Gå til innhold

Norge har ikke peiling på fart


Anbefalte innlegg

Fartsbot systemet henger ikke på greip. Dette er en jantelovisk oppsett av regler. Bot system med 5 km i timen over tillatt er så rart. 

Hvorfor drar ikke Norge på studie tur til Sverige og Finland? Og merkelig ikke alle kommuner lager fotgjenger felt og sykkelfelt som naturlig sted for folk flest for ferdsel. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fartsgrensene håndheves ved syn.

Om du kjører 5km/t for fort i 30 sone så er det mer alvorlig enn 5km/t for fort i 80 sone.

Samtidig er det større unøyaktigheter på speedometer desto høyere hastighet.

 

Men at du skal ha en bot om du bryter fartsgrensen det er på sitt rette. Hva er ellers poenget med en grense?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (27 minutter siden):

Bot system med 5 km i timen over tillatt er så rart. 

Det er ikkje tillete å køyre fortare enn farstgrensa. Satsen for å bli tatt for å køyre mellom 1 og 5 km/t over fartsgrensa er 1150 kr. Neste børesats er 6 til 10 km/t over som blir straffa med 3150 kr.
Det sagt så er mitt klare inntrykk at politiet vurderer køyremønsteret på staden og velger å berre prioritere dei som køyrer X km/t over fartsgrensa. Eg kan ikkje kome på å ha høyrt om nokon som har fått 1150 kr i fartsbot, har berre høyrt om dei som får frå 3000 kr og oppover.

At bøtene for trafikkale lovbrot er høge er eg heilt einig i. Grunnen til at bøtene/førelegga er så høge er det fleire grunnar til. Det som oftast blir dratt fram er at det er viktig at trafikklovbrot svir ettersom det er så høge samfunnskostnadar ved ulykker der folk blir skada eller drepte. Eit anna argument som ofte dukker opp er at fordi sannsynlegheita for at du passerer ein kontrollpost når du er ute å køyrer er veldig lav, derfor må bota være betydeleg for at den skal virke førebyggande ettersom du sikkert køyrer for fort 1000 gonger før du blir målt neste gong. Hadde fartsbota vært ein 50-lapp så hadde nok dei fleste berre rekna inn dette som ei bilutgift og dermed ikkje sett nokon grunn til å følgje fartsgrensa.

 

Det einaste eg synes er problematisk med norske fartsgrenser og fartsbøter, er vel eigentleg at systemet er litt unødvendig firkanta fordi ein har behov for ei ordning som er enkel å kontrollere.
Til dømes så er det veldig vanleg at ein hovudvegen med 80-sone har redusert fartsgrensa til 60 km/t forbi barneskular og liknande. Her meiner eg at i ein perfekt verden så burde ein redusert fartsgrensa mykje meir på dagtid når det er pårekneleg med skulebarn i vegen, kanskje heilt ned til 30 km/t om nødvendig. Medan mitt på natta når det er heilt usannsynleg å møte skulebarn på veg til skulen så burde fartsgrensa fortsatt vært 80 km/t om det ikkje også er andre gode grunnar for nedsatt fartsgrense. Utfordringa er at ei slik "dynamisk" fartsgrense krev både eiga forskrift og digtal skilting som igjen er fordyrande.
Eg synes det godt kunne vært lov å køyre litt fortare på vegstrekkningar der dette er forsvarleg, men samtidig så meiner eg også at 50-sone i tettbygde strøk vanlegvis er mykje høgare fart enn kva som er forsvarleg med fotgjengarar på alle kantar. Tilsvarande på landevegen, sjølv om det er generell fartsgrense på 80 km/t så kunne ein med fordel satt opp eigne fartsgrenseskilt med redusert fartsgrense gjennom parti med dårleg sikt som der det er svingete eller smal veg. Det blir sjølvsagt mykje skilt som må settast opp dersom fartsgrensa skal reduserast for kvar ein sving, men fordelen igjen er at det blir tydelegare for bilføraren kvifor det ikkje er lov å køyre fortare.

Eg synes også at utrykkningspolitiet burde hatt ressursar til å ha hyppigare fartskontrollar. Med større sannsynlegheit for å bli stoppa så kunne ein også ha redusert størrelsen på bøtene utan at ein hadde mista den førebyggande effekta.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Norsk bøtenivå fører jo til at bobiltyskere ligger i 50 kmt i 80-sonene overalt. De er rett og slett livredd for å få fartsbot her. I tillegg er jo mange tyskere ekstremt gjerrige såklart. Det bråbremses foran fartsbokser og lange gjennomsnittsmålinger blir mer og mer vanlig, ofte med resultatet dårlig trafikkflyt og hasardiøse forbikjøringer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (1 time siden):

Fartsbot systemet henger ikke på greip. Dette er en jantelovisk oppsett av regler. Bot system med 5 km i timen over tillatt er så rart. 

Det er også rart å ville bryte loven når det faktisk er gode grunner til at loven er der i utgangspunktet, det er ikke vanskelig å forholde seg til disse lovene, det er veldig ukomplisert som sjåfør å kjøre i 80 i 80 sonen, bryter man disse lovene så får man som fortjent, dette er mennesker som bare tenker på seg selv og sine behov og ikke på de mulige konsekvenser av sine kriminelle handlinger. om noe så er straffene altfor milde.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vil også legge til at reglane er laga med tanke på dei dummaste og dårlegaste sjåførane. Hadde alle bilførarane vært gode på å tilpasse farta etter køyre- og siktforhold så hadde vi ikkje trengt fartsgrenser ettersom bilføraren sjølv hadde køyrt veldig sakte og forsiktig.
Ein kan likevel ikkje overlate dette ansvaret til bilførarane, spørjeundersøkingar viser noko slikt som at 90% av alle bilførarar meiner at dei er over gjennomsnittleg flinke til å køyre bil, så halvparten av alle bilførarar overvurderer sine eigne evner, og det er under forutsetning av at halvparten som påstår dei er flinke til å køyre bil faktisk er flinke.

Kan godt tenke meg at Dunning-Kruger effekten slår hardt inn, altså at dei som påstår at dei er ekspertar ofte er dei som kan aller minst (med unntak av nokre ytterst få som er ekspertar), og at mange av dei som faktisk har ekspertkunnskap også er veldig beviste på at dei ikkje kan.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, barfoo said:

Det er med all respekt å melde ein analyse eg ikkje trur på. Vegstandard, turist og ferie framstår som meir nærliggande årsaker. Tyskere er ikkje idioter, og kan å lese fartsgrenseskilt...

Ja her handler det om ukjente tildels trange og svingete veier og turister som kjører store uhåndterlige biler de ikke bruker til vanlig som dermed setter ned farten. I tillegg er den gamle kulturen der man slapp folk forbi hvis man kjørte sakte så godt som borte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Iki skrev (4 timer siden):

Samtidig er det større unøyaktigheter på speedometer desto høyere hastighet.

Dette stemmer ikke på moderne biler.
Bilen jeg har nå har jeg fått testet og den viser 4km feil uavhengig av hastighet.
viser den 50 ligger jeg i 46, viser den 110 ligger jeg i 106.
Var nøyaktig samme feilvisningen på bilen jeg hadde før den jeg kjører nå.
På bilen til min mor som er en annet merke er det en feilvisning på 5 på sommerdekk og 4 på vinterdekka.


Moderne biler teller abs-impulser.

I gamledager var deg vire fra girkassen så det var prosentvis feil.
I dag er det telling av omdreininger av hjulene, som regel med å telle ABS-impulser.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (5 timer siden):

Fartsbot systemet henger ikke på greip. Dette er en jantelovisk oppsett av regler. Bot system med 5 km i timen over tillatt er så rart. 

Hvorfor drar ikke Norge på studie tur til Sverige og Finland? Og merkelig ikke alle kommuner lager fotgjenger felt og sykkelfelt som naturlig sted for folk flest for ferdsel. 

Hvorfor er du så sur? Fått deg en liten bot? :)

Jo, det henger på greip. Norge har et ekstremt lavt antall skadde/drepte i trafikken, målt opp mot andre land der det er mer liberalt i forhold til fart. Og har du vært i Finland og kjørt? De har så EKSTREMT mange fotobokser, skjult i autovern og mye annet.... fotobokser du ikke kan se, uten at det er skiltet på forhånd. Så du blir påtvunget å kjøre akkurat på fartsgrensa konstant. 

Og fotgjengerfelt over alt sier du..... Litt vanskelig i et land med så mye fjell, fjord, bakker og berg som i Norge. Det ville ført til et helt ekstremt stort inngrep i naturen; og store logistikkutfordringer.

Du skriver "Norge har ikke peiling på fart" - lov å være uenig i det bøter og alt mulig rart, men jeg tror nok, eller jeg VET at de som jobber med dette sannsynligvis er langt mer kompetente enn deg. :)

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (6 timer siden):

Det heter da fartsgrense, ikke fartsforslag :)

Hvis myndighetene hadde satt fartsgrensen til 150 hadde folk fortsatt kjørt i 160-170. Det ligger omtrent i menneskets natur. Det er nok også gjorde en del studier på denne delen av menneskepsykologien.

Tja... enkelte ville nok gjort det men det er langt fra flertallet. 

På E18 har det mange som holder seg under fartsgrensen. Her i Danmark på E45 og E39 der det er 130km/t er det mange som holder seg i både 100 og 110km/t.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Eskove said:

I dag er det telling av omdreininger av hjulene, som regel med å telle ABS-impulser.

Selv lurer jeg på om det finnes noen tester som kan gi svar på om distanse pr omreining er konstant eller om det endrer seg ved høyere fart ved at mindre kontaktpunkt mot veibane også flytter vertikal avstand fra hjulets senterakse mot veibanen bittelitt.

Magefølelsen min er todelt (så en test hadde vært interresant å se resultatet av)

  • I tilfelle vertikal avstand fra hjulets senterpunkt mot vegbane øker marginalt ved høyere fart, skulle hypotesen tilsi at målt "hastighet" (antall impulser fra impulsteller pr kjørelengde) derfor måles lavere enn for lav hastighet (noen kan sikkerf fomulere dette bedre).
  • Men - bildekk er så vidt meg bekjent ikke i stand til å utvide seg i lengderetning siden det er masse fiber og metallnetting langs dekkets slitebane, dette gjør at hvis jeg måtte gjette, så burde ikke høyere hastighet med påfølgende mindre kontaktpunkt medføre måleavvik

.. blir edit etterpå...

Lenke til kommentar

Greit nok å bli straffa for å kjøre for fort, men hva med de folkene som absolutt SKAL kjøre både 10 og 20 under fartsgrensa i ei 80 sone når det har vært tørr asfalt og 20 varmegrader ei hel uke?
Det fins jo ikke farlig, men neida, folk SKAL kjøre for sakte, sånt blir aldri straffa.
Folk som er så ekstremt opptatt av å snakke om at det er ei grense og ikke ett forslag etc og at man må lære seg å holde fartsgrensa, når gjelder det de søndagskjørerne som alltid ligger under?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kenhten skrev (44 minutter siden):

Tja... enkelte ville nok gjort det men det er langt fra flertallet. 

På E18 har det mange som holder seg under fartsgrensen. Her i Danmark på E45 og E39 der det er 130km/t er det mange som holder seg i både 100 og 110km/t.

Ja, når fartsgrensa blir høg så er det ikkje alle som "tørr" å køyre så fort. Til dømes på E6 i 110 sonene inn mot Oslo så er det ikkje uvanleg å ta igjen bilister som daffer i venstrefeltet godt under fartsgrensa. (Synes forresten at det er heilt vilt at lappegrensa i 110 sone er på heile 151 km/t, det er vilt fort å bli tatt i 150 km/t og sleppe med berre eit forenkla førelegg). 

At mange ikkje køyrer så fort som det er lov til å køyre på motorvegar har ofte fleire grunnar, blant anna drivstoff økonomi. Om du ikkje skal tilbakelegge mange mil så er det ikkje verdt kostnaden ved auka luftmotstand for å spare få minutt med total køyretid. Kjøyrer du elbil på motorvegen så kan forskjellen mellom å ikkje køyre fortare enn 80 i 110 sona utgjere forskjellen på om du treng eit ekstra ladestopp eller ikkje. Mange bilar er også regelrett ubehageleg å køyre fortare enn 100 km/t. 

Lenke til kommentar

Mente å mista lappen i alt over 90km/t er 36km/t så da er det jo 146km/t i 110 sona.
Det er direkte skremmende at folk har biler som er vonde å kjøre fort med, du behøver ingen Ferrari for sånt, men gasspedal er ekstra utstyr i mange biler tror jeg.

Det å ligge under fartsgrensa i venstrefeltet er også mega fy-fy, det er det høyre feltet er til for, men når folk legger seg ut så bremser de jo eller bare daffer forbi i 5km/t forbi den andre...........

Endret av meg0709
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (33 minutter siden):

Kjøyrer du elbil på motorvegen så kan forskjellen mellom å ikkje køyre fortare enn 80 i 110 sona utgjere forskjellen på om du treng eit ekstra ladestopp eller ikkje.

Her ligger det mye irritasjon for andre bilister. El-bilistenes bevisste saktekjøringsstrategi for å spare strøm.

Gjerne av med lys/baklys med sin svarte bil på svarteste natta..

Dette burde i høyeste grad vært bøtelagt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...