport i å gasse på når en opplever å bli forbikjørt - tror aldri noen er blitt bøtelagt for dette, så hvis en er ute etter fart og spenning på norske veier så er nok dette måten å gjøre det på med minst risiko for å bli tatt - er jo som regel den som foretar forbikjøringa som vekker UP sin interresse.

Og så er det sikkert utrolig deilig å være den som gasser opp på rette veier og setter ned farten (unødig mye for bakenforliggende) - utrolig spennende, og for en adrenalinrush det må være når du har terget bakenforliggende lenge nok til å foreta en farlig forbikjøring, kanskje UP er der og hanker "råkjøreren" inn.

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Bøtene burde i større grad være justert for inntekt. Det er min mening.
For noen så er det lommerusk, for andre så ryker sommerferien.

Bøtesatsene og da spesielt på motorvei klasse a er for høye, det går ofte fra 110 til 100 og en liten forglemmelse kan føre til at man får en bot på hele 5000kr.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (16 timer siden):

Fartsbot systemet henger ikke på greip. Dette er en jantelovisk oppsett av regler. Bot system med 5 km i timen over tillatt er så rart. 

Hvorfor drar ikke Norge på studie tur til Sverige og Finland? 

Hva er forskjellen i Sverige og Finland egentlig? I Finland vet jeg at fartsbøter tilpasses inntekten din. Men utover det, vet jeg ikke hva som er annerledes.

kremt skrev (15 timer siden):

Norsk bøtenivå fører jo til at bobiltyskere ligger i 50 kmt i 80-sonene overalt. De er rett og slett livredd for å få fartsbot her. I tillegg er jo mange tyskere ekstremt gjerrige såklart. Det bråbremses foran fartsbokser og lange gjennomsnittsmålinger blir mer og mer vanlig, ofte med resultatet dårlig trafikkflyt og hasardiøse forbikjøringer. 

Liten anekdote: På et fergesamband jeg bruker en del har dem begynt å plassere bobiler og campingvogner bakerst og slippe ut "vanlige" biler først. Det har gitt en merkbar bedre flyt i trafikken for oss som ferdes på veiene her til vanlig. Men jeg er generelt enig med deg om at spesielt bobiler har en tendens til å være hinder. 

Sovna skrev (9 timer siden):

Her ligger det mye irritasjon for andre bilister. El-bilistenes bevisste saktekjøringsstrategi for å spare strøm.

Gjerne av med lys/baklys med sin svarte bil på svarteste natta..

Dette burde i høyeste grad vært bøtelagt..

Jeg eide en 1. generasjons Nissan Leaf en stund, og jeg har aldri vært den som kjører unødig sakte. I den bilen opplevde jeg å bli forbikjørt OFTE. Det viser seg at når speedometeret viste 80, så var reell hastighet 73. En slik misvisning er fordelaktig for strømforbruk/rekkevidde. Sannsynligvis er det tilfelle på flere el-biler.

freedomseeker skrev (1 time siden):

Bøtene burde i større grad være justert for inntekt. Det er min mening.
For noen så er det lommerusk, for andre så ryker sommerferien.

Prikksystemet motvirker heldigvis en del av det. Du slipper ikke unna med lommerusk for alltid. Dog er jeg prinsipielt enig i at det kanskje bør svi proporsjonalt med inntekten. Boten på jeg fikk da jeg var 19 år og lærling måtte jeg ta på avdrag. Det samme kronebeløpet 3 år senere betalte jeg uten å tenke så mye på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...