Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Volvo V50 hjelp!!


Anbefalte innlegg

Kjøpte en volvo v50 1.6 2012 i slutten av mars i år. Startet kort tid med en hvinelyd som etter litt undersøkelse kom fra registerreima, som da var ny i februar. Lyden blei bedre, samme dag som eg fekk justert reima hos dem som hadde bytta den, startet bilen å komme med rykk under kjøring. Bare et rykk og ikkje noe mer skjer. Hendte 3 ganger den dagen og gikk noen uker til neste gang osv. Samtidig så legger eg merke til at oljelampa lyser i et par sekunder når eg starter. Siden det er diesel lar eg den stå litt føre eg kjører, legger også da merke til at det luker litt, usikkert hva, om det er diesel eller brent olje. For et par uker siden var eg på en kjøretur, både motorlampe og antiskrenslampa lyser og bil rykker, må bli tauget til verksted, årsak var innsprøytningsdyse som måtte byttes. Blei fortalt at det kunne være en årsak til rykk og lukt eg hadde opplevd tidligere. Men har vært et rykk etter bytte av dyse, og det lukter fortsatt, så blei usikker. Også har bil en ulelyd, som kommer oftere og oftere. Den kommer bare når eg starter å kjøre, feks i køkjøring der det er mye inn og ut med cluch, eller eg skal parkere bilen, kanskje justere den litt, kjøre litt frem, gjerne når eg skal rygge og snu ute i tunet osv. Ellers under kjøring i fart hører eg den ikkje. Blei tipsa om utløserlager, men man veit jo aldri. Innbiller meg den lager litt mer lyd i høyere fart, men kan være innbilt siden har vært så mye med bilen så fort etter kjøp.

Så nå veit eg ikkje hva eg skal gjøre, er så lei bilen, bare baller på seg. Hadde 3 måneder garanti, men den er ute. Kva var årsaken til det kunne komme rykk lissom, registerreima, dyse eller kan feks utløserlager være syndere? kosta akkurat på bilen 9000 kr på dysa, så økonomien er ikkje på topp. Tips til hva eg burde gjøre? Kan eg få hevet kjøpet? 

Legger ved ulelyden eg hører. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DSH skrev (50 minutter siden):

Kjøpte en volvo v50 1.6 2012 i slutten av mars i år. Startet kort tid med en hvinelyd som etter litt undersøkelse kom fra registerreima, som da var ny i februar. Lyden blei bedre, samme dag som eg fekk justert reima hos dem som hadde bytta den, startet bilen å komme med rykk under kjøring. Bare et rykk og ikkje noe mer skjer. Hendte 3 ganger den dagen og gikk noen uker til neste gang osv. Samtidig så legger eg merke til at oljelampa lyser i et par sekunder når eg starter. Siden det er diesel lar eg den stå litt føre eg kjører, legger også da merke til at det luker litt, usikkert hva, om det er diesel eller brent olje. For et par uker siden var eg på en kjøretur, både motorlampe og antiskrenslampa lyser og bil rykker, må bli tauget til verksted, årsak var innsprøytningsdyse som måtte byttes. Blei fortalt at det kunne være en årsak til rykk og lukt eg hadde opplevd tidligere. Men har vært et rykk etter bytte av dyse, og det lukter fortsatt, så blei usikker. Også har bil en ulelyd, som kommer oftere og oftere. Den kommer bare når eg starter å kjøre, feks i køkjøring der det er mye inn og ut med cluch, eller eg skal parkere bilen, kanskje justere den litt, kjøre litt frem, gjerne når eg skal rygge og snu ute i tunet osv. Ellers under kjøring i fart hører eg den ikkje. Blei tipsa om utløserlager, men man veit jo aldri. Innbiller meg den lager litt mer lyd i høyere fart, men kan være innbilt siden har vært så mye med bilen så fort etter kjøp.

Så nå veit eg ikkje hva eg skal gjøre, er så lei bilen, bare baller på seg. Hadde 3 måneder garanti, men den er ute. Kva var årsaken til det kunne komme rykk lissom, registerreima, dyse eller kan feks utløserlager være syndere? kosta akkurat på bilen 9000 kr på dysa, så økonomien er ikkje på topp. Tips til hva eg burde gjøre? Kan eg få hevet kjøpet? 

Legger ved ulelyden eg hører. 

 

Disse bilene med denne motoren er notoriske for dyre feil. Vil anbefale deg at du søker opp både bil og motor før du kjøper bil. Ikke lett å si hva den lyden er uten å høre det live. Det at det lukter brent kan komme fra at det er en oljelekkasje for eksempel som lekker i nærheten av eksosanlegget. 

De mest kjente problemene her er dyser som lekker rundt tetningene sine.

Store oppbygginger av karbon aka sotavleiringer i motoren som gjør at oljerør tetter seg og fører til turbohavari. 

Problemer med egr som igjen fører til problemer med partikkelfilter. 

Reklamasjon på bruktbil er et eget eventyr i seg selv. Du kan kontakte forhandler og se an hvor velvillige de er. 

Sannsynligvis kjører du rundt i en tikkende bombe hvor det bare kommer til å balle på seg med feil. 

Lenke til kommentar

Tolker som bil er kjøpt fra en bilforhandler?

Beste er å ta kontakt med forhandler og be om forslag på løsning. 
Det vil helt sikkert være mulig å finne en løsning, spørsmålet er hvilke kostnader det blir ,og om hvem må dekke reparasjon eller innbytte kostand.

Om samme bilforhandler har en annen nyere bil kan sikkert avtales å bytte inn  Volvoen i en annen. 
Men, det blir naturligvis en kostand i mellom. 

Endret av toralfb
Lenke til kommentar
Opelduude skrev (9 timer siden):

Disse bilene med denne motoren er notoriske for dyre feil. Vil anbefale deg at du søker opp både bil og motor før du kjøper bil. Ikke lett å si hva den lyden er uten å høre det live. Det at det lukter brent kan komme fra at det er en oljelekkasje for eksempel som lekker i nærheten av eksosanlegget. 

De mest kjente problemene her er dyser som lekker rundt tetningene sine.

Store oppbygginger av karbon aka sotavleiringer i motoren som gjør at oljerør tetter seg og fører til turbohavari. 

Problemer med egr som igjen fører til problemer med partikkelfilter. 

Reklamasjon på bruktbil er et eget eventyr i seg selv. Du kan kontakte forhandler og se an hvor velvillige de er. 

Sannsynligvis kjører du rundt i en tikkende bombe hvor det bare kommer til å balle på seg med feil. 

Takk for svar. Vi prøvde å forhøre oss litt rundt, kanskje ikkje med dem rette personene. Tenker selv det blir vel bare værre med bilen, et problem fører til flere osv. Får ta noen telefoner dem neste dagene. Høre hva forhandler kan gå med på.

Lenke til kommentar
toralfb skrev (8 timer siden):

Tolker som bil er kjøpt fra en bilforhandler?

Beste er å ta kontakt med forhandler og be om forslag på løsning. 
Det vil helt sikkert være mulig å finne en løsning, spørsmålet er hvilke kostnader det blir ,og om hvem må dekke reparasjon eller innbytte kostand.

Om samme bilforhandler har en annen nyere bil kan sikkert avtales å bytte inn  Volvoen i en annen. 
Men, det blir naturligvis en kostand i mellom. 

Takk for svar. ja det er forhandler, lite firma i tønsberg. Skal høre hva han sier og hva han vil gå med på. Evt om han er vanskelig, få en tilstandsrapport fra Naf kanksje og selge bilen til noen som kan mekke litt selv. 

Lenke til kommentar

Tror rette stedet å spørre er egne Volvo forum: http://forum.vccn.no/forumdisplay.php?18-C30-V40II-V40II-CC-S40II-V50-C70II

Måtte bytte 2 dyser rett etter hverandre på min V50 D2 (Nyere og bedre motor enn de med 1,6, og slipper den dyre 120.000 km servicen). Var noe rykk og napp der, men den ville ikke kjøre noe særlig når den var slik. Kostet den gang 18.000,- pr dyse. Var "heldig" at det skjedde rett etter garantien var gått ut. Solgte den ikke lenge etter.

Etter det jeg har skjønt så var grunnen til at dysene røk hos meg at den ble kjørt alt for lite, noe som ikke er bra for diesel biler, da de ikke blir skikkelig varme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Justert register reim som lager lyd? Aldri hørt om før.
Uansett, når man bytter regreim så må må man også bytte strammer, løpehjul og evnt vannpumpe. Det er veldig kjedelig å gjøre jobben to ganger, og ved 100 000 eller 150 000 avhengig av intervall så er disse dele også slitt.

Ang dyse så er det noe man dessverre må forvente at kan skje på en eldre diesel bil, det er også nødvendig å blåse ren rørene og montere nytt dieselfilter.

dieselfilteret det uansett lurt å bytte en gang i året for å være på den sikre siden.

Lenke til kommentar

Som andre har nevnt er det potensiale for mange dyre feil på denne motoren, slik det er på alle moderne dieselmotorer. Når det gjelder nykking, så kan dette selvsagt skyldes dyser, som er dyre å både kjøpe og bytte, men jeg har også opplevd at feilen har hatt en rimeligere løsning. Veivakselsensor på denne motoren sitter ikke ved svinghjul, slik det er vanlig, men fremme ved reimhjulet. Denne vil gjerne fjuske periodisk før den kutter helt, men pga plasseringen har jeg flere ganger opplevd at den fusker periodisk pga litt olje/skitt som har satt seg på selve sensoren. Spesielt dersom bunndekselet i plast er ødelagt/har blitt kastet (slik det gjerne er med gamle biler. En liten rengjøring og bilene har gått knirkefritt i åresvis. Brent oljelukt er relativt vanlig på disse motorene, enten pga defekt veivhuslufteslange, eller utett toppdekselpakning.

Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (18 timer siden):

Justert register reim som lager lyd? Aldri hørt om før.
Uansett, når man bytter regreim så må må man også bytte strammer, løpehjul og evnt vannpumpe. Det er veldig kjedelig å gjøre jobben to ganger, og ved 100 000 eller 150 000 avhengig av intervall så er disse dele også slitt.

Ang dyse så er det noe man dessverre må forvente at kan skje på en eldre diesel bil, det er også nødvendig å blåse ren rørene og montere nytt dieselfilter.

dieselfilteret det uansett lurt å bytte en gang i året for å være på den sikre siden.

akkurat hva verkestedet gjorde er eg usikker på, jobba hvertfall med reima, men lyden blei bedre etterpå. Usikker med strammer og løpehjul, men vannpumpa blei bytta også. Står registerreim sett med vannpumpe, veit ikkje om løpehjul/strammer følger med eg, ser det er kjempt på bildeler.no. Bilen har gått sånn ca 143 000+. 

Bilen blei eugodkjent og fikk service med bytte av olje og ulike filter i februar, registerreim/vannpumpe, bremser foran pluss noen andre ting eg ikkje kommer på for øyeblikket.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (På 17.7.2024 den 7:14 AM):

Tror rette stedet å spørre er egne Volvo forum: http://forum.vccn.no/forumdisplay.php?18-C30-V40II-V40II-CC-S40II-V50-C70II

Måtte bytte 2 dyser rett etter hverandre på min V50 D2 (Nyere og bedre motor enn de med 1,6, og slipper den dyre 120.000 km servicen). Var noe rykk og napp der, men den ville ikke kjøre noe særlig når den var slik. Kostet den gang 18.000,- pr dyse. Var "heldig" at det skjedde rett etter garantien var gått ut. Solgte den ikke lenge etter.

Etter det jeg har skjønt så var grunnen til at dysene røk hos meg at den ble kjørt alt for lite, noe som ikke er bra for diesel biler, da de ikke blir skikkelig varme.

Eg kjører kanskje ikkje nok med bilen, kjører ca 15-20 min normalt, mest i 80 soner, kanskje et par dager i uka. Diesel er kanskje ikkje det lureste for mitt bruk?

Lenke til kommentar
DSH skrev (2 minutter siden):

Står registerreim sett med vannpumpe, veit ikkje om løpehjul/strammer følger med eg, ser det er kjempt på bildeler.no. Bilen har gått sånn ca 143 000+. 

Bilen blei eugodkjent og fikk service med bytte av olje og ulike filter i februar, registerreim/vannpumpe, bremser foran pluss noen andre ting eg ikkje kommer på for øyeblikket.

Høres jo greit ut.

Bruktbilgaranti eksisterer bl.a. for å få kjøperen til å tro at løpet er kjørt etter den har gått ut, men du har fremdeles reklamasjonsrett.

Opptaket gjengir ikke noe som er mulig å tolke. Er det umulig å lokalisere hvor sann ca. ulyden kommer fra?

Hvor sann ca. befinner bilen seg?

 

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (2 minutter siden):

Høres jo greit ut.

Bruktbilgaranti eksisterer bl.a. for å få kjøperen til å tro at løpet er kjørt etter den har gått ut, men du har fremdeles reklamasjonsrett.

Opptaket gjengir ikke noe som er mulig å tolke. Er det umulig å lokalisere hvor sann ca. ulyden kommer fra?

Hvor sann ca. befinner bilen seg?

 

planen er litt nå å få en oversikt over alle feil, tenkte Naf test, er det mye feil, at bilen er i "dårligere stand enn forventet", blir det muligens å kontakte forbrukerrådet, om ikkje selger blir med på av avtale, enn så lenge er han vanskjelig å få tak i.

mhm er nok ikkje så lett å diognisere via nett. akkurat hvor lyden kommer fra er litt vanskelig å si, prøvde å fremprovosere ute i gården. kommer lissom ikkje hele tida, og bare i et par sekund. 

Bilen er i vest-telemark sånn ca.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (12 timer siden):

Som andre har nevnt er det potensiale for mange dyre feil på denne motoren, slik det er på alle moderne dieselmotorer. Når det gjelder nykking, så kan dette selvsagt skyldes dyser, som er dyre å både kjøpe og bytte, men jeg har også opplevd at feilen har hatt en rimeligere løsning. Veivakselsensor på denne motoren sitter ikke ved svinghjul, slik det er vanlig, men fremme ved reimhjulet. Denne vil gjerne fjuske periodisk før den kutter helt, men pga plasseringen har jeg flere ganger opplevd at den fusker periodisk pga litt olje/skitt som har satt seg på selve sensoren. Spesielt dersom bunndekselet i plast er ødelagt/har blitt kastet (slik det gjerne er med gamle biler. En liten rengjøring og bilene har gått knirkefritt i åresvis. Brent oljelukt er relativt vanlig på disse motorene, enten pga defekt veivhuslufteslange, eller utett toppdekselpakning.

uff ja hører flere og flere sier dette ikkje er noen bra motor. huhu.. tenker å ta en naf test på bilen, kan kanskje gi en oversikt, og så selge bilen. Forhandler eg kjøpte bilen av er vanskelig å få tak i, om det er bare pga ferie eller unngår meg, får tida vise, få flere til å ringe samme nr i dag. 

Lenke til kommentar
DSH skrev (28 minutter siden):

akkurat hvor lyden kommer fra er litt vanskelig å si, prøvde å fremprovosere ute i gården. kommer lissom ikkje hele tida, og bare i et par sekund.

Du må kanskje ha hjelp? F.eks. noen sitter bak rattet og fremprovoserer problemet mens du går rundt bilen og lytter?

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (26 minutter siden):

Du må kanskje ha hjelp? F.eks. noen sitter bak rattet og fremprovoserer problemet mens du går rundt bilen og lytter?

me var 2 stk, må nok ha med noen med litt mer erfaring. skjer bare når bilen har starta å trille, fin når den står stille. har time hos naf til test, forhåpenligvis kan dem finne ut feilen. 

Lenke til kommentar

Den lyden høres vel ut som motor kjølevifte? Kan kanskje også være reimer.

Hvordan er service historikk på bilen. Er det byttet olje ofte nok. Burde ikke et Volvo verksted eller annet verksted undersøke hva feilen er (eller NAF).

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
DSH skrev (4 timer siden):

akkurat hva verkestedet gjorde er eg usikker på, jobba hvertfall med reima, men lyden blei bedre etterpå. Usikker med strammer og løpehjul, men vannpumpa blei bytta også. Står registerreim sett med vannpumpe, veit ikkje om løpehjul/strammer følger med eg, ser det er kjempt på bildeler.no. Bilen har gått sånn ca 143 000+. 

Bilen blei eugodkjent og fikk service med bytte av olje og ulike filter i februar, registerreim/vannpumpe, bremser foran pluss noen andre ting eg ikkje kommer på for øyeblikket.

I et sett så skal det følge med løpehjul og strammer, så da er sikkert alt ok på den fronten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Svein M skrev (2 timer siden):

Den lyden høres vel ut som motor kjølevifte? Kan kanskje også være reimer.

Hvordan er service historikk på bilen. Er det byttet olje ofte nok. Burde ikke et Volvo verksted eller annet verksted undersøke hva feilen er (eller NAF).

hmm kjølevifte. kan en dårlig kjølevifte få bilen til å rykke?  hørte noe om at noen biler har komme med rykk når dem brukte aircondition under kjøring. Hadde et tilfelle etter en langtur at en vifte gikk sikkert i 10 min etterpå føre den slo seg av, har ikkje hørt noe til det etterpå.

følgte ikkje med så kjempe detaljert historikk, litt småtteri fra sist eier, måtte i etterkant spørre om dokumentasjonen på det han gjorte på eu og service, for det fulgte ikkje med.

Lite informasjon om oljebyttet på den, sist service utenom den i år var okt. 22, står ikkje hva som blei utført. Ser sist eier bytta olje i mars 21 i følge papirene.

På servicen i febraur blei det bytta olje, merke Champion, noe bra? står noen stder det skal være Castrol olje, veit ikkje kor viktig det er eg.

Skal ha bilen på en Naf test, håper det holder for en oversikt. Er mest på å kvitte meg med bilen. 

 

Endret av DSH
Lenke til kommentar

Når det gjelder olje så er det nok at den passer til bilen. Det er oppgitt hvilke krav til oljen som gjelder i dokumentasjon for bilen. Verkstedene har sikkert kontroll på det.

En bør bytte dieselfilter (drivstoff-filter) om det ikke er byttet på siste 2 år.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 time siden):

Når det gjelder olje så er det nok at den passer til bilen. Det er oppgitt hvilke krav til oljen som gjelder i dokumentasjon for bilen. Verkstedene har sikkert kontroll på det.

En bør bytte dieselfilter (drivstoff-filter) om det ikke er byttet på siste 2 år.

skal være byttet pollen, diesel, luft og oljefilter står det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...